Citat:
Ursprungligen postat av
nbsp
Det är väl självklart att en mast som inte är ihopskruvad kan vika sig. Är skruvarna bara uppfällda kan de nog även kunna fälla ner sig om masten börjar vika sig. Men på Geda-masten är sidan med fyrkantsrör även krokad fast och den koniska delen på det runda röret av en viss längd. Men krokarna kan troligen inte ta belastning av 10 m mast ovanför, men hyggligt hålla kvar en sektion under montering.
Det finns förstås en gräns för hur mycket misstag man kan gardera sig emot, vi kan nog inte gardera oss mot misstag i mastbygge så även små barn och låg-IQ folk kan sättas att montera dessa.
Jo, jag såg att GEDA även krokar i, de verkar ha gjort ett mycket gediget jobb med att säkra upp säkerheten på sina hissar. Det är en liknande lösning jag tänkt på till Alimak.
tio meter mast som tippar en aning utåt är nog inget större problem för krokarna att hantera. Dessutom är det så att man sätter inte 10 meter frimast ovanpå, det säkras i ställning eller fasad innan dess.
Det går som vi har påpekat många gånger i tråden nu att på ett enkelt sätt konstruera bort risken för den olyckan som inträffade i Sumpan, och det har om inte annat GEDA visat på ett mycket tydligt sätt med sina lösningar med oförlorbara skruvar och ikrokning.
Det verkar som GEDA är ett föredöme inom bygghissbranschen. Trist att ett svenskt företag skall vara så arrogant och ligga så långt efter med säkerheten.
Alimak finns i skellefteå, jag vet ett annat svenskt företag som ansågs "världsledande" som också var katastrofalt arroganta och låg hopplöst efter i teknikutvecklingen som kom från skellefteå. Också de inom byggbranschen. De blev snabbt omsprungna av en konkurrent som gav sig in i samma bransch. Man kan undra om det bara är ett rent sammanträffande, eller inte.
Vi får hoppas att Alimak tar sitt ansvar här och att de ser till att ta ett krafttag med sina hissar så de blir säkra.