Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Sannolikheten kan aldrig bli större än 1. Om du inte ens har den kunskapen så ska du nog avhålla dig ifrån bestämda uttalanden om hur en bygghiss skall konstrueras, eller någonting annat heller för den delen.
Det finns ingen anledning att frångå bultförband i konstruktionen, däremot finns anledning konstruera in en lösning som förhindrar olyckor som resultat av att bultar av olika orsaker kan saknas.
Hahahaha herregud
Nej det är klart som fan att inte sannolikheten kan bli två om man utgår från att 1 representerar 100% sannolikhet. Men om du läser inlägget innan så använde personen ifråga sannolikhet "2" istället för "1". Ofta i riskmatriser gör man en 1-5 på respektive axel av sannolikhet och konsekvens, ofta då sannolikheten är svår att kvantifiera. Det blir rent schematiskt. Men vill man vara helt jävla fyrkantig är det klart att man kan sätta 0 till 1 istället. Vad gör det för skillnad sålänge man inte är helt efterbliven?
Att du inte klarar av att förstå denna nyans bevisar min fördom jag haft när jag läst dina inlägg: du verkar vara autist/aspberger.
Herr erfaren mekanikkonstruktör, hur tycker du man ska idiotsäkra precis alla andra bultförband som används? Eller är det kanske bättre att försöka förebygga/upptäcka det mänskliga felet??