2023-12-16, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
För det första så är det de flestas hållning att det är upp till ukrainierna själva att bestämma när de ska sluta slåss. Dvs vi ska ta dem på allvar. Nästan ingen, inte ens de ni mest kallar rysstroll, tycker att vi ska skicka trupper till ryssarna för att hota Ukraina att sluta slåss. Det går direkt mot vad du säger.

För det andra så är många tillfrågade, i alla fall 1/2, folk i västra delen av Ukraina. Visst kan de vara oroliga över hur det ska gå för dem. Men de är knappast under tortyr. Det som de konkret märker av kriget är extrem ekonomisk kris, att vissa (men ändå inte många procent) försvinner till Ukrainska armén, och en och annan robot som träffar något mål. Och nästan alla känner en person som dött för ukrainska armén. Men att de skulle vara under tortyr är en missvisande liknelse, som bara fungerar (och knappt ens där) på de oblasts som är i direkt krig.

Däremot hade jag hållt med dig om det varit opinionsundersökningar från de första veckorna. De allra flesta i Ukraina var inte MÖPar som många här i tråden, och var inte pålästa nog om krig eller konflikten, och är framför allt omgivna av ett samhälle i panik, så de kunde inte göra en analys som speglar deras värderingar.
De har inte dött för ukrainska armen. De har dött i kampen mot Rysslands försök att våldföra sig på Ukraina m
Citera
2023-12-16, 18:07
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Du bygger upp en bild av en ledare, Putin, med brett folkligt stöd.

Jag tror du har helt fel.
Jag tror att hans framtid mer liknar Rumäniens gamla diktator.
rigojin
Rumäniens diktator Nicolae Ceaușescu från 1946 tills de båda arkebuserades.

Det tog plötsligt slut liksom för Putin och hans kleptokrater snart.

https://en.wikipedia.org/wiki/Trial_and_execution_of_Nicolae_and_Elena_Ceau%C8%9 9escu

Likheterna är slående.

Jag hoppas att du har rätt. Den rumänska frihetskampen fick dock en rejäl skjuts av Berlin murens fall. Den glöden som krävs för att dynamitgubben ska smälla ser jag inte idag i Ryssland. Vissa hoppades på fängslade Navalny, andra på Prigozhins marsch 'mot Moskva', många förutspådde en kraschad rysk ekonomi men de verkar fortsätta exportera gas och råolja obehindrat till Kina och Indien. IMF räknar med en BNP tillväxt på 2.2% under 2023 och 1.1 % under 2024.

Trots sanktioner. Ekonomin dopas såklart friskt nu av Ryssland men ändock - jag ser inget samhälle på gränsen till kollaps. I början av denna månaden ökade Putin på rekryteringen till armen med ytterligare 170k soldater som ska fasas in under 2024. Majoriteten av dessa soldater är hämtade från minoritetsgrupper djupt inne i Ryssland - det har faktiskt varit demonstrationer och protester - men inget som har slagit rot. Ryssland har t.om hämtat in Nepalesiska män för att tjänstgöra i Ryska armen.

Jag tror att detta är en högst medveten strategi. I början av kriget decimerades flera ryska elitförband med stolta anor och det gick absolut inte alls att dölja. Familjerna till de döda krävde svar och de ryska förlusterna hamnade i strålkastarens sken. Det misstaget verkar de inte göra om. Nu ska de namnlösa begravas i ukrainsk jord istället.

De utan röst.

Ceaușescu var för övrigt väldigt väst-vänlig. Nixon var t.ex. svårt förtjust i honom och vårt kungahus tilldelade honom också sin Serafimerorden.

Men som sagt, var hittar vi gnistan till denna potentiella krutdurk?
Senast redigerad av Aristaeus 2023-12-16 kl. 18:13.
Citera
2023-12-16, 18:22
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Svenske prickskytten Johan offrade allt för att hjälpa Ukrainas militär i kriget mot Ryssland

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenske-prickskytten-johan-offrade-allt-for-att-hjalpa-ukrainas-militar-i-kriget-mot-ryssland--l3ub7 6

Hemma i Sverige väntade Johan Fredrikssons fru Linda och döttrarna på att han skulle komma hem.

