2023-12-15, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Det hitills mest märkliga är att om montören monterade 4st ihopslagna master. Är varför hissen inte rasade direkt när när montören åkte upp och kopplade loss masten. För inte klättrar man upp 6m och kopplar loss den när praxis är att alltid ta hissen upp och koppla loss.
Håller med, oerhört märkligt. Oavsett om två sektioner satt ihop, fast utan bultar, från hissfirmans lager eller om montören lyfte dit en sektion och på något sätt glömde bultarna borde det ha märkts omgående när man åkte upp för att lossa kranen. Några gubbar och en skottkärra hit eller dit borde inte göra så stor skillnad när krankorgen vägen 3 ton.

Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Alimaks ansvar kan utkrävas på två grunder;
1.Säljer(i delar)hissar som människor åker i o riskerar livet utan att själva stå för monteringen också.
2.Säljer modeller med livsfarlig bristande konstruktion i 20år utan att bygga bort problemet.Folk har länkat till en tysk producent av bygghissar som byggt bort problemet.
Det monteras, byggs, armeras och gjuts hundratals ton väggar, balkar, bjälklag, trappor och hissar varje dag på byggarbetsplatser av företag som köper material och produkter från andra företag. Även dessa skulle så klart kunna få ödesdigra konsekvenser vid felaktig hantering. Varför ska bygghissar vara något undantag som bara tillverkaren själv ska få montera?
Citera
2023-12-15, 16:54
Medlem
Citat:
Det hitills mest märkliga är att om montören monterade 4st ihopslagna master. Är varför hissen inte rasade direkt när när montören åkte upp och kopplade loss masten. För inte klättrar man upp 6m och kopplar loss den när praxis är att alltid ta hissen upp och koppla loss.

Detta ser jag också som en systemfel. Masterna skall inte kunna sitta så hårt i varandra att man kan belasta skarven oskruvad med en sidomonterad klump på 3 ton.

Hade montören monterat 3st master så är det otroligt orimligt att han skulle ha åkt upp för halva tornet med vetskap att den inte var dragen och där klättrat någon meter för att koppla loss och sedan åka ner och då struntat i att dra masten.

Det är förövrigt en väldigt erfaren montör vi pratar om.
Har ingen aning om montörens kompetens men låt mig tvivla på den.

Vissa här har motsatt uppfattning mot dig och tycker att mastdelarna faktiskt ska sitta kvar och tåla en massa belastning även utan bultar. Så olika folk kan tycka. Och de hävdar systemfel de med om det inte är så. Ni kan omöjligen ha rätt båda.

Var finns uppgiften att det var flera mastdelar som lyftes dit utan bultar? Jag har bara sett uppgifter på en skarv med 4 ej monterade bultar precis i höjd med korgbotten.

Hur det gick till vid detta lyftet är väl inte uttalat?
Citera
2023-12-15, 16:57
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Tung vecka för bygg, det händer lite för mycket just nu
Ja bygg är nog den värst drabbade av olyckor, stora som små. Det är nog kopplat till verksamheten som är komplicerad och med många farliga maskiner och moment.
Sverige ligger nog ändå långt framme vad gäller arbetsmiljö. Har nån koll på hur det ser ut i övrigt i EU?
Citera
2023-12-15, 17:00
Medlem
Finns det en bild på 26 åringen som dog? Vill se om han var snygg
Citera
2023-12-15, 17:00
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laktosfridiet
Diskussionen om att någon obehörig har pillat på något ändlägesbrytare är dock väldigt hypotetisk. Personligen har jag under mina år i byggbranschen aldrig hört talas om att någon skulle göra det. Särskilt inte när det finns en tornkran om det nu är något som absolut måste upp eller ner till det översta våningen.

Är ingen hissmontör så vet inte hur det fungerar praktiskt, men har fått för mig att man programmerar elektroniskt var hissen ska stanna för de olika våningsplanen. Det är inte nån skruv som man kan gå och pilla lite på för att man är full i fan.

Får och får... Hiltis fetaste batteridrivna mutterdragare drar upp till 1000Nm. Problemet med mutterdragare är snarare att inte dra för hårt.

https://www.lunakatalogen.no/storage/CE3C18A5C893449832BD3E25E7ECA43639A9B4C6A86EE548A7 F16840FBB98C19/8e091a3e641942ef97980d135e5e1313/pdf/media/8e053139074149ee9cd2f42f0adf43ac/816815.pdf

Åtdragningsmoment generellt sett för M24 i 10.9 och 12.9 klasserna (bör vara någon av dessa kan jag tycka i dylik applikation) är 935 resp 1120 Nm. Kan vara lägre klassning också, jag har faktiskt ingen aning. Jag bara hyptotetiskt utgår ifrån att jag skulle vilja ha hög klassning med hängsle och livrem på dylik infästning...
Men hållfasthetsmässigt kan jag tycka att typ 2 av de bakre M24 korrekt dragna med vanlig 8.8-klassning borde hålla i just denna applikationen. Gissningsvis! Tack vare styrningarna så blir det ju ren sträckning det rör sig om. Och Inga segment som belastar vidare utan bara korgen med innehåll, dvs max ca 4000kg här, och korta avstånd så blir inga monstruösa momentkrafter (1000-1500mm från mast till CoG?)

