Citat:
Ursprungligen postat av
Aloe-Blacc
Du och individen förtjänar varandra.
Ni förskönar brutalitet från bägge sidor och kvar har vi alla stackars civila offer som blir drabbade.
Jag förskönar inte brutalitet, lägg ner. Detta krig och hela situationen runt Israel är tragisk. Det är synd om civila palestinier i både Gaza och västbanken också, självklart. Problemet är dock arabernas konstanta vägran att dela landet med Israel. Dom tackade nej 1947 och resten av arabvärlden hypade upp dom att utplåna Israel och ta allt i kriget som följde. Denna fantasi lever kvar idag trots att dom förlorat krig på krig på krig och resten av arabvärlden utom Iran skiter numera i palestinierna och har gått vidare.
Jag kunde faktiskt förstå araberna till viss grad 1948, men jag kan också förstå Israelernas perspektiv då i och med förintelsen osv.
Men palestinierna vill fortfarande utplåna Israel idag och vägrar acceptera dom. Det har dom bevisat genom att i
samtliga fall tacka nej till varenda realistiska chans till fred och uppdelning av det forna brittiska mandatet.
Israel har också gjort sina misstag. Enligt mig skulle Israel aldrig ockuperat västbanken 1967 och låtit Jordanien ta tillbaks det efter kriget. Sen har högersidan i Israel pushat på ha kvar ockupationen också i perioder - det är synd! Tex. när Yitzhak Rabbin blev skjuten. Jag är emot bosättningarna också och har alltid varit det förstör freden och kan inte pågå för evigt. Men kom ihåg att konflikten mellan arab-palestinierna och judarna inte började 67...
Det går dock inte att spola tillbaks historien nu. Det är synd att palestinierna väljer Hamas och aldrig slutar med terror-attentat. Detsamma med PLO och Arafat på 60/70-talet och framåt. Israel blir tyvärr tvungna att göra sig av med Hamas nu - ingen kan ha Hamas som granne. Sen finns det en del Israeler som tyvärr växer i antal som vill bli av med palestinierna också. Jag håller inte med dom. Men detta är ett nödvändigt och tragiskt krig på alla sätt.