Vilken otroligt smutsig människa. Åker iväg för att få lite spänning i sitt liv och lämnar fru och barn bakom sig. Åker iväg och dör och förstör totalt för sin fru och barn. Frivilligt. Vilket jävla stolpskott. Han fick det han förtjänade.
En hjälte lever för evigt.
Citera
2023-12-16, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Orban är så kung o smart. All respekt till honom som inte går USAs ärenden som de andra ruttna länderna i västeuropa.
Han har ju mycket gemensamt med Putin, bl.a. total kontroll av medierna samt att de sitter vid makten p.g.a. valfusk…
Citera
2023-12-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Du har skrivit en massa saker. Mer eller mindre alla tar sin utgångspunkt i ett ryskt perspektiv och dina diskussioner sker gentemot oss som reagerar med avsky mot Rysslands vidriga anfall och inte mot de som talar för den.

Jag ställde förövrigt en rad frågor för att syna dina påståenden och får istället en fråga om att skicka EU/Nato trupp. Det blir flera rader i Vatnik-bingo när man läser vilka argument du framför och vilka ord du väljer och ibland att du vill göra poäng av något helt oväsentligt.
Självklart skall jag svara på dina frågor om du insisterar precis som du skulle svara på min.

Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Vilka diplomatiska lösningar hade man kunnat enas om menar du? Västs ledare åkte skytteltrafik till Moskva för att försöka prata reson med dåren i Kreml, till ingen nytta.

Visst kommer vi ihåg USAs krig i Irak och Afghanistan men tydligen inte du. Det var enorma demonstrationer och motstånd i Europa mot kriget i Irak i synnerhet. Kriget mot talibanerna kanske var en tragedi men nu har talibanerna segrat så allting gott eller?

Varför ska man lyssna på en dåre som Putin menar du? Vilka valida argument har han för sitt förödande erövringskrig tycker du? Bra att du pratar klarspråk iaf för att gömma dig bakom ett påstådd neutralt skynke. Mycket löst tyckande blanda med de sedvanliga flosklerna. Vem vill inte lyssna på den andre exempelvis? Man kan gott lyssna men sedan avfärda dårar som Hitler och Putin när de söker rättfärdiga sina handlingar och krig.

Vilka diplomatiska lösningar hade man kunnat enas om menar du?
- Till exempel skulle Ukraina kunnat utropat neutralitet i utbyte mot att Ryssland tillät ett EU-medlemskap. Det skall sägas att ett EU-medlemskap ger liknande "säkerhetsgarantier" som Nato. Nato är som bekant inte (juridiskt) tvingade att försvara sina medlemmar. Det samma gäller de försvarsgarantier som ges av EU. Den diskussionen tar vi i den här tråden;

(FB) Är Nato juridiskt förpliktigad att militärt försvara andra Natoländer?

Finland var inte medlem i NATO fram tills nyligen för att reducera konfliktytan till Ryssland. Ett ukrainskt Nato-tillträde skulle kunna ges vid ett senare och bättre tillfälle när Ukraina blivit ett ekonomiskt och politiskt starkare land efter många år som EU-medlem. Vidare skulle Ukraina efter flera år i EU ha starkare rötter till (västra) Europa och västvärlden i stort.

Det fanns det få skäl för Ukraina, efter de gjort sig av med sin marionett-status 2014, att slåss med Ryssland om Donbas och Krim. Det hade varit bättre för båda parterna om Ryssland givits Donbas och Krim. Det är primärt ryssar som bor i den regionen. Detta skulle ha reducerat konfliktytan markant mellan Ukraina och Ryssland. Det skulle också reducera de långtgående etniska konflikterna som sedan länge finns i Ukraina.

Kriget mot talibanerna kanske var en tragedi men nu har talibanerna segrat så allting gott eller?
- Jag är inte sympatisk till talibanerna. Jag påtalade att det kriget var onödigt. Vidare gav USA sitt stöd till talibanerna under det rysk-afghanska kriget.

https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet%E2%80%93Afghan_War

Ett stöd som jag knappast skulle ha givit. Argumentet som låg bakom USA invasion av landet handlade om att Afghanistan låg bakom 9/11 och gömde Usama Bin Laden. Inget av detta var sant. Usama Bin Laden hittades senare i Pakistan.

Varför ska man lyssna på en dåre som Putin menar du?
- Att kunna lyssna på någon är en förutsättning för samtal. Vuxna människor (med undantag naturligtvis) kan tala med varandra även om man inte håller med varandra. Det är i synnerhet en förutsättning mellan länders ledare. I synnerhet är det viktigt för västvärlden eftersom Ryssland är stormakt med interkontinentala kärnvapenbestyckade robotar.

Vilka valida argument har han för sitt förödande erövringskrig tycker du?
- Det enda argumentet som jag sett Ryssland framföra i offentligheten och som jag anser har legitim bäring är Natoutvidgningen. Däremot förstår jag at Ryssland vill ha Donbas och Krim. Dels är dessa en historisk del av Ryssland, majoriteten av befolkningen är ryssar samt att regionerna nödvändiga för sitt landets försvar. Att ukrainarna skulle vara "nazister" är naturligtvis vansinne.