Men jag funderade egentligen mest på om mutterdragare ökat slitaget på förbandet eller nylocen, därav att det det inte är att föredra.
Citera
2023-12-15, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

Vissa här har motsatt uppfattning mot dig och tycker att mastdelarna faktiskt ska sitta kvar och tåla en massa belastning även utan bultar. Så olika folk kan tycka. Och de hävdar systemfel de med om det inte är så. Ni kan omöjligen ha rätt båda.

Var finns uppgiften att det var flera mastdelar som lyftes dit utan bultar? Jag har bara sett uppgifter på en skarv med 4 ej monterade bultar precis i höjd med korgbotten.

Om mastsektionerna är konstruerade för att sitta ihop även utan mastbultar är det såklart bra om de också gör det. Om mastsektionerna däremot är konstruerade för att sitta ihop endast tack vare de fyra mastbultarna hade det känts säkrare om det inte gick att lyfta tre mastsektioner som sitter ihop med varandra, där en skarv saknar bult utan bara hålls kvar av galv/rost/is/vadsom...
Citera
Medlem
Citat:
Det var inga hissmontörer där på varken fredag eller på måndag.

Inga ställningsmontörer heller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Alimaks ansvar kan utkrävas på två grunder;
1.Säljer(i delar)hissar som människor åker i o riskerar livet utan att själva stå för monteringen också.
2.Säljer modeller med livsfarlig bristande konstruktion i 20år utan att bygga bort problemet.Folk har länkat till en tysk producent av bygghissar som byggt bort problemet.
Nu är det fullt lagligt att sälja maskiner som byggs ihop slutgiltigt av andra. Kravet är att den är godkänd och har manual. Det är uppfyllt.
Följer man manualen, vilket inte är speciellt svårt, är den helt säker.

Att idioter inte följer manualen lägger INTE över ansvaret på ursprungstillverkaren.

Att nån annan tillverkare valt en delvis annorlunda lösning innebär inte att den hissen automatiskt har bättre total säkerhet.
Citera
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja bygg är nog den värst drabbade av olyckor, stora som små. Det är nog kopplat till verksamheten som är komplicerad och med många farliga maskiner och moment.
Sverige ligger nog ändå långt framme vad gäller arbetsmiljö. Har nån koll på hur det ser ut i övrigt i EU?

Mycket tunga lyft och höga höjder, det är svårt att helt komma ifrån olycksrisken tyvärr..
Jag tror precis som du att vi har väldigt bra arbetsmiljöregler och överlag bra efterlevnad, tror stora delar av västvärlden är snarlik medan öst och fattigare/outbildade regioner och delar av världen såklart är mer eftersatta.
Citera
2023-12-15, 17:03
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

Att det skall vara tight fit håller jag med om men det finns en rimlighet och en orimligthet i hur tight..

Det har kommit fram att det är tre master som sitter i hissen. Så troligen var det ett "mastpaket" på 3 eller 4 ihopslagna master som kom till bygget.

Att en erfaren montör skulle ta emot ett mastpaket på 3st master och bara ställt på dessa och sedan åkt upp och och koppla loss med vetskapen att det inte är draget med all den risken är inte troligt.

Har montören tagit emot ett mastpaket på 4master. Skruvat fast det mastpaketet som man skall. Och sedan inte kontrollerat mastens övriga skarvar utan antagit att dessa satt ihop som det bör så är det sjukt att hissen redan där inte ramlade ner.
Citera
2023-12-15, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laktosfridiet
Håller med, oerhört märkligt. Oavsett om två sektioner satt ihop, fast utan bultar, från hissfirmans lager eller om montören lyfte dit en sektion och på något sätt glömde bultarna borde det ha märkts omgående när man åkte upp för att lossa kranen. Några gubbar och en skottkärra hit eller dit borde inte göra så stor skillnad när krankorgen vägen 3 ton.

Det monteras, byggs, armeras och gjuts hundratals ton väggar, balkar, bjälklag, trappor och hissar varje dag på byggarbetsplatser av företag som köper material och produkter från andra företag. Även dessa skulle så klart kunna få ödesdigra konsekvenser vid felaktig hantering. Varför ska bygghissar vara något undantag som bara tillverkaren själv ska få montera?
Det behöver inte vara tillverkare men borde vara säljare iallafall.För att det är ett färdmedel likt en bil , buss , eller ett tåg som får oproportionerligt dödligt utgång vid varje olycka o sen börjar alla skylla ifrån sig (gamla vanliga)
Citera
2023-12-15, 17:06
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckVAR
Inga ställningsmontörer heller?

Iaf inte på måndagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto