2023-12-16, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alientechnology
Jag ber verkligen till Gud med hopp att du har tålamod och öppna ägon och är villig att lessa hela mitt inlägg, verkligen hoppas och ber jag om detta!

Jag har lagt lite punkter i ditt inlägg så vi kan få så sopecifika svar som möjligt.

1. Mormons book är en riktig motsägelse mot bibeln.

Mormon bok lär tex att Eva och Adams första synd var nödvändig samt en bra sak. Detta är ingenting en kristen kommer någonsin tro på.

Mormons bok lär att mörk hud, alltså vad man ibland kallar afrikaner är ett straff från gud samt att desto vitare hy man har desto renare är man.

Mormons bok lär att man inte är frälsad av nåd utan frälsad av nåd EFTER att man själv hjort allt man kan, HELA bibeln går emot detta.

Mormons bok lär att bibeln kommer bli korrupterad där viktiga saker kommer försvinna och glämmas bort, medan i bibeln står det att guds ord aldrig kommer försvinna.

Det finns mycket mer att säga men detta sticker ut starkt.

2. Mormons bok är 1800 tals fiktion, som kopierar mycket av sin ideologi samt retorik utav bibeln. Om du skriver en fiktionell historia om att Jesus kom efter uppståndelsen och visade sig i Japan till en liten japansk sekt så är detta inte inspirerat av den heliga anden eller gud.

Mormoner lurar en att bli troende med något som kallas amygdala hijack, alltså din flykt eller fäktas effekt aktiveras vilket får en att känna fysiska kännslor och tro det är sant, och detta kallar dom den hleiga anden. Alla som studerar mormons bok blir motiverade genom att i texten står det vad dom kallar "moronis promise" vilket läser i principen enligt mormoner är att om du ber och frågar om mormons bok är sann så kommer du att få ett svar i form av fysiska kännslor som bekräftar det åt dig.

Men vad som texten lyder är fråga gud om det inte är sant. Inte att be och fråga OM det är sant. Ingen gör rätt, för det mesta. Men det finns diverse grafer online, kolla denna tex. Ber du men får inget svar så motiverar mormonerna dig att du inte har ett rillräckligt rent hjärta och att du borde be mer, och då psykar du dig själv till att få ett svar. När jag gjorde det fick jag direkt svaret "NEJ, NEJ! Boken är falsk! Den är av satan!", när jag sa det till mormonerna sa dom att detta är bevis att boken är sann, just för att satan så kraftigt ville få mig att inte tro, detta gjorde att jag trodde. Idiotiskt.

Ovanpå detta är vi varnade i bibeln:

Varningen är klar. Om någon annan (Joseph Smith) eller en ängel, tex ängeln moroni kommer men något annat evangelium, vilket om du läsar lite ser du klartydligt att mormonismen är ett annat evangelium så är det fel, let Jospeh Smith (ock alla som sprider mormonism) be accursed. Vi är varnade. Tror man på mormons bok so tror man inte på bibeln, alternativt så tror man att bieln är helt korrupt vilket är en anti-krist sak att tro.

3. I bibeln blir vi varnade att om en profet ger många sanna profetior men även om en endaste minsta profetia inte är sann så är detta en falsk profet, som man faktiskt skall döda.

Det är klartydligt att om en profet ger en flask profetia så är detta inte en profet, utan en falsk profet. Om du studerar lite så kan du se att Joseph Smith hade en enorm mängd flaska profetior, samt Brigham Young. Mormon kyrkan lär att Jospeth Smith dog som ett oskyldigt lamm likt Jesus. Men det var hans sida mot en mobb och dom båda sköt varandra vilket tar bort betydelsen av martyr.

Vi blir också lärda att tiden av profeter var uppfylld, att Jesus är den absolut sista profeten. Tro aldrig att en annan profet än Jesus kommer.

3.5. Kristna säger "Praise God!", dom prisar endast herren. Mormoner sjunger "praise to the man (who communed with jehovah)". Det är inte kanske samma sak som att dtyrka, men i någon form är detta allvarligt fel. Mormoner har också som tidigare doktriner att Joseph Smith är domare i himeln, att man måste få Jospeh Smiths OK att komma in i himeln.

4. Mormoner kommer alltid säga att polygami finns i hela biblen darför så är polygami inte fel alls, nej nej. Tyvärr kan du själv läsa hela biblen, Gud har ALDRIG i bibeln uppmuntrat polygami. Samtidigt kan du se att när det gäller polygami så har folk gjort dessa valen på egen hand, inte pga någon tro eller liknande, och oftast är det vid någon korruption. Du kan läsa i biblen om hur många fruar Solomon hade:

Vi får definitionen av äktenskap många gånger i bibeln. Att vi är skapade man och kvinna så vi kan komma tillsammans och bli ett (en). Inte en massa mer. Gud har aldrig någonsin velat att månggifte skall ske.

