2023-12-18, 13:28
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Lär dig vad "gå i skola" betyder innan du uttalar dig mer i frågan ditt efterblivna CP.

Alla som har fler än två hjärnceller och inte lider av grav autism har hela tiden förstått att det är fysisk undervisning på plats i en skola vi har pratat om.

Ingen här har påstått att det finns en lista på länder där barnen inte fått någon form av undervisning på över ett år. Att du är så efterbliven att du inte klarar av att hänga med i vad vi andra pratar om är ditt problem och inte vårt.

Dags för dig nu att erkänna ditt misstag och gå vidare med ditt liv innan du gör bort dig mer.
Fast nu var det inte det som hävdades, och inte heller det som någon mindre intelligent pajas (ett par stycken) försökt försvara. Jag sammanfattade saken här:

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Helt otroligt patetiskt dock att se antivaxxar-patrasket sitta och försöka relativisera det som statistiskt sannolikt är hundratals miljoner personer, inklusive barn, som drabbas av postcovid, samtidigt som patrasken sitter och teater-grinar över hur hemskt det är att ett par hundra barn på någon karibisk ö inte fick gå i skolan.

Det hela blir ju så patetiskt att man undrar om folk verkligen är på riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
I vissa länder fick barnen inte gå i skola i över ett års tid. Helt sinnes.

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det fanns således inte ett enda exempel på något land där barnen inte fick gå i skola på över ett år?

Precis som jag påpekade?
Då antivaxxar-patrasket i vanlig ordning inte kunde belägg sina uppiofter tog JAG fram listan från UNESCO där man tillhandahåller data över skolstängningar i respektive land, hur länge och om skolundervisningen fortsatte samt på vilket sätt.

Här är top-8-länderna på den listan. Det är alltså Montserrat med en total befolkning på 4,992 personer som leder listan - där fick barnen inte gå i skola under en period om 38 veckor.

Kod:
School closures and available tuition, per nation, in weeks

Country	             DL (TV)	DL (Radio)	DL (Online)	Partially open      Fully closed
Montserrat	     No	           No	            No	              3	                    38
Nordkorea	     No	           No	            No	              8	                    31
Turks & Caicos Isl.  No	           No	            No	             13	                    30
Sudan	             No	           No	            No	              7	                    19
Somalia	             No	           No	            No	              0	                    19
Guinea-Bissau	     No	           No	            No	              5	                    18
Sint Marteen	     No	           No	            No	             10	                    18
St Kitts & Nevis     No	           No	            No	             16	                    17

https://covid19.uis.unesco.org/wp-content/uploads/sites/11/2021/05/UNESCO_school_closures_database.xlsx

Herregud...dessa stackars ointelligenta antivaxxar-patrask, vad skall de hitta på för skitprat härnäst...?

Herregud...
Citera
2023-12-18, 14:17
Medlem
Citat:
Det måste vara därför vi ser alla dessa rapporter om fullt friska människor i 30-årsåldern som åker på blodproppar nu. Jag känner själv ett dussintal. Vi hade covidutbrott i mitt fotbollslag förra månaden med 12 smittade. Fem av dem åkte på blodpropp. Tre dog. Övriga fyra ligger svårt sjuka just nu.

Den här pandemin är verkligen inte att leka med.

Beklagar verkligen, men så många brukar inte dö av Covid, så jag undrar om dina fotbollskamrater kanske dog av något du har råkat få med dig från din klubbliv?
Citera
2023-12-18, 18:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Folk går runt och hostar och nyser i mitten av december? Dra mig baklänges.

