2023-12-19, 17:27
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Åklagaren har uppgraderat gravfrodsbrottet till grovt.

Vet vi om ärendet har gått till HD eller inte?
Citera
2023-12-19, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
DU, dina mobbingfostrade ungar och andra likasinnade har, med ert exkluderande och utfrysning av en liten vilsen unge, som sedan födelsen saknat verktyg och strategier att hantera sig själv och omgivningen, bidragit till den katastrofala utvecklingen.

De riskfaktorer som redan fanns, förstärkte ni effektivt. Ni motarbetade möjligheterna till positiv förändring genom att helt fokusera på det som var negativt.
Skolan, som i sig var en utmaning, blev I kombination med mobbingen övermäktig.

Det ni lärde M med "utstraffningen" var att hon inte dög, att ingen tyckte om henne och att hon inte ens hade något existensberättigande. Den tidigare svajande tilliten blev än sämre.

DITT agerande var del i att M, i sitt sammanhangsök, drogs till J som accepterade och till och med "såg" henne.
Enligt dig hade M inte många att välja mellan då det var få som accepterade henne.

DU har bidragit till att skapa det "monster" du nu ondgör dig över.

🤣
Oj vilket utåtagerande och skuldbeläggande av utomstående, käns det bra nu?

Fakta är att man vid en väldigt tidig förskoleålder kan se vilka barn det inte kommer att gå bra för och hamna i kriminalitet.

Men eftersom det finns något som heter sekretess mellan förskola, skola, socialtjänst och polis är det inte lätt att fånga upp dessa barn med begåvningshandikap.

I det här fallet är det M@jas föräldrar som har motverkat en vård och omsorg som M@ja var i behov av.

Du vill framhärda att M@ja var ett mobbing offer, det är nog lite fel av dig men jag förstår att du inte vet och har fakta!

M@ja var den aggressiva som gav sig på andra barn med slag och trakasserier. Även upp i vuxen ålder.

När jag läser ditt inlägg blir jag lite förundrad, menar du att de andra barnen som var rädda för M@ja och blev slagna skulle acceptera detta?
Att det är föräldrarna till de barn som blev attackerade av M@ja som gjort fel att skydda sina barn mot misshandel och rädsla?

Mobbar man någon när man inte vill umgås med en person som har lätt till att ta till våld?

Ojojoj vilket djupt vatten du är ute i nu, du omkullkastar hela Kvinnofrids tänkandet.
Men det finns nog en annan tråd där den diskussionen kan tas upp.

Men jag är glad över att du inser att M@ja är ett monster.
Synd att inte M@jas föräldrar gjorde det i tid.
Senast redigerad av PR400 2023-12-19 kl. 17:38.
Citera
2023-12-19, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Vet vi om ärendet har gått till HD eller inte?

Det citerade inlägget skrevs före TR förhandlingarna. Har jag förstått det rätt är hela Johannas dom överklagad av båda parter. Vad som ev tas upp har jag ingen aning om.
Citera
2023-12-19, 17:44
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Det citerade inlägget skrevs före TR förhandlingarna. Har jag förstått det rätt är hela Johannas dom överklagad av båda parter. Vad som ev tas upp har jag ingen aning om.

Ja det vet jag! Men har HD beslutat sig för att ta upp fallet eller ej? Det är min fråga.
Citera
2023-12-19, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Ja det vet jag! Men har HD beslutat sig för att ta upp fallet eller ej? Det är min fråga.

Nej, det har dom inte.
Citera
2023-12-19, 18:06
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är två Major det handlar om, som jag ser det.
Du beskriver det så bra.

Den ena är den verkliga Maja, som formats i den miljö där det funnits både uppbyggande och stärkande krafter, men där det funnits precis de krafter som du pekar på. Krafter som bryter ner, förintar, kränker, förminskar, hatar...

Denna exkluderande, och icke vidsynta ( inskränkta) syn på andra, är precis som du säger det som skapar det som de sedan ondgör sig över! Så klarsynt och så välförmulerat!

I Majas fall handlar det mer om att Maja blivit nedbruten av dessa nebrytande krafter, inte upplyft i tillräcklig grad, trots att hon har haft ett skydd från familj.

Det är där Johanna kommer in som "en räddande ängel" och lyfter upp. Perfekt timing.

