2023-12-17, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Förhandla innebär inte att det blir som facket vill.

Fortfarande är det frivilligt att teckna kollektivavtal.

De kan ju förhandla varje dag i 10 år. Är du nöjd då?
Det handlar inte om vad jag anser om konflikten. Jag bara beskriver verkligheten.

Som jag skrivit tidigare kan det här bara sluta på två sätt.
Citera
2023-12-17, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Respekterad? Det är troligtvis svårt att hitta någon mindre respekterad individ än Musken, iallafall är han definitivt i den absoluta bottenligan.

Smart? Oklart, kanske han var det en gång, eller så har han haft turen att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Nu verkar han dock ha knarkat bort de flesta hjärnceller.

Vi pratar alltså om kollektivavtal på den svenska arbetsmarknaden här, om du inte har uppfattat det. Vilka av företagen du räknar upp saknar kollektivavtal på den svenska marknaden?

Veli-Pekka har gjort tydligt att han inte längre enbart tänker på den svenska marknaden och de anställda på verkstäderna i Sverige. Då får nog alla andra med dubbelmoral göra samma sak.
Citera
2023-12-17, 12:59
Medlem
Citat:
Anledningen till det är för att facket kontrollerar 2000 miljarder i pensionsfonder.
De sitter i styrelser och kan påverka vad fonderna skall säga/göra.

Det är bara att strunta i. Finns inget vettigt att hämta där.

Precis. Egentligen är det facken som hotat med att de ska dra ur sin pengar från dessa fonder. Och då ser vi åter igen hur facket använder medlemmarnas pengar som maktmedel. Att medlemmarna förlorar pengar på detta är inget de bryr sig om.

Vi ser även varför t.ex. Veli-Pekka inte ska sitta i styrelsen för Fora. Han har inget där att göra då han inte ska ha några affärsmässiga beslut i investeringar. Inte hans roll.

Själv satt jag nu i december och hade mitt årliga gratis personliga möte med affärsrådgivare för att se över min pension som ligger i ett privat bolag. Vill se de med KA som får detta med Fora. Och dessutom få placera hela sitt kapital som de vill.
Citera
2023-12-17, 13:10
Medlem
Kan inte båda sidor i den har konflikten i alla fall enas om att journalisterna generellt gör ett rätt dåligt jobb?

"Så koppla Tesla till barngruvorna" lyder rubriken på Aftonbladets förstasida. Trycker man på artikeln så är det "Så spåras glimmern till elbilsjättarna". Dvs, sanningen. Batterier överlag hjälper oss i väst att bli mer miljövänliga på en bekostnad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jlWAOA/sa-kopplas-tesla-till-barngruvorna-vi-foljer-sparet

Fortsätter man sedan at läsa artikeln så skriver de inte alls om Tesla, utan hur hela branschen ser genom fingrarna med policydokument.

Volvo, BMW, Bosch, Samsung, Tesla, Philips, Dyson.

Detta är inte heller bara ett problem kopplat till elbilar, utan alla privatpersoner som har installerat solceller med batteri sitter i samma båt. Att då beskylla problemet på Tesla med rubriken på förstasidan är riktigt skrattretande.
Citera
2023-12-17, 13:21
Medlem
Citat:
Det är ju frivilligt att teckna kollektivavtal. Gissar att det är svårt att förstå?
Tesla har fått ett erbjudande de inte kan tacka nej till.
Citera
2023-12-17, 13:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Den svenska ankdammen verkar ligga dig varmt om hjärtat. Tror Musk kikar lite mer globalt med sin verksamhet. Om han nu är så korkad som du påstår måste du ju ligga skyhögt över i IQ, grattis iså fall.

Njae, tror nog Musk har lite bättre känsla för affärer än många vill tro. Många dissar nog mycket pga den svenska avundsjukan.

KA är säkert utmärkt för många, men tvingande avtal hör inte hemma i en demokrati. Känns som fd DDR och öststaters påtvingande metoder.

Läser man i Aftonblaskan verkar han ju lugnt sitta och dra i sin kuk fast barn dör för att ta fram metaller till Tesla, en riktig griskuk är han nog.

