2023-12-16, 09:47
Medlem
Det kommer sluta med att någon har manipulerat hissen är min gissning.
Citera
2023-12-16, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
varför skulle det vara förbjudet...?
Om du har en korg godkänd för personlyft är det inget underligt att hissa människor upp och ner med en kran. Inte lika smidigt som med hiss dok.

https://www.lyftonline.se/krantillbehor/krankorgar-for-1-4-personer/krankorg-for-2-personer-1200x800-mm-maxlast-300-kg?gclid=Cj0KCQiAsvWrBhC0ARIsAO4E6f8PAiXQ-rCa09zwTiI 1o0Mn-tJPy7rAexdC4YJqTyKGVwLlSNzuF4oaAnouEALw_wcB

https://wedolifting.se/produkter/lyftok/personkorgar/produkt/personkorg-typ-fku-h-galvaniserad
Paragraf 7
"Personer får endast lyftas med kran eller truck om det är svårt eller olämpligt att använda utrustning som är konstruerad får detta ändamål"
Citera
2023-12-16, 09:54
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckVAR
Det beror ju på vad resultatet av utredningen blir. Visar det sig att hissen använts innan den skulle det på översta planet kan det mycket väl vara brister i avspärrningar, arbetsberedningar, riskanalyser, kommunikation mm. Om så är fallet har jag svårt att se att huvudentreprenören kommer undan
Du har helt rätt i det. Enligt uppgift som jag såg i någon artikel kan det ta upp till ett år innan Haverikommissionen utrett olyckan färdigt. Parallellt med det gör Polisen och Arbetsmiljöverket sina utredningar och de kommer ju att vänta in Haverikommissionens utredning. Jag spekulerade i lite av det vi det vi tror oss veta idag, men det kommer att dröja ganska länge innan vi exakt vet vem eller vilka som har ansvar.
Citera
2023-12-16, 09:57
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Paragraf 7
"Personer får endast lyftas med kran eller truck om det är svårt eller olämpligt att använda utrustning som är konstruerad får detta ändamål"
Inget märkvärdigt med kranlyft. Har själv använt den metoden många gånger. Oftast då det inte funnits liftar som klarat höjer över 40 meter.
Finns inget som förbjuder det, bara rekommendationer.
Citera
2023-12-16, 10:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydra15
Nä, alltså det har ju fungerat bra, men nu har det hänt en stor olycka. Tycker ändå det är skillnad på en produkt som du river och bygger flera gånger (handhavande), och en bro där du kan kosta på dig många timmars inspektion efter varje moment (konstruktion).

Konkurrenter har tydligen lyckats bygga bort det här problemet, så den här tillverkaren borde vilja göra det också.

Men är det rimligt att se bultförbanden som ett problem?
Det måste ju ställas i förhållande till om glömda bultar är ett återkommande problem med faktiska olyckor, eller speciellt riskmoment som svårligen går att undvika för brukaren/montören.

Min uppfattning, och troligtvis verkligheten, är att detta är väldigt långt ifrån att utgöra något av ovanstående.
Bultar glöms inte på dessa Alimak-hissar, och olyckor förekommer inte. Produkten är sedan länge och än idag till synes väldigt säker och pålitlig.

Man kan i ytterkanten jämföra mot failsafe-lösning likt GEDA har på sin produkt, men inte heller här kan man värja sig mot handhavandefel:
Citat:
The 10 workers were killed when an industrial elevator car carrying them fell from the 32nd floor of the building they were working on, crashing to the ground floor.
https://businessturkeytoday.com/elevator-accident-workers-die-due-to-contractors-ambitions-to-make-more-money.html
Citat:
There have been claims that the elevator was overloaded at the time, as the prosecutor has established that it was transporting more than 1000 kg of construction material, in addition to its human cargo.

Både i Turkiet med GEDA-hissen och 10 döda, och här i Sverige med denna Alimak-hiss, är det handhavandefel som på alla vis bör ligga i fokuset eftersom det är vad som orsakat olyckor.
Man kan vidareutveckla in absurdum med säkerhetslösningar men man kan aldrig komma ifrån människans faktor.
Citera
2023-12-16, 10:09
Medlem
Ganska säker på att utredarna redan vet vad som hänt... Det läcker väl ut snart.
Citera
2023-12-16, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Constitution
Ja, håller med. Fördelarna med lyfta underifrån överväger.

