2023-12-15, 17:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Det hitills mest märkliga är att om montören monterade 4st ihopslagna master. Är varför hissen inte rasade direkt när när montören åkte upp och kopplade loss masten. För inte klättrar man upp 6m och kopplar loss den när praxis är att alltid ta hissen upp och koppla loss.

Detta ser jag också som en systemfel. Masterna skall inte kunna sitta så hårt i varandra att man kan belasta skarven oskruvad med en sidomonterad klump på 3 ton.

Hade montören monterat 3st master så är det otroligt orimligt att han skulle ha åkt upp för halva tornet med vetskap att den inte var dragen och där klättrat någon meter för att koppla loss och sedan åka ner och då struntat i att dra masten.

Det är förövrigt en väldigt erfaren montör vi pratar om.

Ok, så du vet vem som gjorde montaget? Då vet du kanske också när det gjordes och varför grinden saknas?

Ja, det där med att sektionerna sitter för hårt fast i varandra var något av det första jag kommenterade, och att också det är en enkel sak att konstruera bort. Borde dessutom underlätta vid monteringen. Måste vara ett litet h-vete att få ihop masterna vid montering, om det sitter så hårt ihop. Eller drar man ihop det med bultförbandet? I så fall borde ju inte denna mastsektion ha suttit så hårt när bultarna saknades.
Citera
2023-12-15, 17:49
Medlem
Bygghissmontörerna är väl bortskrämda härifrån vid det här laget...

Mitt intryck var att de som skrev tidigare (och dessutom efter bara någon timme konstaterat det som Haverikommissionen och Alimak senare bekräftat, att mastbultar verkar ha saknats) var helt 100 på att man absolut inte lyfter upp en mastsektion, krokar loss och låter det stå utan att innan sätta dit minst en men helst alla fyra mastbultarna.

Rimmar så klart illa med att fyra mastbultar de facto har saknats men det verkar i alla fall inte vara något man brukar göra, att lyfta på en mast och sen dra hem och hoppas att den inte blåser ner under helgen.
Citera
2023-12-15, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Du tror inte att arbetarna skyller på varandra sinsemellan sofort de kan?För både stora o små fel de begått.Vi lever i en sån värld där alla skyller på alla o väldigt få tar ansvar eller talar sanning.Bara det att inom bygg händer massa skit dagligen jämfört med andra branscher.
Det är väl klart jag förstår. Min poäng kvarstår dock, företagen måste leda arbetsmiljöarbetet på alla nivåer.

De är ju bara läsa nyheterna, alla parter involverade i denna olyckan verkar slå ifrån sig kritik och skönmåla.

Alimak framstår dock som mest seriösa i denna härvan. Men svårt att veta, finns företagspolitik där med.
Citera
2023-12-15, 17:52
Medlem
Gammal konstruktion... Alimak kunde ha minskat risken för detta med 99%.

Mastens konstruktion kunde varit mycket mycket säkrare... i princip idiotsäker.

Jag har åkt denna hiss tusentals, kanske tioutusen gånger och nu ser jag att allt hänger på att 1 person kommer ihåg att sätta 4 bultar/skruv med mutter och sedan fyller i ett papper att han gjort det annars dör folk.

Mänskliga faktorn hade kunna konstruerats bort till 99% på detta moment i masterna.
Citera
2023-12-15, 17:54
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ännu märkligare är det faktum att grinden saknas på översta stannplanet. Så det förefaller som de inte har gjort klart sista höjningen. Då skulle det stått så i nästan en vecka, och man undrar ju när de i så fall hade tänkt komma dit och göra klart.

Undantaget skulle väl vara om grinden har dragits med i fallet, men det förefaller osannolikt.
Kul med en vettig fråga från dig!
Man hade ju väntat sig att du skulle anklagat Alimak för detta.

Det här pekar i alla fall på att någon avslutat ett icke färdigt montage och tänkt att återkomma.
Jag har själv egna erfarenheter från 70-talet då jag genom ett liknade misstag höll på att få skallen krossad pga att jag inte avslutade det jag höll på med innan jag tog rast.
Citera
2023-12-15, 17:56
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Att det skall vara tight fit håller jag med om men det finns en rimlighet och en orimligthet i hur tight..

Det har kommit fram att det är tre master som sitter i hissen. Så troligen var det ett "mastpaket" på 3 eller 4 ihopslagna master som kom till bygget.

Att en erfaren montör skulle ta emot ett mastpaket på 3st master och bara ställt på dessa och sedan åkt upp och och koppla loss med vetskapen att det inte är draget med all den risken är inte troligt.