Tänk också på detta, att falska profeter ofta har personliga profetior åt sin egen benefit. Joseph Smith var en av fåstaka som fick gifta sig med andras fruar. Arga kom en natt och tänkte kastrera honom vilket kyrkan försöker dölja.
Jag lovar att försöka läsa igenom ditt inlägg i framtiden, nu är jag dock lite upptagen med annat. Jag läste lite snabbt bara, och ser påståenden om mormons bok - som om du visste typ andemeningen med den. Jag hade önskat att du refererade till respektive kapitel och vers när man påstår sånt, men jg kn förstå att du inte gör det om du har en så självklar ond bild framför dig

Jag gör detsamma med koranen bör nämnas, rör den inte med tång ens helst
Citera
2023-12-16, 11:43
Medlem
alientechnologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
Jag lovar att försöka läsa igenom ditt inlägg i framtiden, nu är jag dock lite upptagen med annat. Jag läste lite snabbt bara, och ser påståenden om mormons bok - som om du visste typ andemeningen med den. Jag hade önskat att du refererade till respektive kapitel och vers när man påstår sånt, men jg kn förstå att du inte gör det om du har en så självklar ond bild framför dig

Jag gör detsamma med koranen bör nämnas, rör den inte med tång ens helst
Jag tror att koranen är antingen helt och hållet en produkt av satan personligen eller on produkt utav satanistiska människor, är man inte av Gud så är man av satan. Jag har fortfarande kvar min första mormonsbok med alla mina noteringar och jag har inget emot att läsa den. Där kan jag också ytterligare lägga till, att mormoner inte tror på Jesus eller Gud, vilket kan låta konstigt men till en kristen så är Jesus Gud, en oskapad Gud som har alltid funnits, likt så är Fadern, någon som är oskapad och evig. Mormoner tror inte detta, mormoner tror att det finns en oändlig mängd gudar och att vår Fader en gång var en människa på en annan planat som blev till gud genom att följa mormonläran på den planeten, och sedan skapade mormonjesus.

Det jag nämnde om mormons bok, det stämmer att det är i boken, och jag ska citera det nu, men vill också tillägga att detta är saker som också lärts av apostlar, profeter och i deras böcker och liknande genom alla åren, så det är inte endast en tolkningssak utan också kyrkans historia och kultur.

Angående Eva och Adam och första synd:
Citat:
2 Nephi 2:34
And they would have had no children; wherefore they would have remained in a state of innocence, having no joy, for they knew no misery; doing no good, for they knew no sin.
Det som vi lär oss här är att enligt mormoner måste man veta gott och ont för att kunna ha sex och ha barn. Samt att dom inte kan ha någon "joy" utan att begå första synden. Vilket jag tycker är synd. Gud skapade oss för att ha en relation med honom, han skapade oss verkligen inte att vara syndare, tänk tex floden eller sodom och gomorrah.

Detta har ledarna, inklusiver Joseph Smith, Brigham Young och diverse apostlar upprepat senare att fallet var nödvändigt, fallet var bra, etc. Tillochmed lär dom att detta var guds plan, att det behövde ske såhär för att detta var den enda metoden till att vi skulle kunna få kroppar. Ännu värre är att Brigham Yound lärde att Adam var gud fadern och att om man inte tror det så kommer man hamna i hellvettet, och senare efter hans död sa dom att vissa har trott att Brigham Young lärt detta, men att det inte är sant och att om man tror på det så blir man illa ut. Detta är en av orsakerna varför FLDS finns, och att dom tror att mormonkyrkan apostiserades.

Angående mörk hud som straff:
Citat:
2 Nephi 5:21
And he had caused the acursing to come upon them, yea, even a sore cursing, because of their iniquity. For behold, they had hardened their hearts against him, that they had become like unto a flint; wherefore, as they were white, and exceedingly fair and delightsome, that they might not be enticing unto my people the Lord God did cause a skin of blackness to come upon them.
Meningen här är uppenbar. Men det behöver inte stå mer. Joseph Smith translerade hela bibeln och la till en enorm mängd om "curse of Cain" att det var mörk hud samt att det var början an den mörkhyade rasen. Många profeter och apostlar har haft mycket att säga om mörkhyade. Inget av det är något bra, rasismen har tidigare varit enorm i mormonkyrkan, vilket jag tyckte var ironiskt när jag gick till mormonkyrkan att det fanns så många mörkhyade där. Vissa apostlar lärde också att adopterade barn som hade annan hudfärg blev vitare i hy efter dom blev mormoner...

Angående frälsning:
Citat:
2 Nephi 25:33
For we labor diligently to write, to apersuade our children, and also our brethren, to believe in Christ, and to be reconciled to God; for we know that it is by grace that we are saved, after all we can do.
Detta är direkt livsfarligt att tro och motsäger bibeln 100%. Gång, på gång, PÅ GÅNG står det i bibeln att vi är frälsta genom grace (nåd), och endast det och inget annar vi gör. Det stämmer att om man är frälst så är man inom kristus och på så sätt så gör man goda gärningar, rent naturligt, men dessa gärningar har inget att göra med frälsning. Mormons bok lär att det är nåd + handlingar som frälser. Men det är inte endast mormons bok som lär detta, hela kyrkan lär detta, och så har det alltid varit.

Hör då detta från bibeln:
Citat:
Romans 11:6
And if by grace, then is it no more of works: otherwise grace is no more grace. But if it be of works, then it is no more grace: otherwise work is no more work.
Det är antingen nåd eller handlingar, det kan inte vara båda.

