2023-12-15, 14:29
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Krantid tror jag inte. Segmenten är nog så lätta att man kan handskas med dom för han.. aluminium tror jag... ger mig fan på att det inte var meningen hissen skulle gå så högt upp.

140kg st väger dom.
Citera
2023-12-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Därför att Alimak har underlåtit att konstruera in en sådan lösning, trots att de har varit väl medvetna om den risk det innebär.

Det är väl klart att då man belastar något som inte sitter fast på ett riktigt sätt då kan den till slut ge vika.
Citera
2023-12-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Förekommer det, eller har det nånsin hänt, att en ny våning för hissen förbereds och får stå så halvfärdig ett tag - hur ser i så fall rutinerna ut för det (tekniskt stopp, varningsskylt, etc)?
Vet ju inte men våningsbegränsningen borde va hundra.. nån fan har pillat på detta.. Helt övertygad om det.
Citera
2023-12-15, 14:33
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laktosfridiet
Tror inte att någon som har behörighet att montera an bygghiss kan missa vad som händer on man bara staplar mastsektionerna på varandra utan att skruva ihop dem. Kan man inte räkna ut det lär man bli varse när man åker upp med hisskorgen för att lossa kranen.

Det vi är inne på här och diskuterar är alltså att byggare på plats modifierat ändlägesbrytarna för att åka upp på en sektion som inte är driftsatt ännu.
Jag tror precis som du inte att en utbildad montör skulle missa skruvförbanden. Varför de inte fanns på plats är såklart en väldigt intressant fråga!

Det låter troligt att de använt hissen för att komma åt och lossa kranen! Isf är det ganska obegripligt för mig att inte verifierar alla bultförband och infästningar under tiden man åker upp...
Borde ju varit en av de viktigaste punkterna att hamra in hos montörerna under utbildningen!

Citat:
Ursprungligen postat av laktosfridiet
De ska momentdras enligt manualen, föcrmodligen dras de istället oftast med mutterdragare och i bästa fall något stickprov med momentnyckel...

Får man lov att dra de alls med mutterdragare? Det lär krävas rätt rejäla bestar för de dimensionerna.
Citera
2023-12-15, 14:37
Medlem
Om Riskbedömning.

Riskbedömning - hur allvarliga är riskerna i din arbetsmiljö?

Citat
Riskbedömning är att bedöma de risker som har identifierats i verksamheten för att värdera om riskerna är allvarliga eller inte. Att bedöma risker är en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/arbeta-med-arbetsmiljon/systematiskt-arbetsmiljoarbete-sam/riskbedomning/

Mycket viktigt att följa detta. Mer viktigare än vad man tror.
Citera
2023-12-15, 14:38
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Därför att Alimak har underlåtit att konstruera in en sådan lösning, trots att de har varit väl medvetna om den risk det innebär.

Jag antar att du inte tar flyget till din destination på semestern? Trots rigorös verkligen rigorös besiktning av flygplan efter varje rutt sker sällsynta flygolyckor.

Fatta att det är omöjligt att någonting är 100% säkert.

Har du förresten någon lösning på det mr. vet och kan allt?

Fatta att det här är ett "slarvfel" alternativt sabotage och det har noll med Alimak att göra!
Senast redigerad av Gold94 2023-12-15 kl. 14:41.
Citera
2023-12-15, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
140kg st väger dom.
Ok då är det kran som gäller ju
Citera
2023-12-15, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Jag antar att du inte tar flyget till din destination på semestern? Trots rigorös verkligen rigorös besiktning av flygplan efter varje rutt sker sällsynta flygolyckor.

Jag tror inte Alimak kommer att ställas till svars i detta fall men jag skulle bli mycket förvånad om dom inte ser över och utvecklar sin konstruktion för att detta inte ska kunna hända i framtiden. Nu har ju sannolikheten plötsligt ökat markant mot tidigare och om konsekvensen dessutom är dödsfall undrar jag om dom inte riskerar att även börja modifiera befintligt bestånd
Citera
2023-12-15, 14:45
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
140kg st väger dom.

