2023-12-18, 15:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag tänkte att man kan vara private banking kund utan att köpa en massa dyra produkter. Dvs att man fortsätter som vanligt, bara att man har någon kontakt på banken som smörar för en med gratisprylar. Men de ser kanske igenom ett sånt upplägg och skiter i en då..

Är du private banking-kund tecknar du ju i regel upp dig på någon form av diskretionär förvaltning där de drar en del av kapitalet (1-2% per år), så de där gratisgrejerna man får blir snabbt dyra. Det är främst unga dumbommar som har ärvt en massa pengar som är målgruppen, inte folk som har tjänat pengarna själva för rik skulle man inte blivit om man var så lättlurad.
Citera
2023-12-18, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Han kommer också med förslag som har varit väldigt lönsamma investeringar för mig,och då har jag inga problem betala courtage på själva transaktionen. Den är inte högre än annan mäklarfirma för samma tjänst.

Kan du ge exempel på vad detta har varit för förslag, och vilken bank det är du har?
Citera
2023-12-18, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Är du private banking-kund tecknar du ju i regel upp dig på någon form av diskretionär förvaltning där de drar en del av kapitalet (1-2% per år)

Det där låter ju rent ut sagt vidrigt. Betala för att få kalla sig rik, eller något..
Citera
2023-12-18, 15:33
Medlem
Jordgubbes avatar
Hade trott att det mer handlar om att kunna gå in tidigare i saker som inte förrän långt senare blir publikt. När blev Tesla eller LinkedIn publikt, dessförinnan var det "kändisar" etc som gick in. Också svenska startups (riskabelt förstås). Kan även vara restauranger eller ny foppatoffel man läser om att nån kändis gått in i. Sånt trodde jag. Inte att man får lite billigare bolån, bankens fonder på saltad räkning, och annan färg på nåt plastkort.
Citera
2023-12-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Hade trott att det mer handlar om att kunna gå in tidigare i saker som inte förrän långt senare blir publikt. När blev Tesla eller LinkedIn publikt, dessförinnan var det "kändisar" etc som gick in. Också svenska startups (riskabelt förstås). Kan även vara restauranger eller ny foppatoffel man läser om att nån kändis gått in i. Sånt trodde jag. Inte att man får lite billigare bolån, bankens fonder på saltad räkning, och annan färg på nåt plastkort.

Du vill bli affärsängel eller riskkapitalbolag?
Det är de som går in tidigt.. väldigt sällan kändisar (och då ärd er för att väcka uppmärksamhet mer än att få kändisensnkapital)
Citera
2023-12-18, 15:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Det där låter ju rent ut sagt vidrigt. Betala för att få kalla sig rik, eller något..

"There Ain't No Such Thing as a Free Lunch..."
Citera
2023-12-18, 15:54
Medlem
Citat:
Nu är det dock du som framstår som okunnig. Att det finns som koncept kan mycket väl vara för att gemene man har noll koll på hur man hanterar pengar. Men frågan är om det finns någon nytta för oss som faktiskt vet hur man handlar en indexfond.

Sen är bankgarantin urkopplad om du har pengarna placerade ändå. Bankgarantin gäller bara om du har pengarna på ett konto, vilket man så klart inte har. Äger du aktier så är du delägare i ett företag, oavsett om banken som har depån går i konkurs eller inte.

jo absolut men om man gör en flashback tråd och ber om råd angående private banking så är man inte tillräckligt insatt för att veta mer än att köpa index fonder
Citera
2023-12-18, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
"There Ain't No Such Thing as a Free Lunch..."

Nej, men man kan ju resonera på olika sätt. Bara att man har stort kapital i banken är ju bra för banken, det hade inte nödvändigtvis behövt vara så att de ska ha ytterligare 1-2% på ens kapital.
Citera
2023-12-18, 15:57
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du vill bli affärsängel ...
Antagande: gamla tennisproffs etc ser sig inte som affärsänglar (det är mer hårdkokt med egen due diligence) utan resonerar med sin bankman om det finns nåt bakom kulisserna. Ibland undrat om det bättre än for oss som går in senare, känns vågat. Tycker det hör till frågeställningen. Om inte, vad är kvar som poäng i Private Banking, förhoppning om insideraffärer?
Senast redigerad av Jordgubbe 2023-12-18 kl. 16:10.
Citera
2023-12-18, 15:59
Medlem
Mullrets avatar
Är du tillräckligt rik så får du alla listade fördelar utan skriva på något ” Private Banking “ avtal.

PB är för de individer som tror de är utvalda…. Men banken jobbar inte gratis.
Citera
2023-12-18, 16:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Nej, men man kan ju resonera på olika sätt. Bara att man har stort kapital i banken är ju bra för banken, det hade inte nödvändigtvis behövt vara så att de ska ha ytterligare 1-2% på ens kapital.

Nja, det kostar ju att hålla kapital, så det är ju den kostnaden som banken vill kompensera för (+ det är ju tänkt att man ska gå med vinst också).
Citera
2023-12-18, 16:14
Medlem
Citat:
Kan du ge exempel på vad detta har varit för förslag, och vilken bank det är du har?

Jag har dålig koll på tex bond-market (företagsobligationer)

Dessa liksom aktier går ju upp och ner I dagspris. Det enda,som utlovas är ränta samt inlösen till nominellt belopp vid inlösendatum.

Där har han tipsat om vilka som säljs med 15-25% rabatt på inlösenpris,högst ränta samt tryggaste företag (investment grade) samt vid vilken tidpunkt han ansett dessa mest lönsamma för köp.
Tex dagarna innan FEDs möten.

Hittills har han prickat rätt bra och jag har ungefär 5% förtjänst på dagspris vs inköpspris.
Han håller koll och uppdaterar mig åtminstonde veckovis på var jag kan flytta kontanter till lågriskinvesteringar som ger bättre avkastning än korttidsobligationer som för nuvarande ger 5.37%.

Sedan passar vi bra på ett personligt plan också.
Luncher,middagar,kaffeblask,egen parkeringsplats,reklamkläder etc har noll reellt värde men är självklart trevligt att få.

Bor i USA och använder en större lokal bank med ca 30 kontor.
Wealth Management är under en av de större nationella firmorna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in