Den andra Maja; det är den Maja som målas upp här i tråden, skapad utifrån samma typ av nedbrytande krafter. Inskränkta tankar ( i grunden handlare det om att man själv är förmer), ser ner på, fryser ut, exkluderar och faktiskt till och med hatar.

Det monster som målas upp här, är just bara den imaginära bild av ett monster som man "vill se". Det är så mycket enklare för en själv, att verkligen kunna se monstret tydligt, förlägga det oda på något tydligt, synligt. En fiende.

Det är lättare så, istället för att behöva konfronteras med sina egna tillkortakommanden.

Jag dra en lättnandens suck, när jag läser dina insiktsfulla och skarpa inlägg, och lika lättad när jag ser hur vissa avslöjar sig själva med hur de drar sina ogrundade slutsatser.

Jag är tacksam för dina inlägg, mycket tacksam. Det är inte bara Maja det handlar om, utan många andra i Majas situation. Ett utsatt läge.

Majas bräcklighet är den perfekta ingångspunkten för Johanna.

Och en "Johanna" vet exakt var stöten ska läggas in.

Läste i morse i DN om den omtalade Macchiarini och hans exflickvän.
Kan inte låta bli att se vissa likheter här. Det är just det som händer när man träffar en sådan här person som Johanna.

Det ser ens svgeheter, det sker genom ett uppvaktande som gör dig helt tage. Du käner sdig sedd, upplft som aldrig tidigare och samtidigt får Johanna veta exakt alla dina sårbarheter. Hon vet var stöten ska sättas in. Ett klassiskt sätt som man kan se hos den här typen av personer.

Du blir svept från marken:

"Hon tror att Macchiarini ”målsökte” henne på grund av hennes sårbarhet.

– När vi lärde känna varandra låg min exman – min dotters far – på sin dödsbädd. Paolo var en fantastisk lyssnare och var precis den som man behöver i en sån situation, någon som håller om en och säger att det kommer bli bra. Någon som säljer hopp och drömmar, precis som han gjorde i sitt yrkesliv.
"
//

"Kan du se paralleller mellan Macchiarinis modus operandi i hans privata och professionella liv?

– Ja, sättet han gör det på är att väva ett noggrant nät av lögner, i små steg och över en längre tid, på ett sätt som är att likna vid en subtil hjärntvätt. Och om man har frågor kommer ett batteri av attackliknande svar som gör att man i stället börjar ifrågasätta sig själv – jag kallar det ”dimman”, en form av gaslighting. Och jag tror att det var exakt det som hände alla som han arbetade med."
.
"

https://www.dn.se/insidan/benita-alexander-blev-grundlurad-av-skandalkirurgen-forovarna-raknar-med-att-vi-ska-vara-tysta/

Nu kommer det komma inlägg om: att hur kan jag jämföra detta med Maja. Det finns inga likheter mellan fallen osv.

Jag vet att du kan se bortom detta och förstå det jag "ser". Det handlar om den "subtila hjärntvätten" som dessa personer kan göra mot en som Maja, eller faktiskt mot vem som helst. Det eftersom vi alla har våra sårbarheter.

Mjaa är den perfekta måltavlan för att kunna "komma in".

Hon är redan "nedbruten" på det sätt att Johanna kan sätta in sin stöt ganska omedelbart. Maja är bara 16 år, behöver bli upplyft och sedd. Bli inkluderad, vara en i ett sammanhang. Hon sätter inte emot, tycker om att någon tar kommando, gör allt för att få vara med. Hon till och med accpeterar när Johanna avvisar henne periodvis för sitt eget, och finns kvar där kryper tillbaka för att få erkännande igen.

Maja är inte det monster som man ondgör sig över i tråden. Det är en imaginär bild av en fiende hos personer som har egna problem, där hat blir en slutprodukt.

Det är den förenkling av tillvaron som de behöver.

Maja är inte det monster som de målar upp.
Jämförelsen med Macchiarinis duperingsförmåga kan jag förstå. Skillnaden är dock att han duperade de flesta, inklusive erfarna, skeptiska kirurger medan många genomskådade J och drog sig undan.

Nej, även om det är så att M deltagit i badrummet med att hålla Ts händer, ser jag inte heller henne som ett monster.

