2023-12-15, 21:22
Medlem
Norrbagg79s avatar
Undras vad George Bush jr ville gjort i dagsläget om han var president, nu har vi verkligen en «axis of evil»
Citera
2023-12-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Undras vad George Bush jr ville gjort i dagsläget om han var president, nu har vi verkligen en «axis of evil»
Ja, det var vad han kallade Ryssland, Iran, Nordkorea. Var även Kina inkluderad där?
Citera
2023-12-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Ingen yrkesgrupp lyder makten lika lojalt som journalistkåren. De lever för att lyda.
Hittar en journalist något om en politiker så är det över alla löpsedlar.
Är du ryss?
Har du redan glömt Magdas piga eller Isabellas stenar?
Senast redigerad av krumbukta 2023-12-15 kl. 21:53.
Citera
2023-12-15, 21:55
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Ja, det var vad han kallade Ryssland, Iran, Nordkorea. Var även Kina inkluderad där?
Nej, inte Kina och heller inte Ryssland den gången som jag kommer ihåg, mannen hadde ballar iafall och viste styrka.
Citera
2023-12-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag håller inte med.

Jag som dagligen läser mycket press kan se att vi har variationer.
(Även om Ukraina-kriget med mera.)
Och det är jag glad för även om jag själv ibland läser med frustration utifrån mina egna idéer.
Även om jag alltså inte håller med eller tycker något är felvinklat osv.
Vi lever i en demokrati.

Däremot är det viktigt att NÄR det stormar farliga stormar: då ska media vara pålitligt.
Fungera för sin nations bästa.

Eller anser du att jag har fel?
Inom åsiktskorridoren får man ha vilka åsikter man vill, men man får aldrig gå utanför den. Så om frågan gäller nåt harmlöst, nåt som inte hotar riktig makt, då kan de ha avvikande åsikter. Men när riktig makt ställer krav på dem ('här blåser det farliga stormar'), då lyder de.
Citera
2023-12-15, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Inom åsiktskorridoren får man ha vilka åsikter man vill, men man får aldrig gå utanför den. Så om frågan gäller nåt harmlöst, nåt som inte hotar riktig makt, då kan de ha avvikande åsikter. Men när riktig makt ställer krav på dem ('här blåser det farliga stormar'), då lyder de.

Ja, åsiktskorridoren som i att sälj inte ut landet som tagit emot och föder dig.
Citera
2023-12-15, 22:21
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
En intressant idé som varit på tapeten förut är att faktiskt frånta ett EU-land rösträtten. Det har tydligen diskuterats inom EU förut enligt denna artikel (betalvägg tyvärr):

https://www.svd.se/a/8JyQmd/experten-sa-kan-orban-straffas-av-eu

Från artikeln:

Intressant och tack för länk/text.

Det som trots allt är positivt med allt skit
är ju så klart att EU nu tvingas utveckla olika "system" för att hantera olika allvarliga problem som de ej tidigare räknat med.

Med denna erfarenhet (tex Orban som hindrar hjälp till Ukraina osv) finns alltså chansen att de istället vänder det till något gott, utvecklar ett nytt system som endast STÄRKER EU och dess pålitlighet i långa loppet, när det kommer till denna typ av gemensam säkerhetsfråga.

I så fall har Orban (och Erdo när det gäller Nato) bara lyckats med att STÄRKA Väst/EU/NATO...
Vilket nog inte var deras intention...
Samma typ av misstag som Putin gjorde inför 24/2-22.
Citera
2023-12-15, 22:26
Medlem
CanisMinors avatar
Sjukt mycket ryssar som ligger och kramas i kratrar på senare tid. Försöker följa det mesta men kan inte finna samma gällande Ukrainare.

Hur kommer det sig? Ryssen säger ju att Ryssen kommer vinna? De kanske inte har några kameror?

https://t.me/spook_boys/5802
Senast redigerad av CanisMinor 2023-12-15 kl. 22:29.
Citera
2023-12-15, 22:44
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Precis. Dåren tror han kan tolka Natos beslutsamhet genom att läsa deras hemsida som en spåkärring läser en gets inälvor.

Det finns ett annat avtal, budapest 1994, där det står att Ryssland inte kommer att anfalla Ukraina. Hur får aspie-vatniks ihop det?
Budapest-avtalet bara ignoreras av vatniks,
dom är inte som oss, vatniks saknar västerländska värderingar moral och heder.
Citera
2023-12-16, 00:05
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja, håller med! Orban går så långt i sitt bisarra beteende att resten av EU mycket väl kan vakna upp och prova andra lösningar så att majoritetens vilja går igenom så att Ukraina får fortsatt stöd. Samma problem finns ju i NATO som bekant. Oavsett lär flertalet EU/NATO-länder vara ordentligt förbannade på Orban vid det här laget.

Ja, de har helt enkelt inget val eftersom de (Orban/Erdo) blockerar majoritetens vilja som du skrev.
I detta fall hjälpen till Ukraina och även Europas säkerhet.

Utan Putins angrepp 24/2-22 hade Finland ej gått med i Nato eller vi sökt.
Inte heller hade den europeiska upprustningen påbörjats eller intresset för densamma.
I alla fall inte på denna nivå. Osv..

Och utan Orban/Erdos trilskande, uppviglande och svikande så hade EU/Nato inte behövt vidareutveckla deras "säkerhetssystem". System som till slut kan komma att bita dem båda arslet, lagom hårt.

Vi får se men det är vad jag tror kommer hända.
Eftersom det i mina ögon inte finns något acceptabelt alternativ.
Citera
2023-12-16, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Vilka diplomatiska lösningar hade man kunnat enas om menar du? Västs ledare åkte skytteltrafik till Moskva för att försöka prata reson med dåren i Kreml, till ingen nytta.

Visst kommer vi ihåg USAs krig i Irak och Afghanistan men tydligen inte du. Det var enorma demonstrationer och motstånd i Europa mot kriget i Irak i synnerhet. Kriget mot talibanerna kanske var en tragedi men nu har talibanerna segrat så allting gott eller?

Varför ska man lyssna på en dåre som Putin menar du? Vilka valida argument har han för sitt förödande erövringskrig tycker du? Bra att du pratar klarspråk iaf för att gömma dig bakom ett påstådd neutralt skynke. Mycket löst tyckande blanda med de sedvanliga flosklerna. Vem vill inte lyssna på den andre exempelvis? Man kan gott lyssna men sedan avfärda dårar som Hitler och Putin när de söker rättfärdiga sina handlingar och krig.
Jag är inte pro-Ryssland. Som jag har skrivit tidigare. Jag är villig att skicka EU/NATO trupp till Ukraina. Är du?
Citera
2023-12-16, 04:03
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag är inte pro-Ryssland. Som jag har skrivit tidigare. Jag är villig att skicka EU/NATO trupp till Ukraina. Är du?
Du har skrivit en massa saker. Mer eller mindre alla tar sin utgångspunkt i ett ryskt perspektiv och dina diskussioner sker gentemot oss som reagerar med avsky mot Rysslands vidriga anfall och inte mot de som talar för den.

Jag ställde förövrigt en rad frågor för att syna dina påståenden och får istället en fråga om att skicka EU/Nato trupp. Det blir flera rader i Vatnik-bingo när man läser vilka argument du framför och vilka ord du väljer och ibland att du vill göra poäng av något helt oväsentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in