Citat:
Ursprungligen postat av
Cayenne938
Som alltid intressant att ta del av dina inlägg. Och här touchar du vid något som jag intuitivt länge trott vara en "can of worms".
- MOP februari 1986.
- Bofors avtal med Indien ang köp av haubits 77 -86/-87.
- Krigsmaterielinspektör C-F Algernons död i tunnelbanan januari 1987.
- Tidigare Bofors-VD C-U Winberg död i oförklarlig bilolycka maj -89.
Men AB i detta? Visserligen ännu en koppling till Bofors. Men om man nu blir tilldelad en (figurant)-roll med sannolikt oklart motiv - går man då ut på krogen o krökar med polarna timmarna innan? Eller det kanske är just det man gör? Jag tillåter mig tvivla starkt på den delen.
Du ska ha tack för det, Cayenne. En väldig maskburk är det absolut. Jag har vacklat av och an genom åren rörande just Björkman, men har gradvis kommit att luta alltmer mot att han blivit inlurad i det här som "planterat vittne". Jag tänker samma sak om Jeppsson för den delen, och då är min idé om saken att det är Engström som håller i den här biten.
Alla tre företer avvikande beteenden vid mordplatsen, och när jag säger "avvikande" så menar jag det bokstavligen: alla tre sticker därifrån. Det gör inga andra vittnen på det sättet. Det är väldigt skumt i sig, och om man kombinerar det med alla andra egendomligheter så tycker jag att det väger i den riktningen. Kan vi bevisa det? Inte i dagsläget, men det är för mig det mer sannolika alternativet.
Björkman är inte alls så berusad som man låtit påskina – eller som han själv låter påskina för den delen. Utifrån hans egen redogörelse för sin alkoholkonsumtion så kan man räkna fram en ungefärlig promillehalt och då ligger han kring en halv promille, vilket man kunde köra bil med på den tiden. Värre än så är det inte, och Jan-Åke Svensson anmärker specifikt vid rättegångarna att epitetet "riksfyllot" på Björkman är helt missvisande därför att han inte alls verkade särskilt alkoholpåverkad.
Engström verkar känna igen både Jeppsson och Björkman, men bara på bild. Det är också besynnerligt, tycker jag, och då undrar man om inte någon slags förbindelse kan finnas dem emellan som går via en mellanhand. På så vis känner de inte Engström, inte ens på bild, men däremot kan Engström känna igen dem på bild. Att Björkman jobbar på Bofors Aerotronics är ju ett sammanträffande som ser ut som en tanke. Det är inte svårt att tänka sig en sådan mellanhand där. Med Jeppsson är det kanske lite svårare, men kan tänkas gå via civilförsvaret i norrort.
Märk väl att ingen av de här tre personerna har någon inblandning i attentatet mot Olof Palme, utan alla tre har i så fall varit där som deltagare i den operation som Ulf Lingärde talade om, och där en högt uppsatt svensk militär skulle gripas på bar gärning. Den modell jag snicknar på lägger det planerade gripandet vid kl 23.20 men så inträffar Palmemordet en minut innan, vid kl 23.19. Mordet kommer då som en kalldusch för alla inblandade, inklusive de här tre "statisterna" kring mordplatsen.
Ungefär så går mina tankegångar kring det här, enligt det jag kallar för Lingärde-modellen. Här får man vara varse, att varje modell handlar om att binda ihop datapunkter och iakttagelser på ett sådant sätt att man kan utläsa en tolkning. Den styrka jag ser i Lingärde-modellen är att den har väldigt stor förklaringskraft och lämnar väldigt lite oförklarade anomalier efter sig som restprodukter.