2023-12-17, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Många som får covid löper förhöjd risk att drabbas av blodpropp efteråt. Effekten hänger kvar uppåt ett år.

"Förhöjd risk" med vad? Från 0,01 på miljonen till 0,02 på miljonen?

När ska du lära dig att "ökad risk" och liknande är ganska betydelselöst om risken från början är extremt låg?

Ja, det är möjligt att personer som redan innan infektion är i så pass dåligt skick att de riskerar blodproppar kan öka den risken något vid en infektion. Men för alla personer som inte är i så pass dåligt skick att de riskerar blodproppar så är informationen du kommer med helt irrelevant.

Ungefär som att säga "förhöjd chans att vinna 10 miljoner på stryktipset om du spelar 6 rader istället för 4".

I praktiken har det noll betydelse. Men detta är ett koncept du verkar ha svårt att förstå.
Citera
2023-12-17, 14:46
Medlem
Citat:
Många som får covid löper förhöjd risk att drabbas av blodpropp efteråt. Effekten hänger kvar uppåt ett år.

Det måste vara därför vi ser alla dessa rapporter om fullt friska människor i 30-årsåldern som åker på blodproppar nu. Jag känner själv ett dussintal. Vi hade covidutbrott i mitt fotbollslag förra månaden med 12 smittade. Fem av dem åkte på blodpropp. Tre dog. Övriga fyra ligger svårt sjuka just nu.

Den här pandemin är verkligen inte att leka med.
Citera
2023-12-17, 14:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Där kom "narrativ" igen😁
Ja det är ett bra ord, för det är precis vad som gällt. Ett officiellt narrativ var den enda sanningen och alla vi som såg att det fanns alternativa lösningar blev idiotförklarade och kallade för alla möjliga sjuka saker som "vaccinationsmotståndare", "vetenskapsförnekare", "faktaförnekare", "antivaxxare", "mormordödare", "foliehattar" osv osv. Trots att det visade sig att vi hade rätt hela vägen i mål.

Citat:
Nu väntar jag bara på dina nazismjämförelser rörande besöksantalet på Gröna Lund och hur mycket pengar "Big Pharma" har tjänat på vaccin som förvandlar alla människor till aliens för att skydda mot en snuva. Har jag missat något?

Kan du berätta för mig hur minskat antal besökare på Gröna Lund minskade smittspridningen och hur det i sådana fall gick till?

Alla sådana här former av restriktioner är mycket skadliga och onödiga.

Jag har aldrig påstått att vaccinerna förvandlat någon till aliens, eller skulle ha en koppling till 5G-nätet förstår jag mig inte på. Det är ingen som tycker så. Det enda jag är kritisk till är att unga och friska personer blev itutade att de behöver ta dessa läkemedel och drog på sig farliga biverkningar och somliga dog.

Big Pharma tjänade pengar på andras död och de bryr sig inte ett skit om det.
Citera
2023-12-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Man är inte fullblodspsykopat bara för att man skriver korrekta inlägg om den här sjukdomen 😂

Tänk om det är du som har feltolkat situationen Tintin? Utan bevis så kan du inte vara helt säker.

Jag gissar att det är störtfloderna av invektiv och förolämpningar kombinerat med den extrema självgodheten, arrogansen och självupplevda överlägsenheten Antialles syftar på när han beskriver det inkorrektamongot som fullblodspsykopat.

Jag utgår från att vederbörande sitter inspärrad på någon mentalinstitution någonstans och skriver sina inlägg. Har svårt att se att denna person skulle kunna fungera ute i samhället bland människor.
Citera
2023-12-17, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Du får väl skriva brev till gud då och klaga på att han inte gjorde människor odödliga.

Att människor som är mycket gamla och sköra avlider till följd av olika influensasjukdomar är ett normaltillstånd och har alltid varit. Det går inte att inskränka och begränsa alla andra männniskors liv i hopp om att undvika detta.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har aldrig någonsin någon sagt vad jag vet. Däremot ska man inte ha lockdown för alla bara för att gamlingar dör i en viss sjukdom. Gamlingar har nämligen alltid dött och kommer alltid att göra det. Det finns noll anledning att överreagera på saker som sker naturligt i livet. Oavsett om det är klimatförändringar eller dödsfall pga hög ålder och sjukdomar.