Gamle Adolf H från Österrike verkar vara en riktig mysgubbe jämfört med det svinet.
Fy fan vad jag hade skämts om jag körde Tesla, barn dör!!!
Citera
2023-12-17, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxenon
Läser man i Aftonblaskan verkar han ju lugnt sitta och dra i sin kuk fast barn dör för att ta fram metaller till Tesla, en riktig griskuk är han nog.

Gamle Adolf H från Österrike verkar vara en riktig mysgubbe jämfört med det svinet.

Alltså, jag är nästan säker på att du gråtrunkar i ren avundsjuka och förtvivlan varje kväll över att Elon är så rik och har en plats i historien men inte du. Friska människor är liksom inte så besatta av en annan individ trots allt.
Citera
2023-12-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Tesla har fått ett erbjudande de inte kan tacka nej till.

Ok?

Jamen dåså. Ring Musk å säg det.....
Citera
2023-12-17, 13:53
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxenon

Gäller det bara barnarbetare som kan hänvisas till Teslas batterier. 🤔

Du hade alltså inte skämts att köra något annat elbilsmärke som använder dessa mineraler från gruvor där barn arbetar?
Och inte heller skäms du över att barn kanske har varit med och tillverkat något av dina klädesplagg som du har i din garderob... Eller någon annan elektronikpryl som du äger...
Citera
2023-12-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Har inte följt den här pajkastningen så noga. Tycker mest man hör facket säga att Tesla är dumma och att Tesla tycker LO är dumma etc. Men vad vill dom Teslaanstälda i Sverige? Har googlat lite snabbt utan resultat.

Först måste man förstå vem som sätter grunder vid förhandling av kollektivavtal.

Tar vi där man har ett kollektivavtal som löpt ut och ska förnyas, är det facket som bestämmer över medlemmarna, dvs även om medlemmar vill kriga eller gå ut i strejk är det ändå facket som bestämmer, tar medlemmar till strejk utan facket, blir det en vild strejk även fast man ligger mitt emellan två kollektivavtal, (där ena har löpt ut och den andra har ännu inte tecknats) man riskerar att straffas som strejkbrytare i vilket fall som helst.

Förstår man detta utgör det ingen större skillnad på att om regeringen sätter en minimilön eller att facket gör det. man kan inte hävda den ena är smartare än den andra( en politiker eller en facklig representant som Veli Pekka.)
Då medlemmar ändå inte bestämmer hur än situationen ser ut, mellan två kollektivavtal, vid nytecknande, eller vid omförhandling av kollektivavtal. det är facket som bestämmer och inte medlemmar.
Citera
2023-12-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liturnat
Kan inte båda sidor i den har konflikten i alla fall enas om att journalisterna generellt gör ett rätt dåligt jobb?

"Så koppla Tesla till barngruvorna" lyder rubriken på Aftonbladets förstasida. Trycker man på artikeln så är det "Så spåras glimmern till elbilsjättarna". Dvs, sanningen. Batterier överlag hjälper oss i väst att bli mer miljövänliga på en bekostnad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jlWAOA/sa-kopplas-tesla-till-barngruvorna-vi-foljer-sparet

Fortsätter man sedan at läsa artikeln så skriver de inte alls om Tesla, utan hur hela branschen ser genom fingrarna med policydokument.

Volvo, BMW, Bosch, Samsung, Tesla, Philips, Dyson.

Detta är inte heller bara ett problem kopplat till elbilar, utan alla privatpersoner som har installerat solceller med batteri sitter i samma båt. Att då beskylla problemet på Tesla med rubriken på förstasidan är riktigt skrattretande.

Det är liknande metaller i katalysatorn på bensinbilar så det är inte ens specifikt för elbilar.

Men ja, det var riktigt löjlig rubriksättning. De hade nog inte skrivit så om det inte vore för konflikten, LO är ju delägare i Aftonbladet (9%)
Citera
2023-12-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja men facket vill ju förhandla med Tesla. Fackliga förhandlingar är en del av demokratin. Gissar att det är svårt att förstå?

Maffiafacket är inte alls intresserad av att förhandla. I en förhandling så måste man ge efter ibland och maffiafacket vill inte ge upp nånting alls i sitt kollektivavtal. Så varför kalla det för en förhandling då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in