2023-12-18, 13:44
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tar man din undersökning deltog bara under en tredjedel mot automotorsports :

Undersökningen genomfördes den 30 november–4 december med hjälp av en riksrepresentativ och slumpmässigt rekryterad webbpanel, där 1 627 personer i åldrarna 18–84 deltog.

Var "auto motor sports" också riksrepresentativ och slumpmässigt rekryterad eller var det till exempel folk som läste på facebook eller deras hemsida? Såg en kille på twitter som simpade för Elon och minsann hade gjort en undersökning på sitt twitterkonto där de allra flesta tyckte att facket var dumma. Föreligger viss risk för att du kommer att framstå som lika efterbliven som den snubben.
Citera
2023-12-18, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Var "auto motor sports" också riksrepresentativ och slumpmässigt rekryterad eller var det till exempel folk som läste på facebook eller deras hemsida? Såg en kille på twitter som simpade för Elon och minsann hade gjort en undersökning på sitt twitterkonto där de allra flesta tyckte att facket var dumma. Föreligger viss risk för att du kommer att framstå som lika efterbliven som den snubben.
Ja som inte SvD var riktat? majoriteten sossar som deltog o rösta.

Stödet är starkast bland Vänsterpartiets och Socialdemokraternas väljare, med 93 respektive 79 procent som svarar ja. I andra änden finns Moderaternas och Sverigedemokraternas väljare – där 36 respektive 42 procent svarar att fackets strid är rätt, skriver SvD.
Citera
2023-12-18, 13:57
Medlem
Frågan i undersökningen som länkas i Nyteknik var "är det rätt av facket att ta strid mot den amerikanska elbilstillverkaren Tesla som vägrar att teckna kollektivavtal med IF Metall"

Som man frågar får man svar, facket har laglig rätt att gå ut i strejk och de har de också gjort.

Proplemet är inte strejken utan att deras agerande med sympatistrejker och blockader saknar proportionalitet. Man applicerar maffiametoder på ett svenskt AB (TM Sweden AB) som följer Sveriges lagar och betalar svensk skatt.

Jag hade varit intresserad av att veta vad undersökningen resulterade i om de frågade "är det rätt av facket att blockera Svenska hamnar och Svensk postgång för att uppnå resultat i striden med Tesla?"

Oavsett så faller Sverige i välfärdsligan, ett ogästvänligt affärsklimat kan nog läggas in i kalkylen där.
Citera
2023-12-18, 13:59
Medlem
bananjuices avatar
Citat:

Stödet är starkast bland Vänsterpartiets och Socialdemokraternas väljare, med 93 respektive 79 procent som svarar ja. I andra änden finns Moderaternas och Sverigedemokraternas väljare – där 36 respektive 42 procent svarar att fackets strid är rätt, skriver SvD.

Okej du bevisade just min misstanke.
Citera
2023-12-18, 14:51
Medlem
slutaletas avatar
Tesla rundar skyltblockaden
När registreringsskyltarna har fastnat hos Postnord har Tesla i stället massbeställt nya skyltar hos Transportstyrelsen som sedan skickas direkt till kunderna. Fick mao noll effekt.

//TT
Citera
2023-12-18, 16:16
Medlem
Citat:

Ja, SvD är verkligen kända för att vara en riktig sosse tidning.
Hur får du ut att majoriteten av de svarande var sossar förresten från de siffrorna?
Citera
2023-12-18, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Tesla rundar skyltblockaden
När registreringsskyltarna har fastnat hos Postnord har Tesla i stället massbeställt nya skyltar hos Transportstyrelsen som sedan skickas direkt till kunderna. Fick mao noll effekt.

//TT

Noll effekt har det ju inte. Lite extra pyssel för Tesla och för köparen.
Senast redigerad av Engineer 2023-12-18 kl. 16:34.
Citera
2023-12-18, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, SvD är verkligen kända för att vara en riktig sosse tidning.
Hur får du ut att majoriteten av de svarande var sossar förresten från de siffrorna?

Vi vet Novus inte är o lita på, tar man under samma period har kvartal gått ut med att Novus fuskar i sina undersökningar.

Efter Kvartals avslöjande om Novus fabricerade siffror meddelar SVT nu att de felaktiga uppgifterna i väljarbarometrarna kommer att korrigeras.
– Jag var i kontakt med Novus igår och bad om de korrekta siffrorna. Rätt ska vara rätt, säger Kiki Bek, inrikeschef på SVT.

Samtidigt reagerar flera tunga forskare:

– Jag tror tyvärr att det här avslöjandet kan skada förtroendet för hela branschen, säger Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap.
Citera
2023-12-18, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Noll effekt har det ju inte. Lite extra pyssel för Tesla och för köparen.
Ja det är en mikroskopisk lite skillnad, istället för att skriva tesla som beställare skriver man kundens namn. Men positivt är att postnord får mycket mer arbete via detta.
Citera
2023-12-18, 17:44
Medlem
Citat:
Ja det är en mikroskopisk lite skillnad, istället för att skriva tesla som beställare skriver man kundens namn. Men positivt är att postnord får mycket mer arbete via detta.

Nja, de måste byta ägare först. Transportstyrelsen skickar väl till registrerad ägare så att bara "skriva" ett annat namn är det ju inte utan det bör vara ett antal rutiner kring leverans de fått ändra för att göra detta.

Och köparen får hem regplåtar så de får ta med sig när de hämtar sin nya bil (och vänta några minuter medan de monteras).

Ja, inga stora skillnader men lite pyssel ligger nog bakom och de är inte så här någon annan bilfirma (och förut inte Tesla heller) gör vid leverans.
Citera
2023-12-18, 17:49
Medlem
Varför uttalar sig inte någon utav mekanikerna som är drabbade? Det är ju knäppt tyst från själva arbetarna, har Elon Påskmusten belägget dessa med munkavel?
"Prata med media och ni får sparken omedelbums!"

Sedan förstår jag inte detta aggressionerna emot facket. Nu är jag ingen förespråkare för facket men jag tycker det är väldigt agg mot dessa föreningar.

Sverigemodellen har vi väl ändå oss att förhålla oss till? Vad har vi annars för alternativ?

Skall amerikanska bolag komma hit och köra deras egna race utan att vi skall ha något att säga till om? Vill vi ha det som i USA där man får ha två jobb för att få skiten att gå runt?

Usa är ett jävla u-land som skall rätta sig efter Svenska seder. Sedan hur vida man skall sträcka mot dessa tänker jag inte uttala mig om, kanske är det som ni säger att det är nya tider nu och att facket har mindre inflytande. Med det sagt kan inte amerikanska eller kinesiska storbolag komma och styra och ställa.
Citera
2023-12-18, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Sverigemodellen har vi väl ändå oss att förhålla oss till? Vad har vi annars för alternativ?

Alternativet är lagreglering av lägstanivå av löner och annat som kollektivavtal idag täcker. Jag har nämnt det några gånger i tråden men kollektivavtalssmotståndarna har inte kommenterat det alls. Förmodligen lever de i någon slags drömvärld där fackföreningar och KA försvinner och ersätts av inget alls. Men det är nog det enda vi kan vara säkra på inte kommer att hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in