2023-12-15, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Och nu är det en tråduppgift att de gjorde det senast på tisdagen Har du någon länk?

Det väcker ju då de osannolika spekulationerna i tråden om att någon annan än hissmontörerna höjt hissen. Det är inget jag själv riktigt tror på.

MEN, det förefaller högst osannolikt att ABChiss skulle ha lämnat hissen med översta stoppet utan grind på stannplanet i en hel vecka.

Å andra sidan, kanske är det där förklaringen till det inträffade börjar.

Jaja, det återstår att se vad som kommer fram.

Höja hissen och höja hissbryggan(ställningen man använder för att gå in och ut ur hissen) är två skilda saker. Du kan höja hissen en dag och hissbryggan en annan dag. Givetvis kan du inte(ska/får)programmera hissen så den går till ett stannplan som inte är byggt.
Det är alltså fullt möjligt att hissen är höjd på tisdagen av en arbetsgrupp och hissbryggan är höjd på fredagen av en annan arbetsgrupp. Det är sällan eller aldrig som samma gäng bygger ställningen och hissen det är helt olika kompetenser.

Skulle inte bli förvånad om den som är ansvarig för hiss hos ABC ställningar inte har en aning om när hissbryggan är höjd av den avdelning som bygger ställning hos ABC.
Citera
2023-12-15, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Gammal konstruktion... Alimak kunde ha minskat risken för detta med 99%.

Mastens konstruktion kunde varit mycket mycket säkrare... i princip idiotsäker.

Jag har åkt denna hiss tusentals, kanske tioutusen gånger och nu ser jag att allt hänger på att 1 person kommer ihåg att sätta 4 bultar/skruv med mutter och sedan fyller i ett papper att han gjort det annars dör folk.

Mänskliga faktorn hade kunna konstruerats bort till 99% på detta moment i masterna.

På vilket sätt skulle det framkalla fara om han inte fyller i pappret?
Citera
2023-12-15, 18:11
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Rören som såfall skulle ha dragits med är instuckna 15cm i varandra. Det skulle vara betydande skador på rören man ser på bilden ifall hissen dragit med sig grinden vill jag påstå. Dom skulle åtminstone vara krokiga.

Krokigt eller böjt rör?

Krokig eller böjd:
https://imgur.com/a/htNvnmI
Citera
2023-12-15, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja det borde ju inte vara så svårt att reda ut arbetsmiljöansvaret på ett sånt här bygge med tanke på BAS-P och BAS-U mm även om det är en röra med UE. Allt borde ju finnas dokumenterat. Även om det handlar om några enskilda montörer så finns de ett ansvarig företag bakom dessa.
Ja precis. Dock anser nog jag att många arbetsmiljöplaner, riskbedömningar och skyddsronder ute på byggena är mer eller mindre luftslott.

Det är svårt att säga vad man bör göra åt det. Det är omöjligt för en BAS-P/BAS-U roll att ha koll på alla tusentals och åter tusentals grejer på ett bygge som kan gå snett. Och dessutom samordna allt mellan flera underentreprenörer. Och dessutom när byggarbetsplatsen hela tiden är rörlig och förändras.

Jag kan bara spekulera, men ett framgångsrecept tror jag hade varit att respektive aktör tar mer ansvar för sitt område. Med tydlig kvalitetssäkring av underentreprenörer. Men det är så lätt att sitta här och skriva.

Återigen är det helt makalöst hur fem personer kan hamna i en hiss som sedan faller ner på detta sättet. Jag tycker det vittnar om vilket jävla kaos det är ute på byggena, ärligt talat.
Citera
2023-12-15, 18:14
Medlem
flashmaners avatar
Det verkar som de flesta i tråden har kommit att inse att Alimak inte står utan ansvar i detta, utan att den risk som ledde till denna mycket allvarliga olycka med fem döda, var känd sedan tidigare av Alimak, och att de hade kunnat konstruera bort denna risk, men valt att inte göra det.

Tyvärr finns några nötter som fortsätter att sprida ovett och grova påhopp, vilket jag så klart ibland bemöter i samma ton. Som så ofta klarar inte nötterna att bli bemötta så som de själva bemöter andra. C'est la vie.

De som med bestämdhet påstår att Alimak inte har någon som helst skuld i det skedda, har förmodligen något på sitt eget samvete som de försöker dölja, för det är onekligen ett faktum att Alimak kände till risken, de har nämligen själva inte bara varnat för den i sin egen manual, utan skriver dessutom att sådana incidenter har inträffat, och går till och med, högst anmärkningsvärt faktiskt, så långt att de i detalj beskriver i manualen hur en sådan incident gick till.

