2023-12-14, 23:36
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hmm, ok, så det är en regionchef som säger att de var där i tisdags. Hon talar också om att den höjts successivt. Och det är en journalist som återger vad hon sa.

Då väljer nog jag att tro på en version som innebär att de var där i tisdags och reste hissen och i torsdags eller fredags var de där och höjde den.

Jaha okej, då säger jag midnatt mellan Ons-Tors.
Det är nämligen precis mittemellan Tisdag och Fredag - det blir min version och känns tryggt så eftersom jag inte kan ha så mycket fel åt något håll med denna version.
Citera
2023-12-14, 23:37
Medlem
Citat:
Hmm, ok, så det är en regionchef som säger att de var där i tisdags. Hon talar också om att den höjts successivt. Och det är en journalist som återger vad hon sa.

Då väljer nog jag att tro på en version som innebär att de var där i tisdags och reste hissen och i torsdags eller fredags var de där och höjde den.

Det troligaste är att de var bara där på tisdag förra veckan och höjde hissen, men på ett felaktigt sätt.
Citera
2023-12-14, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Geda monterar man ju oftast 1 mastbit i taget innifrån hissen, alltså mindre och lättare saker att hantera!
Gedas konstuktion med att skruvarna sitter fast i masten är ju rätt behändig, de är ju bara att fälla upp och dra åt! Fortfarande måste du komma ihåg att dra mastbulten!

Sen i andra perspektiv kanske de inte alltid är optimalt med bultarna hängande i masten, tex vid lastning, transport mm. Lättare att bulten blir skadade!
Ok, så här kan vi alltså konstatera en tydlig trade-off mellan lösningarna? Att Geda har en smidig lösning, med nackdelen att bultarna riskerar att skadas. Vilket heller inte bör underskattas ur säkerhetsynvinkel.

Någon påstod att Geda har elektriska förreglingar som spärrar motor om förbanden inte är åtdragna. Stämmer det?
Citera
2023-12-14, 23:42
Medlem
Ett tänkbart scenario, som ger både chefen på ABC och källa på flashback rätt, skulle väl kunna vara att dom monterade masten på tisdagen men kom tillbaka på fredagen för att iordningställa bomlag, grindar mm för att släppa upp hissen till nästa plan
Citera
2023-12-14, 23:42
Medlem
Citat:

Nu visa du precis hur lite du kan om verkligheten, fortsätt sitta i ditt mörka rum och fantisera! Det är uppenbart att du varken kan ngt om byggen eller ens varit i närheten av en bygghiss!

Hissen lär har monterats för ett bra tag sen, troligen sen huset va 2-3 våningar högt! Och sen höjt i takt med huset växer upp. Och det va inte i tisdags!
Citera
2023-12-14, 23:46
Medlem
Citat:
Nu visa du precis hur lite du kan om verkligheten, fortsätt sitta i ditt mörka rum och fantisera! Det är uppenbart att du varken kan ngt om byggen eller ens varit i närheten av en bygghiss!

Hissen lär har monterats för ett bra tag sen, troligen sen huset va 2-3 våningar högt! Och sen höjt i takt med huset växer upp. Och det va inte i tisdags!

Äntligen någon som vet vad han pratar om! Tack.
Citera
2023-12-15, 00:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Bortsett från att det tidigare nämnts i tråden just att det var så det var, vilket var vad jag utgick ifrån.

Jag noterar dock att inte du heller vet när vad skett, så ta du och tagga ner lite istället för att bara snacka en massa skit! Du har ju inte ens koll på vad som skrivits i tråden!
Citera
2023-12-15, 00:04
Medlem
Citat:
Bortsett från att det tidigare nämnts i tråden just att det var så det var, vilket var vad jag utgick ifrån.

Jag noterar dock att inte du heller vet när vad skett, så ta du och tagga ner lite istället för att bara snacka en massa skit! Du har ju inte ens koll på vad som skrivits i tråden!

Hissen är inte monterad i tisdags, den höjdes då enligt Abc! Då vill du påstå att den monterades i tisdags och höjdes i fredags!!
Jag har koll, men tråden är rätt tröttsam att läsa pga dig!

Du prata om saker du inte förstår ens, så fortsätt du fantisera på kammaren!
Citera
2023-12-15, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hur ser framtiden ut för hissmontörerna som senast monterade bygghissen innan den föll?

Citat
ABC Ställningar – Din kompletta leverantör!

ABC Ställningars huvudprodukt har historiskt sett varit byggnadsställningar men vi vet att det är lättare att arbeta med ett fåtal leverantörer. Därför erbjuder vi idag produkter som är starkt relaterade till byggentreprenader.

https://www.abcstallningar.se/byggforetag/

Enligt ABC Ställningars hemsida så har de i grund och botten hållit på med byggnadsställningar och därför tror inte jag att de är riktigt utbildade hissmontörer utan bara ställningsarbetare som tar på sig sådana här uppdrag.

Jag tror att deras fortsatta framtid kommer till att bli skit.
Citera
2023-12-15, 00:08
Medlem
ariers avatar
Citat:
Hissen är inte monterad i tisdags, den höjdes då enligt Abc! Då vill du påstå att den monterades i tisdags och höjdes i fredags!!
Jag har koll, men tråden är rätt tröttsam att läsa pga dig!

Du prata om saker du inte förstår ens, så fortsätt du fantisera på kammaren!

Du som har koll. Varför är inte det fasta grinden monterad på översta bomlaget om hissen höjdes förra fredagen? Nu är det bara ett staket som är ställt på sidan.
Citera
2023-12-15, 00:09
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
Vadå frukostrast på 30 minuter?? Kanske dags att dessa byggarbetare börjar arbeta inom hemtjänsten. Här finns inga fika raster utan enbart ca lunchraster på ca 80 minuter vardera. Arbeta 07.00- 16.00 och därefter gratis arbete ca en timma per dag. Arbetstiden blir ca 5-7 timmar. Toalett besök före arbetsdagens början och sedan ev. vid lunchrasten och efter arbetsdagens slut.

Du är på arbetet 9 timmar om dagen. 1 timma är för rast eller raster. Det innebär att man arbetar 8 timmar.
Citera
2023-12-15, 00:10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Man åker inte i eller på en motorsåg och den har massor med säkerhetsdetaljer typ stannar såfort man släpper gasen eller fäller skyddet
Så du menar att bygghissar INTE skulle ha massor med säkerhetsdetaljer? 🤔🤓
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in