Angående att bibeln är korrupt:
Citat:
1 Nephi 13:26-28
And after they go forth by the hand of the twelve apostles of the Lamb, from the Jews unto the Gentiles, thou seest the formation of that great and abominable church, which is most abominable above all other churches; for behold, they have taken away from the gospel of the Lamb many parts which are plain and most precious; and also many covenants of the Lord have they taken away.

And all this have they done that they might pervert the right ways of the Lord, that they might blind the eyes and harden the hearts of the children of men.

Wherefore, thou seest that after the book hath gone forth through the hands of the great and abominable church, that there are many plain and precious things taken away from the book, which is the book of the Lamb of God.
Då order bibel inte används även om det är uppenbart så har ledare inom mormonkyrkan gjort det uppenabrt att detta handlar om bibeln. Det är darför mormoner säger att dom tror på bibeln så länge den är translerad rätt, men, dom tror ju inte ens på JST (Joseph Smith Translation) samt dom varken läser eller publicerar den på ett sätt där alla mormoner ska ha en kopia just pga hur felaktig JST är.

Mormoner tror att bibeln är korrupt, ändrad och att "there are many plain and precious things taken away from the book". Alltså någon som har en RIKTIG förståelse om hur bibeln kom att bli, hur dedikerade dom som skrev varje bok, och kopierade, ord för ord, bokstav för bokstav, hur specifika dom var kan förstå att bibeln inte är korrupt eller förlorat massa sanningar. Men mormoner kan inte tro det för att om dom tror det så faller deras tro, för hela bibeln är en rejäl motsägelse mot mormonism.

-----------

Jag ska nu förklara snabbt skillnaden mellan kristendomen och mormonism.

Är du kristen:

Då tror du att Gud är den enda Guden som någonsim kommer finnas och har funnits. Att gud er evig, och har skapat allt som existerar. Att Jesus är oskapad och att han också är Gud. Att pga synd har Gud (Jesus) tagit en mänsklig kropp där han blev det ultimata offret för alla våra synder och att genom att tro på Kristus blir vi frälsta. Vi behöver inte göra något för att komma till himlen annat än att tro. Om vi tror så kommer Gud förändra oss och vi kommer pga att den heliga anden finns inom us synda mindre och hjälpa andra.

Om du är mormon:
Då så måste du tro att gud är en av miljontals gudar, allt som finns har alltid funnits och att gud inte kan skapa material eller förstöra det. Du måste tro att din ande var skapad innan jorden var skapad och att jesus inte är gud, utan han är din bror, det är satan också. Du är inte frälsad av nåd utan av nåd + handlingar. För att komma till högsta formen av himeln (vilket alla kristna tror att dom kommer till av nåd) måste du absolut följa all mormonlära. Du MÅSTE betala tionde, en tiondel av all din inkomst varje månad. Du MÅSTE följa word of wisom, du MÅSTE göra din arbetene/ämbeten i kyrkan, du MÅSTE vara gift och seglad i mormon templet, och du måste absolut inte bryta vissa synder efter att du gått igenom templet. Detta ä en cult där man konstant måste göra göra, jobba jobba, och det som är allra mest synd med detta är att detta seperar dig från den riktiga Guden. Samt att Joseph Smith är en av domarna som ska säga ja eller nej att släppa in dig i himlen.

I bibeln står det att ingen är god förutom Gud, att alla dina goda handlingar är som smutsiga trasor framför Gud. Om du dör och står framför Gud och du blir fårgar varför du skall kunna komma i himeln och du säger att du varit god, eller gjort goda saker kommer detta inte betyda något för gud. Om du varit mormon och kommer att visa alla dina handlingar så kommer gud inte alls vara nöjd, samt att gud kommer definitivt vara missnöjd att du trott på en falsk kristus, främst när biblen säger att den riktiga Jesus är den ENDA vägen till Gud och himeln och att det finns ingen annan väg.

Jag skriver allt detta utav kärlek, utav hopp att något jag ens säger kan stanna i ditt minne eller hjärta och att den riktiga kristus och Gud kan vara med dig alltid. Genom enkel tro på bibeln blir man frälst, inte genom en amerikansk cult religion.
Citera
2023-12-16, 12:10
Bannlyst
Jag brukar passa mig från människor som sätter upp regler , för hur jag får tänka och göra saker - om jag ska se mig som kristen

Det är en allvarlig vanföreställning tror jag, som du fastnar i. Jag rekommenderar dig en annan hobby
Citera
2023-12-16, 16:40
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Detta är det mest typiska mormon svaret som du ger. Jag har läst hela journal of discourses. Jag har läst alla böcker av history of the church. Jag har läst en enorm mängd officell mormon literatur. Otroligt att du enkelt will borsta bort all som wikipedia läsare.

Tyvärr vet jag att mormoner nästan alltid vägrar prata med någon som vet vad dom pratar om. Men, som du säger, mitt tillägg är rena lögner. Varför inte bevisa att jag ljuger? Varför inte komma med någon riktig motsägelse eller fakta? Varför bara anklaga? Jag vet hur en mormon reagerar, jag vet hur en mormon resonerar, jag vet hur du tänker och tycker för jag har varit dig.

TLDR: Jag blir anklagad av att jag ljuger när jag tar fram ren fakta. Men inga bevis om hur eller varför jag ljuger. Alltså ingen diskusion eller argument.