Fruktansvärd miss att inte kolla samtliga bultar i segmenten som lyftes på.

Som någon skrev så är det inte troligt att segmenten ens går att lyfta om inte bultarna sitter monterade (jag använder ordet bult eftersom det verkar vara vedertaget i tråden. SKRUV! *host*). Troligare är att skarven där bultarna saknades var den skarven som skulle monteras på befintlig hissektion.

Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Och de som bestämt påstår att de kan konstruera bättre bygghissar än Alimak kan.

Märkligt men det sägs finnas folk för allt.

Ja vila i frid ni fem som omkom.
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag vet inte vad jag ska svara när du inte förstår vad du själv skrivit i ditt inlägg....
Du skriver att man ska "konstruerar bort" ett fel som i detta falla består i att sektionerna inte satt ihop. Enda sättet att konstruera bort en skarv är att göra sektioner i en oändlig mängd fasta längder som då blir sjukt ohanterbart i alla avseende.
Citat:
Nä, alltså det har ju fungerat bra, men nu har det hänt en stor olycka. Tycker ändå det är skillnad på en produkt som du river och bygger flera gånger (handhavande), och en bro där du kan kosta på dig många timmars inspektion efter varje moment (konstruktion).

Konkurrenter har tydligen lyckats bygga bort det här problemet, så den här tillverkaren borde vilja göra det också.
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Vad menar du med att "konstruera bort sammanfogning av mastdelar" och varför skulle man nödvändigtvis göra det? Du har kanske varken förstått problematiken eller hur man enkelt kan komma till rätta med den, som vi är flera i tråden som har påtalat?

Bygga bort till en ganska rimlig kostnad dessutom (om det var en ny konstruktion...)
Nu är dock konstruktionen gammal och att modifiera alla gamla hissar kommer bli en gigantisk kostnad!
Därför kommer Alimak sparka nedåt i kedjan.
Jag tror redan de har ett utvecklingsteam som jobbar med kommande produkter. Men dom vill i största utsträckning klara sig från att behöva modifiera tusentals befintliga!

Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Du har rätt i att det går att förändra både regler och människor!
Jag ville bara visa på vad som händer trots alla nya föreskrifter och utbildningar.

Ett extra tragiskt dödsfall med en hissmontör var ju för ett antal år sen då sonen till ägaren av ett hissföretag klämdes till döds pga att han själv kopplat förbi alla säkerheter..
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jomenvisst.
Det är svårt och man når nog aldrig ända fram. Tyvärr.

Det enda positiva med ditt exempel, om det nu är det, är att ingen annan blev drabbad av hans misstag.
Gissningsvis följde han inte alla säkerhetsinstruktioner för att spara tid eller nåt.

Förmodligen ändrades inga konstruktioner eller rutiner efter det fallet? eftersom den som omkom kunde skyllas felet. Mänskliga faktorn.

Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Någon skrev att manualen var på 96sidor , det är en hel bok.Jag slår vad om att man hittar flera certifierade hissmontörer i Sverige , även etniska svenskar , som inte är kapabla till att läsa igenom en hel bok på 96 sidor.Även i detta avseende är produkten undermålig.

Även om jag tror att produkten skulle kunna göras bättre så är det inget problem med en manual på 96 sidor. Problemet är om någon tror att du ska kunna montera ihop en sån här hiss genom att läsa en manual!
Erfarenhet och kunskap måste gå genom upplärning och praktiskt arbete. Om en sån här montering kan göras av en person så måste man vara två om den ena ej är erfaren så denne kan lära sig och kontrolleras av den erfarne.

Citat:
Haverikommissionen fungerar väl så att de även ger förslag på åtgärder? Som Air Crash Investigation, där visas tre delar - Vad som hänt, varför det hänt och vad man gjort för att det inte ska hända igen.

Inte sällan leder det till åtgärder i flygplanet även om det är den mänskliga faktorn.
Hisstillverkaren lär absolut få fundera på vad dom kan göra åt det, och jag tror att detta kommer leda till en förbättring av hissen där man inte kan köra förbi en obultad sektion. Men det är mycket att tänka på, en lösning måste fungera i alla väder.

