Citat:
Ursprungligen postat av
FuckVAR
Det finns flera, väldigt högljudda skribenter, som i princip säger:
”Det finns inga systematiska fel, gör man bara som det står i manualen händer inte detta. Är man av annan åsikt är man en idiot”
Om man är en seriös byggentreprenör och sköter SAM som det ska är det otänkbart att fortsätta använda hissar av denna konstruktion utan att göra förändringar i sättet vi har arbetat hittills. Det kan såklart vara förändrade rutiner kring egenkontroller, förändringar kring krav på besiktningar, förändrade utbildningskrav etc, men det är också en självklarhet för mig, som jobbat i branschen i många år, både som platschef, bas-u och på beställarsidan, att även hisstillverkarna (självklart inte bara Alimak) ser över sina produkter och gör de förändringar som är möjliga att göra för att minska risken för olyckor. Är man av annan åsikt har man, enligt mig, inget på en byggarbetsplats att göra
Då blir det en liten attack från mig gällande ditt första stycke.
Att följa monteringsmanualen på hissens mast har NOLL att göra med systematiska fel som görs på en arbetsplats.
Produkttillverkarna tar redan stort ansvar för utveckling av säkerhet, och det borde du veta om du varit bas-u. Då vet du allt om kickback på elmaskiner, elkula, impulselektroniska sågstopp och mycket annat som kommit till i modern tid.
Produkterna som säljs är i regel säkra så länge man följer manualer och även i lag reglerade principer som råder på arbetsplatser.
Förklaringen ligger i att produkttillverkarna oftast är verksamma i flera andra länder, där det säkert kan vara så att straffansvar är betydligt större än i Sverige´s relativt mjuka inställning.
Produkterna ligger därför oftast långt över marginal, eftersom inga tillverkare har råd att forsla ut skit som skadar folk.
UE-firmor i byggbranschen i Sverige är däremot lokala i motsvarighet, och här finns inte samma "hårda" företagskultur som hos en produkttillverkare.
Sverige har dom UE-firmor vi förtjänar genom
hur det historiskt efterlevs med arbetsplatssäkerhet, i respektive bransch.
Sen kommer du mer rätt.
Att på riktigt utföra kontroll av en montering (om föreskrift/manual reglerar det) är viktigare än att fylla i lappen om det, men i byggbranschen verkar det vara tvärtom. Här har vi ett systematiskt fel av stor karaktär som behöver lyftas.
Exakt samma produkter och manskap jobbar inne på tung industri, och där kan jag säga att det är en mycket mer tvingande och mer närvarande tryck från site-ägaren att regler följs.
Det är mer levande, och infrias på ett betydligt vettigare sätt (som också kostar både tid och pengar).
Den som kommer från byggbranschen blir ofta förvånad hur noggrann säkerhet det är på industrin, samt hur lång tid allting tar eftersom varje jobb skall malas igenom i ett separat tillstånd.
Vissa bolag måste man rent av ha specialtillstånd för att bära kniv med metallblad och spets.
Varje roll/ansvarsdel dokumenteras i minsta detalj, och det brukar i regel få entreprenörer att faktiskt följa reglerna.
Alla passar sig, eftersom man på så många sätt står med namn och id som ansvarig/delaktig i utförande av arbetsmoment onsite.
Ta lärdom från industrin.