2023-12-16, 16:00
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Jag tror att det sista Zelensky skall göra nu är att stanna upp. Tänka kan man göra ändå. Är ens stora städer under nattliga terrorattacker från en terrorstat gäller fortsatt action, som nu.
Det blir inte lugnare.
De här 3-5 veckors perioderna som "man läst om" är en myt. De gäller de ryska trupper som slängts in vid fronterna.
De ukrainska trupperna som nu förstärker har utbildats och utrustats i flera europeiska länder, bland annat i Sverige. Borde väl du ha läst om?

Om jag har uppfattat det rätt (blir gärna rättad om så är fallet), så är utbildningen i Storbritannien på 5 veckor. Läste för någon vecka sedan att ukrainska snubbar som skickades över dnepr så hade fått så kort som 3 veckor. Det är illa..
Citera
2023-12-16, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om jag har uppfattat det rätt (blir gärna rättad om så är fallet), så är utbildningen i Storbritannien på 5 veckor. Läste för någon vecka sedan att ukrainska snubbar som skickades över dnepr så hade fått så kort som 3 veckor. Det är illa..
Det enda land som slänger in outbildad, otränad personal rätt in i kriget är ryssland. Därav över 1000 döda och lemlästade ryska soldater per dygn i många, många veckor. Det är illa...
Citera
2023-12-16, 16:06
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
En brinnande ryzz:-) Direktträff med drönare fick äcklet att ryka o brinna. Överlevde för stunden så han hinner reflektera över sitt val. Helt perfekt

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/lBmkF24LwX

Haha underbar träff.
Ryzzen har problem med slarvig rökning och eld i det här kriget.
Citera
2023-12-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Så om du ser en storm dra in och vinden tilltar - är du då en kommunist om du säger att det kan börja regna?
Absolut inte men om du börjar propagera för att man skall överge marken som riskerar att översvämmas pga densamma istället för att vilja bygga vallar mot den så är du antagligen ett vattentroll
Citera
2023-12-16, 16:40
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
"retoriken" och påhoppen blir allt grövre på de som i någon roll inte upprörs över det stöd som Ukraina får och som är i ökande.
Här beskrivs de som " fullständiga imbeciller" och som ett hot mot landets säkerhet. Jo, jo.

Och att Putin "avgudas" av en majoritet av ryssarna.
Varför bara småljuga och bluffa och hota lite?
Gör som Peskov och Putin, tvärljug ordentligt! Som Aristaeus..
Och så lite Hitler och Trump och lite annan.snömos. Man häpnar.
Vilken freakshow som ploppar upp här.

"Putin kommer ALDRIG att släppa den här konflikten. Och varför skulle han - majoriteten av ryssarna avgudar honom." Skriver du.

De korten håller väst på att syna nu.

Tyvärr, så gör dem ju det. Han har opinionssiffror som många ledare i väst bara kan drömma om.
Likaså hade Hitler. Du tror väl ändå inte att man kan vara en lyckosam krigsherre utan att först skapat sig folkligt stöd?

Stalin, en av historiens vidrigaste människor, fick självdö i sin datja efter att ha mördat uppemot 20 miljoner landsmän.
Folket reste sig aldrig. Inte ens när muren föll 60 år senare. Är befolkningen förtryckt idag - självklart.
Men de kommer bli vid sin läst.

Problemet är att de inte mäter detta förtryck med samma måttsticka som vi i väst gör. De har i generationer levt under kommunistisk hierarki och många drömmer sig än idag tillbaka till den forna Sovjetunionen. Stormaktstiden där minnerna målas med glätta färger och fjäderlätt penna.

Tack och lov, är stödet för Putin högst bland pensionärerna.
Men vilken ledare kommer sen? Demokrati känns som ett blänverk just nu.

Kanske är de redo om 2-3 generationer. Det är bara att hålla tummarna!
Citera
2023-12-16, 16:48
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hoppas du verkligen det? Det låter som du kommer med samma dynga som Kreml spottar ur sig dagligen. Om du nu tycker att Putin är att likställa med Hitler så bör vi väl bekämpa honom och inte ge vika för hans vilja.
Lägg av, det kan väl inte klassas som att springa Rysslands ärenden om man ser kritiskt på situationen?
Vi måste vara högre än ryssarna med sin propagandamaskin och att allt går som tåget.
Han har helt rätt i det han skriver och jag önskar samtidigt med hela mitt hjärta att Ryssland förlorar.
Du resonerar likadant som hitler när allt började gå åt pipsvängen.
Pessimister ska lämna rummet.
Det löser ingenting, tvärtom.
Senast redigerad av StigEngstrom 2023-12-16 kl. 16:53.
Citera
2023-12-16, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Lägg av, det kan väl inte klassas som att springa Rysslands ärenden om man ser kritiskt på situationen?
Vi måste vara högre än ryssarna med sin propagandamaskin och att allt går som tåget.
Han har helt rätt i det han skriver och jag önskar samtidigt med hela mitt hjärta att Ryssland förlorar.
Du resonerar likadant som hitler när allt började gå åt pipsvängen.
Pessimister ska lämna rummet.
Det löser ingenting, tvärtom.