Det är ju fantastiskt om det verkligen går till så! Min erfarenhet säger dock att att om det kan härledas till den mänskliga faktorn och ingen dött så ändras varken rutiner eller konstruktioner (generellt sett)

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det låter vettigt. Den som gjorde felet, den som skulle inspektera felet, närmste chefen där felet kunde hända, arbetsledningen där felet kunde hända, och politikerna som avreglerat. Nån som ska bort?
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Ganska många förslag från många här inne.
Jag själv kan tyvärr inte bidrag mer än bättre kontroller, varje dag.

Hur ska vi stoppa denna sista hisshändelse så att det aldrig mer händer?

Färgade bultar, kameror, kroppskameror, 1-2 andra som kollar att det går rätt till.

Kom gärna med förslag. Inga fler ska dö p.g.a en missad jävla Bult!

Detta får aldrig igen hända igen!

5 döda på grund av en jävla skruv!!

Hallå eller...
Citat:
Ursprungligen postat av FuckVAR
Målet är väl att arbetsmiljöarbetet ska tas på större allvar och olyckor ska undvikas. Om man vet att kontrollerna ökar leder det förhoppningsvis till att samtliga inblandade höjer sig.

Om man inte går ut med detta skulle väl resultatet bara bli att fler får anmärkningar men det dåliga arbetsmiljöarbetet består
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
De enda som har skuld är idioterna som inte monterat masten korrekt, det är det simplaste i världen! Klarar inte pissfirmans personal av det ska de sitta på kammarn och fantisera som du!
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Nej det har ju inte jag heller!
Ansvaret ligger ju självklart på den som inte monterat bultförbandet och sen i olika led som inte kontrollerat allt enligt olika protokoll. Montören och hans arbetsgivare är just nu de som verkar ha ansvar.

Och det är ett gigantiskt problem i sammanhanget att skillnaden mellan att hissen fungerar som den ska, eller att den rasar 20 meter ner i backen med 5 personer ombord som dör, beror på att EN person missat ETT moment.

Men så är det ju inte säger ni då.
Nej inte jag heller, men om alla över denna personen försöker sparka nedåt och de lyckas....

-Checklista fylls i (inte när momenten utförs utan efteråt eftersom du inte fipplar med papper samtidigt som du jobbar med verktyg).
-Självklart ska någon sen inspektera att det utförts korrekt innan hissen tas i bruk. (Den med störst kunskap på plats är ofta den som monterade och själv kontrollerar. därför tillbaka på ruta ett).
-Sen ska skyddsronder utföras med stor risk att vissa detaljer missas (därför representant från hissmontörer vara med på skyddsrond, men denne var bara på bygget då hissen monterades).
-AV kommer och gör kontroller (i största utsträckning kontrolleras pappersarbetet då de ej kan ha expertkunskap om alla detaljer hur en korrekt monterad hiss ser ut. Tillbaka på moment ett).

Sen är det ju en tidsaspekt hur lång tid det tar innan olyckan sker. Sker olyckan omedelbart så spelar ju inte alla kontroller efteråt någon roll.
Om det krävs en viss utmattning av annat material innan olycka sker så ska ju rätt kontroller göras för att upptäcka felet.

I de flesta utredningar av arbetsplatsolyckor är min erfarenhet att man försöker sparka nedåt.
Om man kan sparka hela vägen ned till den enskilda arbetaren och den mänskliga faktorn så finns inga incitament att ändra rutiner eller konstruktioner. Det kostar ju pengar och tid och tid är pengar...

Att lösa detta kommer kräva tid och pengar(förhoppningsvis) och är inget vi löser i en flashbacktråd. Men jag tycker dock att diskussionen är intressant, därför späder jag på. Även om mitt inlägg liksom denna tråd är osammanhängande, spretigt och ofullständigt.
Citera
2023-12-16, 10:19
Medlem
HAARPs avatar
I maskindirektivet finns en punkt under grundläggande säkerhetskrav för maskiner:

...rimligen förutsebar felaktig användning: användning av en maskin på ett i bruksanvisningen icke avsett sätt men som kan följa av lätt förutsebart mänskligt beteende...

