• 1
  • 2
2023-12-18, 14:06
Medlem
Jag ser att gränsen för att bli private banking kund är 5 miljoner hos många banker, t.ex hos Handelsbanken är det så.
Jag har noll intresse av att ha någon bankman som sitter och fingrar på mitt kapital och placerar pengarna i bankens egna dyra produkter. Däremot kan jag säkert vara nyfiken om det är så att private banking kunder får erbjudanden som inte når normalt folk. Jag vet inte riktigt vad det är som kan tänkas dyka upp, men de kanske har kontakter med erbjudanden där man kan få bättre avkastning eftersom man kan gå in med större summor.

Någon här som är private banking kund?
Citera
2023-12-18, 14:32
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag ser att gränsen för att bli private banking kund är 5 miljoner hos många banker, t.ex hos Handelsbanken är det så.
Jag har noll intresse av att ha någon bankman som sitter och fingrar på mitt kapital och placerar pengarna i bankens egna dyra produkter. Däremot kan jag säkert vara nyfiken om det är så att private banking kunder får erbjudanden som inte når normalt folk. Jag vet inte riktigt vad det är som kan tänkas dyka upp, men de kanske har kontakter med erbjudanden där man kan få bättre avkastning eftersom man kan gå in med större summor.

Det är i första hand mycket smörande för kunden i syfte att få förvalta dennes kapital. Hög avkastning till låg risk utlovas, men det är så gott som aldrig en vinstaffär för kunden om man förväntar sig bättre förvaltning. Juridiska tjänster brukar erbjudas kostnadsfritt (testamente etc.) samt olika upplägg för att öppna konto i utlandet i syfte att få ner skatten osv. Men som sagt, det är i princip aldrig en vinstaffär för kunden utan främst en bra inkomstkälla för banken.
Citera
2023-12-18, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det är i första hand mycket smörande för kunden i syfte att få förvalta dennes kapital. Hög avkastning till låg risk utlovas, men det är så gott som aldrig en vinstaffär för kunden om man förväntar sig bättre förvaltning. Juridiska tjänster brukar erbjudas kostnadsfritt (testamente etc.) samt olika upplägg för att öppna konto i utlandet i syfte att få ner skatten osv. Men som sagt, det är i princip aldrig en vinstaffär för kunden utan främst en bra inkomstkälla för banken.

Du skriver som en truckförare utan truckkörkort.

Det är självklart en vinst affär för kunden, annars hade de inte funnits som koncept.

Däremot hade jag inte velat ha 5 miljoner på en enskild bank i Sverige utan endast upp till det belopp som omfattas av statliga bank garantin givet det läge världen befinner sig i just nu
Citera
2023-12-18, 14:53
Medlem
Undvik som pesten. Hade själv en financial advisor i många år, har en vän som är private banking kund och familjemedlemmar som är private bakning kunder.

Otroligt dålig affär. De tar typ 1% per år av ditt kapital och försöker pressa på dig sin egen banks dyra skitprodukter.

I det långa loppet förlorar du väldigt mycket pengar för nöjet att bli smickrad och fjäskad för en gång i kvartalet när de bjuder in dig till kontoret. Samt lite tennisbiljetter, fräsigare debit kort och lite events där du kan mingla med andra nyrika lottomiljonärer.

Sen får du kanske någon halv procent billigare bolån, gratis internationella överföringar som ju rör sig om småsummor på marginalen jämfört med vad de tar i avgifter.
Citera
2023-12-18, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier

Det är självklart en vinst affär för kunden, annars hade de inte funnits som koncept.

Däremot hade jag inte velat ha 5 miljoner på en enskild bank i Sverige utan endast upp till det belopp som omfattas av statliga bank garantin givet det läge världen befinner sig i just nu

Nu är det dock du som framstår som okunnig. Att det finns som koncept kan mycket väl vara för att gemene man har noll koll på hur man hanterar pengar. Men frågan är om det finns någon nytta för oss som faktiskt vet hur man handlar en indexfond.

Sen är bankgarantin urkopplad om du har pengarna placerade ändå. Bankgarantin gäller bara om du har pengarna på ett konto, vilket man så klart inte har. Äger du aktier så är du delägare i ett företag, oavsett om banken som har depån går i konkurs eller inte.
Citera
2023-12-18, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Undvik som pesten. Hade själv en financial advisor i många år, har en vän som är private banking kund och familjemedlemmar som är private bakning kunder.

Otroligt dålig affär. De tar typ 1% per år av ditt kapital och försöker pressa på dig sin egen banks dyra skitprodukter.