Joe88, när det gäller gamla så dör de av olika orsaker, så det kan jag hålla med om, men kurt-sune, när det gäller folk som har olika skörheter i sin hälsa så är de i alla åldersgrupper och det verkar lite konstigt att som du verkar göra (om jag inte missat nåt inlägg) enbart tala om fetma orsakad av eget stillasittande.

Det är ju lite konstigt att du ser fetma som ett eget ansvarsproblem för folk, men i så fall inte ser andra saker som eget ansvar. Man kan lika gärna argumentera för att de flesta problem du tar upp med "lockdowns" är samhällsproblem som visat sig tack vare Covid.

Den psykiska ohälsan i samhället tycks öka bland unga sedan länge, och vad jag förstår klarar många unga idag inte ens att vara ensamma utan bryter samman när de blir tyst och lugnt omkring dem. Det kom en undersökning i mars 2020 alltså före pandemin som just sa att många unga mår dåligt av att vara hemma (https://studentbostadsforetagen.se/nyheter/unga-och-studenter-kanner-sig-ensamma-hemma/). Klart att många som mår dåligt av att vara själva också mår dåligt av att tvingas vara hemma under pandemin, men det liksom fetma är problem som inte har med pandemin att göra utan som bara visar sig genom pandemin.

Då gäller det nu att ta till oss vad pandemin har visat oss, och få folk att börja träna och äta hälsosamt samt arbeta med att klara av att vara ensamma, kanske stänga av internet helt under dagar emellanåt osv. och gå i terapi om man upplever att man inte klarar det. Sedan kommer någon "lockdown" knappast att vara ett problem. Alla har inte psykiska och fysiska problem med lockdown. För att lite humoristiskt ta ett extremt exempel har jag till exempel svårt att tro att tibetanska buddhistmunkar har problem med att vare sig vara ensamma eller att ha "lockdown".

Mycket av problemen kommer med säkerhet av de sociala tvång som finns i samhället, och som inte sällan är politiska, vilket ni nog håller med om. Den svenska skolan är nog på många sätt en av de sämsta platser unga kan vara på, men det är en annan diskussion.
Senast redigerad av Lamento 2023-12-17 kl. 15:06.
Citera
2023-12-17, 15:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Jag tar mig friheten att svara...

1. Fungerar till vad? Om det gäller att ta livet av folk så fungerar de alldeles utmärkt. På ett säkert och effektivt dessutom så utrycket "safe and effective" stämmer faktiskt, bara inte i det syftet som folk tror.

2. De är inte bara farliga utan livsfarliga. Och det värsta är att ingen behöver de.

För övrigt kan du inte bara dra åt helvete IMBILDEN, maken till galen människa har nog inte skådats...

Okej. Några följdfrågor. Hur många har vaccinet tagit kål på?

Vaccinet började användas år 2021. Hur hög överdödlighet har vi haft 2021. 2022 och 2023?
Om ingen behöver vaccinen. Varför används de?

Om inte vaccinen fanns. Hade vi fortfarande haft restriktioner? Fullt på sjukhusen? Inställda operationer? Applåder till vårdpersonalen?
Citera
2023-12-17, 15:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Joe88, när det gäller gamla så dör de av olika orsaker, så det kan jag hålla med om, men kurt-sune, när det gäller folk som har olika skörheter i sin hälsa så är de i alla åldersgrupper och det verkar lite konstigt att som du verkar göra (om jag inte missat nåt inlägg) enbart tala om fetma orsakad av eget stillasittande.
Precis som med covid finns det olika narrativ om fetma. Frågar du läkemedelsbolagen så tycker de att fetma är en sjukdom. Men frågar du mig så anser jag att de allra flesta människor som är feta har blivit det för att de äter fel kost under lång tid i kombination med att de inte rört på sig tillräckligt. Det handlar egentligen inte om att de inte tränat tillräckligt hårt, utan varit för inaktiva. Man behöver inte träna hårt för att hålla sig smal.

