2023-12-15, 15:59
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Nåt får mig att känna att blivande bostadsköpare hänger här i tråden och följer tugget. Nu när vi ser allt fler fallna björnar och större andel tjurar i tråden vänder marknaden också upp igen. Eller så är FB en bra proxy för marknaden i övrigt också.

Historisk uppgång väntar nu mellan nov 2023 till dec 2023, precis som förutspått. Priser för Villor, Stockholms Län bottnade nov 2023. Priserna går alltid ner mellan nov och dec men i år är det andra bullar.

Kvm priset enligt Husmask var 48 900 i nov 2023 och klättrar nu till 53 400 i dec. Det är en rekorduppgång på 9 procent. Även omsättningen ser ut att landa högre än förra året. Observera att oftast ser man 3-4% nedgång nov till dec varje år.

Marknaden har vänt och det ska många bli varse om alldeles för sent. Först när priserna gått upp 20% från botten...

Jag följer intensivt hus och i områden i Stockholms Län ligger numera 1/3 av objekten med "budgivning pågår".
Så såg det INTE ut i höstas.

Stockholms län är väldigt heterogent - allt från Danderysvillan för 30m och Norrtälje för 2m. Testa att områdensjustera siffrorna så ser det lite mindre extremt ut både för nedgång i november och studsen tillbaka nu i december.

Mäklarstatistik hade Stockholms län på 6.5m för villa i november (iso). Vad tror du det blir i december där? Juli hade de för övrigt på under 6m så var botten var kan bero på var man hämtar sin data
Citera
2023-12-15, 17:26
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Norén är märklig. Han verkar tro att alla är bolånetorskar i Stockholm. Eller så propagerar han i egenintresse...
Det är mer än 10 år sen Noren gav ut sin bok "Hög på hus" där han beskriver sin egen bostadskarriär från en etta till villa i Bromma. Han har flippat mer lägenheter än de flesta av oss.
Citera
2023-12-15, 17:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det är mer än 10 år sen Noren gav ut sin bok "Hög på hus" där han beskriver sin egen bostadskarriär från en etta till villa i Bromma. Han har flippat mer lägenheter än de flesta av oss.

Haha, vafan han har en blogg om bostadskarriär till och med:

https://hogpahus.wordpress.com/

Undrar om han lurkar här i tråden
Citera
2023-12-15, 17:43
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Nåt får mig att känna att blivande bostadsköpare hänger här i tråden och följer tugget. Nu när vi ser allt fler fallna björnar och större andel tjurar i tråden vänder marknaden också upp igen. Eller så är FB en bra proxy för marknaden i övrigt också.

Historisk uppgång väntar nu mellan nov 2023 till dec 2023, precis som förutspått. Priser för Villor, Stockholms Län bottnade nov 2023. Priserna går alltid ner mellan nov och dec men i år är det andra bullar.

Kvm priset enligt Husmask var 48 900 i nov 2023 och klättrar nu till 53 400 i dec. Det är en rekorduppgång på 9 procent. Även omsättningen ser ut att landa högre än förra året. Observera att oftast ser man 3-4% nedgång nov till dec varje år.

Marknaden har vänt och det ska många bli varse om alldeles för sent. Först när priserna gått upp 20% från botten...

Jag följer intensivt hus och i områden i Stockholms Län ligger numera 1/3 av objekten med "budgivning pågår".
Så såg det INTE ut i höstas.
Personligen är jag för en ränta som ligger mellan 5-10% det är absolut sundast. Men har svårt förstå folk som trodde det skulle bli krascher, värre än 90-talet osv haha, nej det här är inte värre än 90-talet tro mig. 5% ränta fick bara marknaden att bromsa in och lugna sig lite men nu är det igång igen. Folk tjänar för bra och arbetsmarknaden tuffar på, idag byter man bara bransch om det är trögt i den man befinner sig. Folk är flexibla på ett sätt domedagsfolket inte hade räknat med. "amen vänta bara, om tio år så" Nej skärp er, stå för man ha fel istället. Kan man inte marknaden ska man inte försöka sitta och skrämma folk bara för att man själv inte har råd.
Citera
2023-12-15, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Personligen är jag för en ränta som ligger mellan 5-10% det är absolut sundast. Men har svårt förstå folk som trodde det skulle bli krascher, värre än 90-talet osv haha, nej det här är inte värre än 90-talet tro mig. 5% ränta fick bara marknaden att bromsa in och lugna sig lite men nu är det igång igen. Folk tjänar för bra och arbetsmarknaden tuffar på, idag byter man bara bransch om det är trögt i den man befinner sig. Folk är flexibla på ett sätt domedagsfolket inte hade räknat med. "amen vänta bara, om tio år så" Nej skärp er, stå för man ha fel istället. Kan man inte marknaden ska man inte försöka sitta och skrämma folk bara för att man själv inte har råd.
1) 5-10% ränta varaktigt kan du glömma
2) Folk i Sverige tjänar generellt uselt
3) Man byter inte branch, man byter land för inkomst i nåt annat än i skräpvalutan seketas
4) Är verkligen marknaden igång igen? Har du fakta för det?
5) Priserna har redan realt gått ned mellan 30-50% i vettig valuta

