Citat:
Ursprungligen postat av
staschen
Ja precis. Dock anser nog jag att många arbetsmiljöplaner, riskbedömningar och skyddsronder ute på byggena är mer eller mindre luftslott.
Det är svårt att säga vad man bör göra åt det. Det är omöjligt för en BAS-P/BAS-U roll att ha koll på alla tusentals och åter tusentals grejer på ett bygge som kan gå snett. Och dessutom samordna allt mellan flera underentreprenörer. Och dessutom när byggarbetsplatsen hela tiden är rörlig och förändras.
Jag kan bara spekulera, men ett framgångsrecept tror jag hade varit att respektive aktör tar mer ansvar för sitt område. Med tydlig kvalitetssäkring av underentreprenörer. Men det är så lätt att sitta här och skriva.
Återigen är det helt makalöst hur fem personer kan hamna i en hiss som sedan faller ner på detta sättet. Jag tycker det vittnar om vilket jävla kaos det är ute på byggena, ärligt talat.
Ja jag kan bara hålla med! det är väl nu kanske snart 10 år sen jag själv gick utbildningarna på BAS-P och U och andra säkerhetskurser typ Elsäkerhet, arbete på väg, Lift, fallskydd, räddning mm förutom den gamla Heta Arbeten som kom redan på 80-talet.
Även om dessa utbildningar är bra och säkert sparat många liv, kommer det alltid hända olyckor och arbetare kommer att dö.
Människor kommer aldrig att bli felfria och det är omöjligt att bygga bort alla risker.
Jag lider med alla inblandade i denna tragiska olycka. Ingen hade nog kunnat tänkt sig detta ..