2023-12-18, 08:47
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SivansLillebror
Eftersom myrvatten är grumligt av naturen, jämför brun slush, och att man hittade honom cirka tre meter ifrån maskinen efter att man tagit upp en ny vak efter resultat på sonar. Så drar jag slutsatsen att han simmat åt fel håll och blivit fast under isen.

Kan det vara så att han inte fick upp dörren och beslutat sig för att ta sig ut via framrutan, sen hamnat under isen och inte hittat tillbaka till vaken?
Senast redigerad av Newkie 2023-12-18 kl. 08:53.
Citera
2023-12-18, 08:53
Medlem
Vad gjorde han ens där?

– Tjärnen ligger mitt på en myr och ganska otillgängligt till. Det är en svår räddningsinsats.
Citera
2023-12-18, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Vad gjorde han ens där?

– Tjärnen ligger mitt på en myr och ganska otillgängligt till. Det är en svår räddningsinsats.

Jobbade.
Citera
2023-12-18, 09:09
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasnyttnamn
I norra usa ja där det är betydligt kallare och som har koll på isen under hela vintern. Är den inte tillräckligt tjock kör dom inte. Men du värkar har svårt att tänka själv.

Har vart -15 till -25 i området i flera veckor...

Dock kom en hel del snö mycket tidigare än normalt. Så det lär ha isolerat tjärnen en del efter isläggningen.

Tittar man på bilderna ser det ut att vara 10-15 cm tjocka isblock. Så enligt trådens tidigare viktmatris 10x10x10 ett ton för punktlaster. Nu var det larvband på den här maskinen så relativt låg punktlast. Men fortfarande rätt tunn is.

Gissningsvis var aldrig tanken att vara ute på tjärnen. Felnavigering?
Citera
2023-12-18, 09:19
Medlem
chran508s avatar
Sitter det seriöst folk och ifrågasätter hur man kan dö i detta fall? Det räcker med att ta på sig en t-shirt för att känna skillnaden i hur svårt det är att simma med kläder. Testa full vintermundering då med kängor som vattenfylls och fungerar som ankare. Addera nollgradigt vatten och mörker på det.
Citera
2023-12-18, 11:34
Medlem
Nån som vet hur vädret var vid olyckstillfället.
Citera
2023-12-18, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreath
Var förbi på platsen nu på morgonen. Blev lite förvånad över hur pass nära 348 det skedde.

Hursom, som jag förstått förfarandet vid skapande av vintervägar som denna, så trampas vägen ner i flera omgångar för att få ner kylan i backen. Detta ska initialt skett med skoter, och nu skulle det göras med grävmaskin. Nu har det av uppenbara skäl varit febril verksamhet på platsen senaste dagarna, så det är lite svårt att med säkerhet säga vilka spår som uppkom när. I mina ögon ser det ut som att det funnits två relativt parallella skoterspår sen tidigare. Ett som föraren tycka ha följt, men även ett som är närmare kanten åt 348 till. Kan det vara så enkelt att det av nån anledning uppkommit ett extra spår vid nåt tillfälle och föraren råkat följa fel? Spåret som följer kanten känns som ett mycket bättre spårvagn sett utifrån kartor.

Hemskt sätt att gå åt på. Usch. Vila i frid!

Hemskt öde verkligen. Är det den tjärn som heter Frättentjärnen som maskinen gick ner i, eller nån av de mindre icke namngivna som ligger strax norr om på Snöstarrmyran?
Citera
2023-12-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Hemskt öde verkligen. Är det den tjärn som heter Frättentjärnen som maskinen gick ner i, eller nån av de mindre icke namngivna som ligger strax norr om på Snöstarrmyran?

Platsen som Ovikarn pekat ut tidigare i tråden är korrekt. Om du kollar platsen på Google Maps och tar satellitbild, så ser du en minimal pöl i myren. Där gick han ner.

Men det är lite förvirrande med namnen här håller jag med om. Det finns två olika Snöstarrmyran runt Solberg. En åt norr och en åt väster. Och media har pratat om norrut, men det är alltså den åt väster vi pratar om.

Efter att ha sett platsen irl så är det även ganska uppenbart att isen brustit på vänster sida om maskinen och den har hurat ner åt vänster. Kanske att den rent av gick ner ganska lutande och rätade upp sig först när den nådde fast mark. Det skulle kunna ytterligare förklara varför det varit svårt att navigera, utöver det uppenbara med panik och dålig sikt. Det som var uppåt i maskinen kanske inte alls var uppåt på väg ner i vattnet.
Citera
2023-12-18, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreath
Platsen som Ovikarn pekat ut tidigare i tråden är korrekt. Om du kollar platsen på Google Maps och tar satellitbild, så ser du en minimal pöl i myren. Där gick han ner.