I det långa loppet förlorar du väldigt mycket pengar för nöjet att bli smickrad och fjäskad för en gång i kvartalet när de bjuder in dig till kontoret. Samt lite tennisbiljetter, fräsigare debit kort och lite events där du kan mingla med andra nyrika lottomiljonärer.

Sen får du kanske någon halv procent billigare bolån, gratis internationella överföringar som ju rör sig om småsummor på marginalen jämfört med vad de tar i avgifter.

Det jag funderar på är om man kan plocka russinen ur kakan. Som jag skrev i mitt första inlägg så förstår jag att det är helt värdelöst att ha någon bankman som sitter och leker med mina pengar.

Däremot tänker jag att man kanske får erbjudanden bara för att man får stämpeln "private banking". Dvs att du kanske får ett platinum kort gratis, du kanske får en kontakt som faktiskt bryr sig om att ge dig en bättre boränta osv. Jag tänker också att man kanske får investeringserbjudanden som inte släpps till alla, typ som om att de som sitter i draknästet får en massa erbjudanden presenterade och man kan hoppa på om något skulle vara intressant.
Citera
2023-12-18, 15:08
Medlem
Citat:

Ja, så kan man tänka när man är nyexad kandidat. Tagga ner lite och skaffa lite erfarenhet
Citera
2023-12-18, 15:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Sure, precis som fondbolagen ger meravkastning för kunden? Har själv jobbat på två investmentbanker så lärde mig snabbt hur det funkar, det handlar om att pracka på kunden så mycket som möjligt och ta betalt. I slutändan är det en större avkastning för kunden att köpa indexfonder, så ja, man kan säga att förvaltningen/tjänsten inte ger något mervärde för pengarna.
Citera
2023-12-18, 15:17
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Däremot tänker jag att man kanske får erbjudanden bara för att man får stämpeln "private banking". Dvs att du kanske får ett platinum kort gratis, du kanske får en kontakt som faktiskt bryr sig om att ge dig en bättre boränta osv. Jag tänker också att man kanske får investeringserbjudanden som inte släpps till alla, typ som om att de som sitter i draknästet får en massa erbjudanden presenterade och man kan hoppa på om något skulle vara intressant.

Ja, man får lite gratisgrejer, men det är naturligtvis kunden själv som bekostar dessa genom de höga arvodena. Det mesta går till förvaltaren.

Sedan är det ingen jättehit att hoppa på investeringserbjudanden oavsett om de släpps till alla eller ej, hade det varit så himla bra investeringar hade man inte rekommenderat de till andra utan investerat själv...
Citera
2023-12-18, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Nja...jag tycker allt det är bra. Iallfall för mig.

Betalar noll och Ingenting för Private Wealth tjänsten.
Det klargjordes redan innan jag började flytta vissa delar av kapitalet till den banken.

Jag har noll intresse av era aktivs mäklar/förvaltningstjänster baserade på avgifter,detta sköter jag själv.
Men däremot ser jag en fördel med att ha en värdepappersdepå hos samma bank som jag har mitt transaktionskonto hos.
Det är klart lättare gå in hos mäklaravdelningen och be "min" kille utföra vad jag nu vill ha gjort än ringa kundtjänst.

Når honom även kvällar/helger på privatnummer om nödvändigt.

Han kommer också med förslag som har varit väldigt lönsamma investeringar för mig,och då har jag inga problem betala courtage på själva transaktionen. Den är inte högre än annan mäklarfirma för samma tjänst.

Gränsen 5M sek är väl problemet. Finns ingen som lyfter ett finger för sen summan.
Och varför skulle de? 500K usd.

Tiodubbla den och ni ska,se det är helt andra förutsättningar.
Och som Harry också skrev. Godta inte bankens standardutformande avgiftstrappor.
Tala om vad ni vill betala och passar det inte så bara tacka nej
Citera
2023-12-18, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, man får lite gratisgrejer, men det är naturligtvis kunden själv som bekostar dessa genom de höga arvodena. Det mesta går till förvaltaren.

Sedan är det ingen jättehit att hoppa på investeringserbjudanden oavsett om de släpps till alla eller ej, hade det varit så himla bra investeringar hade man inte rekommenderat de till andra utan investerat själv...

Jag tänkte att man kan vara private banking kund utan att köpa en massa dyra produkter. Dvs att man fortsätter som vanligt, bara att man har någon kontakt på banken som smörar för en med gratisprylar. Men de ser kanske igenom ett sånt upplägg och skiter i en då..
Citera
2023-12-18, 15:22
Medlem
Citat:

På avanza räcker det med 3 miljoner.
Man får bland annat bättre villkor på bolån och lägre courtage vilket kan vara värt, resten ger jag inte så mycket för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in