Citat:
Ursprungligen postat av
Lamento
Joe88, när det gäller gamla så dör de av olika orsaker, så det kan jag hålla med om, men kurt-sune, när det gäller folk som har olika skörheter i sin hälsa så är de i alla åldersgrupper och det verkar lite konstigt att som du verkar göra (om jag inte missat nåt inlägg) enbart tala om fetma orsakad av eget stillasittande.
Precis som med covid finns det olika narrativ om fetma. Frågar du läkemedelsbolagen så tycker de att fetma är en sjukdom. Men frågar du mig så anser jag att de allra flesta människor som är feta har blivit det för att de äter fel kost under lång tid i kombination med att de inte rört på sig tillräckligt. Det handlar egentligen inte om att de inte tränat tillräckligt hårt, utan varit för inaktiva. Man behöver inte träna hårt för att hålla sig smal.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lamento
Det är ju lite konstigt att du ser fetma som ett eget ansvarsproblem för folk, men i så fall inte ser andra saker som eget ansvar.
Det är ett ansvar som faktiskt individen har ansvar för själv och inte minst föräldrar som har feta ungar. De måste se till att barnen äter annan mat och dra ner på skräpmaten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lamento
Man kan lika gärna argumentera för att de flesta problem du tar upp med "lockdowns" är samhällsproblem som visat sig tack vare Covid.
Nej alla lockdowns gjordes med beslut av politiker, inte pga covid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lamento
Den psykiska ohälsan i samhället tycks öka bland unga sedan länge, och vad jag förstår klarar många unga idag inte ens att vara ensamma utan bryter samman när de blir tyst och lugnt omkring dem.
Ja alla passar inte in i den nya instagramfantasivärlden och det är klart att många mår dåligt av det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lamento
Det kom en undersökning i mars 2020 alltså före pandemin som just sa att många unga mår dåligt av att vara hemma (
https://studentbostadsforetagen.se/nyheter/unga-och-studenter-kanner-sig-ensamma-hemma/).
ja människan är inte gjord för att sitta inne. Depression kan motverkas genom aktivitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lamento
Klart att många som mår dåligt av att vara själva också mår dåligt av att tvingas vara hemma under pandemin, men det liksom fetma är problem som inte har med pandemin att göra utan som bara visar sig genom pandemin.
Vi hade inte haft någon pandemin om det inte vore för den dåliga folkhälsan. Det är alltså ett generalfel att jaga oss ovaccinerade istället för att titta på orsaken till att så många lades in på sjukhus. Det är inte viruset som är problemet, utan fetman och den dåliga folkhälsan.
Jag är glad för att Joe Rogan tar upp detta ämne i sin podcast och vågade ta in gäster som sa emot narrativet under pandemin.
Till och med MSM har tagit upp ämnet, så det är inte bara jag som gör det.
https://edition.cnn.com/2021/03/04/health/obesity-covid-death-rate-intl/index.html
Citat:
Ursprungligen postat av
Lamento
Då gäller det nu att ta till oss vad pandemin har visat oss, och få folk att börja träna och äta hälsosamt samt arbeta med att klara av att vara ensamma, kanske stänga av internet helt under dagar emellanåt osv. och gå i terapi om man upplever att man inte klarar det.
Nej det gällde redan när pandemin började att börja direkt att ändra på livsstil istället för att vänta på ett läkemedel som visade sig vara ganska värdelöst. Folk har inte tagit tag i detta, utan problemen har pga åtgärderna bara blivit ännu värre, något som jag länkat till tidigare idag där en studie gjorts på ämnet i USA.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lamento
Sedan kommer någon "lockdown" knappast att vara ett problem. Alla har inte psykiska och fysiska problem med lockdown.
Lockdown är ett jätteproblem och har orsakat enorma skador. Både på personligt plan i form av mängder av personliga konkurser men också att vi måste betala för andra länders misstag ända till 2058 via coronafonden. Och det orsaker enorm psykisk ohälsa och självmord mm.
https://skattebetalarna.se/eus-coronafond-blev-arets-varsta-sloseri-2021/
Citat:
Ursprungligen postat av
Lamento
För att lite humoristiskt ta ett extremt exempel har jag till exempel svårt att tro att tibetanska buddhistmunkar har problem med att vare sig vara ensamma eller att ha "lockdown".
Nej men är du en företagare och du förbjuds att försörja dig och går i personlig konkurs har du nog en annan syn på det hela.