2024-03-21, 17:38
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbonaut
Jo, och de fyra hålen där man drar ihop mastsektionerna med varandra ser oskadade ut. Så där har knappast suttit några bultar.

Ovanstående inlägg skrevs bara 2,5 timmar efter olyckan skett. Så det som Havkom nu presenterade visste vi redan då. Att bultarna inte monterats.
Citera
2024-03-21, 18:00
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ovanstående inlägg skrevs bara 2,5 timmar efter olyckan skett. Så det som Havkom nu presenterade visste vi redan då. Att bultarna inte monterats.

Tydligt, och ännu tydligare vartefter fler bilder kablades ut här.
Ingen nyhet idag alltså, annat än bekräftat.

Sektionerna har nog hängt ihop nån månad pga dom är istuckna i varandra.
En användare här med erfarenhet av sådan hiss har bekräftat att sektionerna liksom trögar i varandra då man bygger/kilar fast dom.
Finns ingen annan förklaring om varför hissen ändå överlevt nån månad utan bultar.

Mer intressant är personer som byggt, höjt och kontrollerat efter höjning.
Djävla stressbransch, allt fuskas med pga stress.
Samt beställaren är lika djävla stressad och förvissar sig aldrig om att saker o ting faktiskt utförts korrekt, han vill bara ha sina djävla papper.
Citera
2024-03-21, 18:04
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Precis! Det vi inte visste var att höjningen gjorts en månad innan olyckan. Det påstods att höjningen gjordes veckan innan.
Citera
2024-03-21, 18:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Precis! Det vi inte visste var att höjningen gjorts en månad innan olyckan. Det påstods att höjningen gjordes veckan innan.

Jo jag skrev det några inlägg upp:
"Det som inte framkom i början av denna tråd var hur länge skruvarna saknats. Det är synnerligen chockerande ny fakta."

Havkom har haft ett enkelt jobb att konstatera VAD som hänt. Det svåra och intressanta blir att få veta VARFÖR det hände. Jag gissar på att arbetet med att montera blev avbrutet på något sätt och sedan glömdes det bort att bultarna inte monterats.

Att hitta orsaken och de iblandade kan eventuellt bli mycket svårt i denna satans härva av underleverantörer, svartjobbare och illegala. Kan vara nån ryss som sitter och hinkar vodka hemma efter att förlorat benen i Ukraina. Helt ovetandes om vad som hänt...
Citera
2024-03-21, 18:15
Medlem
c.divers avatar
Citat:
"Det som inte framkom i början av denna tråd var hur länge skruvarna saknats. Det är synnerligen chockerande ny fakta."

Havkom har haft ett enkelt jobb att konstatera VAD som hänt. Det svåra och intressanta blir att få veta VARFÖR det hände. Jag gissar på att arbetet med att montera blev avbrutet på något sätt och sedan glömdes det bort att bultarna inte monterats.

Att hitta orsaken och de iblandade kan eventuellt bli mycket svårt i denna satans härva av underleverantörer, svartjobbare och illegala. Kan vara nån ryss som sitter och hinkar vodka hemma efter att förlorat benen i Ukraina. Helt ovetandes om vad som hänt...
Ja du har helt rätt!
Det är inte omöjligt att ingen kommer att dömas här. Just vid arbetsmiljöbrott är det sällan man kan hitta och döma någon till ansvar.
Förhoppningsvis kommer ingen sån här olycka hända igen. Det kommer garanterat nya rutiner för kontroll mm.
Citera
2024-03-21, 18:40
Medlem
Verkar som att vi är framme -ungefär samma position
Ytterligare vad som kan göra Främlingslegionen till ett konkurrenskraftigt alternativ för någon
Är ju att den typen av Hiss har använts många herrans år på Många kontinenter. Vad det hörs.

Det pekar åt att det finns Instruktioner som är följbara för fackfolk i Branschen .Som fungerar
En hiss till Långbortistan det är klart att det finns en pärm papper ---Såhär gör man
Det kan byggare detta med lod vattenpass förankring . Där finns ju bilder expander bultar borrhål allt
Inga fel på hårdvaran eller instruktionerna Pekar det åt
.Har fungerat vad det hörs UTAN det är den mänskliga faktorn som gett fan i det . Måste ju ha en hjärna och inte fuska
Citera
2024-03-21, 18:52
Medlem
Citat:

Seriöst?
En firma som monterar bygghissar förutsätter jag att de har utbildad personal i Sverige.
Har du aldrig varit med om att en svensk utfört en generaltabbe på din arbetsplats?

Det har jag, många gånger.
Men det krävs att man varit på arbetsplatser.
Citera
2024-03-21, 18:58
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Seriöst?
En firma som monterar bygghissar förutsätter jag att de har utbildad personal i Sverige.
Har du aldrig varit med om att en svensk utfört en generaltabbe på din arbetsplats?

Det har jag, många gånger.
Men det krävs att man varit på arbetsplatser.

Läs igen det jag skrev. Jag har inte påstått att det inte kan vara en svensk. Jag skrev att det KAN bli svårt att reda ut eftersom det kan vara nån som man inte kan hitta. Risken är större pga hur jävla oseriöst det är på byggen.

Du är verkligen ingen stjärna på att läsa.
Citera
2024-03-21, 19:06
Medlem
Fibonaccitals avatar
Lite OffTopic.

Kameran är igång igen:
http://www.webbkameror.se/byggkameror/andersson/andersson_6_1280.php

Här alla bilder jag lade upp för längesedan:
(FB) Ursvik, Sundbyberg: Bygghiss har rasat, fem personer avlidna (2023-12-11)
Senast redigerad av Fibonaccital 2024-03-21 kl. 19:10.
Citera
2024-03-21, 19:09
Medlem
Citat:
Läs igen det jag skrev. Jag har inte påstått att det inte kan vara en svensk. Jag skrev att det KAN bli svårt att reda ut eftersom det kan vara nån som man inte kan hitta. Risken är större pga hur jävla oseriöst det är på byggen.

Du är verkligen ingen stjärna på att läsa.

Det kan säkert vara så att jag inte är en stjärna på att läsa.
Men jag har erfarenhet av byggarbetsplatser i Sverige och utomlands, kanske inte lika stor som din?

Om det visar sig att det varit en öststatare utan utbildning med en svartlön så skulle det förvåna iallafall mig.
En trevlig kväll önskar jag dig iallafall, om du kan läsa det av en ordblind.
Citera
2024-03-21, 19:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Är alla bilder jag lade upp för längesedan:
(FB) Ursvik, Sundbyberg: Bygghiss har rasat, fem personer avlidna (2023-12-11)

Kvalitetsinlägg! Bilderna säger mycket. Tyvärr kommer det ändå tjatas vidare om och om i tråden om sånt som redan konstaterats och stötts och blötts i trådens barndom.

Detta att man varnade i manualen för exakt vad som som hände gör att blodet isas...
Citera
2024-03-21, 19:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Det kan säkert vara så att jag inte är en stjärna på att läsa.
Men jag har erfarenhet av byggarbetsplatser i Sverige och utomlands, kanske inte lika stor som din?

Om det visar sig att det varit en öststatare utan utbildning med en svartlön så skulle det förvåna iallafall mig.
En trevlig kväll önskar jag dig iallafall, om du kan läsa det av en ordblind.

Nej jag har ingen erfarenhet alls från den branschen. Om du har det kan du säkert bidra med massor. Men jag blev sur när du anklagade mig för något som inte stämmer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in