2023-12-16, 13:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Sannolikheten kan aldrig bli större än 1. Om du inte ens har den kunskapen så ska du nog avhålla dig ifrån bestämda uttalanden om hur en bygghiss skall konstrueras, eller någonting annat heller för den delen.

Det finns ingen anledning att frångå bultförband i konstruktionen, däremot finns anledning konstruera in en lösning som förhindrar olyckor som resultat av att bultar av olika orsaker kan saknas.

Hahahaha herregud
Nej det är klart som fan att inte sannolikheten kan bli två om man utgår från att 1 representerar 100% sannolikhet. Men om du läser inlägget innan så använde personen ifråga sannolikhet "2" istället för "1". Ofta i riskmatriser gör man en 1-5 på respektive axel av sannolikhet och konsekvens, ofta då sannolikheten är svår att kvantifiera. Det blir rent schematiskt. Men vill man vara helt jävla fyrkantig är det klart att man kan sätta 0 till 1 istället. Vad gör det för skillnad sålänge man inte är helt efterbliven?

Att du inte klarar av att förstå denna nyans bevisar min fördom jag haft när jag läst dina inlägg: du verkar vara autist/aspberger.

Herr erfaren mekanikkonstruktör, hur tycker du man ska idiotsäkra precis alla andra bultförband som används? Eller är det kanske bättre att försöka förebygga/upptäcka det mänskliga felet??
Senast redigerad av oksajag 2023-12-16 kl. 13:18.
Citera
2023-12-16, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
En fråga?? Varför har inte byggnads fackförbund satt stopp för alla dessa underhuggare i flera led neråt... Så här har det varit i alla år ju. Ingen vet vilka som jobbar på bygget. å varför kommer inga kommentarer från byggnads upp här??
Om allt utförs korrekt ska ju alla vara inskriva på projektet med namn, företag, UE, arbetsuppgift, behörigheter, ID06-nr osv.

Eller jag har iallafall inte varit på bygget som inte tar inskrivning väldigt seriöst.
Citera
2023-12-16, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Om allt utförs korrekt ska ju alla vara inskriva på projektet med namn, företag, UE, arbetsuppgift, behörigheter, ID06-nr osv.

Eller jag har iallafall inte varit på bygget som inte tar inskrivning väldigt seriöst.
Jo men hur kan det då delegeras ner flertal firmor från upphandligen.
Citera
2023-12-16, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Egen monteringskran kan ju också tagits med bort efter höjningen vart klar, men det går väl att luta åt att tro att man fått hjälp av extern stor kran - Det är ju alltid enklare/snabbare, om det finns på plats.
Därtill brukar det finnas byggkran eller mobilkran på plats på byggen, såvida den varit ledig och stått bra till för att hjälpa hissmontörerna med lyft.

Jag skulle nog vilja påstå att det är väldigt ovanligt att man monterar hissarna med kranen på taket och en mastbit i taget! Men ja vet ju inte hur Abc brukar jobba!
Citera
2023-12-16, 13:20
Medlem
Citat:
Jo men hur kan det då delegeras ner flertal firmor från upphandligen.
Jag menar att det redan innan byggstart skall stå vem som skall utföra jobbet. annars blir det ju som att lämna in bilen på Volvo tex å så är det nån hemmapulare i ett garage som fixar.
Citera
2023-12-16, 13:23
Medlem
Nu blir jag på allvar upprörd. Det finns absolut INGEN lag som kräver id06. Ingen alls, över huvud taget. Id06 är byggföretagens och byggnads lösning på en lagstadgad elektronisk personalliggare. Alltså, id06 är en produkt som kommit till för att lösa ett lagstadgat problem. Det finns andra lösningar, utan plastkort och utan koppling till ett girigt, äckligt, toppstyrt och elitistiskt skitförbund som byggnads.
Citera
2023-12-16, 13:24
Medlem
Låter troligt med teorin om att flera sammansatta sektioner monterades och att skruvförband saknades mellan två sektioner. Känns inte rimligt att de glömt att skruva ihop den gamla och nya delen.
Iofs förvånande att det höll ihop under hanteringen fram till monteringen i Sundbyberg.
Möjligen att det kunde förbättrats så att två delar omöjligt ska kunna hålla ihop utan skruvförband. Samt att ytterligare en person kontrollerar jobbet även vid förlängning av masten.
Citera
2023-12-16, 13:25
Medlem
Citat:
Jag menar att det redan innan byggstart skall stå vem som skall utföra jobbet. annars blir det ju som att lämna in bilen på Volvo tex å så är det nån hemmapulare i ett garage som fixar.
Så länge objektet klarar alla diverse besiktningar gör det ju ingen skillnad för slutkund.
Citera
2023-12-16, 13:32
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersKukenBorg
Nu blir jag på allvar upprörd. Det finns absolut INGEN lag som kräver id06. Ingen alls, över huvud taget. Id06 är byggföretagens och byggnads lösning på en lagstadgad elektronisk personalliggare. Alltså, id06 är en produkt som kommit till för att lösa ett lagstadgat problem. Det finns andra lösningar, utan plastkort och utan koppling till ett girigt, äckligt, toppstyrt och elitistiskt skitförbund som byggnads.

Inget id-kort i världen hjälper mot klåpare utan hjärna som i det här fallet. Intelligensen i branschen hos fotfolket verkar det skralt med. Tror inte jag ens skulle låta de skruva upp min tv.
Citera
2023-12-16, 13:51
Medlem
ID 06 är en dyr grej för företag har för mig ca 1800kr för 5 år sedan
Citera
2023-12-16, 13:52
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Constitution
Mastsegmenten som monterades på kanske inte lyftes med lyftkroken fäst i toppen utan från botten av mastsegmenten. Enligt sidan 30 i detta Alimakdokument
https://www.mastclimbers.com/wp-content/uploads/Alimak-Scando-650-Manual.pdf
är det vad Alimak rekommenderar.

I så fall behövde montörerna inte köra med hisskorgen på de nya mastsegmenten när ”avkrokningen” gjordes.

Bra slutsats, det skulle också förklara att sektionerna inte faller isär när man lyfter upp dom, om bultförbanden saknas mellan två sektioner. Det är en mycket logisk förklaring.
Citera
2023-12-16, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Paragraf 7
"Personer får endast lyftas med kran eller truck om det är svårt eller olämpligt att använda utrustning som är konstruerad får detta ändamål"
ja vilket är det samma som att det inte är förbjudet - då hade det stått "får ALDRiG..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in