Citat:
Det är ju lite konstigt att du ser fetma som ett eget ansvarsproblem för folk, men i så fall inte ser andra saker som eget ansvar.
Det är ett ansvar som faktiskt individen har ansvar för själv och inte minst föräldrar som har feta ungar. De måste se till att barnen äter annan mat och dra ner på skräpmaten.

Citat:
Man kan lika gärna argumentera för att de flesta problem du tar upp med "lockdowns" är samhällsproblem som visat sig tack vare Covid.
Nej alla lockdowns gjordes med beslut av politiker, inte pga covid.

Citat:
Den psykiska ohälsan i samhället tycks öka bland unga sedan länge, och vad jag förstår klarar många unga idag inte ens att vara ensamma utan bryter samman när de blir tyst och lugnt omkring dem.
Ja alla passar inte in i den nya instagramfantasivärlden och det är klart att många mår dåligt av det.

Citat:
Det kom en undersökning i mars 2020 alltså före pandemin som just sa att många unga mår dåligt av att vara hemma (https://studentbostadsforetagen.se/nyheter/unga-och-studenter-kanner-sig-ensamma-hemma/).
ja människan är inte gjord för att sitta inne. Depression kan motverkas genom aktivitet.

Citat:
Klart att många som mår dåligt av att vara själva också mår dåligt av att tvingas vara hemma under pandemin, men det liksom fetma är problem som inte har med pandemin att göra utan som bara visar sig genom pandemin.
Vi hade inte haft någon pandemin om det inte vore för den dåliga folkhälsan. Det är alltså ett generalfel att jaga oss ovaccinerade istället för att titta på orsaken till att så många lades in på sjukhus. Det är inte viruset som är problemet, utan fetman och den dåliga folkhälsan.

Jag är glad för att Joe Rogan tar upp detta ämne i sin podcast och vågade ta in gäster som sa emot narrativet under pandemin.

Till och med MSM har tagit upp ämnet, så det är inte bara jag som gör det.

https://edition.cnn.com/2021/03/04/health/obesity-covid-death-rate-intl/index.html

Citat:
Då gäller det nu att ta till oss vad pandemin har visat oss, och få folk att börja träna och äta hälsosamt samt arbeta med att klara av att vara ensamma, kanske stänga av internet helt under dagar emellanåt osv. och gå i terapi om man upplever att man inte klarar det.
Nej det gällde redan när pandemin började att börja direkt att ändra på livsstil istället för att vänta på ett läkemedel som visade sig vara ganska värdelöst. Folk har inte tagit tag i detta, utan problemen har pga åtgärderna bara blivit ännu värre, något som jag länkat till tidigare idag där en studie gjorts på ämnet i USA.

Citat:
Sedan kommer någon "lockdown" knappast att vara ett problem. Alla har inte psykiska och fysiska problem med lockdown.
Lockdown är ett jätteproblem och har orsakat enorma skador. Både på personligt plan i form av mängder av personliga konkurser men också att vi måste betala för andra länders misstag ända till 2058 via coronafonden. Och det orsaker enorm psykisk ohälsa och självmord mm.

https://skattebetalarna.se/eus-coronafond-blev-arets-varsta-sloseri-2021/

Citat:
För att lite humoristiskt ta ett extremt exempel har jag till exempel svårt att tro att tibetanska buddhistmunkar har problem med att vare sig vara ensamma eller att ha "lockdown".
Nej men är du en företagare och du förbjuds att försörja dig och går i personlig konkurs har du nog en annan syn på det hela.
Senast redigerad av kurt-sune 2023-12-17 kl. 15:18.
Citera
2023-12-17, 15:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Det måste vara därför vi ser alla dessa rapporter om fullt friska människor i 30-årsåldern som åker på blodproppar nu. Jag känner själv ett dussintal. Vi hade covidutbrott i mitt fotbollslag förra månaden med 12 smittade. Fem av dem åkte på blodpropp. Tre dog. Övriga fyra ligger svårt sjuka just nu.

Den här pandemin är verkligen inte att leka med.