--------

Mormoner klarar sig inte långt. Har Brigham Young rätt så apostiserade hela kyrkan efter han dog och FLDS är sant. Har Brigham Young fel så betyder det att han var en falsk profet, vilket innebär att efterträdare också är falska profeter.

För att vara mormon måste man svälja essentiella saker om tron och fullständigt ignorera fakta, sanningar, etc samtidigt osm man gång efter gång upprepar "JAG VET ATT KYRKAN ÄR SANN".

Den enkla anledningen till att avfärda dig, är att det märks att du aldrig har talat med någon som tillhör kyrkan. Det är bara utbrytarkyrkorna som följer JoD. Det märks att du har googlat mycket utan att förstå vad du har läst. Jag har aldrig stött på någon eller sett någonstans som bekräftar dina fantasier.

Det är för övrigt du som kommer med påståenden som du inte kan bevisa. Lycka till att hitta någon kyrkmedlem som tror på det du påstår om. Det är möjligt att du talar om utbrytarkyrkorna, och dessa är ju inte en del av majoritetskyrkan. Vad de tycker får stå för dem.
Citera
2023-12-17, 02:55
Medlem
alientechnologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Den enkla anledningen till att avfärda dig, är att det märks att du aldrig har talat med någon som tillhör kyrkan. Det är bara utbrytarkyrkorna som följer JoD. Det märks att du har googlat mycket utan att förstå vad du har läst. Jag har aldrig stött på någon eller sett någonstans som bekräftar dina fantasier.

Det är för övrigt du som kommer med påståenden som du inte kan bevisa. Lycka till att hitta någon kyrkmedlem som tror på det du påstår om. Det är möjligt att du talar om utbrytarkyrkorna, och dessa är ju inte en del av majoritetskyrkan. Vad de tycker får stå för dem.
Vem är det som vittnar till dig att jag aldrig talat med någon som som tillhör? Jag har gjort allt och sannolikt mer än du i mormon kyrkan. Jag har gått igenom templet.

Det som är synd är ju att du tror på dom enkla ursäkterna antingen du blivit tillsagd eller det du kanske läst på an apologost sida som inte är ärlig. Det är ju givetvis uppenbart att jag inte kommer hitta mormoner som tror på det jag säger just för att 99.8% av alla mormoner tror på samma vaga saker och historia och inte på hela bilden.

Era egna offociella hemsidor använder you konstant referenser till JoD. Mormon ägna bokföretag har sålt kopior av JoD väldigt länge. Brigham Young officiellt verifiera dom 5 första JoD och att dom var likvärdiga skrifter. Brigham Young lär i första JoD att Adam var gud faders samt att om man inte tror på det är man dömd till helvetet. Sedan lärde Brigham i många år och inkluderar i templet att Adam var gud. Detta togs bort först efter hans död. Detta är alltså inget som endast tillhör utbrytarkyrkor. Men det är pga att er kyrka konstant ändrades som utbrytarkyrkor kom att bli.

Det går inte att argumentera med någon som sitter djupt fast i en kult. Det som är synd är att just pga att ni tror att gud inte alltid var gud och att jesus är en skapelse så tror ni inte ett dugg på Gud YHWH från bibeln och nu tror inte på Jesus från bibeln. Ni säger att ni gör det men så säger också Jehovas vittnen och muslimer men dom tror ju inte alls på samma gud.

Jesus väntar på dig, du har aldrig känt honom såvida du inte kände honom innan du var mormon. När du dör en mormon kommer Jesus säga att han aldrig kände dig

Med störta förhoppningar, den dagen du tar av dig mormon rustning och har både ögon och öron öppna så lär du dig förhoppningsvis hur din kyrka är en ond kult. Och den dagen, då hoppas jag verkligen att du inte blir ateist som många mormoner blir utan att du istället vänder dig till bibeln och ser vem gud verkligen är.

----

Så länge du följer dom typiska ursäkterna som fairmormon ger då kommer du aldrig veta vad som är sant.
Senast redigerad av alientechnology 2023-12-17 kl. 03:23.
Citera
2023-12-18, 23:23
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Vem är det som vittnar till dig att jag aldrig talat med någon som som tillhör? Jag har gjort allt och sannolikt mer än du i mormon kyrkan. Jag har gått igenom templet.

Det som är synd är ju att du tror på dom enkla ursäkterna antingen du blivit tillsagd eller det du kanske läst på an apologost sida som inte är ärlig. Det är ju givetvis uppenbart att jag inte kommer hitta mormoner som tror på det jag säger just för att 99.8% av alla mormoner tror på samma vaga saker och historia och inte på hela bilden.

Era egna offociella hemsidor använder you konstant referenser till JoD. Mormon ägna bokföretag har sålt kopior av JoD väldigt länge. Brigham Young officiellt verifiera dom 5 första JoD och att dom var likvärdiga skrifter. Brigham Young lär i första JoD att Adam var gud faders samt att om man inte tror på det är man dömd till helvetet. Sedan lärde Brigham i många år och inkluderar i templet att Adam var gud. Detta togs bort först efter hans död. Detta är alltså inget som endast tillhör utbrytarkyrkor. Men det är pga att er kyrka konstant ändrades som utbrytarkyrkor kom att bli.

