Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Påhoppen på dig som person har gått förbi mig och jag har heller inget intresse av den biten. Jag ställer mig däremot undrande till dina slutsatser som enligt mig helt saknar grund. Och det är fascinerande hur du kan landa där du landar, när vi har exakt samma material att utgå ifrån.
Nu handlar det inte om kränkningen i sig, utan
hur slutsatserna är dragna.
Drar man slutsatsen att jag är en pedofil utifrån grunder som man totat ihop på eget sätt, ja då kan jag förstå att det är på samma vis med logiken vad gäller Maja.
Citat:
Jag anser att du sprider en felaktig bild av Maja och därför hugger jag på en del av dina inlägg.
Ja, vi ser på Maja med olika glasögon.
Citat:
Du beskyller dina meningsmotståndare för att lappa ihop lösryckta slutsatser så det ser ut som en sanning. Men som oftast är det direkta citat från förhören. Det är alltså inte lösryckta slutsatser, utan ska snarare ses som ett styrkande för något man argumenterar för. Påstår man t.ex att Maja ljuger, så är det brukligt att styrka det påstående med bevis från FUP vilket gjorts 1000 tals gånger.
Ja, det finns enligt mig sådana slutsatser i tråden, som påstås vara sakfakta.
Att ta citat från förhör och själv dra slutsatser är dock en slutsats som man drar. En tolkning.
Och det är hur dessa tolkningar sker, där jag har stora problem att se detta som ett logiskt och troligt bevis.
Lika lite som jag kan se hur en skribent kom fram till att jag är pedofil.
Och det är det väl ingen som påstår att Maja inte ljuger i förhören? Jag har inga invändningar mot att man citerar, men det är tjatisgt att läsa 1000-tals inlägg om att Maja ljuger och nya citat som ska bevisa något som vi alla vet.
Citat:
Påstår man att Maja är ett offer för Johannas manipulation så behöver man styrka det påstående för att få bäring. Och här lyser det med sin frånvaro och därmed anser jag inte Maja vara ett offer. När det dessutom finns många uppgifter som visar på motsatsen, så blir det jätteenkelt i mitt huvud.
Jag har flera gånger visat hur jag tycker att Maja är utsatt för en kontrollerande person. Du säger ju att du läser alla inlägg, så då borde du ha läst dessa. Jag tror att du letar efter något som jag inte tror finns. Kanske menar du att jag ska visa att Maja blivit slagen, misshandlad genom att bli hotad, förnedrad och kränkt.
Och jag menar att den psykiska kontrollen Johanna har haft över Maja, de ondeskefulla tankar hon har införlivat i Maja successivt, samtidigt som Johanna har lyft Maja in i en gemenskap och tillhörighet till livet, är den psykiska misshandel och kontroll hon har över henne.
Att bli utsatt för för att manglas med det hat som Johanna har, den förvrängda bilden av vad kränktehet är och hur det ska "tas om hand", insyn i mordbränder, att bära detta sedan 16- års ålder, det är den "subtila hjärntätt" som skett under en lång tid. Det att se hur man ska behandla "upplevda "svikare" och att undermedvetet veta hur det kan gå fär en själv...ja, det är inget annat än psykisk misshandel.
Kombinationen av att bli accpeterad, tagen under Johannas vingar. Att plötsligt ses som en människa som får vara med.
Hur kan du inte se detta?
Citat:
Det finns ju knappt något tolkningsutrymme här, men du lyckas ändå genom att uppfinna glasburar och egenpåhittade känslor som klistras på, både på J och M. Den enda läkaren som träffat J och uttalat sig, har beskrivet henne som icke grandios. Precis i motsats till vad du själv tror, som inte ens träffat henne. Kan du ha fel även om Maja?
Att en läkare under en timme ska kunna definiera Johanna som psykopt/narcisssist är omöjligt. Hon är slipad. Men hon framställer sig själv som "perfekt", och utelämnar alla sina hatiska tankar, hämndaktioner, konflikter med vänner, så kvar blir ju bara den perfekta Johanna.
Citat:
Din oro över att Maja ska ses som ond är tydlig. Detta verkar beröra dig på ett plan, så din objektivitet och sunda förnuft frånkopplas. Jag kan inte se nån annan förklaring faktiskt.
Nej, jag har inte någon särskilt skäl till att vilja se Maja perfekt och god.
Det finns starka skäl till att fundera över varför hon inte erkänner gravfridsbrottet efter en tid, då förhörledarna vädjar till hennes känslor, även om Maja är hårt påverkad av Johanna och har skäl till att vilja gå fri.
Men jag ser henne inte som Satan, eller medfödd ond. Maja har inte som Johanna varit involverad i egna konflikter, bråk eller blivit omtalad av de som känner henne som den som målas upp här.
Jag ser den bilden som otroligt överdriven och jag kan inte låta bli att tycka att ni påverkar varandra. Det är medryckande att låsa någon som är slagfärdig, rolig och färgar sina inlägg med det ena raljanta uttrycket efter det andra. Men farligt, farligt.
Jag är mycket inne på det som Sybel lägger fram som teorier varför Maja beter sig som hon gör. Om man har drag av autism, då kan man (har förmodligen) svårare att sätta sig in i hur andra människor fungerar, känner, och kan även själv ha andra uttryck än vad vi är vana vid för att utrrycka de känslor och tankar man har, om man ens gör det.
Man kan också inte veta vad Maja har luftat till sin advokat, föräldrar och personer som jobbar på häktet.
Jag kan inte se att det är vanligt att ens andra som förhörs utrycker något om Tove tex. Förhörssituationen är kanske inte den situation där man pratar om detta.