Vem vill inte lyssna på den andre exempelvis?
- Tja, många i den här tråden.
Citera
2023-12-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Jag är gammal nog att minnas första Irakkriget och reagerade direkt på att Saddam övergick väldigt snabbt från att vara en obskyr figur i mellanöstern till att plötsligt vara en grym och farlig diktator. Jag har inga mer illusioner än att han övergick från att tidigare varit "nyttig" diktator till "onyttig" i samma veva han invaderade Kuwait som inte låg i USAs intresse, och andra Irak-kriget var nog en blandning av såväl idealistiska neocons och andra mer cyniska intressen.

Sådant förekommer i realpolitik hela tiden, och det är inget nytt att man demoniserar motståndaren i konflikter och för mer än hundra år sedan var det inte sällsynt med bisarra jämförelser där motståndarsidans soldater tom åt småbarn. Här har vi ju ett fint klassiskt exempel på krigspropagande hur Tyskland i första världskriget målades ut som besinningslösa odjur, så demonisering av motståndare som onda är inget nytt:

https://www.loc.gov/exhibitions/world-war-i-american-experiences/about-this-exhibition/over-here/raising-an-army/mad-brute/

Med det sagt kan nog ingen sida i WW1 sägas varit väldigt mycket mer ondare än någon annan, utan var i praktiken mycket intressekonflikter av olika sorter. Innebär det att man med automatik kan avfärda utsagor att någon sida i praktiken är ondare än någon annan?

Nej, för där har vi andra världskriget där det finns en väldigt tydlig angripare och även en väldigt tydlig människofientlig ideologi inblandat, och trots de allierades alla fel och brister så bleknade de i jämförelse med Hitler-Tyskland. Det är faktiskt inget större problem att för en någorlunda anständig människa kunna konstatera vilken den moraliskt svagaste och därmed "onda" parten var.

Men för att inte glida OT och anknyta detta till Ryssland, behövs det faktiskt ingen krigspropaganda för att konstatera att Ryssland är angriparen, ljuger som en häst travar om sina motiv, och gör svåra krigsbrott i en allmänt ociviliserad krigsföring. Det är inte heller något nytt för Ryssland, utan ryska militären har under lång tid varit notorisk för att begå extra grova övergrepp mot civilia, då hela militären genomsyras av pennalism(dedovsjtjina) med helt psykopatiskt och omänskligt tankesätt som i sin tur speglar en kultur med låg respekt för mänskliga värden.

Vår allas Astrid Lindgren blev ju nazi-smetad av Ryssland för ett citat där hon sade att hon föredrog tysk ockupation framför en rysk sådan alla gånger i veckan. Men det var faktiskt såpass tidigt innan det ännu framgått hur mycket som tyskarna faktiskt svinade runt, medan hon mycket väl visste hur ryssarna uppför sig där de tar sig fram som ju sträcker sig betydligt längre tillbaks i tiden än tyskarnas svinerier.

Lika lite som jag tycker man kan peka på propagandan i WW1 för att förhålla sig moraliskt neutral till WW2, lika lite tycker jag man kan peka på USA/Västs tidigare snedsteg för att välja att blunda och inte ta ställning till vad Ryssland nu håller på med.
För det första måste jag tacka för ditt inlägg. Det är en den här typen av diskussion jag vill ha i den här tråden. Ditt inlägg innehåller inga personangrepp, det är en lugn ton, det är resonerande och du bemöter mig i sak. Jag kan inte håller med om allt men det för diskussionen framåt. När den här tråden skapades i februari 2022 hade jag hoppats på den här typen av diskussion.

Jag vet naturligtvis inte vad Ryssland har för motiv annat än vad de säger i offentligt. Som jag förstår konflikten har USA utvidgat Nato mot Rysslands gräns. Ryssland har sedan 1991 valt att ta ett steg tillbaka. Ukraina var dock en röd linje - där av kriget.

När det kommer till ryska krigsbrott bör man sätta det i relation till något annat. Från 1991 till 2017 utkämpade Ryssland lågintensiva krig i Kaukasus från 1991 till 2017. De första Tjetjenienkriget (1994-96) och andra Tjetjenienkriget (1999-2009) var tämligen blodigt. Det dog närmare 65,000 civila över 12 år i de två krigen i Tjetjenien. Lancet uppskattar att det dog 654,965 civila mellan mars 2003 och juli 2006 i Irakkriget. De flesta dödade av USA och Storbritannien. I Gaza har Israel dödat +19,000 civila och ett tusental hamaskrigare på ni veckor. Israel i sin tur har förlorat 1400 civila och soldater.

