Citat:
Ursprungligen postat av
Gold94
Jag antar att du inte tar flyget till din destination på semestern? Trots rigorös verkligen rigorös besiktning av flygplan efter varje rutt sker sällsynta flygolyckor.
Fatta att det är omöjligt att någonting är 100% säkert.
Har du förresten någon lösning på det mr. vet och kan allt?
Fatta att det här är ett "slarvfel" alternativt sabotage och det har noll med Alimak att göra!
Skillnaden är att flyget har jobbat extremt hårt med säkerhet i decennier. Man ser på säkerhet på ett helt annat sätt än vad många i denna tråden gör. Det finns en stark drivkraft för säkerhet och mycket krav utifrån att minimera olyckor.
Även om något inte kan vara 100% säkert, så pushar man detta hela tiden inom flyget. Det är därför flygindustrin har lyckats bli ett av de mest säkra transportsätten.
Vissa argumenterar emot mig här med att flyget har helt annat kapital och resurser. Men det är inte riktigt det jag syftar på.
Byggbranschen ligger riktigt efter. Mycket oseriösa företag, och även hos de seriösa företagen fungerar arbetsmiljöarbetet dåligt.
Arbetsmiljöarbetet är dåligt integrerat, och det händer så mycket på ett bygge med så många aktörer involverade, att det är oerhört svårt att få ett robust system som fångar upp alla brister och förebygger olyckor.
Även om detta var ett slarvfel, så är det spektakulärt hur det kunde hända. I alla fall vad av de spekulationerna jag har hunnit läsa i tråden och nyheterna.
Hur ett sådant ”slarvfel” har lyckats gå obemärkt förbi till det skede att fem personer ställer sig i hissen, som rasar ner, är anmärkningsvärt.
Även om det är anmärkningsvärt så är det inte förvånande, enligt min anekdotiska erfarenhet inom branschen. Det sker såna här missar hela tiden, och oftast går det bra. Nästa tillfälle går det illa, som i detta fallet, och alla pekar finger och letar syndabock.
Några utredningar och dömda chefer senare så landar det i någon utökad säkerhetsrutin som i praktiken blir en skrivbordsprodukt. Ett år senare är det bortglömt och business as usual.
Byggindustrin måste reformeras från grunden, annars kommer de leva med dessa dödstal i evighet framåt.