Det går inte att argumentera med någon som sitter djupt fast i en kult. Det som är synd är att just pga att ni tror att gud inte alltid var gud och att jesus är en skapelse så tror ni inte ett dugg på Gud YHWH från bibeln och nu tror inte på Jesus från bibeln. Ni säger att ni gör det men så säger också Jehovas vittnen och muslimer men dom tror ju inte alls på samma gud.

Jesus väntar på dig, du har aldrig känt honom såvida du inte kände honom innan du var mormon. När du dör en mormon kommer Jesus säga att han aldrig kände dig

Med störta förhoppningar, den dagen du tar av dig mormon rustning och har både ögon och öron öppna så lär du dig förhoppningsvis hur din kyrka är en ond kult. Och den dagen, då hoppas jag verkligen att du inte blir ateist som många mormoner blir utan att du istället vänder dig till bibeln och ser vem gud verkligen är.

----

Så länge du följer dom typiska ursäkterna som fairmormon ger då kommer du aldrig veta vad som är sant.

Dina lögner är inte ens trovärdiga. Det märks att du bara har läst om kyrkan på diverse hemsidor, men aldrig har talat med någon från kyrkan. Jag har varit igenom templet, och jag har rätt bra koll på kyrkan.

Du ljuger om att vi inte följer Bibeln, men det är det vi gör. Så sent som den senaste söndagen var söndagsskolan enbart om NT. Du har missat totalt om att vi har en läsplan som gäller både Bibeln och Mormons bok under året. Hade du varit medlem hade du vetat om det.

Genom sig själv känner man andra, så du är verkligen sekterist, med tanke på ditt beteende. Jag är akademiker (teolog etc) och kan tänka självständigt. Jag håller nödvändigtvis inte med om 100% av kyrkan säger, men jag ser direkt igenom dina lögner. Varför är du så angelägen om att låtsas om att du någonsin har varit aktiv i kyrkan? Du saknar grundläggande kunskaper om kyrkan.
Citera
2023-12-19, 05:31
Medlem
alientechnologys avatar
Citat:
Dina lögner är inte ens trovärdiga. Det märks att du bara har läst om kyrkan på diverse hemsidor, men aldrig har talat med någon från kyrkan. Jag har varit igenom templet, och jag har rätt bra koll på kyrkan.

Du ljuger om att vi inte följer Bibeln, men det är det vi gör. Så sent som den senaste söndagen var söndagsskolan enbart om NT. Du har missat totalt om att vi har en läsplan som gäller både Bibeln och Mormons bok under året. Hade du varit medlem hade du vetat om det.

Genom sig själv känner man andra, så du är verkligen sekterist, med tanke på ditt beteende. Jag är akademiker (teolog etc) och kan tänka självständigt. Jag håller nödvändigtvis inte med om 100% av kyrkan säger, men jag ser direkt igenom dina lögner. Varför är du så angelägen om att låtsas om att du någonsin har varit aktiv i kyrkan? Du saknar grundläggande kunskaper om kyrkan.
Det finns en enkel fråga som kräver endast ett enkelt svar. Vill du som mormon anklaga mig att jag ljuger, säg vad jag ljuger om? Säg inte att allt jag säger är en lögn. Om du läser mina tidigare inlägg till andra här ser du att jag kan bryta ner och förklara, det gör inte du, då gör påhopp istället. Ad hominem.

Givetvist jag jag medlem, hade kallelse, gjorde allt en medlem gör, hemlära, visdomsordet, templet, etc. Självklart gjorde jag allt rätt. Problemet är att du gör som alla andra mormoner, du struntar i hela kyrkans historia totalt och tror endast på vad dom säger idag, vilket direkt motsäger tex Brigham Young. Alla mormoner gör detta, det är typiskt kultbeteende alltså uprepa, ignorera och ha en ursäkt för allt. Kom också ihåg att ni kallar nästan all historia eller fakta "anti mormon" medans begreppet anti används i tex starkare benämningar egentligen som "anti christ".

Om du hade tex läst nya testamentet och följt det så hade du aldrig varit en mormon för det funkar helt enkelt inte.

Sista gången jag gick till mormon kyrkan, efter jag slutat vara medlem fanns en missionär från Utah där som var en kvinna, under söndagsskolan stod hon upp och sa när hon skulle stå framför gud efter hennes död "lord i have done all you asked, I have kept all your commandments and Ive done everything the church has taught" och hon fortsatte att gud skulle svara henne "you have done good, come my blssed child" och därefter skulle dom kramas. Detta är totalt vidrigt. Bibeln lär klart att allt gott du gör, är smutsiga trasor till gud.

Någon som verkligen läser biblen lär sig att du kan inte göra någon handling som kommer göra gud nöjd så du blir frälst. Det är endast genom guds nåd, inget annat. Det som är faran här är att mormon kyrkan lär dig och alla andra mormoner en fiktionell gud och jesus, alltså tror ni varken på gud eller jesus. Men om du skulle riktat din starka tro mot Gud hade det varit en fin sak.

Jag vet hur det är att vara mormon, darför vet jag att du aldrig kommer bry dig ett dugg om vad jag läser. Och att du sannolikt, likt minst 90% av mormoner har mycket högmodighet och "pride", att tycka att man är bättre än andra som icke är mormoner eller mer rättfärdiga. MEN, om Gud så gärna vill det, så kommer du komma ihåg att jag nämnt nåd till dig, oc heventuellt kanske något händer i ditt liv som får Gud, någon annan eller dig själv att inse verkligen vad nåd är.