Har montören tagit emot ett mastpaket på 4master. Skruvat fast det mastpaketet som man skall. Och sedan inte kontrollerat mastens övriga skarvar utan antagit att dessa satt ihop som det bör så är det sjukt att hissen redan där inte ramlade ner.

Instämmer i det du skriver ovan. Dock är det väl det sista scenariot ovan som man får anta har skett. För det är utan tvekan så att mastpaketet har kopplats loss från kranen. Och det förra scenariot lär vi ju kunna utesluta helt och hållet.

Sedan har vi det märkliga med att grinden saknas. Kan den ha dragits med i fallet?
Citera
2023-12-15, 17:57
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Kul med en vettig fråga från dig!
Man hade ju väntat sig att du skulle anklagat Alimak för detta.

Det här pekar i alla fall på att någon avslutat ett icke färdigt montage och tänkt att återkomma.
Jag har själv egna erfarenheter från 70-talet då jag genom ett liknade misstag höll på att få skallen krossad pga att jag inte avslutade det jag höll på med innan jag tog rast.

Det borde ju man ha upptäckt vid säkerhetsronden som bygget har..kanske därför platsledningen är lite skakis.
Citera
2023-12-15, 17:57
Medlem
Fibonaccitals avatar
Såg någon skrev om start och stop med hissen. Kan vara ganska abrupt.

Vid stopp ett antal gånger när masten sitter stenhårt utan bult så kanske det fungerar ett tag.

Rätt som det är så "poppar" den ur.

Här en video på abrupt start och stopp kan se ut.

alimak scando 650

https://www.youtube.com/watch?v=-d6Un9pNyfg

EDIT: Där finns en bild på en skottkärra liknande moj i videon.
Citera
2023-12-15, 17:59
Medlem
ariers avatar
Citat:
Instämmer i det du skriver ovan. Dock är det väl det sista scenariot ovan som man får anta har skett. För det är utan tvekan så att mastpaketet har kopplats loss från kranen. Och det förra scenariot lär vi ju kunna utesluta helt och hållet.

Sedan har vi det märkliga med att grinden saknas. Kan den ha dragits med i fallet?

Rören som såfall skulle ha dragits med är instuckna 15cm i varandra. Det skulle vara betydande skador på rören man ser på bilden ifall hissen dragit med sig grinden vill jag påstå. Dom skulle åtminstone vara krokiga.
Citera
2023-12-15, 18:01
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:

Trevligt att se att det är någon mer i tråden som vet vad de pratar om

För det är precis som du säger ovan! Tyvärr är det väldigt många otrevliga i tråden som inte förstår detta.

Ska du säga ett enda ord om att vara otrevlig, sällan eller aldrig har det skådats en mer manisk skribent på Flashback, lägg till ett extremt narcissistiskt beteende så har du dej själv i spegeln.

Alimak har ABSOLUT INGENTING med orsaken till denna olycka att göra, de har levererat en Scando 650 vilken är en helt felfri och fantastisk bygghiss, vilket hela världens olika Byggherrar och Byggnadsarbetare kan intyga om.

Men lika med väldigt många saker här i världen måste instruktioner följas när man använder/installerar dessa, här har det brustit rejält och olyckan är därav ett faktum.

Att du in i absurdum försöker svartmåla Alimak har inte gått någon förbi, men din anledning till denna hatkampanj kan vi bara gissa oss till, sjuk är den ivf!
Citera
2023-12-15, 18:02
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Det är väl klart jag förstår. Min poäng kvarstår dock, företagen måste leda arbetsmiljöarbetet på alla nivåer.

De är ju bara läsa nyheterna, alla parter involverade i denna olyckan verkar slå ifrån sig kritik och skönmåla.

Alimak framstår dock som mest seriösa i denna härvan. Men svårt att veta, finns företagspolitik där med.
Ja det borde ju inte vara så svårt att reda ut arbetsmiljöansvaret på ett sånt här bygge med tanke på BAS-P och BAS-U mm även om det är en röra med UE. Allt borde ju finnas dokumenterat. Även om det handlar om några enskilda montörer så finns de ett ansvarig företag bakom dessa.
Citera
2023-12-15, 18:06
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Det borde ju man ha upptäckt vid säkerhetsronden som bygget har..kanske därför platsledningen är lite skakis.
Ja jag har själv ingen jättekoll på hur skyddsronder ser ut på byggen som dessa, men med tanke på att det finns en bygghiss och ställningar bör ju dessa vara prioriterade.

Många inblandade där är säkert oroliga! Kanske befogat? Inget vet ännu var detta landar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in