Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
Hennes svar i förhör angående hennes relation med Palme är ju inte solklar, men, att Palme mer eller mindre bodde hos henne är nog inte riktigt korrekt.
Hans Hederberg är så långt ifrån en palmehatare det går att komma. Bara att läsa hans välskrivna bok
”Offret och gärningsmannen”. Han är förhållandevis hederlig i sitt författarskap när det kommer till faktagranskning . Därför är hans påstående om
Olof Palmes förhållande till journalisten
Marianne Höök styrkt i mina ögon, även om HH får hänvisa till källor inom sosseteten som vill vara anonyma . Hans påstående bekräftas också av MHs väninna
Anette Kullenberg som skrivit om förhållandet som bidrog till att göra MH så deprimerad att hon ändade sitt liv i förtid 1970.
Hederberg betonar att när OP startar förhållandet med MH så är han mitt uppe i att bli ny partiledare . Författaren menar att det talar emot påståendet att OP skulle vara en politisk broiler som gör allt för makten. Hade förhållandet blivit offentligt sommaren 1969 hade OPs möjlighet till statsministerposten och partiledardito minskat drastiskt.
Fotografen
Ewa Rudling är en annan älskarinna som berättat om sina möten med OP. En stor del av svenska chefredaktörer sprang på OP med
Shirley Mcclaine i Köpenhamn 1977. Expressens legendariske chefredaktör
Bo Strömstedt behandlar detta i sina memoarer. Inget av dessa påstående kan hänföras till något palmehat , snarare visar det på en mänsklighet hos OP. Den i mina ögon enda MOP-relaterade frågan är hur hans snedsteg uppfattades av
Lisbeth Palme och sönerna.
Annorlunda är det med Påståendena om
Emma Rotschild. Även efter MOP har hon hållit en kontinuerlig kontakt med LP och sönerna. Jag har svårt att tänka att så skulle varit fallet om ER haft ett förhållande med OP. LP var inte direkt urtypen för en swinger om man säger så.
Lars Krantz beskriver ER som
”den unga vackra miljadärsdottern”. Nu är smaken som baken men jag håller inte med om ER som en femme fatal.
Däremot mot är ERs politiska kontaktnät intressant , inte minst när det gäller föräldrar. Fadern
Victor Rotschild var på MI5 under andra världskriget och lånade då ut sin lägenhet till landsförrädartrion
Kim Philby,
Anthony Blunt och
Guy Burgess. Följdaktligen blev han misstänkt som ”
femte mannen” i KGBs Cambridegring. Modern
Tess Mayor-Rotschild var en av Blunts närmaste vänner åren före andra världskriget.
Andra rykten om OPs kvinnoaffärer kan kallas rent skitsnack som tangerar hatpropaganda . Sådan är till exempel den s.k.
”oslohistorien” som jag hört återberättas i åtskilliga versioner av inte helt palmevänliga personer. jag betecknar den som en ”
Råttan-i-pizzan” kopia och lämnar detaljerna därhän. Har aldrig kommit fram en tillstymmelse till bekräftelse på detta påstående.