2023-12-18, 23:20
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ok, tack för infon. Då var det i alla fall så att grinden drogs med i fallet. Killen som lyckades hoppa av måste haft en jäkla tur som inte drogs med i fallet om grinden också drogs med.

Fortfarande ingen på bygget som sett eller pratat med denna person så troligen är det någon annan vinkling åklagaren syftar på. Tex att personen var påväg in i hissen men vände för att hämta något eller dyligt. Dvs var väldigt nära att åka med men av olika anledningar inte gjorde det
Citera
2023-12-18, 23:24
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Att grinden högst upp fanns på plats och då har troligen hissen med ställning vart driftsatta och man har då åkt upp och ner i nästan en vecka utan att skarven som hissen passerar givit vika.

Att skruvarna i skarven var hyffsat nya märken på säger egentligen inget mer än att montören som höjde hissen troligen monterade ett hisspaket på 4 master varpå en saknade skruv eller monterade ett paket med 2 master och hade monterad det paketet på en mast som ej sedan tidigare var dragen.

Tack för svar. Inser att höjning av en bygghiss är ett mer avancerat jobb än jag trodde.
Citera
2023-12-18, 23:26
Medlem
Citat:
Att grinden högst upp fanns på plats och då har troligen hissen med ställning vart driftsatta och man har då åkt upp och ner i nästan en vecka utan att skarven som hissen passerar givit vika.

Att skruvarna i skarven var hyffsat nya märken på säger egentligen inget mer än att montören som höjde hissen troligen monterade ett hisspaket på 4 master varpå en saknade skruv eller monterade ett paket med 2 master och hade monterad det paketet på en mast som ej sedan tidigare var dragen.

Du har ju tidigare skrivit att grinden inte var monterad högst upp och nu skriver du att den var det. Det ger lite stöd till min teori om att dom faktiskt var där under måndagen och arbetade med översta bomlaget och att hissen kanske var uppkörd för att få till hissen och ställningen. Den skulle inte ha använts av övriga byggare från översta planet.
Citera
2023-12-18, 23:38
Medlem
Iaghs avatar
Om hissen inte var klar att använda isf, varför användes den? Tidspress?
Citera
2023-12-18, 23:40
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckVAR
Du har ju tidigare skrivit att grinden inte var monterad högst upp och nu skriver du att den var det. Det ger lite stöd till min teori om att dom faktiskt var där under måndagen och arbetade med översta bomlaget och att hissen kanske var uppkörd för att få till hissen och ställningen. Den skulle inte ha använts av övriga byggare från översta planet.

Handlar nog mer om att man har en sinnesbild över hur det såg ut innan och hur det ser ut efter. Men nu när jag fysiskt fick se bild på grinden så kan jag ju inte göra annat än att pudla. Fram till idag så skulle jag svära på att grinden inte satt där.

Hade montörerna vart där och meckat så hade vi nog ändå fått höra det typ dag två.
Citera
2023-12-18, 23:55
Medlem
flashmaners avatar
Då tycker jag nog att givet allt som framkommit så pekar allt på att hissen höjdes till "olycksnivån" på tisdagen veckan innan olyckan, och driftsattes till den nivån då med grind och allt monterat. Därefter har hissen använts i nästan en vecka innan olyckan skedde.

Förmodligen var det inte bara det att det var fem personer och en skottkärra i hissen, utan den obultade skarven har leats loss under veckan som gick och till sist blev kombinationen av lastvikt och att det leats loss för mycket, och hissen föll.
Citera
2023-12-19, 00:04
Medlem
Iaghs avatar
Det verkar vara ett väldigt rimligt scenario.
Citera
2023-12-19, 01:21
Medlem
Citat:
(....)

Fick även lite bilder på mastskarven mellan mast 3 (längst ner på hisskorgen) och mast 2 uppåt och dessa skruvar ser ut som att man har vart på relativt nyligen med en muttermaskin.

Kan du se om mastsektionerna är nya, de som inte hade bultar?

Alltså om de är helt fria från märken?
Citera
2023-12-19, 04:45
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Vad är de för påhittat trams du vräker ur dig?

Det är alldeles självklart att tillverkaren av hissen som orsakade olyckan är föremål för utredningen, precis som alla andra inblandade är.

Förstår inte om du menar att tillverkaren eller hissen har "orsakat olyckan"?

Vad jag kan först så har ingen av dom orsakat olyckan, vad vi vet nu?
Vi vet bara att tillverkarens modell av hiss varit inblandad i olyckan.
Citera
2023-12-19, 05:54
Medlem
HAARPs avatar
Tillverkaren av hissen har varnat för risken i sin manual. En risk som om den inträffar troligtvis innebär att hisskorgen störtar till marken och människor dör. En sådan allvarlig risk skall om möjligt konstrueras bort även om det är osannolikt att den inträffat. Att enbart varna för en sådan allvarlig risk är i strid mot bestämmelser och principer för att konstruera säkra maskiner.

Montören som missade att montera bultarna/eller inte såg att en skarv mellan mastsektioner saknade bultar orsakade olyckan. Men olyckan hade aldrig kunnat inträffa om bygghissen varit konstrueras så att hisskorgen inte kunde köras upp och förbi en skarv mellan mastsektioner där bultar saknades.
Citera
2023-12-19, 06:06
Medlem
Citat:
Handlar nog mer om att man har en sinnesbild över hur det såg ut innan och hur det ser ut efter. Men nu när jag fysiskt fick se bild på grinden så kan jag ju inte göra annat än att pudla. Fram till idag så skulle jag svära på att grinden inte satt där.

Hade montörerna vart där och meckat så hade vi nog ändå fått höra det typ dag två.

Hur ser du på dina bilder att en grind varit monterad, ja skulle vilja se dessa bilder innan ja litar på dina ord!
Citera
2023-12-19, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Hur ser du på dina bilder att en grind varit monterad, ja skulle vilja se dessa bilder innan ja litar på dina ord!
Det kanske låg en grind på backen under hisskorgen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in