Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Undvik som pesten. Hade själv en financial advisor i många år, har en vän som är private banking kund och familjemedlemmar som är private bakning kunder.
Otroligt dålig affär. De tar typ 1% per år av ditt kapital och försöker pressa på dig sin egen banks dyra skitprodukter.
I det långa loppet förlorar du väldigt mycket pengar för nöjet att bli smickrad och fjäskad för en gång i kvartalet när de bjuder in dig till kontoret. Samt lite tennisbiljetter, fräsigare debit kort och lite events där du kan mingla med andra nyrika lottomiljonärer.
Sen får du kanske någon halv procent billigare bolån, gratis internationella överföringar som ju rör sig om småsummor på marginalen jämfört med vad de tar i avgifter.
Nja...jag tycker allt det är bra. Iallfall för mig.
Betalar noll och Ingenting för Private Wealth tjänsten.
Det klargjordes redan innan jag började flytta vissa delar av kapitalet till den banken.
Jag har noll intresse av era aktivs mäklar/förvaltningstjänster baserade på avgifter,detta sköter jag själv.
Men däremot ser jag en fördel med att ha en värdepappersdepå hos samma bank som jag har mitt transaktionskonto hos.
Det är klart lättare gå in hos mäklaravdelningen och be "min" kille utföra vad jag nu vill ha gjort än ringa kundtjänst.
Når honom även kvällar/helger på privatnummer om nödvändigt.
Han kommer också med förslag som har varit väldigt lönsamma investeringar för mig,och då har jag inga problem betala courtage på själva transaktionen. Den är inte högre än annan mäklarfirma för samma tjänst.
Gränsen 5M sek är väl problemet. Finns ingen som lyfter ett finger för sen summan.
Och varför skulle de? 500K usd.
Tiodubbla den och ni ska,se det är helt andra förutsättningar.
Och som Harry också skrev. Godta inte bankens standardutformande avgiftstrappor.
Tala om vad ni vill betala och passar det inte så bara tacka nej