Det är fruktansvärt om det förhåller sig så att hon inte förmådde distansera sig denna gång ifrån Js grymma hämnd utan gjordes aktivt delaktig.
Att hon med berått mod och på eget initiativ skulle agerat, tror jag inte, hur falsk hon än må vara.

För Ts familjs, tilltron till rättsväsendets och hennes egen skull hoppas jag innerligt att hon verkligen är oskyldig till att ha deltagit i mordet och det inte enbart är bristande bevis som friat henne.
Alla förlorar på att en skyldig går fri, men risken finns då prio ett är att ingen oskyldig ska bli dömd.
Citera
2023-12-19, 18:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inte jag heller, men det framkommer mer än tydligt att du har en skev uppfattning om Maja som den fina och äkta vännen och ignorerar vad hennes delaktighet inneburit.
Men är nån förvånad när allt går ut på att minimera hennes person, skylla på npf och framställa henne mer fager än hon är?
Att du saluför din syn på mina avsikter, åsikter och tolkningar som vore de sanningar är inget annat provokationer.

Skriv DU om DITT, så skriver jag själv om mitt!
Citera
2023-12-19, 18:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Påhoppen på dig som person har gått förbi mig och jag har heller inget intresse av den biten. Jag ställer mig däremot undrande till dina slutsatser som enligt mig helt saknar grund. Och det är fascinerande hur du kan landa där du landar, när vi har exakt samma material att utgå ifrån.

Nu handlar det inte om kränkningen i sig, utan hur slutsatserna är dragna.

Drar man slutsatsen att jag är en pedofil utifrån grunder som man totat ihop på eget sätt, ja då kan jag förstå att det är på samma vis med logiken vad gäller Maja.

Citat:
Jag anser att du sprider en felaktig bild av Maja och därför hugger jag på en del av dina inlägg.

Ja, vi ser på Maja med olika glasögon.

Citat:
Du beskyller dina meningsmotståndare för att lappa ihop lösryckta slutsatser så det ser ut som en sanning. Men som oftast är det direkta citat från förhören. Det är alltså inte lösryckta slutsatser, utan ska snarare ses som ett styrkande för något man argumenterar för. Påstår man t.ex att Maja ljuger, så är det brukligt att styrka det påstående med bevis från FUP vilket gjorts 1000 tals gånger.

Ja, det finns enligt mig sådana slutsatser i tråden, som påstås vara sakfakta.

Att ta citat från förhör och själv dra slutsatser är dock en slutsats som man drar. En tolkning.

Och det är hur dessa tolkningar sker, där jag har stora problem att se detta som ett logiskt och troligt bevis.

Lika lite som jag kan se hur en skribent kom fram till att jag är pedofil.

Och det är det väl ingen som påstår att Maja inte ljuger i förhören? Jag har inga invändningar mot att man citerar, men det är tjatisgt att läsa 1000-tals inlägg om att Maja ljuger och nya citat som ska bevisa något som vi alla vet.

Citat:
Påstår man att Maja är ett offer för Johannas manipulation så behöver man styrka det påstående för att få bäring. Och här lyser det med sin frånvaro och därmed anser jag inte Maja vara ett offer. När det dessutom finns många uppgifter som visar på motsatsen, så blir det jätteenkelt i mitt huvud.

Jag har flera gånger visat hur jag tycker att Maja är utsatt för en kontrollerande person. Du säger ju att du läser alla inlägg, så då borde du ha läst dessa. Jag tror att du letar efter något som jag inte tror finns. Kanske menar du att jag ska visa att Maja blivit slagen, misshandlad genom att bli hotad, förnedrad och kränkt.

Och jag menar att den psykiska kontrollen Johanna har haft över Maja, de ondeskefulla tankar hon har införlivat i Maja successivt, samtidigt som Johanna har lyft Maja in i en gemenskap och tillhörighet till livet, är den psykiska misshandel och kontroll hon har över henne.

Att bli utsatt för för att manglas med det hat som Johanna har, den förvrängda bilden av vad kränktehet är och hur det ska "tas om hand", insyn i mordbränder, att bära detta sedan 16- års ålder, det är den "subtila hjärntätt" som skett under en lång tid. Det att se hur man ska behandla "upplevda "svikare" och att undermedvetet veta hur det kan gå fär en själv...ja, det är inget annat än psykisk misshandel.