Jag vet att du inte tror det men det är som jag säger att mormoner tror varken på jesus eller gud, samma som jehovas vittnen inte tror på jesus, samma som muslimer inte tror på jesus. Jesus egna ord säger att han är den ENDA vägen, det finns ingen annan. Och med stor sorg så tror jag att majoriteten av mormoner, sannolikt 99%+, när dom står framför Gud så blir det:
Citat:
Matthew 7:21-23
21 Not every one that saith unto me, Lord, Lord, shall enter into the kingdom of heaven; but he that doeth the will of my Father which is in heaven.
22 Many will say to me in that day, Lord, Lord, have we not prophesied in thy name? and in thy name have cast out devils? and in thy name done many wonderful works?
23 And then will I profess unto them, I never knew you: depart from me, ye that work iniquity.
Och när han säger depart, så däger han inte telestiala riket, då är det outer darkness.

-------
Som tidigare, ett tillägg. Du är besatt av att förneka mitt medlemskap. Vill du läsa min patriarkaliska välsignelse eller? JAg vinner inget att övertala dig. MEN, jag kan säga dig en sak och det är; vad medlemmer tror på eller ej är ju inte verkligheten. Historian är historian, kyrkans egna historia och lära, det är vad som gäller. Om alla medlemmer skulle tro att Joseph Smith flög till himeln och dog inte carthage så är det inte tex sant. Jag vet att 99.99% av medlemmar varken tror på eller är medvetna om tex blood atonement, adam-god doctrine, mountain meadows, etc. Det gör ju inte det mindre sant? Det betyder inte att det inte hände.
Senast redigerad av alientechnology 2023-12-19 kl. 05:35.
Citera
2023-12-20, 22:17
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Det finns en enkel fråga som kräver endast ett enkelt svar. Vill du som mormon anklaga mig att jag ljuger, säg vad jag ljuger om? Säg inte att allt jag säger är en lögn. Om du läser mina tidigare inlägg till andra här ser du att jag kan bryta ner och förklara, det gör inte du, då gör påhopp istället. Ad hominem.

Givetvist jag jag medlem, hade kallelse, gjorde allt en medlem gör, hemlära, visdomsordet, templet, etc. Självklart gjorde jag allt rätt. Problemet är att du gör som alla andra mormoner, du struntar i hela kyrkans historia totalt och tror endast på vad dom säger idag, vilket direkt motsäger tex Brigham Young. Alla mormoner gör detta, det är typiskt kultbeteende alltså uprepa, ignorera och ha en ursäkt för allt. Kom också ihåg att ni kallar nästan all historia eller fakta "anti mormon" medans begreppet anti används i tex starkare benämningar egentligen som "anti christ".

Om du hade tex läst nya testamentet och följt det så hade du aldrig varit en mormon för det funkar helt enkelt inte.

Sista gången jag gick till mormon kyrkan, efter jag slutat vara medlem fanns en missionär från Utah där som var en kvinna, under söndagsskolan stod hon upp och sa när hon skulle stå framför gud efter hennes död "lord i have done all you asked, I have kept all your commandments and Ive done everything the church has taught" och hon fortsatte att gud skulle svara henne "you have done good, come my blssed child" och därefter skulle dom kramas. Detta är totalt vidrigt. Bibeln lär klart att allt gott du gör, är smutsiga trasor till gud.

Någon som verkligen läser biblen lär sig att du kan inte göra någon handling som kommer göra gud nöjd så du blir frälst. Det är endast genom guds nåd, inget annat. Det som är faran här är att mormon kyrkan lär dig och alla andra mormoner en fiktionell gud och jesus, alltså tror ni varken på gud eller jesus. Men om du skulle riktat din starka tro mot Gud hade det varit en fin sak.

Jag vet hur det är att vara mormon, darför vet jag att du aldrig kommer bry dig ett dugg om vad jag läser. Och att du sannolikt, likt minst 90% av mormoner har mycket högmodighet och "pride", att tycka att man är bättre än andra som icke är mormoner eller mer rättfärdiga. MEN, om Gud så gärna vill det, så kommer du komma ihåg att jag nämnt nåd till dig, oc heventuellt kanske något händer i ditt liv som får Gud, någon annan eller dig själv att inse verkligen vad nåd är.

Jag vet att du inte tror det men det är som jag säger att mormoner tror varken på jesus eller gud, samma som jehovas vittnen inte tror på jesus, samma som muslimer inte tror på jesus. Jesus egna ord säger att han är den ENDA vägen, det finns ingen annan. Och med stor sorg så tror jag att majoriteten av mormoner, sannolikt 99%+, när dom står framför Gud så blir det:

Och när han säger depart, så däger han inte telestiala riket, då är det outer darkness.