Ja, det brukar inte alls vara av den här omfattningen. Om det är så här illa redan i dec undrar man ju hur det kommer bli i februari. Å andra sidan uppvisar inte covid något säsongsmönster kopplat till klimatet utan snarare skolloven.
Citera
2023-12-18, 18:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Skulle just tipsa om det:

"Sprängande huvudvärk, dimsyn och hängande ögonlock. Förbundsjuristen Helene, 60, anmälde Modernas covid-vaccin efter den tredje dosen men fick avslag.
'Ett år och två månader efter vaccinet hade jag fortfarande dagliga huvudvärksattacker', säger hon. "

Hon är alltså jurist men fick avslag:

"Trots att hon kunde slå hål på alla punkter i avslaget.

- Detta är alltså en ny lag som ska skydda de drabbade men som inte ens går att överklaga. Det strider mot rätten till en rättvis rättegång, säger hon. "

Och:

"Flera läkare och sjukgymnast har därefter klassat skadorna som orsakade av Modernas vaccin"

Husläkare rådde henne att anmäla men det gick inte: "- Chocken när jag upptäckte att Moderna inte ens var anslutet till läkemedelsförsäkringen!"

Hon vände sig till Kammarkollegiet och ansökte om ersättning för inkomstförlust baserat på "lagen om statlig ersättning för personskada orsakad av vaccin mot sjukdomen covid-19." och hon konstaterar att "- Lagen säger dessutom att staten ska betala ersättning för personskada som med övervägande sannolikhet orsakats av vaccinet. Det var alltså glasklart.", men hon fick avslag på råd av de tre försäkringsmedicinska rådgivare Kammarkollegiet anlitat.

Hon tog verkligen strid och "En neurolog drog till slut slutsatsen att hon led av Tolosa Hunt syndrom, konstaterad biverkning av Modernas vaccin."

Men det hjälpte inte. Jag antar att hennes fall är ett exempel på att trots att det finns en lag som hon hänvisar till så kan ingen i Sverige få rätt om detta. Hon nämner till exempel 43000 anmälda fall av migrän efter Modernas vaccin. Hon menar också att det tar för mycket arbete för en vanlig person att få Europadomstolen att se på detta och att enda sättet istället är att väcka uppmärksamhet kring det.

För mig råder det inget tvivel om att vaccinen har biverkningar, det har ju alla vaccin och självklart ska staten ta sitt ansvar. Det finns säkert en ovilja mot att ta ansvar både för vaccin- och Covidskadade.

En annan ny händelse som däremot är kopplad till Covid är att i Times of Israel konstateras nu att Israel tycks ha klarat "Covid-tappet" i PISA-testet som andra europeiska länder drabbades av. Jag vet inte om det hänger ihop men vi vet ju att Israel vaccinerade mer än andra. I Sverige vaccinerades inte skolbarn, istället fick smittan spridas bland dessa. Kan det ha påverkat resultatet? https://www.timesofisrael.com/israeli-10th-graders-still-struggling-but-dodge-global-post-covid-drop-off-study/

Gisslén som verkar mer "medieskygg" än Tegnell varnade för en vecka sedan för att för få i riskgrupper har vaccinerat sig, och detta gör han tillsammans med Karin Tegmark Wisell i Dagens Medicin:

"För personer i riskgrupp är dock påfyllnadsdoser mot covid-19 det viktigaste skyddet mot allvarlig sjukdom och död. Dessa personer utgör en stor del av befolkningen. En allt för låg täckningsgrad får omfattande konsekvenser."

Han är nog lite orolig nu, för kurvan över smittade är inte så rolig och vi vet inte vad som händer:

"Vi vet ännu inte hur spridningen av covid-19 och influensa kommer att utvecklas i vinter. Under tidigare säsonger har smittspridningen varit relativt omfattande under en längre period."

Nu uttrycker han sig vagt igen, angående postcovid. Han konstaterar att "Vaccination har hos vuxna visats minska risken för att utveckla långvariga postcovid-symtom när den ges före den första covidinfektionen." men påstår sedan 2 saker som man mig veterligt inte vet:

"Men det är i dag ovanligt att personer drabbas av postcovid och det saknas vetenskapligt stöd för att fler vaccinationsdoser skulle minska risken ytterligare hos dem som tidigare varit infekterade eller har vaccinerat sig."