Kombinationen av att bli accpeterad, tagen under Johannas vingar. Att plötsligt ses som en människa som får vara med.

Hur kan du inte se detta?

Citat:
Det finns ju knappt något tolkningsutrymme här, men du lyckas ändå genom att uppfinna glasburar och egenpåhittade känslor som klistras på, både på J och M. Den enda läkaren som träffat J och uttalat sig, har beskrivet henne som icke grandios. Precis i motsats till vad du själv tror, som inte ens träffat henne. Kan du ha fel även om Maja?

Att en läkare under en timme ska kunna definiera Johanna som psykopt/narcisssist är omöjligt. Hon är slipad. Men hon framställer sig själv som "perfekt", och utelämnar alla sina hatiska tankar, hämndaktioner, konflikter med vänner, så kvar blir ju bara den perfekta Johanna.

Citat:
Din oro över att Maja ska ses som ond är tydlig. Detta verkar beröra dig på ett plan, så din objektivitet och sunda förnuft frånkopplas. Jag kan inte se nån annan förklaring faktiskt.

Nej, jag har inte någon särskilt skäl till att vilja se Maja perfekt och god.

Det finns starka skäl till att fundera över varför hon inte erkänner gravfridsbrottet efter en tid, då förhörledarna vädjar till hennes känslor, även om Maja är hårt påverkad av Johanna och har skäl till att vilja gå fri.

Men jag ser henne inte som Satan, eller medfödd ond. Maja har inte som Johanna varit involverad i egna konflikter, bråk eller blivit omtalad av de som känner henne som den som målas upp här.

Jag ser den bilden som otroligt överdriven och jag kan inte låta bli att tycka att ni påverkar varandra. Det är medryckande att låsa någon som är slagfärdig, rolig och färgar sina inlägg med det ena raljanta uttrycket efter det andra. Men farligt, farligt.

Jag är mycket inne på det som Sybel lägger fram som teorier varför Maja beter sig som hon gör. Om man har drag av autism, då kan man (har förmodligen) svårare att sätta sig in i hur andra människor fungerar, känner, och kan även själv ha andra uttryck än vad vi är vana vid för att utrrycka de känslor och tankar man har, om man ens gör det.

Man kan också inte veta vad Maja har luftat till sin advokat, föräldrar och personer som jobbar på häktet.

Jag kan inte se att det är vanligt att ens andra som förhörs utrycker något om Tove tex. Förhörssituationen är kanske inte den situation där man pratar om detta.
Citera
2023-12-19, 18:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jämförelsen med Macchiarinis duperingsförmåga kan jag förstå. Skillnaden är dock att han duperade de flesta, inklusive erfarna, skeptiska kirurger medan många genomskådade J och drog sig undan.

Nej, även om det är så att M deltagit i badrummet med att hålla Ts händer, ser jag inte heller henne som ett monster.

Det är fruktansvärt om det förhåller sig så att hon inte förmådde distansera sig denna gång ifrån Js grymma hämnd utan gjordes aktivt delaktig.
Att hon med berått mod och på eget initiativ skulle agerat, tror jag inte, hur falsk hon än må vara.

För Ts familjs, tilltron till rättsväsendets och hennes egen skull hoppas jag innerligt att hon verkligen är oskyldig till att ha deltagit i mordet och det inte enbart är bristande bevis som friat henne.
Alla förlorar på att en skyldig går fri, men risken finns då prio ett är att ingen oskyldig ska bli dömd.

Ja, Macchiarini är i en klass för sig. Men även den position och makt han hade satte honom i en sits där han hade möjligheten. Det gäller ju även andra med denna typ av egnskaper, te x personer med stror inflytande i ett samhälle, kanske med både pengar och annan maktposition genom arv/släkt/jobb osv.

Och jag håller även med dig vad gäller om Maja nu ska ha hållit i händer. Jag kan inte se hennes ondska på samma sätt som jag ser Johannas.

Jag är väldigt nyfiken på hur Maja själv skulle beskriva det helt ärligt hur hon hamnade under inflytandet av Johanna.

Nu fyller man själv i luckorna med olika saker.

Jag hoppas liksom du att Maja är helt oskyldig till mordet. För allas skull, även hennes egen.
Citera
2023-12-19, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, Macchiarini är i en klass för sig. Men även den position och makt han hade satte honom i en sits där han hade möjligheten. Det gäller ju även andra med denna typ av egnskaper, te x personer med stror inflytande i ett samhälle, kanske med både pengar och annan maktposition genom arv/släkt/jobb osv.