Jämför detta med kriget i Ukraina. Enligt OHCHR dödades 9.701 civila mellan ukrainska civila mellan februari 2022 till september 2023. För mig förfallet kriget i Ukraina vara tämligen "civiliserat" jämfört med de krig som USA, Storbritannien och Israel är involverade i.

Sedan förstår jag att båda sidorna (Ryssland och Ukraina) anklagar varandra för övergrepp men i antal civila dödsoffer har de i jämförelse med andra krig sköt sig exemplariskt. Vidare är kriget i Ukraina ett mellan till högintensivt krig på en skala som USA och västvärlden inte utkämpat sedan Koreakriget. Jag vill hävda att både Ryssland och Ukraina har sköt sig relativt väl i det här kriget.

Men visst förekommer det övergrepp i kriget i Ukraina inklusive mord. Jag såg tex. en video på ryska soldater som sköt ihjäl tre stycken ukrainska soldater som kastat sina vapen och höll upp händerna. Vidare läste jag om två ryska som sköt ihjäl en ukrainsk familj efter den ukrainska familjen vägrat ge upp deras spritskåp. Det finns säkert fler exempel. Det här förekommer i krig - men överlag så verkar Ryssland och Ukraina inte alls vara så pass ociviliserade som det hävdas.

Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Det är Putins våta dröm att kunna hävda att ryzzland strider mot "Nato". Lättare komma undan med hur dåligt kriget är då. Nä, vi i väst till skillnad från ryzzar ser ju inte att Nato har någon aktiv roll i kriget.
Jag antar att du anser att Ukraina skall slåss till den sista ukrainaren medan västvärlden finansierar Ukraina och hejar på - medan jag anser att västvärlden skall aktivt hjälpa Ukraina genom att skicka trupp - för att garantera seger. Jag måste bara fråga. Varför skriver ni ryssar med två Z? Jag förstår att det är någon form av kränkande neologism men vad betyder det? Ska det stå för SS-symbolen eller något sådant?

Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Först och främst, att du inte tillhör något läger i kriget säger en hel del om din intelligensnivå.......
Jag hade gärna svarat på ditt inlägg. Du presenterar en del bra argument men du börjar din första mening (som citerad) med ett påhopp. Den typ av samtalston kan jag inte kan acceptera. Jag har inte lust att svara på inlägg i vilka jag förolämpas.
Senast redigerad av Edgerton 2023-12-16 kl. 20:01.
Citera
2023-12-16, 19:18
Medlem
akademikerfyllos avatar
Som sagt, nu är det end game i Ukrainakonflikten, och proxykrigande väst går mot ett förnedrande nederlag:

Citat:
Inför 2024: ”Ryssland har en styrkeposition”
UPPDATERAD IDAG 10:48PUBLICERAD IGÅR 21:32
Det militära stödet till Ukraina sjunker till den lägsta nivån sedan inledningen av Rysslands invasion – vilket får konsekvenser.

– Utan det är det en tidsfråga innan Ukrainas förmåga att motstå det ryska angreppet krackelerar, säger Jörgen Elfving, expert på militär underrättelse.

Att det militära stödet minskar beror enligt Jörgen Elfving på två saker. Dels vilken militär materiel som finns i väst som man är beredd av avvara och dels den politiska viljan, som sviktar i flera länder.

Mellan augusti och oktober 2023 har stödet till Ukraina, både med pengar och militär material, sjunkit med 90 procent jämfört med samma period under 2022. Det visar färska siffror från Institutet för världsekonomi i Kiel.

Och framtiden ser oviss ut

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/infor-2024-ryssland-har-en-styrkeposition--hr5zvr

Att ni ens inbillade er att Ukraina och väst kunde vinna. Lågpannade fårskock. Dessutom: rysk ekonomi går som tåget och deras krigsmakt är starkare än någonsin. Just på grund av sanktionerna och den aktuella konflikten.

