2023-12-15, 18:22
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Rören som såfall skulle ha dragits med är instuckna 15cm i varandra. Det skulle vara betydande skador på rören man ser på bilden ifall hissen dragit med sig grinden vill jag påstå. Dom skulle åtminstone vara krokiga.
Du pratar om rören till ställningen för grindarna och inte maststyrningarna, bara för att inga missförstånd ska ske?

Hade mastsektionerna haft en styrning på 15 cm hade nog aldrig olyckan hänt....
Citera
2023-12-15, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det verkar som de flesta i tråden har kommit att inse att Alimak inte står utan ansvar i detta, utan att den risk som ledde till denna mycket allvarliga olycka med fem döda, var känd sedan tidigare av Alimak, och att de hade kunnat konstruera bort denna risk, men valt att inte göra det.

Tyvärr finns några nötter som fortsätter att sprida ovett och grova påhopp, vilket jag så klart ibland bemöter i samma ton. Som så ofta klarar inte nötterna att bli bemötta så som de själva bemöter andra. C'est la vie.

De som med bestämdhet påstår att Alimak inte har någon som helst skuld i det skedda, har förmodligen något på sitt eget samvete som de försöker dölja, för det är onekligen ett faktum att Alimak kände till risken, de har nämligen själva inte bara varnat för den i sin egen manual, utan skriver dessutom att sådana incidenter har inträffat, och går till och med, högst anmärkningsvärt faktiskt, så långt att de i detalj beskriver i manualen hur en sådan incident gick till.

Och reglerna är tydliga, sådana allvarliga fel som kan konstrueras bort, skall konstrueras bort. En produkt som denna med en så allvarlig risk får helt enkelt inte sättas på marknaden. En sådan produkt kan nämligen leda till att människor dör, vilket var precis vad som hände här. Inte mindre än fem personer. En jäkla tur i oturen att det inte var sex eller sju personer!

Det återstår att se om Alimak får några repressalier, men jag hoppas innerligt det, för annars är inte maskindirektivet och våra arbetsmiljölagar värda ens pappret de är skrivna på.
Fattar inte hur du orkar hålla på. Om du tror att Alimak är den enda aktören dit orsaken av olyckan kan härledas, så visar det vilken inskränkt och enkelriktad syn du har på säkerhet och arbetsmiljö.

Denna hissen verkar vara en av de mest populära på marknaden. Det är inte första gången den monteras upp. Uppenbarligen finns det bred kompetens i branschen hur den fungerar och ska monteras.

Givetvis skulle det vara så att Alimak bär delvis ansvar om nu konstruktion kan förbättras. Men verkligheten verkar indikera att det är uppenbarligen flera grejer som har gått snett här.

Varför låter man fem personer åka i en hiss som inte verkar ha varit färdigmonterad, kontrollerad och överlämnad? Varför lämnade man hissen i sådant skick? Varför kunde personerna att åka i den? Vem borde ha spärrat av? Var den avspärrad? Vem gjorde upphandlingen?

Du måste kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt…
Citera
2023-12-15, 18:25
Medlem
Citat:
Det hitills mest märkliga är att om montören monterade 4st ihopslagna master. Är varför hissen inte rasade direkt när när montören åkte upp och kopplade loss masten. För inte klättrar man upp 6m och kopplar loss den när praxis är att alltid ta hissen upp och koppla loss.

Detta ser jag också som en systemfel. Masterna skall inte kunna sitta så hårt i varandra att man kan belasta skarven oskruvad med en sidomonterad klump på 3 ton.

Hade montören monterat 3st master så är det otroligt orimligt att han skulle ha åkt upp för halva tornet med vetskap att den inte var dragen och där klättrat någon meter för att koppla loss och sedan åka ner och då struntat i att dra masten.

Det är förövrigt en väldigt erfaren montör vi pratar om.

Mastsegmenten som monterades på kanske inte lyftes med lyftkroken fäst i toppen utan från botten av mastsegmenten. Enligt sidan 30 i detta Alimakdokument
https://www.mastclimbers.com/wp-content/uploads/Alimak-Scando-650-Manual.pdf
är det vad Alimak rekommenderar.

I så fall behövde montörerna inte köra med hisskorgen på de nya mastsegmenten när ”avkrokningen” gjordes.
Citera
2023-12-15, 18:25
Medlem
bema56s avatar
Citat:
En lösning hade ju vart att masterna inte kan fastba så hårt i varandra utan skruv att man kan åka över skarven med 3ton hängandes i sidan utan att skarven delar sig.
Kan en sån kort styrning verkligen få sektionerna att "nypa" fast i varandra? Det går ju bara att dra ihop sektionerna tills nästa sektions yta. Det är ju inte konan som är botten.