-------
Som tidigare, ett tillägg. Du är besatt av att förneka mitt medlemskap. Vill du läsa min patriarkaliska välsignelse eller? JAg vinner inget att övertala dig. MEN, jag kan säga dig en sak och det är; vad medlemmer tror på eller ej är ju inte verkligheten. Historian är historian, kyrkans egna historia och lära, det är vad som gäller. Om alla medlemmer skulle tro att Joseph Smith flög till himeln och dog inte carthage så är det inte tex sant. Jag vet att 99.99% av medlemmar varken tror på eller är medvetna om tex blood atonement, adam-god doctrine, mountain meadows, etc. Det gör ju inte det mindre sant? Det betyder inte att det inte hände.

Du sitter och läser på t ex Wikipedia gör inte dig till någon med kunskap om kyrkan. Du saknar grundläggande kunskaper om kyrkan, vilket syns. Jag har läst mycket om kyrkans historia. Jag har läst Bibeln på originalspråk (utom de arameiska delarna), dvs hebreiska och grekiska delarna. Jag är teolog, så jag har studerat Bibeln betydligt mer grundligt än vad du har gjort.

Om du mot förmodan någonsin har varit medlem, så har det garanterat varit som passiv medlem under hela tiden. Du vet ju inte ens vad du kritiserar.
Citera
2023-12-21, 08:02
Medlem
alientechnologys avatar
Citat:
Du sitter och läser på t ex Wikipedia gör inte dig till någon med kunskap om kyrkan. Du saknar grundläggande kunskaper om kyrkan, vilket syns. Jag har läst mycket om kyrkans historia. Jag har läst Bibeln på originalspråk (utom de arameiska delarna), dvs hebreiska och grekiska delarna. Jag är teolog, så jag har studerat Bibeln betydligt mer grundligt än vad du har gjort.

Om du mot förmodan någonsin har varit medlem, så har det garanterat varit som passiv medlem under hela tiden. Du vet ju inte ens vad du kritiserar.
Jag blir förvånad att du kan upprepa samma sak gång på gång som en mantra nästan. Vilken sorts teolog tror du att du är? Hade du en komplett förståelse av biblen så hade då aldrig i ditt liv trott på Josepth Smith. Likadant så, hade du hafft en komplett förståelse av din egen kyrka och hela dennas historia hade du också inte trott.

Dinna tre punkter du hakat dig fast på:
1. Jag läser bara trams som wikipedia vilket gör att allt jag säger är trams.
2. Jag ljuger.
3. Jag hare inte varit medlem.

Spelar det någon roll om man skulle läsa på wikipedia eller inte? Om det är sant så är det sant. Jag är kristen, jag kan inte ljuga. Inge nriktig kristen tror på att ljuga nu och be om förlåtelse senare. Ingen gör så.

Nu ändrar du det att om jag varit medlem så har jag endast varit passiv medlem. Jag vet att som medlem blir man ofta stolt, arrogant och högmodlig sålänge man gör allt rätt. Jag kan säga dig garanterat att jag glorde absolut allt man skall göra och mycket mer. Om du verkligen tror att någan kan bli biskop men endast vara passiv medlem så kan du gärna tro så.
Citera
2023-12-31, 17:55
Medlem
Mamses avatar
Citat:
Kyrkan anser att Mormons bok är perfekt, medan Bibeln innehåller översättningsfel. Jag är personligen religionsvetare och teolog, så mitt akademiska jag vill väldigt gärna undersöka guldplåtarna, men det är ju tyvärr inte möjligt. Jag tror att Joseph Smith anpassade översättningen av Mormons bok, så att vanligt folk skulle förstå översättningarna bättre (vilket inte är något fel i sig, för det har gjorts i alla bibelöversättningar).

Den kostbara pärlan och Läran och Förbunden är inga heliga skrifter. De är dock fortfarande viktiga skrifter för kyrkan. Läran och Förbunden är ju mest för organiseringen av kyrkan rent praktiskt. L&F är huvudsakligen skriven av Smith, men även andra profeter efter honom har varit inblandade i denna. Den kostbara pärlan är en samling av olika skrifter. Vissa är delvist översatta delar av Bibeln och andra skrifter.

Men för att besvara frågan mer klart och tydligt. Egentligen är Mormons bok och Bibeln likställda. Det har att göra med översättningarna av Bibeln inte alltid har varit särskilt lyckade. Jag känner inte till några motsägelser mellan Mormons bok och Bibeln. I vissa fall trodde jag att jag hade hittat några, men så läste jag om den delen vid ett senare tillfälle, och upptäckte att det var bara jag som hade missförstått den delen i Mormons bok.

1 Angående guldplattorna, förutsatt att de var gjorda av rent guld så finns det dem som menar på att de skulle väga så pass mycket så det skulle vara omöjligt för en person att bära dem under en arm samtidigt som man flydde från stråtrövare som försöker attackera en så som hände Jospeh Smith. Vad har du för tankar om detta påstående?

2 När jag själv varit på besök i kyrkan så har jag blivit uppmanad av en biskop att inte tillgodogöra mig information om kyrkan på egen hand genom att läsa på forum utan bara fråga missionärer. Får jag gissa så är den bakomliggande anledningen att han var rädd jag skulle läsa information som skulle få mig negativt inställd till kyrkan. Är detta vanligt förekommande att man bara förväntas acceptera allt som kyrkledare säger utan att ifrågasätta?