I en bygghiss med sektioner som återkommande skruvas ihop och skruvas isär så kommer det förr eller senare hända att två sektioner monteras ihop utan skruvar p.g.a. mänskligt beteende och slarv.

Om konsekvensen av detta då blir att hisskorgen kan störta till marken och människor dö så räcker det inte som Aiimak gjort att varna för denna risken i manualen. Det krävs en annan åtgärd.
Citera
2023-12-16, 10:21
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Men är det rimligt att se bultförbanden som ett problem?
Det måste ju ställas i förhållande till om glömda bultar är ett återkommande problem med faktiska olyckor, eller speciellt riskmoment som svårligen går att undvika för brukaren/montören.

Min uppfattning, och troligtvis verkligheten, är att detta är väldigt långt ifrån att utgöra något av ovanstående.
Bultar glöms inte på dessa Alimak-hissar, och olyckor förekommer inte. Produkten är sedan länge och än idag till synes väldigt säker och pålitlig.

Man kan i ytterkanten jämföra mot failsafe-lösning likt GEDA har på sin produkt, men inte heller här kan man värja sig mot handhavandefel:

https://businessturkeytoday.com/elevator-accident-workers-die-due-to-contractors-ambitions-to-make-more-money.html

Både i Turkiet med GEDA-hissen och 10 döda, och här i Sverige med denna Alimak-hiss, är det handhavandefel som på alla vis bör ligga i fokuset eftersom det är vad som orsakat olyckor.
Man kan vidareutveckla in absurdum med säkerhetslösningar men man kan aldrig komma ifrån människans faktor.
Precis! Det är ju dessutom inte ovanligt att vissa säkerhetsanordningar manipuleras/byglas bort för att förenkla vissa arbetsmoment mm. Så även sk fail safe lösningar är inte nån garanti mot den mänskliga faktorn
Citera
2023-12-16, 10:22
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ganska säker på att utredarna redan vet vad som hänt... Det läcker väl ut snart.

Det gick väldigt snabbt för Alimak själva att komma ut med ett pressmeddelande, och det är såklart ingenting man gör i ett hafs eller utan att rejält tänkt igenom det.
Bör ses som konklusivt, och en klar indikation på att orsaken är avsmalnad till endast en förklaring som skall redas i.
Här kommer man gå igenom produkten med start från inköp, via alla besiktningsprotokoll, och fram till handhavande inför användning på bygget i Ursvik, och till slut hur produkten hanterats/kontrollerats från det att den togs i bruk (höjningen), tills olyckan sker.

Vidare kommer ju det genom SHK utrönas om säkerhetsförbättringar kunnat motverka olyckan, och det kommer nog ta lite längre tid.
Citera
2023-12-16, 10:24
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Meningarna går uppenbart isär i tråden om vem som är ansvarig för olyckan. Vi kommer nog inte längre ... Mer intressant är det juridiska, dvs. vem eller vilka ...
Juridiken är en aspekt, den ser ju mest bakåt. Konstruktörens säkerhetsarbete en annan, de kan behöva se framåt (deras problem). Kurvorna går rakt upp nu för olyckor och dödsfall och vi måste se på läget nu: det har kommit att bli en soppa av underleverantörer, där lager på lager trycks in för att pressa priser och i värsta fall ha en pressad syndabock så man själv på toppen går fri. Det har varit inslag på radion nyss om det (i P1), hittar inte exakt det, men här ett liknande från igår (SR P4, drygt en min). Entreprenören hade ingen själv på plats, bara denna huvudlösa röra. Precis som i annat som slutat funka i samhället, vägar, järnväg eller sjukhusbyggen.
Senast redigerad av Jordgubbe 2023-12-16 kl. 10:47.
Citera
2023-12-16, 10:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det kommer sluta med att någon har manipulerat hissen är min gissning.

Det kokar ju i så fall ner till att någon skall ha monterat bort dessa 4 bultar.
Det är ingen manipulering, utan sabotage isf.

Att hissmontören skulle stapla upp sektioner utan bultar medvetet, och sedan låsa hissen från dessa berörda våningar är totalt uteslutet.
Det säger sig självt att man inte får balansera upp en lös mast på 3 meter och +100kg utan bultförband - och sedan släppa på avspärrningen och bereda tillträde/användning rakt under dessa obultade mastsektioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in