Med det sagt så är nog korrigeringen över för denna gången, sen är det ju rimligt att priserna följer lönerna nu när kreditkranen inte kommer lättas fler gånger. Får nog gå en generation innan priserna åter byggs upp till en bubbla, likt 90-talet, 20-talet och näst 40-50-talet? Men det är kanske annorlunda denna gången.
Citera
2023-12-15, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
1) 5-10% ränta varaktigt kan du glömma
2) Folk i Sverige tjänar generellt uselt
3) Man byter inte branch, man byter land för inkomst i nåt annat än i skräpvalutan seketas
4) Är verkligen marknaden igång igen? Har du fakta för det?
5) Priserna har redan realt gått ned mellan 30-50% i vettig valuta

Med det sagt så är nog korrigeringen över för denna gången, sen är det ju rimligt att priserna följer lönerna nu när kreditkranen inte kommer lättas fler gånger. Får nog gå en generation innan priserna åter byggs upp till en bubbla, likt 90-talet, 20-talet och näst 40-50-talet? Men det är kanske annorlunda denna gången.

För oss som följt tråden så svänger det alltid mellan glädje och gråt.

Vi har inte ens sett effekterna av räntehöjningarna och hur det kommer påverka arbetsmarknaden.

För er som jobbar i industrin, hur ser det ut på era arbetsplatser? Anställningsstopp kan jag tänka mig? Kanske att konsulter slutar för att "testa något annat"?

Ja, så brukar det vara. Jag hoppas på bättre tider, för oss alla.
Citera
2023-12-15, 19:03
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Kallas "Bull Trap"

Titta på fundamenta och forskningsresultat (t.ex. Herengracht indexet) så klarnar det säkert

Haha dina teorier med någon utdaterad graf för att beskriva priserna är ju helt befängt.
Citera
2023-12-15, 19:04
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
För oss som följt tråden så svänger det alltid mellan glädje och gråt.

Vi har inte ens sett effekterna av räntehöjningarna och hur det kommer påverka arbetsmarknaden.

För er som jobbar i industrin, hur ser det ut på era arbetsplatser? Anställningsstopp kan jag tänka mig? Kanske att konsulter slutar för att "testa något annat"?

Ja, så brukar det vara. Jag hoppas på bättre tider, för oss alla.

Fullt ös inom exportindustrin. Men antar du inte har någon vidare koll på börsen baserat på dina sk inlägg här 😅
Citera
2023-12-15, 20:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Ja, det blir lite av ett gift det där. Har bekanta som flyttar minst vart femte år för att hitta det "perfekta". Det kostar ju att sälja och köpa också, sen kostar själva flytten. Så det gäller ju att ha bra timing med prisutvecklingen. Det är klart, går det bara uppåt hela tiden är det ju inte så svårt... men själv tycker jag det låter lite jobbigt, man vill ju rota sig någonstans till slut ändå?
Citera
2023-12-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Ration mellan inkomst och bostadspriser är höga i Sverige jämfört med de flesta länder.

Disponibla inkomsten för att vara korrekt. En av anledningarna till att det finns en hel del fallhöjd då sambandet varit svagt länge.
Citera
2023-12-15, 22:58
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Disponibla inkomsten för att vara korrekt. En av anledningarna till att det finns en hel del fallhöjd då sambandet varit svagt länge.

Ja, inkomsten har bara varit en bas för hur mycket man fått belåna sig. Att man i dagsläget även måste betala för belåning bör väl börja sjunka in.

Marknaden är stöttad av överrullning i ankdammen, men vi får väl se om ångan tar slut och priserna konvergerar mot mer rimliga multiplar av inkomst istället för maxbelåning plus upparbetad marknadsvinst.

En höginkomsttagare (40k/mån netto) lägger 6x nettoårsinkomsten för en instegslägenhet (studio, 40kvm) i Stockholm kommun idag
Citera
2023-12-15, 23:08
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Haha dina teorier med någon utdaterad graf för att beskriva priserna är ju helt befängt.

Varför försöker du ens svara när du inte kan ett skit om det som diskuteras? Du bara drar ner debatten till en ren pajkastningsnivå.
Det är helt uppenbart för alla och envar i detta forum att du är en obildbar BLT som inbillar sig att man kan snacka upp fastighetspriserna på FB då du uppenbarligen förköpt dig.
Försök att skriva något med substans, dvs något som du faktiskt kan någonting om, och inte bara dina egna våta drömmar.

Avslutningsvis, Herengracht indexet betraktas internationellt som kanske inte den enda, men definitivt som den bästa vetenskapliga prediktorn vad det gäller fastighetspriser. Herengracht indexet är f.ö ett av de mest citerade artiklarna inom fastighetspriser. Ett otal andra länder har försökt att utföra liknande undersökningar, bl.a. Sverige där man tittat på utvecklingen av fastighetspriser i Gamla Stan i Stockholm. Problemet med den undersökningen är att Gamla Stan har gått från att vara det dyraste området till att vara ren slum fram och tillbaka ett antal gånger under mätperioden.

Inget av detta kommer du sannolikt att begripa, då du inte har någon som helst erfarenhet från forskning; men lik förbannat fortsätter du månad efter månad att försöka snacka ner fastighetspriserna på flashback.

Allt detta verkar dock vara fullständigt ovidkommande för dig, eftersom du sätter mer tilltro till din egen inbillning än andras utbildning.

Vänligen skicka inte fler meddelande till mig så lovar jag att låta dina fria fantasier flyga fritt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in