2023-12-06, 16:51
Medlem
NixYOs avatar
För tre dagar sedan publicerade Fria Tider en artikel där de skriver att en manlig kassörska på en Pressbyrån i Göteborg sköts.

https://www.friatider.se/har-skjuts-gangkriminelle-kassorskan-pa-pressbyran
Citat:
En gängkriminell 20-årig man sköts när han jobbade som kassörska på Pressbyrån i Göteborg, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningens uppgifter tillhör den manlige kassörskan det kriminella nätverket Södra Biskop, som ligger i konflikt med det rivaliserande nätverket Norra Biskop.
Jag vet inte hur man får för sig att formulera sig på detta viset. Det kan inte vara en anglicism, enär det på engelska inte finns olika former av ordet beroende på arbetarens kön. Det ända jag kan tänka mig är att en viss sorts sexuella avvikare bor hyresfritt i skribentens hjärna!

https://files.catbox.moe/zwmj9o.jpg
https://files.catbox.moe/cs6vfp.png

Extra roligt när rubriken lyder Här skjuts gängkriminelle kassörskan på Pressbyrån.
Senast redigerad av NixYO 2023-12-06 kl. 16:57.
Citera
2023-12-06, 17:30
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
För tre dagar sedan publicerade Fria Tider en artikel där de skriver att en manlig kassörska på en Pressbyrån i Göteborg sköts.

https://www.friatider.se/har-skjuts-gangkriminelle-kassorskan-pa-pressbyran

Jag vet inte hur man får för sig att formulera sig på detta viset. Det kan inte vara en anglicism, enär det på engelska inte finns olika former av ordet beroende på arbetarens kön. Det ända jag kan tänka mig är att en viss sorts sexuella avvikare bor hyresfritt i skribentens hjärna!

https://files.catbox.moe/zwmj9o.jpg
https://files.catbox.moe/cs6vfp.png

Extra roligt när rubriken lyder Här skjuts gängkriminelle kassörskan på Pressbyrån.

Det har jag hört fler gånger. Tror att vissa gör skillnad på "kassörska" och "kassör", på det sättet att en kassör har hand om pengarna på t.ex. ett företag eller i en förening, medan en kassörska är någon som sitter i en kassa i en livsmedelsaffär eller lunchrestaurang t.ex.. Då blir en manlig snabbköpskassör lätt en "kassörska" på samma sätt som vi säger "manlig sjuksköterska". Eftersom "sjukskötare" är ett delvis annorlunda yrke (en vårdare med lägre utbildning än en ssk, på mental- eller fältsjukhus).
Citera
2023-12-06, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har jag hört fler gånger. Tror att vissa gör skillnad på "kassörska" och "kassör", på det sättet att en kassör har hand om pengarna på t.ex. ett företag eller i en förening, medan en kassörska är någon som sitter i en kassa i en livsmedelsaffär eller lunchrestaurang t.ex.. Då blir en manlig snabbköpskassör lätt en "kassörska" på samma sätt som vi säger "manlig sjuksköterska". Eftersom "sjukskötare" är ett delvis annorlunda yrke (en vårdare med lägre utbildning än en ssk, på mental- eller fältsjukhus).

Jag tror inte att de flesta journalister är vakna nog att tänka på skillnaden eller ärliga nog att bry sig om den. För svenska journalister är alla skjutvapen automatvapen, alla fyrverkeripjäser är raketer och alla sparkar är karatesparkar. Total intellektuell öken eller medvetet oärlig sensationslism.
Citera
2023-12-13, 10:06
Medlem
Dranghoffs avatar
Nu på Ekot talades om Polens nye premiärminister ”dånnöld tassk”.

Karlen är faktiskt polack och heter ”dånald tousk”.

Otroligt vad angloförstörda svenskar är.
Citera
2023-12-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff

Men det här är helt vanligt. Om folk inte vet så uttalar de namnen som de hört det göras på engelska. I t ex Finland om du är svensk och heter John, Jack eller David så kommer alla, förutom svenskspråkiga, kalla dig /dʒɒn/, /dʒæk/ eller /deɪvɪd/ tills du tillrättavisar dem.
Citera
2023-12-14, 21:24
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Men det här är helt vanligt. Om folk inte vet så uttalar de namnen som de hört det göras på engelska. I t ex Finland om du är svensk och heter John, Jack eller David så kommer alla, förutom svenskspråkiga, kalla dig /dʒɒn/, /dʒæk/ eller /deɪvɪd/ tills du tillrättavisar dem.

Men en nyhetsuppläsare i landets förnämsta prestigenyhetsmedium är inte ”folk”. Och Donald Tusk sitter inte i något polskt byråd. Man kan begära att Ekots medarbetare känner till en av Europas mest kända politiker, som dessutom varit EU:s högste företrädare i fem år.
Citera
2023-12-14, 23:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Nja, efternamnet har ingen diftong, utan uttalas "tosk" ned samma vokal som i "ost".

Citat:
Ja, det där är ju rätt genant. Men Tusks efternamn ser faktiskt lite konstigt ut också för en polack. Det är inte polskt, utan kasjubiskt.
Citera
2023-12-15, 10:35
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nja, efternamnet har ingen diftong, utan uttalas "tosk" ned samma vokal som i "ost".

[...]

Med ”ou” menar jag o som i ost. Det är svårt att finna en otvetydig symbol för det svenska o-ljudet eftersom o även kan uttalas å. För att i görligaste mån undanröja risken för missförstånd använder jag det franskinspirerade ”ou”, även om det misslyckades i just det här fallet.
Citera
2023-12-15, 11:20
Medlem
Citat:

Nu heter han förvisso Donald Franciszek Tusk och namn börjar alltid med en versal, både Donald och Tusk är namn.

Enligt Wiki är uttalet fonetiskt['dɔnalt fran'ʨiʃɛk 'tusk]) Så "tusk" är det korrekta uttalet, om nu inte polackerna har ett annat uttal för den fonetiska koden.
Citera
2023-12-15, 11:41
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:

Oförsvarligt, men jag har reagerat på hur likt hans namn är Donald Trumps.
Citera
2023-12-15, 13:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu heter han förvisso Donald Franciszek Tusk och namn börjar alltid med en versal, både Donald och Tusk är namn.

Enligt Wiki är uttalet fonetiskt['dɔnalt fran'ʨiʃɛk 'tusk]) Så "tusk" är det korrekta uttalet, om nu inte polackerna har ett annat uttal för den fonetiska koden.

Lyssna:

https://forvo.com/word/donald_tusk/
Citera
2023-12-15, 13:23
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Det där är en transkription med IPA, där [u] är vokalen i svenska Tor men kort. Transkriptionen visar inte något korrekt svenskt uttal utan det inhemska polska. Normal svensk anpassning av polska namn brukar inbegripa bl.a. aspiration av klusiler som [t], justering av vokal- eller konsonantlängd (och kvalitet) till svenska betoningsregler och åsidosättande av den avtoningsregel som gör Donald till Donalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in