Men det är lite förvirrande med namnen här håller jag med om. Det finns två olika Snöstarrmyran runt Solberg. En åt norr och en åt väster. Och media har pratat om norrut, men det är alltså den åt väster vi pratar om.

Efter att ha sett platsen irl så är det även ganska uppenbart att isen brustit på vänster sida om maskinen och den har hurat ner åt vänster. Kanske att den rent av gick ner ganska lutande och rätade upp sig först när den nådde fast mark. Det skulle kunna ytterligare förklara varför det varit svårt att navigera, utöver det uppenbara med panik och dålig sikt. Det som var uppåt i maskinen kanske inte alls var uppåt på väg ner i vattnet.

Tack, nu tror jag att jag fattar exakt vilken göl det var.

Edit: Om det nu är den göl jag tror så är det ett fel på Lantmäteriets onlinekarta. Exakt där gölen är på myren så markeras det som en liten ö med fast mark, bara när man byter till satellitfoto så ser man att det i själva verket är ett litet tjärnhål. Hoppas han inte blev lurad av kartan isf...
Senast redigerad av FiveLakes 2023-12-18 kl. 15:21.
Citera
2023-12-18, 17:34
Medlem
Herr-Skarprattares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Sitter det seriöst folk och ifrågasätter hur man kan dö i detta fall? Det räcker med att ta på sig en t-shirt för att känna skillnaden i hur svårt det är att simma med kläder. Testa full vintermundering då med kängor som vattenfylls och fungerar som ankare. Addera nollgradigt vatten och mörker på det.
Inte bara det, tillägg att sitta instängd i en hytt som snabbt fylls med vatten. Jag tror på fullaste allvar att vissa i den här tråden är totalt jävla pantade. Empatistörda besserwissers som tror att de är Rambo själv.
Citera
2023-12-18, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Det här skedde inte på Södermalm där någon annan ringer på hjälp åt er.
Exakt vad skulle du kunna göra för att hjälpa om du också befinner dig nere i vattnet? Om inte kompisen tar sig upp så inte fan kommer du kunna dra upp både honom och dig.

Har du ens vistats utomhus i extrem kyla? Ännu mindre tror jag du förstår konsekvenserna av att dessutom bli genomvåt i kyla.
Precis som sagts, du har sett för många actionfilmer. Det bästa du kan göra är att själv hålla dig torr, gärna lägga ut en lång gren, rep eller mindre träd så att du kan hjälpa din kompis med en bit avstånd från vaken.

Hoppar du också i plurret så kommer ni bägge två att vara ihjälfrusna väldigt snabbt om ni ens lyckas ta er upp ur vaken.

Om du är torr och varm när(om) din kompis sedan tagit sig upp ur vaken så kan du hjälpa honom att ta sig till värmen eller få fram hjälp. Är ni bägge två genomblöta i -10 grader så har ni inte lång stund innan ni är väldigt rökta. Särskilt som det här skedde en bra bit ut i skogen.

Skulle det vara ett litet barn och jag försäkrat mig om att ha först ringt hjälp sedan ha en väg upp ur vaken via tex ett rep så då kanske jag skulle slänga av mig kläderna så att de är torra och därefter kasta mig i vaken för att söka en kort stund men man ska vara medveten om att man snabbt tappar kraften vid nedkylning och ganska snart har man inte kraft i fingrarna att hålla grepp om nödlinan.

Om du någonsin hade haft så kalla fingrar att du inte klarade av att dra igen gylfen kanske du skulle skulle haft en liten aning om vilka krafter du tror dig kunna spela hjälte med.

Din lösning är att ringa ett samtal till 112 och sedan bara stå o glo på grävaren och hoppas att personen kommer upp av sig själv.
Att doppa tårna i vattnet finns tydligen inte med på din karta.

Jag gissar på att luft o andas trumfar torra kläder.

Det måste vara en höjdare o hänga med dig ut på äventyr. En riktig klippa man kan luta sig mot i alla väder.
Citera
2023-12-18, 20:14
Medlem
Oerhört tragiskt detta, stackars Hampus som fick sätta livet till. Livet är inte alltid rättvist. Stackars anhöriga, och pappan som fick vara med och dra upp sin döda son ur vattnet. Hur dom mår nu kan ingen föreställa sig och förhoppningsvis kommer ingen av oss här i tråden behöva genomlida detta helvete.
Vila i frid Hampus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in