Jag känner ett par, samt känner till några andra. Verkar i vart fall vara betydligt vanligare än att man råkar ut för samma sak pga viruset än pga vaccinet.
Citera
2023-12-17, 15:28
Avslutad
Citat:
Okej. Några följdfrågor. Hur många har vaccinet tagit kål på?

Vaccinet började användas år 2021. Hur hög överdödlighet har vi haft 2021. 2022 och 2023?
Om ingen behöver vaccinen. Varför används de?

Om inte vaccinen fanns. Hade vi fortfarande haft restriktioner? Fullt på sjukhusen? Inställda operationer? Applåder till vårdpersonalen?

Dina frågor utgår ifrån att myndigheter och läkemedelsbolagen vill oss väl.
Du är inte ensam om det vilket får mig att undra vad folk gjorde på historielektionerna i skolan?
Fick vi lära oss att i alla tider så älskade människor varandra eller fick vi lära oss att krig och elände har alltid förekommit.
Men nu plötsligt är alla goda och alla har goda intentioner...

Fulla sjukhus är ju bara rent trams, finns ju hur många videos som helst på nätet som visade det.
Varför införde man restriktioner? Ja inte fan var det för folkhälsans skull så mycket är klart.
Varför används vaccinen, tja det får du fråga psykopaterna som delar ut de.
Förmodligen en kombination av att tjäna pengar och ta livet av folk, konstigt att samma individer som gång på gång har tjatat om att vi lider av överbefolkning nu plötsligt ville rädda alla multisjuka 90-åringar...

Alla som följer sport kan inte ha undgått att se hur många matcher som har avbrutits för att någon på läktaren har fått hjärtinfarkt. Eller på planen för den delen.
Sånt som hände typ en gång vart tionde år händer nu bokstavligen var och varannan vecka, kan det månne vara på grund av fejkvaccinet?
Citera
2023-12-17, 15:37
Bannlyst
Citat:
Du är inte ensam om det vilket får mig att undra vad folk gjorde på historielektionerna i skolan?
Fick vi lära oss att i alla tider så älskade människor varandra eller fick vi lära oss att krig och elände har alltid förekommit.

Fulla sjukhus är ju bara rent trams, finns ju hur många videos som helst på nätet som visade det.
Varför införde man restriktioner? Ja inte fan var det för folkhälsans skull så mycket är klart.
Förmodligen en kombination av att tjäna pengar och ta livet av folk, konstigt att samma individer som gång på gång har tjatat om att vi lider av överbefolkning nu plötsligt ville rädda alla multisjuka 90-åringar...

Alla som följer sport kan inte ha undgått att se hur många matcher som har avbrutits för att någon på läktaren har fått hjärtinfarkt. Eller på planen för den delen.
Sånt som hände typ en gång vart tionde år händer nu bokstavligen var och varannan vecka, kan det månne vara på grund av fejkvaccinet?
Här får du inte säga verkligheten, dom lurade blir obehagliga av verkligheten.
Snart kommer Korrekta & co och bevisar din motsatsen. #annonsera på fb ger gräddfil. Äckligt men sant.
Citera
2023-12-17, 15:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Jag tror det är pga covid, för precis som du säger verkar det ökat kraftigt. Samtidigt är det ju lite konstigt för dödsfallen tycks ju inte rusa. Kanske klarar vården av dem temporärt?
Citera
2023-12-17, 15:48
Medlem
Citat:
Svara på två enkla frågor.

1. Fungerar covidvaccinen. Ja, eller nej.

2. Är covid vaccinen som ges numera på någit vis farliga?

1. Definiera "fungerar".

2. Ja, att man kan drabbas av otrevliga biverkningar av covidvaccinen råder det väl ändå inga tvivel om. Men för en viss kategori människor bedöms nyttan av vaccinen överväga risken att drabbas av dessa otrevliga biverkningar. Denna grupp uppmanas av Folkhälsomyndigheten att vaccinera sig. För grupperna barn och personer mellan 18-49 finns dock ingen uppmaning från FHM om vaccination.

Så. Nu är det din tur att svara på två enkla frågor:

1. Är det ovaccinerade barn och personer mellan 18-49 som dör i covid just nu?

2. Eller är det vaccinerade 80- och 90-åringar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in