2023-12-15, 18:42
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Ja precis. Dock anser nog jag att många arbetsmiljöplaner, riskbedömningar och skyddsronder ute på byggena är mer eller mindre luftslott.

Det är svårt att säga vad man bör göra åt det. Det är omöjligt för en BAS-P/BAS-U roll att ha koll på alla tusentals och åter tusentals grejer på ett bygge som kan gå snett. Och dessutom samordna allt mellan flera underentreprenörer. Och dessutom när byggarbetsplatsen hela tiden är rörlig och förändras.

Jag kan bara spekulera, men ett framgångsrecept tror jag hade varit att respektive aktör tar mer ansvar för sitt område. Med tydlig kvalitetssäkring av underentreprenörer. Men det är så lätt att sitta här och skriva.

Återigen är det helt makalöst hur fem personer kan hamna i en hiss som sedan faller ner på detta sättet. Jag tycker det vittnar om vilket jävla kaos det är ute på byggena, ärligt talat.
Ja jag kan bara hålla med! det är väl nu kanske snart 10 år sen jag själv gick utbildningarna på BAS-P och U och andra säkerhetskurser typ Elsäkerhet, arbete på väg, Lift, fallskydd, räddning mm förutom den gamla Heta Arbeten som kom redan på 80-talet.

Även om dessa utbildningar är bra och säkert sparat många liv, kommer det alltid hända olyckor och arbetare kommer att dö.

Människor kommer aldrig att bli felfria och det är omöjligt att bygga bort alla risker.
Jag lider med alla inblandade i denna tragiska olycka. Ingen hade nog kunnat tänkt sig detta ..
Citera
2023-12-15, 18:44
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Det har pratats om att den är 5cm i tråden.Är det mycket galv som pressar ihop den och förra uppställningen så hade denna mast kanske 80m torn ovanpå sig som pressade neråt så kan man nog anta att det går att pressa ihop dessa rätt så bra.
Några 5 cm är det inte! Kanske 15 mm om vi nu pratar om mastsektionerna?
Citera
2023-12-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Constitution
En uppenbar nackdel med att lyfta från botten av nya mastsegmentstpeln (om det är så man gjort) är att segment som inte skruvats samman hålls ihop under lyftet.
Som allt annat en kompromiss.
Nackdelen är som du säger att halvmonterade delar hålls ihop.
En fördel är att du inte tappar tunga delar som separerar från höjd över ett större område beroende på var du står.

Sedan är det ju rimligen enklare att dra ihop på marken utan att vara på höjden i förväg.
Jag kan ju tycka att den som kopplar på kollar att det finns bultar och att lyftstroppen är korrekt fäst. Det är ju en stor risk med all tung materiel som lyfts högt.
Citera
2023-12-15, 18:46
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
I den är det ok att hissa och montera upp till 5 delar samtidigt. Noterar och uppdaterar mitt minne.

Fiffigt att dra invändigt egentligen. Då kan de inte dela sig och falla ner under lyftet. Riskminimering.

Men fortfarande väntar vi på svaret hur en skarv tilläts vara utan bultar under tydligen flera dagar. Vi kommer nog inte få det innan havkom utredning släpps. Att nån lokalt slarvat är ju självklart.
Ja den kopplingen är ju smart för att få lite mindre vingel på lyftet. Nån har tänkt till där!
Citera
2023-12-15, 18:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Mastsegmenten som monterades på kanske inte lyftes med lyftkroken fäst i toppen utan från botten av mastsegmenten. Enligt sidan 30 i detta Alimakdokument
https://www.mastclimbers.com/wp-content/uploads/Alimak-Scando-650-Manual.pdf
är det vad Alimak rekommenderar.

I så fall behövde montörerna inte köra med hisskorgen på de nya mastsegmenten när ”avkrokningen” gjordes.

Se där ja, så gör man naturligtvis. Lite extra arbete vid lyftet, men klart enklare vid losskoppling.
Citera
2023-12-15, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Självklart ska produktutvecklingen gå till förbättrad säkerhet.
Samtidigt måste man följa monteringsanvisningen, när man monterar.
Jag jobbar med produkter inom byggbranschen. Få läser monteringsanvisningar. Dagens produkter är mycket tyngre än för 30 år sedan. Så det krävs mera stöd för produkterna.
Sen blir montörerna skyldiga att montera om, när det visar sig i en reklamationsutredning, att de inte följt anvisningarna.
Så kan det vara, men det är viss skillnad att montera handfat och att installera bygghissar.
Är det farliga saker har man rätt att kräva att det utförs av kompetent folk.

