2023-12-15, 13:58
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckVAR
Jag tror inte du ska tolka det som att det är migranterna som har monterat hissen ...
Bra att du nyanserar debatten, inte skapa trådsanningar ...
Citera
2023-12-15, 13:58
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Exakt vad jag menar.. Det har aldrig varit meningen att hissen skulle gå ända upp..

Tycker faktiskt detta är den rimligaste och mest logiska förklaringen såhär långt.
Bra input!
Citera
2023-12-15, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Tycker faktiskt detta är den rimligaste och mest logiska förklaringen såhär långt.
Bra input!
Ja jag har så svårt att tänka mig montörerna fuskar. va fan de åker runt i hela Sverige å vet exakt vad som gäller.. nä klåfingriga byggare eller platschef som vill fram å skiter i säkerheten är min övertygelse...
Citera
2023-12-15, 14:05
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckVAR
Jag tror inte du ska tolka det som att det är migranterna som har monterat hissen. Denna man i artikeln har ett bolag som heter Nordecon och sysslar med byggnadsarbeten, inte hissmontage.

Däremot belyser detta oordningen och oseriositetet hos A&Co och dom har det nog ganska svettigt just nu

Man kan tänka sig att om man jobbar tätt ihop med UE som har utländska svartarbetare är man nog inte så noga med arbetsmiljöarbetet heller

Min uppfattning är att denna typ av arbetskraft oftast gör okvalificerat grovjobb och de som bevisar sig får klättra lite i näringskedjan. Men överlag tror jag de gör skitjobben till dålig betalning, klassisk form av arbets-trafficking.

Som du är inne på så är det extremt liten chans att man (ABC) tar 2-3 random öststatare från gatan att göra kvalificerat jobb som hissmontering med krav på utbildning och certifiering.
Citera
2023-12-15, 14:08
Medlem
Citat:
Min uppfattning är att denna typ av arbetskraft oftast gör okvalificerat grovjobb och de som bevisar sig får klättra lite i näringskedjan. Men överlag tror jag de gör skitjobben till dålig betalning, klassisk form av arbets-trafficking.

Som du är inne på så är det extremt liten chans att man (ABC) tar 2-3 random öststatare från gatan att göra kvalificerat jobb som hissmontering med krav på utbildning och certifiering.

Precis. Nordecon var, enligt uppgift, där för snöröjning. Inte hissmontage

Men jag vet att A&Co brukar anlita dom till diverse byggnadsarbetaren
Senast redigerad av FuckVAR 2023-12-15 kl. 14:12.
Citera
2023-12-15, 14:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odi99
Varför finns ens möjligheten att köra hisskorgen förbi en skarv som ej är ihopbultad?

Därför att Alimak har underlåtit att konstruera in en sådan lösning, trots att de har varit väl medvetna om den risk det innebär.
Citera
2023-12-15, 14:11
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja jag har så svårt att tänka mig montörerna fuskar. va fan de åker runt i hela Sverige å vet exakt vad som gäller.. nä klåfingriga byggare eller platschef som vill fram å skiter i säkerheten är min övertygelse...

Jag tänker att de som rundar säkerheten inte alla gånger förstår exakt implikationerna det innebär. T.ex. här kanske man sett att masten är på plats och tänker att det är bara att köra och vara glad medan de inte är insatta i vad som är gjort och inte gjort och varför. Eller vet vad som måste verifieras innan driftsättning.
Jag menar från endera våningsplan (med hissen längre ner) bör man med lätthet kunna verifiera samtliga skruvförband osv. Om man vet vad man ska titta efter och måste titta efter.

Extremt nyfiken på denna utredning!
T.ex. varför man sätter dit ett nytt segment utan att slutföra all infästning. Gissar att man hade krantid och tänkte att "häng dit den då så länge" men det borde inte vara mer än 20-30 min jobb att slutföra all infästning? Gissar M24 nyloc är rätt dryg att dra...
Vet du om det ska momentdras också eller bara "tills det knäpper i axeln"-hårt?
Citera
2023-12-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Och det är som jag skriver, allvarliga risker får inte förekomma med endast en notis i manualen.

Jag förstår att du springer iväg och gömmer dig med svansen mellan benen, det har blivit rejält löjligt pinsamt hur fel du har haft hela tiden!

Du påstod alldeles nyss något så befängt som att

Vilket det inte alls är. De ska i första hand konstrueras bort, vilket är möjligt här. Nödvändiga skyddsåtgärder ska vidtas för sådana risker som inte kan undanröjas.
Om du, som jag redan påtalat flera gånger, läser på ordentligt och utbildar dig i frågan, så kommer du att upptäcka att det finns mycket regler och praxis som säger vad man inte får göra och vad man måste göra.
Menar du att det finns regler? Är du helt puckad, det vet alla att det finns en massa regler om det mest oväntade.

Då tar vi det långsamt så kanske du fattar.

Efter riskbedömningen görs en analys av hur riskerna ska minskas eller helst tas bort.