3 Var Joseph Smith frimurare och tog han i så fall några utav deras ritualer och symboler och införde i de Mormonska underkläderna samt tempelritualerna?
Citera
2024-01-01, 13:00
Medlem
alientechnologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamse
1 Angående guldplattorna, förutsatt att de var gjorda av rent guld så finns det dem som menar på att de skulle väga så pass mycket så det skulle vara omöjligt för en person att bära dem under en arm samtidigt som man flydde från stråtrövare som försöker attackera en så som hände Jospeh Smith. Vad har du för tankar om detta påstående?

2 När jag själv varit på besök i kyrkan så har jag blivit uppmanad av en biskop att inte tillgodogöra mig information om kyrkan på egen hand genom att läsa på forum utan bara fråga missionärer. Får jag gissa så är den bakomliggande anledningen att han var rädd jag skulle läsa information som skulle få mig negativt inställd till kyrkan. Är detta vanligt förekommande att man bara förväntas acceptera allt som kyrkledare säger utan att ifrågasätta?

3 Var Joseph Smith frimurare och tog han i så fall några utav deras ritualer och symboler och införde i de Mormonska underkläderna samt tempelritualerna?
Jag kan tyvärr låta elak men Eoppoyz, som du citerar, är ju efterallt en mormon som flyr när man presenterar fakta tex. Mormoner ljuger i helhet om sin tro för att det ska passa, dom inser inte själva att dom ljuger men det är det enda sättet deras tro kan hålla sig. Så jag ska svara dina frågor ärligt

1. En historia som mormoner säger ofta är att Jospeh Smith behävde operera benet i sitt hem som barn och att, trotts att hans föräldrar var alkoholister (sannolikt) så skulle Joseph Smith pga, vad dom förösker förklara en andlig orsak inte vilja dricka alkohol mot att bedöva smärtan kring operationen. Många vill se det som en förberedelse för visdomsordet eller att han var lite heligare än resten av befolkningen för att "gud" valde honom som profet ... men det håller ju inte ihop för Joseph drack mycket alkohol som vuxen och rökte också. Om denna operationen verkligen hände, alltså inte var påhittad så håller kyrkan fast vid att han haltade smått resten av sitt liv. Men om han haltade, hur sprang han med tunga plåtar och undvek fiender (Påminner lite om spelet pitfall)? Jag fick höra ofta att han fick speciell kraft under denna händelse som gjorde att han kunde klara allt. Du får helt enkelt istället för att lockas av mormoners lögn komma ihåg att i bibeln blir vi varnade, på riktigt:

Citat:
Galatians 1 KJV
6 I marvel that ye are so soon removed from him that called you into the grace of Christ unto another gospel:
7 Which is not another; but there be some that trouble you, and would pervert the gospel of Christ.
8 But though we, or an angel from heaven, preach any other gospel unto you than that which we have preached unto you, let him be accursed.
9 As we said before, so say I now again, if any man preach any other gospel unto you than that ye have received, let him be accursed.
Han sa det två gånger, i rad. Vi är varnade 1800 år före Joseph Smith att inte tro på Josephs Myth.

2. Jag var medlem, flera gånger per år hade vi personer i positioner, biskopar, stavs president, högpräster, samt tillochmed sjuttioende som kom och sa "Läs aldrig på internet om kyrkan. TITTA INTE ENS!" "Kolla ladirg upp något", etc, etc. Jag blev själv uppmuntrad att säga liknande saker. Dom kallar allt som kritiserar deras kyrka eller hisotira för "anti-mormon", går inte att jämföra tex med betydelsen anti semitism då anti semitism är ju riktigt judehat, att man på riktigt är emot judarna, medans "anti-mormon" betyder endast att man kritiserar deras lägner och cult. Detta gör dom i hela världen, varnar att inte läsa, inte studera, etc. Dom säger allt du behöver finns i deras app och i mormons bok.

3. Joseph Smith var en frimurare, det var hans fmailj också och han stal en hel del av det dom gjorde och gjorde det en del av hans mormon tempel. Det man måste tänka på är att tempel endast finns i gamla testamentet, innan kristus, och betydelsen av templet gör inte ens mormoner 1% av. Templet handlade om, för judarna att kunna bränna offer för Gud, på sätt att visa behovet av kristus. Mormoner gör inget som templet gjorde. Ovanpå detta, så fanns det en täckmantel (veil) i jude-templet som blockerade så man inte kunde se the holy of holies, arken. När Jesus dog på korset så slets denna täckmanteln i mitten, och du kan läsa i biblen om hur tjock och enorm denna täckmanteln var, den var alltså omöjlig att slita. Varför den slets i mitten? För att symbolisera, nu är du, som människa Guds tempel, Gud skall altså inte vara i tempel mer utan inom dig.

Inte bara byggde mormoner tempel som är dramatiskt sjukt om men känner till judendomen och kristendomen, men dom satte upp täckmanteln igen (veil) och vill att man ska göra frimurare saker vid den som man lär sig i templet. Rent sinnessjukt om man alltså tror på kristendomen.

Man ska vara försiktig när det gäller vad mormoner säger för dom finner sätt att ljuga om allt. Jag vet för att jag var mormon, jag vet för att jag dedikerade mitt liv till mormoner.
Citera
2024-01-01, 13:22
Medlem
Får mormoner ha skägg? Jag har nog inte sett en mormon med skägg ännu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här