2023-12-15, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Men du tror fortfarande att vi är på botten?I så fall, får man fråga varför?

Nej jag tror det är en bit kvar att gå, i alla fall för vissa objekt där ute.
Citera
2023-12-15, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Jag upprepar igen som jag nämnt i tråden.
Sitter man med en go bostadskarriär i ryggen och har cashen så sitter man fint till om man bara härdar ut.
Priserna kommer öka på lagom till q1 nästa år - inflationen dippar rejält och räntorna kommer sänkas som ett pärlband framöver. Kombinera detta med kraftiga hyreshöjningar och rejält försenade byggstarter så kommer det bli en ketchupeffekt av priserna framförallt på villorna.

Med det resonemanget bör du visa vägen för oss torskar här inne.

Jag kan hjälpa dig, här har du ett nybyggnadsprojekt till salu:
https://www.bonava.se/bostad/stockholm/nacka/altadalen/syrenen#homes

Populärt och fint område.

Med ditt resonemang är det bara en uppgång som väntar 2024. Visa oss din tro på marknaden nu, köp upp en villa för 10 miljoner så har du en garanterad avkastning.
Senast redigerad av Matipa 2023-12-15 kl. 12:17.
Citera
2023-12-15, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Med det resonemanget bör du visa vägen för oss torskar här inne.

Jag kan hjälpa dig, här har du ett nybyggnadsprojekt till salu:
https://www.bonava.se/bostad/stockholm/nacka/altadalen/syrenen#homes

Populärt och fint område.

Med ditt resonemang är det bara en uppgång som väntar 2024. Visa oss din tro på marknaden nu, köp upp en villa för 10 miljoner så har du en garanterad avkastning.

Lite överprisat. Men du köper in dig i ett bra område. Tycker 8 miljoner är ett bra pris.
Du får skambuda innan räntorna vänder ner.
Citera
2023-12-15, 12:42
Medlem
Nåt får mig att känna att blivande bostadsköpare hänger här i tråden och följer tugget. Nu när vi ser allt fler fallna björnar och större andel tjurar i tråden vänder marknaden också upp igen. Eller så är FB en bra proxy för marknaden i övrigt också.

Historisk uppgång väntar nu mellan nov 2023 till dec 2023, precis som förutspått. Priser för Villor, Stockholms Län bottnade nov 2023. Priserna går alltid ner mellan nov och dec men i år är det andra bullar.

Kvm priset enligt Husmask var 48 900 i nov 2023 och klättrar nu till 53 400 i dec. Det är en rekorduppgång på 9 procent. Även omsättningen ser ut att landa högre än förra året. Observera att oftast ser man 3-4% nedgång nov till dec varje år.

Marknaden har vänt och det ska många bli varse om alldeles för sent. Först när priserna gått upp 20% från botten...

Jag följer intensivt hus och i områden i Stockholms Län ligger numera 1/3 av objekten med "budgivning pågår".
Så såg det INTE ut i höstas.
Citera
2023-12-15, 13:04
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Nåt får mig att känna att blivande bostadsköpare hänger här i tråden och följer tugget. Nu när vi ser allt fler fallna björnar och större andel tjurar i tråden vänder marknaden också upp igen. Eller så är FB en bra proxy för marknaden i övrigt också.

Historisk uppgång väntar nu mellan nov 2023 till dec 2023, precis som förutspått. Priser för Villor, Stockholms Län bottnade nov 2023. Priserna går alltid ner mellan nov och dec men i år är det andra bullar.

Kvm priset enligt Husmask var 48 900 i nov 2023 och klättrar nu till 53 400 i dec. Det är en rekorduppgång på 9 procent. Även omsättningen ser ut att landa högre än förra året. Observera att oftast ser man 3-4% nedgång nov till dec varje år.

Marknaden har vänt och det ska många bli varse om alldeles för sent. Först när priserna gått upp 20% från botten...

Jag följer intensivt hus och i områden i Stockholms Län ligger numera 1/3 av objekten med "budgivning pågår".

Kallas "Bull Trap"

Titta på fundamenta och forskningsresultat (t.ex. Herengracht indexet) så klarnar det säkert
Citera
2023-12-15, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Kallas "Bull Trap"

Titta på fundamenta och forskningsresultat (t.ex. Herengracht indexet) så klarnar det säkert

Nej ingen trap. Botten är bakom oss.

HerengrachtIndexet är från en svunnen tid när pengar faktiskt hade ett värde. Sen 70-talet har vi ett helt annat monetärt system och fasta tillgångar har ett inverst förhållande mot devalvering av valutan. Det är inte så komplext, tänk inte så mycket, lär dig bara att fasta tillgångar i princip alltid är bättre än något annat, särskilt när valutan saknar värde.

Indexet fyllde ett syfte förut men är helt satt ur spel med dagens penningpolitik. Hata inte spelaren, spela bara med istället. Tills korthuset faller.
Citera
2023-12-15, 13:18
Medlem
Citat:

Villor, ok. Stockholm, ok.
Nja, ska väl inte riktigt köpa villa i Sthlm men inte långt därifrån. Jag tittar på bostadsrätt, 1 r.o.k., tomträtt, hög belåning, dubbla stambyten samt takbyte direkt (skänt att slippa den mögliga plastmattan dock), inrökt, ingen balkong, särskilt utsatt områe, g:a Malmöhus Län. Säljaren vill ha ATH-pris.
Åsikter? Ska jag slå till?
Citera
2023-12-15, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Nja, ska väl inte riktigt köpa villa i Sthlm men inte långt därifrån. Jag tittar på bostadsrätt, 1 r.o.k., tomträtt, hög belåning, dubbla stambyten samt takbyte direkt (skänt att slippa den mögliga plastmattan dock), inrökt, ingen balkong, särskilt utsatt områe, g:a Malmöhus Län. Säljaren vill ha ATH-pris.

Nej men ett bud 55 procent under ATH är väl lämpligt.
Citera
2023-12-15, 14:00
Medlem
Citat:

Domedagsprofeterna kunde ju inte dölja sin enorma förtjusning över nedgången för villor i November. Som du säger ser hela den nedgången ut att hämtas upp nu.
Citera
2023-12-15, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak

Det beror på om slemhog vill sälja eller inte.

Skämt åsido. Usla objekt kan du göra klipp på. Men räkna med stora kostnader
Citera
2023-12-15, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Det beror på om slemhog vill sälja eller inte.

Skämt åsido. Usla objekt kan du göra klipp på. Men räkna med stora kostnader

Han behöver knappast sälja till ATH om han räknar med att lägga bud på, och få hem, Casa da Kittler för 90% rabatt.
Citera
2023-12-15, 15:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Verkar som att inflationen är lägre än väntat. Kan nog mycket väl vara så att toppen är nådd och sänkningar ligger på horisonten.

"Inflationen sjönk till 3,6 procent i november enligt måttet KPIF, rapporterar SCB.

”En tidig julklapp”, kallar SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén nyheterna."
Norén är märklig. Han verkar tro att alla är bolånetorskar i Stockholm. Eller så propagerar han i egenintresse...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in