Man vet inte. Om vi då istället går till Linköpings universitet där man forskar om Post-covid, så skrev de i juni: "It is estimated that the occurrence is somewhere between 5 and 10 per cent." https://liu.se/en/news-item/vi-borjar-forsta-postcovid-battre-nu

Slutligen rapporteras det om en kinesisk studie om postcovid efter 3 år, där hälfen fortfarande har besvär, och där människor med postcovid har en högre grad av återinfektion. https://www.globaltimes.cn/page/202312/1303823.shtml

Kan det alltså vara så att de som en gång drabbades av postcovid kan bli än sämre vd återinfektion?

Mycket information och många intressanta tankar. Vaccinet är nog inte helt ofarligt, men det är ju sannerligen inte viruset heller. Postsymtom verkar vanligt

Jag har länge funderat över varför vaccinet rekommenderas till riskgrupper, men inga klara rekommendationer till övriga. Det blir lite ologiskt. Är vaccinet farligt borde ju inte vaccin rekommenderas till riskgrupper. Är det å andra sidan inte så farligt borde ju fler ta vaccinet för att få ned smittspridningen.
Senast redigerad av IMBILDEN 2023-12-18 kl. 18:29.
Citera
2023-12-18, 18:37
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Mycket information och många intressanta tankar. Vaccinet är nog inte helt ofarligt, men det är ju sannerligen inte viruset heller. Postsymtom verkar vanligt

Jag har länge funderat över varför vaccinet rekommenderas till riskgrupper, men inga klara rekommendationer till övriga. Det blir lite ologiskt. Är vaccinet farligt borde ju inte vaccin rekommenderas till riskgrupper. Är det å andra sidan inte så farligt borde ju fler ta vaccinet för att få ned smittspridningen.

Riskgrupperna är älskade lite extra av politiker och läkemedelsindustrin därför vill man göra dom immuna först så att läkemedelsindustrin kan avvecklas gradvis medans folk blir immuna mot alla sjukdomar och får evigt liv efter att vi har ersatt deras människokroppar med maskiner som håller deras hjärnor levande i burkar i en evighet så att medvetna styrenheter till artificiell intelligens kan skapas.. eller oj, jag menar klart att politiker bryr sig om riskgrupper, och politiker går aldrig att köpa om du har vaccin att langa, för dom jobbar med extremt hög etik och moral som gör dom alla omutbara.
Citera
2023-12-18, 19:27
Medlem
Citat:

Ja det har du rätt i, intressant tanke. Hur är det då med postcovid och unga? Gisslén har själv i en studie visat att risken för postcovid minskar av vaccinet, och då vore det rimligen logiskt av FHM att rekommendera vaccinet till yngre och medelålders, eftersom dessa knappt dör av Covid men däremot i alla fall i 1 av 20 eller 1 av 30 drabbas av postcovid. Men samtidigt säger han alltså i artikeln jag hänvisade till att det inte finns vetenskapligt belagt att så många drabbas av postcovid längre, och jag antar då att han baserar det på att de flesta är vaccinerade, vilket enligt till exempel hans egen studie minskar risken, eller att de redan har haft Covid.

Men det är inte så WHO beskriver postcovid i en artikel 30 nov som säger att 1 av 10 drabbas och att risken ökar varje gång man smittas och kan vara värre för de som redan har postcovid och att alla kan drabbas:

"Long COVID can develop in people of all ages, regardless of severity of original symptoms and previous health status.

It is known that the chance of developing the condition increases the more times a person gets reinfected by SARS-CoV-2, and that reinfection can worsen symptoms for people already living with long COVID."

De räknar med att 1 av 30 européer kan ha haft eller ha postcovid. Det borde alltså kunna handla om många tiotals tusen i Sverige. Vad säger då forskningen om vaccinering av dem med postcovid? Ska de vaccinera sig eller inte? Om såna saker verkar inte svenska tidningar skriva.