Nån bygghissmontör som kan bekräfta?
Citera
2023-12-15, 18:29
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Kan en sån kort styrning verkligen få sektionerna att "nypa" fast i varandra? Det går ju bara att dra ihop sektionerna tills nästa sektions yta. Det är ju inte konan som är botten.

Nån bygghissmontör som kan bekräfta?

Det har pratats om att den är 5cm i tråden.Är det mycket galv som pressar ihop den och förra uppställningen så hade denna mast kanske 80m torn ovanpå sig som pressade neråt så kan man nog anta att det går att pressa ihop dessa rätt så bra.
Citera
2023-12-15, 18:32
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Det där är staketet som går runt hisstaket för att montören skall ha ett fallskydd

Grinden sitter på separata rör längs med ställningstornet.

https://imgbb.com/JK7tRKP

Jo jag vet. Lade upp bilden när jag såg att den kom från hissens tak.
Masten där har fått sig en smäll, kanske från landningen.
Längs till höger syns något rött på marken.

Om du har Firefox så hö klick "öppna bild i ny flik" Den ger en bra zoom.

Om Win11 använd WIN och Plus eller Minus för att zooma in direkt. WIN_+ Win_- Win_Esc
WIN ESC för avsluta.
Citera
2023-12-15, 18:35
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Fattar inte hur du orkar hålla på. Om du tror att Alimak är den enda aktören dit orsaken av olyckan kan härledas, så visar det vilken inskränkt och enkelriktad syn du har på säkerhet och arbetsmiljö.

Fattar inte hur du orkar hålla på!

Hur kan du vara så inskränkt och enkelriktad att du tror att ingen annan skulle ha något ansvar bara för att Alimak har ett ansvar? Hur kan du vara så inskränkt och enkelriktad att du tror att det kan vara en och endast en som har ansvar och ingen annan?

Vet inte hur många inlägg jag skrivit där jag påpekar att det sannolikt är många olika som är ansvariga på olika vis för den här olyckan. Du ser bara det du vill se eller?

Citat:
Denna hissen verkar vara en av de mest populära på marknaden. Det är inte första gången den monteras upp. Uppenbarligen finns det bred kompetens i branschen hur den fungerar och ska monteras.

Ändå dog fem människor i måndags!
Det är riktigt äckligt hur du försöker skönmåla saker och ting. Fem människor är döda och det finns de som kunde och borde ha sett till att de fortfarande var i livet! Men där står du med din inskränkta och enkelriktade syn på säkerhet och förnekar deras skuld. Fy fan för dig!

Citat:
Givetvis skulle det vara så att Alimak bär delvis ansvar om nu konstruktion kan förbättras. Men verkligheten verkar indikera att det är uppenbarligen flera grejer som har gått snett här.

Vilket jag har påtalat många gånger. Kom du på det först nu?
Men ändå är du så inskränkt och enkelriktad att du inte fattar att Alimaks ansvar är lika stort oavsett vilka fel någon annan längre ner i kedjan har gjort

Citat:
Varför låter man fem personer åka i en hiss som inte verkar ha varit färdigmonterad, kontrollerad och överlämnad? Varför lämnade man hissen i sådant skick? Varför kunde personerna att åka i den? Vem borde ha spärrat av? Var den avspärrad? Vem gjorde upphandlingen?

Du måste kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt…

Ja, det måste du! Du måste också kunna hålla tanken i huvudet, samtidigt som ovan tankar - Varför säljer man en produkt som man vet har en så allvarlig risk att många människor riskerar att dö?

Men du är tydligen för inskränkt och enkelriktad, för att kunna hålla den tanken i ditt huvud, ens som enda tanke, än mindre tillsammans med övriga ovan!

Alimak har ett långtgående ansvar i detta. Och som jag påtalat många gånger tidigare i tråden så fråntar inte det ansvaret någon annan för ansvar som de har!
Citera
2023-12-15, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Constitution
Mastsegmenten som monterades på kanske inte lyftes med lyftkroken fäst i toppen utan från botten av mastsegmenten. Enligt sidan 30 i detta Alimakdokument

I så fall behövde montörerna inte köra med hisskorgen på de nya mastsegmenten när ”avkrokningen” gjordes.
I den är det ok att hissa och montera upp till 5 delar samtidigt. Noterar och uppdaterar mitt minne.

Fiffigt att dra invändigt egentligen. Då kan de inte dela sig och falla ner under lyftet. Riskminimering.