Eller tycker du att vi ska skita i det? Låta vem som helst tex installera el?
Citera
2023-12-15, 18:53
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Mastsegmenten som monterades på kanske inte lyftes med lyftkroken fäst i toppen utan från botten av mastsegmenten. Enligt sidan 30 i detta Alimakdokument
https://www.mastclimbers.com/wp-content/uploads/Alimak-Scando-650-Manual.pdf
är det vad Alimak rekommenderar.

I så fall behövde montörerna inte köra med hisskorgen på de nya mastsegmenten när ”avkrokningen” gjordes.
Om masthöjningen utfördes med hjälp av byggkran lär det ju finnas ett flertal vittnen som kan berätta om när, var hur? Kanske även en logg från kranen?
Gjordes höjningen av "hissmontörer" som lyfte på sektionerna själva så bör det även då finnas vittnen.
Citera
2023-12-15, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja jag har så svårt att tänka mig montörerna fuskar. va fan de åker runt i hela Sverige å vet exakt vad som gäller.. nä klåfingriga byggare eller platschef som vill fram å skiter i säkerheten är min övertygelse...

Problemet med din teori är att man ställer inte på en lös mastbit utan att bulta fast den! Även om du inte ska åka så högt!
En lös mastsektion kan tex blåsa ner!
Citera
2023-12-15, 18:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
En uppenbar nackdel med att lyfta från botten av nya mastsegmentstpeln (om det är så man gjort) är att segment som inte skruvats samman hålls ihop under lyftet. Nackdel så tillvida att det minskar chansen att upptäcka avsaknad av skruvar.

Men fördel så till vida att ingen får en nedfallande mastsektion i huvudet.
Här kan man diskutera för och nackdel och vad som är bäst eller sämst.

Men faktum är att en nedfallande mastdel är "fel" sätt att upptäcka ett annat misstag. Dessutom ett misstag som skulle ha varit bortkonstruerat.
Citera
2023-12-15, 19:00
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Se där ja, så gör man naturligtvis. Lite extra arbete vid lyftet, men klart enklare vid losskoppling.
Absolut! Men det innebär ju inte att montörerna inte ska skippa kontrollerna av masten de just monterat.

Det är ju uppenbart att man slarvat här vid både montage och kontroll av utfört arbete. Det kan inte vara svårt att hitta misstänkta...
Citera
2023-12-15, 19:06
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Så kan det vara, men det är viss skillnad att montera handfat och att installera bygghissar.
Är det farliga saker har man rätt att kräva att det utförs av kompetent folk.

Eller tycker du att vi ska skita i det? Låta vem som helst tex installera el?
Med tanke på alla dödsolyckor som hänt med vanliga hissinstallationer under de sista 10 åren, där det handlar om "mänskliga faktorn" Där hissmontörer byglat bort säkerheter och ibland bara glömt vissa detaljer, så kommer vi få se fler döda arbetare oavsett vilja och lagstiftning.
Citera
2023-12-15, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Nej du har gått en kurs i maskindirektivet som du tydligen sov dig igenom. Nu tror du att allt i världen är maskinsäkerhet, vilket det inte är. Du bestämde dig tidigt för att Alimak är ansvariga och har gjort fel. Nu söker du desperat efter alla bevis som styrker din hypotes, och du beter dig otrevligt så fort någon presenterar en annan förklaring.

Tycker du att Haverikommission ska arbeta med samma metod? Peka ut någon som ansvarig innan alla fakta har klargjorts så objektivt som möjligt. Sen leta med ljus och lykta efter bevis som styrker detta.

Är det inte intressant att förhöra och intervjua alla inblandade, göra teknisk undersökning på byggnaden, bygghissen och marken samt klargöra relevanta regelverk och analysera konstruktionen, innan man går vidare med orsaksförklaringar?

Väldigt intressant arbetsmetod att utifrån ett forum och nyhetsartiklar kunna avgöra vem som bär ansvaret för denna olyckan.

Han är helt blåst, tänk om något tåg spårar ur pga att någon glömt att fästa räslen vid balasten, är det ett konstruktionsfel då eller bara skit bakom spakarna, man kan inte konstruera bort allt, vissa saker kräver lite hjärna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in