I WHO:s artikel möter vi också en 28-årig sjuksköterska:

"Abbie, 28, is a nurse working at the John Radcliffe Hospital in Oxford, United Kingdom. She first caught COVID-19 in January 2021, but only experienced very mild symptoms. However, this was not the case when she was reinfected in April 2022.

“I felt really rough for a couple of weeks, but thought, ‘Oh, this will go away, it will get better.’ But it didn’t – the symptoms just persisted.” https://www.who.int/europe/news-room/feature-stories/item/knocked-back-by-covid-19-reinfection---the-experience-of-abbie--a-british-nurse-living-with-long-cov id

Idén att motståndskraften mot Covid ökar tycks alltså kanske inte alltid stämma, om den ens gör det...
Citera
2023-12-18, 19:43
Medlem
Citat:
"Antivaxxarpatrask" månne?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P4V356/helene-60-anmalde-modernas-covid-vaccin-sag-ut-som-att-jag-blivit-slagen

"— Men ett år och två månader efter vaccinet hade jag fortfarande dagliga huvudvärksattacker på vänster sida, dimsyn och ögonlocket hängde.
En neurolog drog till slut slutsatsen att hon led av Tolosa Hunt syndrom, konstaterad biverkning av Modernas vaccin."

Kan inte stämma. Av begåvningsreserven i denna tråd har vi fått lära oss att det är covid som ligger bakom allt ont som folk drabbas av. Det ofelbara och heliga vaccinet har givetvis ingenting med denna kvinnas tillstånd att göra.
Citera
2023-12-18, 19:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Ja det har du rätt i, intressant tanke. Hur är det då med postcovid och unga? Gisslén har själv i en studie visat att risken för postcovid minskar av vaccinet, och då vore det rimligen logiskt av FHM att rekommendera vaccinet till yngre och medelålders, eftersom dessa knappt dör av Covid men däremot i alla fall i 1 av 20 eller 1 av 30 drabbas av postcovid. Men samtidigt säger han alltså i artikeln jag hänvisade till att det inte finns vetenskapligt belagt att så många drabbas av postcovid längre, och jag antar då att han baserar det på att de flesta är vaccinerade, vilket enligt till exempel hans egen studie minskar risken, eller att de redan har haft Covid.

Men det är inte så WHO beskriver postcovid i en artikel 30 nov som säger att 1 av 10 drabbas och att risken ökar varje gång man smittas och kan vara värre för de som redan har postcovid och att alla kan drabbas:

"Long COVID can develop in people of all ages, regardless of severity of original symptoms and previous health status.

It is known that the chance of developing the condition increases the more times a person gets reinfected by SARS-CoV-2, and that reinfection can worsen symptoms for people already living with long COVID."

De räknar med att 1 av 30 européer kan ha haft eller ha postcovid. Det borde alltså kunna handla om många tiotals tusen i Sverige. Vad säger då forskningen om vaccinering av dem med postcovid? Ska de vaccinera sig eller inte? Om såna saker verkar inte svenska tidningar skriva.

I WHO:s artikel möter vi också en 28-årig sjuksköterska:

"Abbie, 28, is a nurse working at the John Radcliffe Hospital in Oxford, United Kingdom. She first caught COVID-19 in January 2021, but only experienced very mild symptoms. However, this was not the case when she was reinfected in April 2022.

“I felt really rough for a couple of weeks, but thought, ‘Oh, this will go away, it will get better.’ But it didn’t – the symptoms just persisted.” https://www.who.int/europe/news-room/feature-stories/item/knocked-back-by-covid-19-reinfection---the-experience-of-abbie--a-british-nurse-living-with-long-cov id

Idén att motståndskraften mot Covid ökar tycks alltså kanske inte alltid stämma, om den ens gör det...