Steg 1 är att konstruera bort dem. Går inte det tar man nästa steg.
Steg 2 lämpliga skyddsåtgärder vidtas. Om det inte räcker går man till steg 3
Steg 3 information ges till användaren om risken, erforderliga skyddsåtgärder och vilka skydd användaren behöver.

Detta innebär kortfattat att det faktiskt är tillåtet med farliga risker och att de kan anses besvarade av information, märkning och utbildning. Svaret finns i tillverkarens instruktion.

Att du fastnat i steg 1 innebär inte att du har rätt. För den som läser HELA texten och tänker till inser att alla risker inte kan designas bort.

Att du anser det möjligt innebär inte att det är det.

Men om du nu tror på det så har du nu världens chans att bevisa det. Starta en firma och modifiera delarna. För det är väl inte bara munläder? Ser fram emot att läsa om en ny firma under nästa år….

Du kan få ett exempel att fundera på ang designa bort risker.
Det går inte att designa en sån här hiss så det går att bygga upp den i väldigt dåligt väder. Då är lösningen att beskriva risken och sätta ett maxvärde på vindstyrka.

Motsvarande gäller för lyft med kran för vindstyrka. Går inte att designa bort.

Menar du att detta är fel att lösa med restriktion utan att det ska designas bort?
Citera
2023-12-15, 14:17
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Menar du att det finns regler? Är du helt puckad, det vet alla att det finns en massa regler om det mest oväntade.

Då tar vi det långsamt så kanske du fattar.

Efter riskbedömningen görs en analys av hur riskerna ska minskas eller helst tas bort.

Steg 1 är att konstruera bort dem. Går inte det tar man nästa steg.
Steg 2 lämpliga skyddsåtgärder vidtas. Om det inte räcker går man till steg 3
Steg 3 information ges till användaren om risken, erforderliga skyddsåtgärder och vilka skydd användaren behöver.

Detta innebär kortfattat att det faktiskt är tillåtet med farliga risker och att de kan anses besvarade av information, märkning och utbildning. Svaret finns i tillverkarens instruktion.

Att du fastnat i steg 1 innebär inte att du har rätt. För den som läser HELA texten och tänker till inser att alla risker inte kan designas bort.

Att du anser det möjligt innebär inte att det är det.

Men om du nu tror på det så har du nu världens chans att bevisa det. Starta en firma och modifiera delarna. För det är väl inte bara munläder? Ser fram emot att läsa om en ny firma under nästa år….

Du kan få ett exempel att fundera på ang designa bort risker.
Det går inte att designa en sån här hiss så det går att bygga upp den i väldigt dåligt väder. Då är lösningen att beskriva risken och sätta ett maxvärde på vindstyrka.

Motsvarande gäller för lyft med kran för vindstyrka. Går inte att designa bort.

Menar du att detta är fel att lösa med restriktion utan att det ska designas bort?

En del lever tyvärr i en värld där man tror att allt ska vara helt riskfritt, men så är det inte för många. Jag har lyxen, såsom många av oss, att jobba i en bransch som inte har några direkta risker.
Men med det så måste man inse att andra branscher är inte så.

Det är exakt som du skriver ovan, spot-fucking-on!
Citera
2023-12-15, 14:20
Medlem
Citat:
Jag tänker att de som rundar säkerheten inte alla gånger förstår exakt implikationerna det innebär. T.ex. här kanske man sett att masten är på plats och tänker att det är bara att köra och vara glad medan de inte är insatta i vad som är gjort och inte gjort och varför. Eller vet vad som måste verifieras innan driftsättning.

Tror inte att någon som har behörighet att montera an bygghiss kan missa vad som händer on man bara staplar mastsektionerna på varandra utan att skruva ihop dem. Kan man inte räkna ut det lär man bli varse när man åker upp med hisskorgen för att lossa kranen.

Citat:

De ska momentdras enligt manualen, förmodligen dras de istället oftast med mutterdragare och i bästa fall något stickprov med momentnyckel...
Citera
2023-12-15, 14:24
Medlem
Citat:
Jag menar från endera våningsplan (med hissen längre ner) bör man med lätthet kunna verifiera samtliga skruvförband osv. Om man vet vad man ska titta efter och måste titta efter.

Extremt nyfiken på denna utredning!
T.ex. varför man sätter dit ett nytt segment utan att slutföra all infästning. Gissar att man hade krantid och tänkte att "häng dit den då så länge" men det borde inte vara mer än 20-30 min jobb att slutföra all infästning? Gissar M24 nyloc är rätt dryg att dra...
Krantid tror jag inte. Segmenten är nog så lätta att man kan handskas med dom för han.. aluminium tror jag... ger mig fan på att det inte var meningen hissen skulle gå så högt upp.
Citera
2023-12-15, 14:25
Medlem
Jordgubbes avatar
Förekommer det, eller har det nånsin hänt, att en ny våning för hissen förbereds och får stå så halvfärdig ett tag - hur ser i så fall rutinerna ut för det (tekniskt stopp, varningsskylt, etc)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in