Citat:
Ursprungligen postat av
Carl980
Nåt får mig att känna att blivande bostadsköpare hänger här i tråden och följer tugget. Nu när vi ser allt fler fallna björnar och större andel tjurar i tråden vänder marknaden också upp igen. Eller så är FB en bra proxy för marknaden i övrigt också.
Historisk uppgång väntar nu mellan nov 2023 till dec 2023, precis som förutspått. Priser för Villor, Stockholms Län bottnade nov 2023. Priserna går alltid ner mellan nov och dec men i år är det andra bullar.
Kvm priset enligt Husmask var 48 900 i nov 2023 och klättrar nu till 53 400 i dec. Det är en rekorduppgång på 9 procent. Även omsättningen ser ut att landa högre än förra året. Observera att oftast ser man 3-4% nedgång nov till dec varje år.
Marknaden har vänt och det ska många bli varse om alldeles för sent. Först när priserna gått upp 20% från botten...
Jag följer intensivt hus och i områden i Stockholms Län ligger numera 1/3 av objekten med "budgivning pågår".
Så såg det INTE ut i höstas.
Villor, ok. Stockholm, ok.
Nja, ska väl inte riktigt köpa villa i Sthlm men inte långt därifrån. Jag tittar på bostadsrätt, 1 r.o.k., tomträtt, hög belåning, dubbla stambyten samt takbyte direkt (skänt att slippa den mögliga plastmattan dock), inrökt, ingen balkong, särskilt utsatt områe, g:a Malmöhus Län. Säljaren vill ha ATH-pris.
Åsikter? Ska jag slå till?