Ja, om inte så många drabbas av postcovid längre och det beror på tidigare vaccination. Vad händer då med dem när de inte uppgraderar sitt vaccinationsskydd?

I min värld blir det lite konstigt när man som flera antivaxare gör när de utmålar vaccinet som farligt, men viruset som ofarligt, samtidigt som man rekommenderar riskgrupper att vaccinera sig.

Jag tycker all seriös tillgänglig forskning ger vid handen att man totalt sett får bästa möjliga outcome om man vaccinerar sig. Om risken för att man ska bli allvarligt sjuk av vaccinet är 1 på 10.000 och samma risk av viruset är 1 på 100. Varför skulle man då inte vaccinera sig, även om man inte tillhör uttalad riskgrupp? I min värld blir det ologiskt. Förstår mig inte på antivaxarna, men jag antar att de inte gör den typen av kalkyler. De tycks mer drivas av religiös övertygelse.
Citera
2023-12-18, 20:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
"— Men ett år och två månader efter vaccinet hade jag fortfarande dagliga huvudvärksattacker på vänster sida, dimsyn och ögonlocket hängde.
En neurolog drog till slut slutsatsen att hon led av Tolosa Hunt syndrom, konstaterad biverkning av Modernas vaccin."

Kan inte stämma. Av begåvningsreserven i denna tråd har vi fått lära oss att det är covid som ligger bakom allt ont som folk drabbas av. Det ofelbara och heliga vaccinet har givetvis ingenting med denna kvinnas tillstånd att göra.

Precis. Vaccinet är lömskt. Ofta kommer biverkningarna först efter andra eller tredje sprutan. Nej det här skräpet ska inte alla ha och de som pushade folk att ta dessa vacciner trots att de inte tillhör någon riskgrupp borde sitta i fängelse ärligt talat.
Citera
2023-12-18, 20:14
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ja, om inte så många drabbas av postcovid längre och det beror på tidigare vaccination. Vad händer då med dem när de inte uppgraderar sitt vaccinationsskydd?

I min värld blir det lite konstigt när man som flera antivaxare gör när de utmålar vaccinet som farligt, men viruset som ofarligt, samtidigt som man rekommenderar riskgrupper att vaccinera sig.

Jag tycker all seriös tillgänglig forskning ger vid handen att man totalt sett får bästa möjliga outcome om man vaccinerar sig. Om risken för att man ska bli allvarligt sjuk av vaccinet är 1 på 10.000 och samma risk av viruset är 1 på 100. Varför skulle man då inte vaccinera sig, även om man inte tillhör uttalad riskgrupp? I min värld blir det ologiskt. Förstår mig inte på antivaxarna, men jag antar att de inte gör den typen av kalkyler. De tycks mer drivas av religiös övertygelse.

Antivaxare har varken ett virus eller vacciner som hotar vår hälsa och att oroa oss över.

Vi äter nyttig råkost så virus har 0% chans att lyckas göra oss sjuka.

Att injicera nanopartiklar och låtsas att det är ett vaccin som botar ett virus är såklart inget som en självtänkande människa skulle göra.. en antivaxare.
Citera
2023-12-18, 20:36
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Precis. Vaccinet är lömskt. Ofta kommer biverkningarna först efter andra eller tredje sprutan. Nej det här skräpet ska inte alla ha och de som pushade folk att ta dessa vacciner trots att de inte tillhör någon riskgrupp borde sitta i fängelse ärligt talat.

Håller med, på denna sida finns många berättelser där många fullt friska fått besvär efter sprutan/sprutorna. https://www.biverkningaravvaccin.se/berattelser/

Tror värsta för dem som råkat ut för biverkningar är att det är råder någon sjuk konsensus bland läkarna att totalt avslå vaccinet som orsak.
Citera
2023-12-18, 20:41
Medlem
arne99s avatar
Citat:

Detta är något av det mest balanserade jag läst från dig så här långt.
Jag håller med dig att rekommendationerna är en smula ologiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in