Och jag håller även med dig vad gäller om Maja nu ska ha hållit i händer. Jag kan inte se hennes ondska på samma sätt som jag ser Johannas.

Jag är väldigt nyfiken på hur Maja själv skulle beskriva det helt ärligt hur hon hamnade under inflytandet av Johanna.

Nu fyller man själv i luckorna med olika saker.

Jag hoppas liksom du att Maja är helt oskyldig till mordet. För allas skull, även hennes egen.

Men hon har ju beskrivit sin relation med Johanna!! Och hennes ord har blivit postade åtskilliga gånger i tråden. Hennes beskrivning av deras relation går dock helt emot vad du själv inbillat dig, så du har väl bortsett från den.

Det är det jag menar med att du och några till tro er se något som ingen annan sett. När inte ens det påstådda offret kan berätta om en enda oförrätt hon fått utstå kanske det är dags att lägga ner kampanjen att göra Maja till nåt relationsoffer för en psykopat/narcissist, som inte ens fått diagnosen?
Citera
2023-12-19, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle

Du har helt fel och verkar tyvärr fastnat med foten i hundskit.
Oförmögen att ta in att du har haft fel.

Att du inte kan se hur Johanna styrt Maja som en marionettdocka, kan inte jag hjälpa.

På vilket sätt anser du att Fröken Janss*n styrde sin kamrat Fröken Hellm*n likt en marionettdocka ?

Den ena, på ryggen av en HÄST, och den andra, adopterad av en PRÄST, deras offer T*ve, var kvällens GÄST och Fröken Hellm*n var klädd i fräsiga flätor och en VÄST tillika Hasch-kaks-bakning, med eller utan JÄST och som sagt, lika barn, leka BÄST, i både regn och stormig BLÄST och nu återstår bara frågan, vad skall ske här NÄST ?

Kanske finner Fröken Hellm*n så småningom en ny likasinnad kamrat inom en snar framtid och vad som i sådant fall då kommer att ske, ja, det kan bara våran framtid utvisa.

Jag tror att Fröken Hellm*n saknar sin tidigare kamrat väldigt mycket ... för visst hade de tvenne fröknarna mycket roligt tillsammans, det vill säga, så länge det varade och sedan och plötsligt, tog allt det
roliga slut

Hade dessa två vidriga och empatilösa fröknar fått fortsätta sitt gångande på den brottsliga banan så hade nog antagligen flera riktigt obehagliga saker kunnat inträffa.

Mvh/
@JokerM🎅nnen/
Citera
2023-12-19, 20:03
Medlem
Två unga lesbiska fröknar mötte plötsligt varandra vilket resulterade i en tung-kyssning
( ❤👧👅👩❤ ) och därefter konnekterades de båda fröknarna och satt sedan fast som två blodiglar tätt slutna mot varandra utan att någonsin släppa greppet.

Fröken Hellm*n och Fröken Janss*n började snabbt att fatta tycke för varandra och upptäckte också under en kort tid deras gemensamma intressen, framför allt och speciellt beträffande de bådas kriminella tankebanor som gick i samma spår

Det var speciellt under natten den 16:e Oktober 2022 som Fröken Janss*n och hennes då mycket trogna kamrat Fröken Hellm*n råkade ut för en kortslutning som då slutligen ledde fram till ett vidrigt, empatilöst, brutalt och hänsynslöst mord på en ung 21-årig flicka som bar namnet T*ve T*nnies.

Redan under vistelsen inom en nattklubb kallad för "Nöjet" i Vetlanda hade Fröken Hellm*n bestämt sig för att på ett eller annat sätt och då, tillsammans med sin kamrat Fröken Janss*n straffa den 21-åriga flickan T*ve T*nnies och så blev också fallet som slutade med ett brutalt och hänsynslöst mord.

Det var mord och inga visor som det handlade om under natten den 16:e Oktober 2022 då Fröken Hellm*n och tillsammans med sin kamrat Fröken Janss*n släppte loss sina inre hat mot sitt tidigare under kvällen då utvalda offer, den då 21-åriga flickan T*ve T*nnies.

Mvh/
@JokerM🎅nnen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in