Citat:
Ursprungligen postat av
zantera
Finns väl några paralleler man kan dra med Arsenal tidigare under Arteta. 2 säsonger där man slutade 8a i rad, uträknade, "närmare mittenlag än topplag". I Arsenal's fall har det än så länge lönat sig att backa tränaren. Vem vet med ETH? Han förtjänar såklart en del av kritiken (med värvningar som inte lyckats osv) samtidigt känns det inte i dagsläget som det finns några starka alternativ, eller att en förändring på posten skulle göra speciellt mycket. Ta ryktet med Potter t.ex, en bra tränare som dock hade problem med pressen i Chelsea och det hade varit dubbla pressen om han kom till Man Utd. Är det verkligen någon som tänker "fan, honom ska vi ha!"?
Sen har ju inte skadorna hjälpt heller, dock säger jag inte det som en ursäkt (alla lag har skador) men det påverkar såklart.
Arteta började mitt i säsongen i sin första säsong som tränare för Arsenal, vilket också var hans första år som tränare överhuvudtaget. Man kan ju ändå se en tydlig riktning uppåt från var klubben såg ut då till var den är nu, på ganska kort tid med Arteta vid rodret. Att vi är i toppskiktet i år bevisar ju att han är en väldigt bra tränare, redan i sitt första jobb.
Ten Hag hade en ganska imponerande första tid i United, men samtidigt svårt att säga hur stor del av skulden till klubbens situation just nu ligger på honom. Ett av hans största misstag var dock att inte förnya De Geas kontrakt och separera med Ronaldo. Nu har de en sämre målvakt för dyra pengar och ingen renodlad 9a i världsklass längre.
Jag hade nog gett Ten Hag mer tid, men frågan är hur mycket tid? Ser ingen klar uppgradering just nu och det skulle potentiellt kunna skada klubben ännu mer. Graham Potter verkar som en väldigt dålig ersättare med hög risk för att hamna i samma situation som med Chelsea.
Ja United har haft mycket skador till en nivå som stuckit ut ändå. Det påverkar ju såklart, men sen beror det ju också på hur tränaren behandlar en sån situation och hur det kan förhindras.