2023-12-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Grabben hade familj! Jag tror inte någon i Motala kommer att glömma denna olycka.
Du missade Min poäng:

Hade varit värre om han levt och nån helt oskyldig avlidit,
Därmed inte sagt annat än att det är för jävligt för hans anhöriga.

Vill inte tänka på hur det såg ut….
Citera
2023-12-15, 19:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Bild på förankring ...
Jag jämförde en bild som du hade där, men en jag hittade i en instruktionsfilm från företaget (fotad i Milano) där jag frös bilden. Det verkar inte finnas nån standard för om man skall föra in underifrån eller uppifrån. Jämförelse här. Är inte det lite svajigt, ur ett standardperspektiv. Fast i manualen (bild tidigare) var det ju underifrån dvs tvärtom sin instruktionsfilm.
Senast redigerad av Jordgubbe 2023-12-15 kl. 20:01.
Citera
2023-12-15, 19:57
Medlem
Citat:
Killen har börjat tagga ner. Kanske han har fått ett nytt skov eller tagit sin medicin?

Vi bör fortsätta att försöka få mer klarhet i olyckan. Det känns ju bra med flera bygghisskillar i tråden.
Samtidigt känns det ju kluvet och jobbigt med alla döda. Fan tänk om det varit en kompis som åkt med på hissens sista resa?

Börjar tröttna på läsa tråden helt, även på att svara!

Vissa personer spammar tråden med samma skit om Alimak och ansvar!
Andra personer försöker låtsas som dom vet ngt om hissar och hur de monteras, deras gissningar tas för sanning av andra!

Vet inte vad du menar med kompis, jag hade ju inte sett på saken annorlunda om jag kände ngn som förolyckades?
Citera
2023-12-15, 20:05
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Börjar tröttna på läsa tråden helt, även på att svara!

Vissa personer spammar tråden med samma skit om Alimak och ansvar!
Andra personer försöker låtsas som dom vet ngt om hissar och hur de monteras, deras gissningar tas för sanning av andra!

Vet inte vad du menar med kompis, jag hade ju inte sett på saken annorlunda om jag kände ngn som förolyckades?
Ok? för mig känns det i alla fall värre om det är nån jag känner som dör, skadas eller råkar illa ut än nån helt främmande person.
Du kanske är extra känslig och tycker typ att alla liv är lika värda?
Citera
2023-12-15, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kan den det om den väger 140 kg?

Ja, det finns inte på kartan att lämna en mastsektion obultad! Det finns ingen hissmontör som gör det och ska ta det sen eller imorgon!

En hissmast rör sig rätt mkt och då framför allt det som är ostagat högst upp!
Citera
2023-12-15, 20:10
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du missade Min poäng:

Hade varit värre om han levt och nån helt oskyldig avlidit,
Därmed inte sagt annat än att det är för jävligt för hans anhöriga.

Vill inte tänka på hur det såg ut….
Han blev klämd i en sån nytänkt hissgrop utan utrymme och annan möjlighet.
Han förstod vad som skulle hända de sista sekunderna av sitt liv då han hörde hissen komma
Citera
2023-12-15, 20:11
Medlem
Citat:
Ok? för mig känns det i alla fall värre om det är nån jag känner som dör, skadas eller råkar illa ut än nån helt främmande person.
Du kanske är extra känslig och tycker typ att alla liv är lika värda?

Självklart hade jag tagit det hårdare om om det var min polare!

Men jag hade ju inte haft en annan åsikt om bygghissar eller vem som är ansvarig!
Citera
2023-12-15, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
hur ska du konstruera bort sammanfogning av mastdelar utan att göra mastdelar i fasta längder från 1,5 meter till 300 meter? Jävligt jobbigt att hantera ett 300 långt mastsegment....
Skulle det ens vara säkert att hantera ett så ofantligt stort och tungt föremål? Inse att man då måste konstruerar helt nya typer av mobilkranar som världen aldrig skådat som kan resa dessa. En 400 meter hög mobilkran, ja jävlar.

Finns absolut ingen kran som skulle klara av att vara så hög och kunna lyfta den vikten. Hade viljat se en 300 meter lång liggande mast transporteras på vägarna, måste bli ett duktigt överhäng då lastbil + flak numera max får vara 35 meter.
Senast redigerad av x3mt 2023-12-15 kl. 20:20.
Citera
2023-12-15, 20:17
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Självklart hade jag tagit det hårdare om om det var min polare!

Men jag hade ju inte haft en annan åsikt om bygghissar eller vem som är ansvarig!
Nej det har ju inte jag heller!
Ansvaret ligger ju självklart på den som inte monterat bultförbandet och sen i olika led som inte kontrollerat allt enligt olika protokoll. Montören och hans arbetsgivare är just nu de som verkar ha ansvar.
Citera
2023-12-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x3mt
Finns absolut ingen kran som skulle klara av att vara så hög och kunna lyfta den vikten. Hade viljat se en 300 meter lång liggande mast transporteras på vägarna, måste bli ett duktigt överhäng då lastbil + flak numera max får vara 35 meter.

Även om du lyckas transportera och lyfta masten, så finns det en lite liten sak som är värre.
Du kan inte ställa på 300 meter frimast, hiss och mast hade vält direkt!
Citera
2023-12-15, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Håller med men vilken fråga var det svar på?

Brukarna ska väl följa tillverkarens manual? Speciellt om det är risker inblandat kan man kräva kompetens.
Den finns ju rimligen i det här fallet om de läst och följt manualen som ställer krav på tex kunskap.
Ja, montörer ska följa manualen. Men det görs inte alltid. Vissa produkter kan det bli förödande för liv och lem. För andra produkter kan det leda till onödig kostnad för montören. Oavsett ska alltid monteringsanvisningen följas.
Om inte annat för slutkundens skull. Då håller produkten längre.
Byggmaterial slit tidigare ned om de inte monteras enligt anvisning.
Citera
2023-12-15, 20:34
Medlem
Citat:
Även om du lyckas transportera och lyfta masten, så finns det en lite liten sak som är värre.
Du kan inte ställa på 300 meter frimast, hiss och mast hade vält direkt!

Jodå det blir bara lite svajigt på våning 86
Dessutom ska varje hissmast anpassas efter varje bygge? kommer bli dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in