2023-12-18, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nja, de måste byta ägare först. Transportstyrelsen skickar väl till registrerad ägare så att bara "skriva" ett annat namn är det ju inte utan det bör vara ett antal rutiner kring leverans de fått ändra för att göra detta.

Och köparen får hem regplåtar så de får ta med sig när de hämtar sin nya bil (och vänta några minuter medan de monteras).

Ja, inga stora skillnader men lite pyssel ligger nog bakom och de är inte så här någon annan bilfirma (och förut inte Tesla heller) gör vid leverans.
Fast tesla är inte som en vanlig bilhandlare, man beställer via deras tesla store, även bilar i lager.
Man får sedan betala handpenning sedan betalar man hela priset, därefter får man ungefär några dagar innan man kan hämta bilen om den finns på lager, dvs, tesla service män kollar om bilen är helt ok, inga bucklor eller rispor, man har hjälp av en tesla rådgivare online vid beställning, dvs det är då man knappar in beställningen av även nummerplåten, sedan tar man med den när man väl ska hämta bilen, nummerplåts hållaren har bara ett snäppfäste när man plockar bort eller lägger dit plåten, mycket enkelt, dvs hållaren är redan för monterad på bilen.
Citera
2023-12-18, 18:14
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Alternativet är lagreglering av lägstanivå av löner och annat som kollektivavtal idag täcker. Jag har nämnt det några gånger i tråden men kollektivavtalssmotståndarna har inte kommenterat det alls. Förmodligen lever de i någon slags drömvärld där fackföreningar och KA försvinner och ersätts av inget alls. Men det är nog det enda vi kan vara säkra på inte kommer att hända.

KA är helt ok. Men bara om det är frivilligt. Nu är det med tvångsmedel vilket inte passar i en demokrati.

Sedan sympatiåtgärder är helt åt helvete, borde förbjudas. Nu blir folk av med jobben och de som strejkar får ersättning av strejkkassa.

Hoppas EU Rätten i Luxemburg styr upp proportionerna och inför Tysk modell.

Sedan kan if metall vifta med sina flaggor tills de blir blåa i skallen.

Det glädjer mig att en strejkande nu gått ur facket… återstår 12, sedan kan Vele-Petter attackera glasskiosker och salladsbarer igen.
Citera
2023-12-18, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
KA är helt ok. Men bara om det är frivilligt. Nu är det med tvångsmedel vilket inte passar i en demokrati.

Sedan sympatiåtgärder är helt åt helvete, borde förbjudas. Nu blir folk av med jobben och de som strejkar får ersättning av strejkkassa.

Hoppas EU Rätten i Luxemburg styr upp proportionerna och inför Tysk modell.

Sedan kan if metall vifta med sina flaggor tills de blir blåa i skallen.

Det glädjer mig att en strejkande nu gått ur facket… återstår 12, sedan kan Vele-Petter attackera glasskiosker och salladsbarer igen.

Fast de fungerar ju inte om mer än en försumbar del av arbetsmarknaden står utanför och är vilda västern. Då får man ta till lagreglering istället.
Citera
2023-12-18, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Varför uttalar sig inte någon utav mekanikerna som är drabbade? Det är ju knäppt tyst från själva arbetarna, har Elon Påskmusten belägget dessa med munkavel?
"Prata med media och ni får sparken omedelbums!"

Sedan förstår jag inte detta aggressionerna emot facket. Nu är jag ingen förespråkare för facket men jag tycker det är väldigt agg mot dessa föreningar.

Sverigemodellen har vi väl ändå oss att förhålla oss till? Vad har vi annars för alternativ?

Skall amerikanska bolag komma hit och köra deras egna race utan att vi skall ha något att säga till om? Vill vi ha det som i USA där man får ha två jobb för att få skiten att gå runt?

Usa är ett jävla u-land som skall rätta sig efter Svenska seder. Sedan hur vida man skall sträcka mot dessa tänker jag inte uttala mig om, kanske är det som ni säger att det är nya tider nu och att facket har mindre inflytande. Med det sagt kan inte amerikanska eller kinesiska storbolag komma och styra och ställa.

Mycket är för arbetar klassen ser Veli-Pekka som pöbels konung, han svingar mellan sina lianer slår sig på bröstet o skriker AHH-A-AHHA. Han tilldelar övriga inom kollektivet sina roller, dessa måste göra som konungen beordrar dom o göra, dom får inte ha en egen uppfattning eller egen talan, Veli-Pekkas order lyder under normen diktatur, ingen annan har rätt att yttra sig.

Inte svårt o förstå varför tesla anställda håller låg profil, dom ser hur kuvade övriga inom liknade bransch är under konungen.
Citera
2023-12-18, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liturnat
Kan inte båda sidor i den har konflikten i alla fall enas om att journalisterna generellt gör ett rätt dåligt jobb?

"Så koppla Tesla till barngruvorna" lyder rubriken på Aftonbladets förstasida. Trycker man på artikeln så är det "Så spåras glimmern till elbilsjättarna". Dvs, sanningen. Batterier överlag hjälper oss i väst att bli mer miljövänliga på en bekostnad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jlWAOA/sa-kopplas-tesla-till-barngruvorna-vi-foljer-sparet

Fortsätter man sedan at läsa artikeln så skriver de inte alls om Tesla, utan hur hela branschen ser genom fingrarna med policydokument.