Vad anser du att han har rätt i? Att Ryssland är oövervinnerliga eller hans påstående att jag är pedofil?😉
Citera
2023-12-16, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Tyvärr, så gör dem ju det. Han har opinionssiffror som många ledare i väst bara kan drömma om.
Likaså hade Hitler. Du tror väl ändå inte att man kan vara en lyckosam krigsherre utan att först skapat sig folkligt stöd?

Stalin, en av historiens vidrigaste människor, fick självdö i sin datja efter att ha mördat uppemot 20 miljoner landsmän.
Folket reste sig aldrig. Inte ens när muren föll 60 år senare. Är befolkningen förtryckt idag - självklart.
Men de kommer bli vid sin läst.

Problemet är att de inte mäter detta förtryck med samma måttsticka som vi i väst gör. De har i generationer levt under kommunistisk hierarki och många drömmer sig än idag tillbaka till den forna Sovjetunionen. Stormaktstiden där minnerna målas med glätta färger och fjäderlätt penna.

Tack och lov, är stödet för Putin högst bland pensionärerna.
Men vilken ledare kommer sen? Demokrati känns som ett blänverk just nu.

Kanske är de redo om 2-3 generationer. Det är bara att hålla tummarna!

Du bygger upp en bild av en ledare, Putin, med brett folkligt stöd.

Jag tror du har helt fel.
Jag tror att hans framtid mer liknar Rumäniens gamla diktator.

Rumäniens diktator Nicolae Ceaușescu från 1946 tills de båda arkebuserades.

Det tog plötsligt slut liksom för Putin och hans kleptokrater snart.

https://en.wikipedia.org/wiki/Trial_and_execution_of_Nicolae_and_Elena_Ceau%C8%9 9escu

Likheterna är slående.
Citera
2023-12-16, 17:17
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Ställer samma fråga som den där Ukrainaren som fick offerfrågan av en Italiensk journalist - vilken del av Sverige ska vi vara beredda att byta bort mot fred, om vi blir anfallna? Gotland? Stockholm och Göteborg kanske, så ryssen kan få lite nya hamnar.

Det är klart Ukrainarna är krigströtta. Men det går inte ta på allvar om någon som blir torterad när denne tillfrågas säger att de är beredda att ge bort sin bil bara tortyren tar slut.

För det första så är det de flestas hållning att det är upp till ukrainierna själva att bestämma när de ska sluta slåss. Dvs vi ska ta dem på allvar. Nästan ingen, inte ens de ni mest kallar rysstroll, tycker att vi ska skicka trupper till ryssarna för att hota Ukraina att sluta slåss. Det går direkt mot vad du säger.

För det andra så är många tillfrågade, i alla fall 1/2, folk i västra delen av Ukraina. Visst kan de vara oroliga över hur det ska gå för dem. Men de är knappast under tortyr. Det som de konkret märker av kriget är extrem ekonomisk kris, att vissa (men ändå inte många procent) försvinner till Ukrainska armén, och en och annan robot som träffar något mål. Och nästan alla känner en person som dött för ukrainska armén. Men att de skulle vara under tortyr är en missvisande liknelse, som bara fungerar (och knappt ens där) på de oblasts som är i direkt krig.

Däremot hade jag hållt med dig om det varit opinionsundersökningar från de första veckorna. De allra flesta i Ukraina var inte MÖPar som många här i tråden, och var inte pålästa nog om krig eller konflikten, och är framför allt omgivna av ett samhälle i panik, så de kunde inte göra en analys som speglar deras värderingar.
Citera
2023-12-16, 17:33
Medlem
DeekinTTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag tror inte det är kört med stödet. Det har inte slutförhandlats angående stödet i vare sig USA eller EU. Inom EU talas det redan nu om olika sätt att runda Orbans veto.

Orban är så kung o smart. All respekt till honom som inte går USAs ärenden som de andra ruttna länderna i västeuropa.
Citera
2023-12-16, 17:37
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Orban är så kung o smart. All respekt till honom som inte går USAs ärenden som de andra ruttna länderna i västeuropa.

Få se vad han får betala i slutändan, han har nog knappast skapat flera vänner i Eu iallafall. Eller förståelse..

Kan vara en kortsiktigt vinst.
Citera
2023-12-16, 17:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
snubben gjorde ingenting för Sveriges säkerhet. Han offrade sig själv när han kunde gjort nytta i sitt eget land. Nej usch skönt att bli kvitt honom men synd om familjen han offrade och lämnade efter sig. En riktig förlorare.

Han avlivade ryssar:

Citat:
"Jag har bekämpat rysk personal på upp till 1,3 kilometers avstånd med prickskytteeld med lyckat resultat."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenske-prickskytten-johan-offrade-allt-for-att-hjalpa-ukrainas-militar-i-kriget-mot-ryssland--l3ub7 6

Varje död ryss förbättrar Sveriges säkerhet något. Så han gjorde en bra insats där.

En riktig hjälte. Synd att han till slut avled, men det är ju en av riskerna med att vara soldat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in