Rejäla bestar! Tyckte jag såg nånstans att korg med motor väger ungefär 3 ton, stämmer det?
Citera
2023-12-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Det vi är inne på här och diskuterar är alltså att byggare på plats modifierat ändlägesbrytarna för att åka upp på en sektion som inte är driftsatt ännu.

Diskussionen om att någon obehörig har pillat på något ändlägesbrytare är dock väldigt hypotetisk. Personligen har jag under mina år i byggbranschen aldrig hört talas om att någon skulle göra det. Särskilt inte när det finns en tornkran om det nu är något som absolut måste upp eller ner till det översta våningen.

Är ingen hissmontör så vet inte hur det fungerar praktiskt, men har fått för mig att man programmerar elektroniskt var hissen ska stanna för de olika våningsplanen. Det är inte nån skruv som man kan gå och pilla lite på för att man är full i fan.

Citat:
Får man lov att dra de alls med mutterdragare? Det lär krävas rätt rejäla bestar för de dimensionerna.

Får och får... Hiltis fetaste batteridrivna mutterdragare drar upp till 1000Nm. Problemet med mutterdragare är snarare att inte dra för hårt.
Citera
2023-12-15, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94

Fatta att det här är ett "slarvfel" alternativt sabotage och det har noll med Alimak att göra!
Skillnaden är att flyget har jobbat extremt hårt med säkerhet i decennier. Man ser på säkerhet på ett helt annat sätt än vad många i denna tråden gör. Det finns en stark drivkraft för säkerhet och mycket krav utifrån att minimera olyckor.

Även om något inte kan vara 100% säkert, så pushar man detta hela tiden inom flyget. Det är därför flygindustrin har lyckats bli ett av de mest säkra transportsätten.

Vissa argumenterar emot mig här med att flyget har helt annat kapital och resurser. Men det är inte riktigt det jag syftar på.

Byggbranschen ligger riktigt efter. Mycket oseriösa företag, och även hos de seriösa företagen fungerar arbetsmiljöarbetet dåligt.

Arbetsmiljöarbetet är dåligt integrerat, och det händer så mycket på ett bygge med så många aktörer involverade, att det är oerhört svårt att få ett robust system som fångar upp alla brister och förebygger olyckor.

Även om detta var ett slarvfel, så är det spektakulärt hur det kunde hända. I alla fall vad av de spekulationerna jag har hunnit läsa i tråden och nyheterna.

Hur ett sådant ”slarvfel” har lyckats gå obemärkt förbi till det skede att fem personer ställer sig i hissen, som rasar ner, är anmärkningsvärt.

Även om det är anmärkningsvärt så är det inte förvånande, enligt min anekdotiska erfarenhet inom branschen. Det sker såna här missar hela tiden, och oftast går det bra. Nästa tillfälle går det illa, som i detta fallet, och alla pekar finger och letar syndabock.

Några utredningar och dömda chefer senare så landar det i någon utökad säkerhetsrutin som i praktiken blir en skrivbordsprodukt. Ett år senare är det bortglömt och business as usual.

Byggindustrin måste reformeras från grunden, annars kommer de leva med dessa dödstal i evighet framåt.
Senast redigerad av staschen 2023-12-15 kl. 14:55.
Citera
2023-12-15, 14:57
Medlem
ariers avatar
Citat:
Jag tror precis som du inte att en utbildad montör skulle missa skruvförbanden. Varför de inte fanns på plats är såklart en väldigt intressant fråga!

Det låter troligt att de använt hissen för att komma åt och lossa kranen! Isf är det ganska obegripligt för mig att inte verifierar alla bultförband och infästningar under tiden man åker upp...
Borde ju varit en av de viktigaste punkterna att hamra in hos montörerna under utbildningen!

Finns skruvdragare med kalibrerad momentnyckel i där du kan få exakt det momentet du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in