Volvo, BMW, Bosch, Samsung, Tesla, Philips, Dyson.

Detta är inte heller bara ett problem kopplat till elbilar, utan alla privatpersoner som har installerat solceller med batteri sitter i samma båt. Att då beskylla problemet på Tesla med rubriken på förstasidan är riktigt skrattretande.

Man förstår ju varför Musk inte gillar journalister och gammelmedia. Han har förändrat världen genom elektrifiering och byggt den första riktiga elbilen som alla tillverkare nu försöker apa efter men det är bara Musk som får all skit.
Citera
2023-12-18, 20:55
Medlem
Att ta in en svensksåld Tesla i svenska hamnar går inte, ej heller att ta den via hamnar i Norge, Danmark eller Finland. Men om en norrman, finne eller dansk vill köpa en Tesla går det bra att ta in bilarna via hamn i respektive land om jag fått rätt info. Är inte detta hyckleri? Hoppas någon startar upp en importfirma åt Tesla så bilarna kan fortsätta rulla in i Sverige.
Citera
2023-12-18, 21:04
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badpojken1245
Att ta in en svensksåld Tesla i svenska hamnar går inte, ej heller att ta den via hamnar i Norge, Danmark eller Finland. Men om en norrman, finne eller dansk vill köpa en Tesla går det bra att ta in bilarna via hamn i respektive land om jag fått rätt info. Är inte detta hyckleri? Hoppas någon startar upp en importfirma åt Tesla så bilarna kan fortsätta rulla in i Sverige.

Tesla är för stora, för omtyckta, anställda har för bra betalt, för hypade, har för mycket pengar för att mediokra människor i facket ska kunna vinna. Helt fel företag att bråka med, helt fel företagsledare att ställa ultimatum till. Facket bara diskvalificerar sig själva i denna konflikt.
Citera
2023-12-18, 21:14
Medlem
Mycket bra och tänkvärd artikel.
Facket silar mygg och sväljer kameler

https://corren.se/insandare/artikel/facket-silar-mygg-och-svaljer-kameler/r1x77w3j
Senast redigerad av Trorjaefull 2023-12-18 kl. 21:18.
Citera
2023-12-18, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Varför uttalar sig inte någon utav mekanikerna som är drabbade? Det är ju knäppt tyst från själva arbetarna, har Elon Påskmusten belägget dessa med munkavel?
"Prata med media och ni får sparken omedelbums!"

Sedan förstår jag inte detta aggressionerna emot facket. Nu är jag ingen förespråkare för facket men jag tycker det är väldigt agg mot dessa föreningar.

Sverigemodellen har vi väl ändå oss att förhålla oss till? Vad har vi annars för alternativ?

Skall amerikanska bolag komma hit och köra deras egna race utan att vi skall ha något att säga till om? Vill vi ha det som i USA där man får ha två jobb för att få skiten att gå runt?

Usa är ett jävla u-land som skall rätta sig efter Svenska seder. Sedan hur vida man skall sträcka mot dessa tänker jag inte uttala mig om, kanske är det som ni säger att det är nya tider nu och att facket har mindre inflytande. Med det sagt kan inte amerikanska eller kinesiska storbolag komma och styra och ställa.

Har du letat? https://arbetet.se/2023/11/29/tobias-strejkar-darfor-ar-det-omojligt-for-manga-av-hans-kollegor-pa-tesla/
Citera
2023-12-18, 22:03
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baginboxfitta
Har du letat? https://arbetet.se/2023/11/29/tobias-strejkar-darfor-ar-det-omojligt-for-manga-av-hans-kollegor-pa-tesla/
” Mellan 2018 och 2021 hade Tobias Eng Strömberg uppdrag som förste ersättare för Socialdemokraterna i miljö- och konsumentnämnden i Borås. Han har även suttit i distriktstyrelsen för SSU i Sjuhärad.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tobias-strejkar-fran-tesla-jag-tror-de-kommer-ge-med-sig--r4yhxl

Otippat att han stöder strejken.
Citera
2023-12-18, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Mycket bra och tänkvärd artikel.
Facket silar mygg och sväljer kameler

https://corren.se/insandare/artikel/facket-silar-mygg-och-svaljer-kameler/r1x77w3j

Precis så, där skulle facket till och med kunna hjälpa utsatta arbetare som verkligen behöver deras hjälp men facket föredrar istället symbolhandlingar som ger dom uppmärksamhet.
Citera
2023-12-18, 23:27
Medlem
turn-n-burns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkpinnen
Precis så, där skulle facket till och med kunna hjälpa utsatta arbetare som verkligen behöver deras hjälp men facket föredrar istället symbolhandlingar som ger dom uppmärksamhet.

Ett fackförbund är ingen välgörenhetsorganisation... Om man tror att avtal som reglerar villkor är "symboliska" vet man inte hur arbetsmarknaden fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in