2023-12-19, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenimBachro
KA är inte i styrelsen. Inte NA heller (men nog har han kontroll)
RL jobbar som läkare, och är allmänt en otroligt trevlig människa. Har svårt att se att han inte väljer barnens sida i detta, men man vet aldrig.

Hade turen att vara kille, så övergreppen slapp jag. Vikthetsen och manipulationen slapp jag inte, försvarade NA över mig själv en tid. Glad jag växte upp.
Finns en flicka där som nu är 18. N.As favorit sedan hon var mycket, mycket liten (7? 8?). Dem åkte visst på en tävling bara dem två ett tag sedan. Ryktet säger hon kom tillbaka till Skellefteå helt annorlunda. Stackars flicka.

RL jobbar inte som läkare utan sjuksköterska.
Citera
2023-12-19, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenimBachro
Redan skrivit om detta men tar upp det igen.
NiU-Enkäten Jonas älskar att dra upp? Falsk.

Du ska ”såklart svara ärligt”
och med ”ärligt” menas då att ”allt är jättebra”
Det är inget du får höra, du får bara höra att du ska göra enkäten, och sedan insinueras det att du ska svara att allt är perfekt. Du vågar inte svara något annat, varför skulle du? Tänk om han kommer på att det är DU som svarat du är missnöjd? Hejdå Elitsatsning.
Hemskt.

Jag har fortfarande spår från hans manipulation. Jag hade ärligt gjort allting för att få hans uppmärksamhet eller applåder av honom. Än i idag, flera år senare, känner jag mig fortfarande ”under” honom. Som att allt han vill att jag ska göra bör jag göra. Och nu är jag t.om. en vuxen man. Skäms

Skolboksexempel på hur en sektledare agerar
Citera
2023-12-19, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Omöjligt att diskutera med dig då du så tydligt tar parti för ena sidan.
När en sida är betydligt mer trovärdig än den andra är det rimligt och rätt att ta den sidans parti, oavsett vad man själv vet om saken.

Tänk efter själv. Hur många elitidrottstränare som begår övergrepp på tonåringar finns det? Nya exempel på det kommer hela tiden. Mest kända i Sverige är den där finska hopptränaren, men det är bara att välja och vraka. Jämför det nu med antalet fall av gymnasieskolor som konspirerar mot en idrottsklubb för att ta över deras utbildning. Varför skulle någon rimlig människa välja att tro på den förklaringen när det finns en som är 1000 gånger mer trolig så nära till hands?
Citera
2023-12-19, 11:41
Medlem
Det ska bli spännande att se hur stor skadad JL har gjort för klubben, med sin mindre begåvade uttalanden.
Uttalanden som fick Förbundet att vakna till liv, och utan det så hade nog Styrelsen i Soo Shim fortsattvara tysta. För att de vaknar till efter att Förbundet haft ett extrainsatt möte just pga svaret som JL gav i aftonbladet är nog ingen tillfällighet.

Tränaren ifråga har väl med Landslaget att göra oxå, eller iaf har han haft. Så det berör ju egentligen så mycket mera än en Soo Shim.
Citera
2023-12-19, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korskoppling

/Jonas Lundström

PS. Maxstraffet för grovt förtal är två års fängelse

PS. Angående ungdomar i beroendeställning så är det ett sexualbrott fram till barnet fyllt 18 år.
Citera
2023-12-19, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
PS. Angående ungdomar i beroendeställning så är det ett sexualbrott fram till barnet fyllt 18 år.

Korrekt!

I 6 kap 4 § 2 st. BrB finns en skyddsbestämmelse för den som är över 15 år men under 18 år. Där anges det att man inte heller får ha samlag med en person i den åldern om man är förälder till barnet, vårdnadshavare eller har ett liknande förhållande till barnet som en svärförälder exempelvis. Om barnet har en beroendeställning till personen är det inte heller acceptabelt, som när man till exempel är lärare eller idrottstränare.
Citera
2023-12-19, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vlad68
Korrekt!

I 6 kap 4 § 2 st. BrB finns en skyddsbestämmelse för den som är över 15 år men under 18 år. Där anges det att man inte heller får ha samlag med en person i den åldern om man är förälder till barnet, vårdnadshavare eller har ett liknande förhållande till barnet som en svärförälder exempelvis. Om barnet har en beroendeställning till personen är det inte heller acceptabelt, som när man till exempel är lärare eller idrottstränare.

Sjukt, men det är ändå så att utan bevis så har ingenting hänt rent juridiskt.
Citera
2023-12-19, 12:46
Medlem
Citat:

Som du säger: ”Rent juridiskt”
Ingen kommer nog att behöva skaka galler efter detta men kan en förening överleva efter så mycket förlorat förtroende och anseende?
Citera
2023-12-19, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vlad68
Som du säger: ”Rent juridiskt”
Ingen kommer nog att behöva skaka galler efter detta men kan en förening överleva efter så mycket förlorat förtroende och anseende?

Tyvärr kan det vara så, ord står fortfarande mot ord även om det är många med liknande erfarenheter.

Målet med att försöka nå ut med sina historier är främst för att förhindra att detta händer fler ungdommar. De kan ske på fler sätt än bara juridiskt
Senast redigerad av Hemvarare 2023-12-19 kl. 12:53.
Citera
2023-12-19, 12:52
Medlem
Citat:

Tillräckligt många indicier räcker gott för en fällande dom. Jag tror att det kommer poppa upp väldigt mycket vittnesmål nu den närmaste tiden efter att media börjat gräva i ämnet.
Citera
2023-12-19, 13:18
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Var det inte du som skrev att de var ett "kärlekspar"?
Om de var ett "kärlekspar" och hon var under 18, då bör det kunna bevisas.
Citera
2023-12-19, 13:57
Medlem
Så sent som i höstas åkte N.A på solresa med tre unga tjejer från Team Elite. Enbart dom tre tjejerna tilläts följa och han var ensam ”vuxen” med på resan.
Hur kan föräldrarna släppa iväg tjejerna på sånt när som vet vad han anklagats för i många år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in