Och reglerna är tydliga, sådana allvarliga fel som kan konstrueras bort, skall konstrueras bort. En produkt som denna med en så allvarlig risk får helt enkelt inte sättas på marknaden. En sådan produkt kan nämligen leda till att människor dör, vilket var precis vad som hände här. Inte mindre än fem personer. En jäkla tur i oturen att det inte var sex eller sju personer!

Det återstår att se om Alimak får några repressalier, men jag hoppas innerligt det, för annars är inte maskindirektivet och våra arbetsmiljölagar värda ens pappret de är skrivna på.
Citera
2023-12-15, 18:15
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Krokigt eller böjt rör?

Krokig eller böjd:

Det där är staketet som går runt hisstaket för att montören skall ha ett fallskydd

Grinden sitter på separata rör längs med ställningstornet.

https://imgbb.com/JK7tRKP
Citera
2023-12-15, 18:15
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Gammal konstruktion... Alimak kunde ha minskat risken för detta med 99%.

Mastens konstruktion kunde varit mycket mycket säkrare... i princip idiotsäker.

Jag har åkt denna hiss tusentals, kanske tioutusen gånger och nu ser jag att allt hänger på att 1 person kommer ihåg att sätta 4 bultar/skruv med mutter och sedan fyller i ett papper att han gjort det annars dör folk.

Mänskliga faktorn hade kunna konstruerats bort till 99% på detta moment i masterna.

Exakt 👍

Blir så j-vla förbannad på folk som hävdar konstruktionsfel, Flashmaner har sig sagt ha en lösning på problematiken, men den är tydligen hemlig eftersom F inte kan presentera lösningen för oss andra.

Flashmaner (mr. vet allt, kan allt) dumförklarar såklart alla som ifrågasätter och vill veta lösningen eftersom hen inte kan svara och vet inte ett skit egentligen!

Hoppa över trollets korkade inlägg bara..
Citera
2023-12-15, 18:16
Medlem
Citat:
Krokigt eller böjt rör?

Krokig eller böjd:
Är inte detta på översidan av hisskorgen?
Böjningen kommer väl av nedslaget i marken antar jag.
Citera
2023-12-15, 18:18
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Krokigt eller böjt rör?

Krokig eller böjd:

Jag har försökt kolla runt på de olika bilder och filmer som finns, i ett försök att lokalisera grinden. Men jag har inte kunnat se att grinden ligger någonstans på marken vid eller runt hisskorgen. Det borde den göra om den dragits med i fallet.

Jag tror det är som arier säger, att den inte dragits med i fallet. Det borde som sagt också ha resulterat i synliga skador på översta stannplanet, böjda rör etc där uppe. Vi ser inget sånt.

Det verkar som allting tyder på att det verkligen saknades en grind där uppe, att den helt enkelt inte var monterad. Man kan undra var den fanns.
Citera
2023-12-15, 18:19
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Såg någon skrev om start och stop med hissen. Kan vara ganska abrupt.

Vid stopp ett antal gånger när masten sitter stenhårt utan bult så kanske det fungerar ett tag.

Rätt som det är så "poppar" den ur.

Här en video på abrupt start och stopp kan se ut.

alimak scando 650

https://www.youtube.com/watch?v=-d6Un9pNyfg

EDIT: Där finns en bild på en skottkärra liknande moj i videon.
Inget abrupt där inte utan ett bra exempel på frekvensstyrning och mjukstart och stopp!
Uppenbart en uppskattad och säker bygghiss!
Citera
2023-12-15, 18:19
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Exakt 👍

Blir så j-vla förbannad på folk som hävdar konstruktionsfel, Flashmaner har sig sagt ha en lösning på problematiken, men den är tydligen hemlig eftersom F inte kan presentera lösningen för oss andra.

Flashmaner (mr. vet allt, kan allt) dumförklarar såklart alla som ifrågasätter och vill veta lösningen eftersom hen inte kan svara och vet inte ett skit egentligen!

Hoppa över trollets korkade inlägg bara..

En lösning hade ju vart att masterna inte kan fastba så hårt i varandra utan skruv att man kan åka över skarven med 3ton hängandes i sidan utan att skarven delar sig.
Citera
2023-12-15, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Det där är staketet som går runt hisstaket för att montören skall ha ett fallskydd

Grinden sitter på separata rör längs med ställningstornet.

https://imgbb.com/JK7tRKP
Vi tittade olika rör. Jag såg först bara det motorn, är det väl, satt på.
Nu ser jag både böjda och krokiga rör på flera ställen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in