Men fortfarande väntar vi på svaret hur en skarv tilläts vara utan bultar under tydligen flera dagar. Vi kommer nog inte få det innan havkom utredning släpps. Att nån lokalt slarvat är ju självklart.
Citera
2023-12-15, 18:36
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jo jag vet. Lade upp bilden när jag såg att den kom från hissens tak.
Masten där har fått sig en smäll, kanske från landningen.
Längs till höger syns något rött på marken.

Om du har Firefox så hö klick "öppna bild i ny flik" Den ger en bra zoom.

Om Win11 använd WIN och Plus eller Minus för att zooma in direkt. WIN_+ Win_- Win_Esc
WIN ESC för avsluta.

Det är dörren som sitter på hissen som öppnas så att man drar den uppåt. Man ser på andra bilder att dörren är halvöppen när den ligger på marken och det stämmer också överens med det jag såg när hissen välte samtidigt som man drog igen dörren.
Citera
2023-12-15, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Constitution

En uppenbar nackdel med att lyfta från botten av nya mastsegmentstpeln (om det är så man gjort) är att segment som inte skruvats samman hålls ihop under lyftet. Nackdel så tillvida att det minskar chansen att upptäcka avsaknad av skruvar.
Senast redigerad av Constitution 2023-12-15 kl. 18:39.
Citera
2023-12-15, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Javisst men kranar poppar inte isär vad vi vet om iallafall men hur som helst kvarstår punkt 2 i mitt tidigare inlägg att det finns lösning mot kvarglömda bultar och att det här ändå är en 20år gammal modell.åker du hellre en modern bil eller en gammaldags utan tex ABS må vara en Volvo såhär års?
Självklart ska produktutvecklingen gå till förbättrad säkerhet.
Samtidigt måste man följa monteringsanvisningen, när man monterar.
Jag jobbar med produkter inom byggbranschen. Få läser monteringsanvisningar. Dagens produkter är mycket tyngre än för 30 år sedan. Så det krävs mera stöd för produkterna.
Sen blir montörerna skyldiga att montera om, när det visar sig i en reklamationsutredning, att de inte följt anvisningarna.
Citera
2023-12-15, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Fattar inte hur du orkar hålla på!

Hur kan du vara så inskränkt och enkelriktad att du tror att ingen annan skulle ha något ansvar bara för att Alimak har ett ansvar? Hur kan du vara så inskränkt och enkelriktad att du tror att det kan vara en och endast en som har ansvar och ingen annan?

Vet inte hur många inlägg jag skrivit där jag påpekar att det sannolikt är många olika som är ansvariga på olika vis för den här olyckan. Du ser bara det du vill se eller?

Ändå dog fem människor i måndags!
Det är riktigt äckligt hur du försöker skönmåla saker och ting. Fem människor är döda och det finns de som kunde och borde ha sett till att de fortfarande var i livet! Men där står du med din inskränkta och enkelriktade syn på säkerhet och förnekar deras skuld. Fy fan för dig!

Vilket jag har påtalat många gånger. Kom du på det först nu?
Men ändå är du så inskränkt och enkelriktad att du inte fattar att Alimaks ansvar är lika stort oavsett vilka fel någon annan längre ner i kedjan har gjort

Ja, det måste du! Du måste också kunna hålla tanken i huvudet, samtidigt som ovan tankar - Varför säljer man en produkt som man vet har en så allvarlig risk att många människor riskerar att dö?

Men du är tydligen för inskränkt och enkelriktad, för att kunna hålla den tanken i ditt huvud, ens som enda tanke, än mindre tillsammans med övriga ovan!

Alimak har ett långtgående ansvar i detta. Och som jag påtalat många gånger tidigare i tråden så fråntar inte det ansvaret någon annan för ansvar som de har!
Nej du har gått en kurs i maskindirektivet som du tydligen sov dig igenom. Nu tror du att allt i världen är maskinsäkerhet, vilket det inte är. Du bestämde dig tidigt för att Alimak är ansvariga och har gjort fel. Nu söker du desperat efter alla bevis som styrker din hypotes, och du beter dig otrevligt så fort någon presenterar en annan förklaring.

Tycker du att Haverikommission ska arbeta med samma metod? Peka ut någon som ansvarig innan alla fakta har klargjorts så objektivt som möjligt. Sen leta med ljus och lykta efter bevis som styrker detta.

Är det inte intressant att förhöra och intervjua alla inblandade, göra teknisk undersökning på byggnaden, bygghissen och marken samt klargöra relevanta regelverk och analysera konstruktionen, innan man går vidare med orsaksförklaringar?

Väldigt intressant arbetsmetod att utifrån ett forum och nyhetsartiklar kunna avgöra vem som bär ansvaret för denna olyckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in