PS. Putins tal häromdagen indikerar att Ryssland kan komma att annektera Odessa. Då blir de kvarvarande resterna av Ukraina dessutom land locked, med enorma ekonomiska och handelsmässiga konsekvenser som följd...
Citera
2023-12-16, 19:42
Medlem
Rysslands ekonomi går inte bra. Sluta ljug. Du gör dig till åtlöje för ofta för att det ska vara nyttigt. Siffrorna friseras. Du kan få hur hög BNP som helst om du låter ekonomin kretsa kring försvarsmakten men till och med ett fyllo inser att den tillväxten inte kommer ryssen till godo.
Citera
2023-12-16, 19:49
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Som sagt, nu är det end game i Ukrainakonflikten, och proxykrigande väst går mot ett förnedrande nederlag:

Att ni ens inbillade er att Ukraina och väst kunde vinna. Lågpannade fårskock. Dessutom: rysk ekonomi går som tåget och deras krigsmakt är starkare än någonsin. Just på grund av sanktionerna och den aktuella konflikten.

PS. Putins tal häromdagen indikerar att Ryssland kan komma att annektera Odessa. Då blir de kvarvarande resterna av Ukraina dessutom land locked, med enorma ekonomiska och handelsmässiga konsekvenser som följd...

Se där ja, Kremls byfåne nr:2 dyker upp i tråden (Kadyrov är nr:1)..

Det är nog fler än mig som är bekymrade för Ukraina. När det är sagt så har inte Ukraina förlorat något krig än, och detta är inte slut på länge..

P.s

Kaxiga ord du kommer med, med tanke på att det är mindre än 6 månader som Putin kunde ha blivit utkastad ifrån Kreml utav Prigozin.., och att Putin säljer ut farmen till Kina för en spottstyver.
Citera
2023-12-16, 20:01
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Rysslands ekonomi går inte bra. Sluta ljug. Du gör dig till åtlöje för ofta för att det ska vara nyttigt. Siffrorna friseras. Du kan få hur hög BNP som helst om du låter ekonomin kretsa kring försvarsmakten men till och med ett fyllo inser att den tillväxten inte kommer ryssen till godo.

Det är tyvärr inte så att avsaknaden av krasch mätt i BNP bara kan förklaras med att Putin låter militära industrin gå på högvarv. I så fall hade man fått ett gigantiskt budgetunderskott på 5-10% av BNP, dvs 85 BUSD. (7,6 trillion rubel i nuvarande kurs). Den ryska ekonomin ser ut att klara sig hjälpligt (dvs extremt bra givet vad man kunde ha förväntat). Den ryska armén har presterat ganska medelmåttigt, men deras ekonomer har ju verkligen överraskat "positivt". Det hade man ju inte trott.
Citera
2023-12-16, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Han avlivade ryssar:

Varje död ryss förbättrar Sveriges säkerhet något. Så han gjorde en bra insats där.

En riktig hjälte. Synd att han till slut avled, men det är ju en av riskerna med att vara soldat.
För varje död ryss har vi härdat och stridstränat minst tio fler. I slutändan får Ryssland världens bästa markstyrkor och vad har vi? Lycka till om kriget du önskar bryter ut. För Ukraina är det ännu värre för dom har snart inga unga vältränade män kvar utan får en förlorad generation och få som kan bygga upp landet igen men det fixar väl du, blackrock och halliburton eller hur (lycka till då ukrainarna vaknar upp ur falska drömmar).

Du kan nu fortsätta din fantasi om att vi har ett förbättrat säkerhetsläge i Sverige. Det hade vi haft om vi behandlat Ryssland med respekt och sett till att konflikten i Ukraina löstes senast 2021. Det var väl roligare att väcka björnen och sen se landet vinna i Ukraina över NATO samt växa vidare och om oss ekonomiskt. Vilket geopolitiskt fiasko det hela blev för EU men så har vi "genier" som styr där och sådana som dig som hejar på.
Citera
2023-12-16, 20:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är tyvärr inte så att avsaknaden av krasch mätt i BNP bara kan förklaras med att Putin låter militära industrin gå på högvarv. I så fall hade man fått ett gigantiskt budgetunderskott på 5-10% av BNP, dvs 85 BUSD. (7,6 trillion rubel i nuvarande kurs). Den ryska ekonomin ser ut att klara sig hjälpligt (dvs extremt bra givet vad man kunde ha förväntat). Den ryska armén har presterat ganska medelmåttigt, men deras ekonomer har ju verkligen överraskat "positivt". Det hade man ju inte trott.

Och hur ser framtiden ut ?

Med tanke på att försvaret skall få 30 % utav budgeten..

Det är inte bara "osthyvel", "svångrem" eller att "dra in"..då..., det är på ett helt annat plan.

Putin ser att det som har gjorts tills nu, inte räcker. Därav en massiv satsning. 2024-25 är Putins sista kast med tärningarna för att få detta avslutat. Men om Ukraina (med västs hjälp) klarar att stå emot (o kanske få till ngt positivt) sitter han pyrt ann på hemmaplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in