2023-12-16, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumin5588
Skriver bara vad jag läst. Står såhär ” Det går inte att öppna en bildörr så länge det finns luft i kupén. Om du inte vill vänta till dess att kupén är vattenfylld kan du försöka slå ut en ruta. ”
Ingen luft.
Citera
2023-12-16, 00:50
Medlem
Herr-Skarprattares avatar
Ett tips som kan rädda liv: De flesta bilar idag har löstagbara nackstöd. Man kan använda metalldelen av nackstödet som hammare och slå sönder rutan på en bil som hamnat under vatten. Vet dock inte om detsamma gäller grävmaskiner.
Citera
2023-12-16, 00:59
Medlem
Knegares avatar
Precis som många skriver går det inte att öppna en bildörr under vattnet förrän kupe'n är vattenfylld.
Men hur är nya bilar, regleras låskistan mekaniskt precis som förr eller är det elektriskt idag?
Många bakluckor har elektriskt manövrerad låskista sedan länge.
Är det likadant med dörrarna på en ny bil lär de inte gå att öppna överhuvudtaget under vatten.

Nu var det ju en grävmaskin i det här fallet och den har säkerligen mekanisk manövrering, men mycket kan naturligtvis hända när man går genom isen, slår i, panik etc.
Citera
2023-12-16, 01:03
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x3mt
Varför kör man en grävmaskin (är det en banddriven så vägen den minst 15 ton) över en is? Tråkigt oavsett Vila i frid min vän!!

Gick ett tv program som hette ice road truckers där de körde med lastbilar över frusna sjöar, dessa väger långt mycket mer än 15 ton.
Citera
2023-12-16, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Gick ett tv program som hette ice road truckers där de körde med lastbilar över frusna sjöar, dessa väger långt mycket mer än 15 ton.

Okej, ja det finns sjöar i vårat korkade grannland Norge också som är öppna på vintern, men då är det strikt regulerat med provtagningar av isen varje dag.

5 cm is -> 5x5x5 = 125 kg bärighet för punktlast
10 cm is -> 10x10x5 = 500 kg bärighet för punktlast
15 cm is -> 15x15x5 = 1125 kg bärighet för punktlast
20 cm is -> 20x20x5 = 2000 kg bärighet för punktlast
30 cm is -> 30x30x5 = 4500 kg bärighet för punktlast
40 cm is -> 40x40x5 -> 8000 kg bärighet för punktlast
enligt
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=20&t=4565
Citera
2023-12-16, 03:45
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Varför kör man en grävmaskin (är det en banddriven så vägen den minst 15 ton) över en is? Tråkigt oavsett Vila i frid min vän!!
Det är en tjärn i skogen, jag skulle tippa att de trodde att det inte var så djupt, mer som en myr kanske, så därför vågade man sig ut.

Eller så har man läst fel på kartan.

Eller kört på tidig is hundratals gånger och det gått bra, därför ”går nog det här bra också”!

Eller fan vet…personligen skulle jag inte lita på någon is så här tidigt, helst när det varit varmt/kallt om vartannat.
Chansen finns ju också att man ”killgissat” sig fram..typ: ”Man behöver bara 3cm is för att köra tåg på det, det vet alla, kör ut nu din fjolla!!”
-Okeeeej…!
*PLUMS*
Citera
2023-12-16, 04:04
Medlem
Citat:

En banddriven hade ju haft betydligt bättre förutsättningar än en med 4 hjul. Även om den hade vägt det dubbla.
Citera
2023-12-16, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag har hört ett namn: H@mpus.

Det låter som en förhållandevis ung person. I alla fall inget gubb-namn.

Vet du varför dom åkte ut över tjärnen?

Citat:
Ursprungligen postat av fotbollsmicke
Vet en som körde en traktor genom isen för över 40 år sen o han va nära att simma åt fel håll så man ser så dåligt att endast ett starkt lyse av något slag i hålet på isen är tryggheten annars kan man simma totalt fel o troligen därför de inte hittat honom då han simmat i panik o från vaken tills han tappat medvetande

Ja, dessutom en skogstjärn blir ju helt grumlig bara av att köra ner en fot i vattnet.
Citera
2023-12-16, 08:19
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Död?

Vet inte, men baserat på det jag hörde skulle jag säga: Ja

Citat:
Ursprungligen postat av Mumin5588
Något efternamn eller ålder?

J@kobsson, 24 år gammal.
Citera
2023-12-16, 08:40
Medlem
Blondinss avatar
Darwinism at its finest.
Play stupid games, win stupid prices.

Förhoppningsvis förstår andra runtomkring att det var en korkad idé. Lämnar mupprm några avkommor efter sig?
Citera
2023-12-16, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det låter som en förhållandevis ung person. I alla fall inget gubb-namn.

Vet du varför dom åkte ut över tjärnen?

Ja, dessutom en skogstjärn blir ju helt grumlig bara av att köra ner en fot i vattnet.
Dom trampade vinterväg åt ett skogsbolag. Vanligt att man gör det på myrmark, gissar att man inte skulle köra över tjärnen så otydliga instruktioner ligger högst troligt bakom olyckan.
Citera
2023-12-16, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Går att öppna först när hytten är vattenfylld, så han borde ju ändå kunnat komma ut.
Han dör inte av nedkylning på några minuter
man kör med öppen dörr när man jobbar på is... det borde ett barn fatta.

det förutsätter dock att man vet att det är ett vattendrag eller myr man kör på. kan ju brustit i informationen här mellan förare och uppdragsgivare.
Senast redigerad av martinator 2023-12-16 kl. 09:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in