2023-12-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
De helt avgörande bevisen ska inte kunna gå att diskutera.
Det är helt rätt, och det är förmodligen därför du undviker dem.

Citat:
Nä jag kommer aldrig ifrån det med vattenpass. Inte du heller.
Du säger att dom blir defekta efter avståd. Man kanske ska stämma nåt vattenpass-företag så dom får bevisa att det blir objektivt raka sträckor relativt till startpunkten, genom avstånd och den tekniken.

Vattenpasset visar vad som är horisontellt där du står. Âr inte det bra nog? Varför i hela friden förstår du inte hur det fungerar? Vad ska du göra med en vattenpass som är 100 meter lång?
Citat:
Du säger nä stjärnorna och min teoretiskt mentala process står över, ja ämnet faktiskt. Det geologiska. jorden..
Ta först reda på vart du är. sen kan du tolka stjärnor hur du vill med korrekt tillämpning.
Vad menade du med detta? Är det ännu ett försök att undvika att diskutera de mest uppenbara bevisen på att jorden är rund?

Citat:
Du säger att vi är för små. Jag frågar då vart gränsen går. Hur stor måste man vara för att inte kunna vara integrerad i denna kurvatur-baserade balans-akt vi håller på med? Eftersom det vi förhåller oss till för att stå upprätt kröker sig med avstånd.. Men om man skulle vara en jätte kanske man skulle va krök-bent istället för kobent.
Jag förstår inte vad du menar. Om du var en jätte 1 kilometer lång eller ännu längre skulle du fortfarande stå upprätt på samma sätt som du gör nu. Vad har det med kurvan att göra?
Citera
2024-01-03, 14:49
Avslutad
Hur är det med foton på ansikten?

Är det lika svårt att förstå hur folks runda ansikten ser ut baserat på ett platt foto som det är att förstå hur jordklotet ser ut baserat på en platt karta?
Citera
2024-01-03, 15:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Hur är det med foton på ansikten?

Är det lika svårt att förstå hur folks runda ansikten ser ut baserat på ett platt foto som det är att förstå hur jordklotet ser ut baserat på en platt karta?
Nej det är det inte. Ett runt ansikte får du ju med hela och genom att fotografera från lite olika håll så kan man ju lätt konstatera att ansiktet inte är en platt skiva. Skall du göra likadant med jorden måste du skicka ut en satellit ganska långt ut i rymden.
En platt karta är ju en projektion så det är lätt för den som navigerar på sjön eller med flyg att konstatera att avstånden på den platta kartan inte stämmer med verkligheten och det är lätt att räkna ut att jorden måste vara rund för att alla avstånd skall stämma.
Senast redigerad av Jonas1968 2024-01-03 kl. 15:10.
Citera
2024-01-03, 15:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej det är det inte. Ett runt ansikte får du ju med hela och genom att fotografera från lite olika håll så kan man ju lätt konstatera att ansiktet inte är en platt skiva.
En platt karta är ju en projektion så det är lätt för den som navigerar på sjön eller med flyg att konstatera att avstånden på den platta kartan inte stämmer med verkligheten och det är lätt att räkna ut att jorden måste vara rund för att alla avstånd skall stämma.

Jag frågade baserat på ETT foto.
Citera
2024-01-03, 15:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag frågade baserat på ETT foto.
Får du bara ta ett foto så lär du inte kunna bestämma om ansiktet är runt eller om det är ett platt ansikte med ditgenererad näsa och ögon. Hur är det kopplat till jordens form?
Citera
2024-01-03, 15:12
Avslutad
Citat:
Nej det är det inte. Ett runt ansikte får du ju med hela och genom att fotografera från lite olika håll så kan man ju lätt konstatera att ansiktet inte är en platt skiva. Skall du göra likadant med jorden måste du skicka ut en satellit ganska långt ut i rymden.

Jag menar om en bild på norra halvklotet med ekvatorn som yttre avgränsning ger en nordpol som är krympt i förhållande till ekvatorn så måste väl rimligen näsan bli liten i förhållande till ansiktets omkrets på ett foto tagit framifrån.
Citera
2024-01-03, 15:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag menar om en bild på norra halvklotet med ekvatorn som yttre avgränsning ger en nordpol som är krympt i förhållande till ekvatorn så måste väl rimligen näsan bli liten i förhållande till ansiktets omkrets på ett foto tagit framifrån.
Ja näsans storlek på bilden bör väl ändras beroende på vilket håll du fotograferar ansiktet från. Hur är det relaterat till jordens form? En platt karta är ju inte ett fotografi taget från en position utan en projektion. Den plattkarta som plattjordarna använder är ju inte ett fotografi med ekvatorn som avgränsning utan en projektion med sydpolen som en isvägg runt om. Där blir ju allt långt ut på kartan utdraget medan det i mitten krymper. Så blir det väl knappast på ett fotografi?
Senast redigerad av Jonas1968 2024-01-03 kl. 15:21.
Citera
2024-01-03, 15:28
Avslutad
Citat:
Ja näsans storlek på bilden bör väl ändras beroende på vilket håll du fotograferar ansiktet från. Hur är det relaterat till jordens form? En platt karta är ju inte ett fotografi taget från en position utan en projektion. Den plattkarta som plattjordarna använder är ju inte ett fotografi med ekvatorn som avgränsning utan en projektion med sydpolen som en isvägg runt om. Där blir ju allt långt ut på kartan utdraget medan det i mitten krymper. Så blir det väl knappast på ett fotografi?

Det är inte vad jag säger.

Jag säger att du aldrig bör kunna ta en bild på ett ansikte som inte är en grov förvanskning av hur ansiktet ser ut eftersom ansiktet följer samma regler när det ska bli en platt yta som vilken annan halvboll som helst gör. T.ex. jordklotet.

Men då ingen tycks märka de här förvrägningarna alls när de ska matcha bilder mot ansikten så kanske vi inte ska vara så säkra på att alla förstår problemet när exakt samma sak ska förklaras på ett jordklot som är avbildat på en platt yta.

Förstår du nu vad jag säger?
Citera
2024-01-03, 15:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är inte vad jag säger.

Jag säger att du aldrig bör kunna ta en bild på ett ansikte som inte är en grov förvanskning av hur ansiktet ser ut eftersom ansiktet följer samma regler när det ska bli en platt yta som vilken annan halvboll som helst gör. T.ex. jordklotet.

Men då ingen tycks märka de här förvrägningarna alls när de ska matcha bilder mot ansikten så kanske vi inte ska vara så säkra på att alla förstår problemet när exakt samma sak ska förklaras på ett jordklot som är avbildat på en platt yta.

Förstår du nu vad jag säger?
Jo jag förstår att man måste ta från flera håll för att verkligen förstå detta. Dock så finns det ju gått om bilder på jorden från olika håll. En platt skiva som skulle se rund ut om du fotograferar den med en kamera från tusen mil rakt över nordpolen skulle ju inte se ut som ett klot om du satte kameran tusen mil över Nairobi precis som en platt kasperdocka inte skulle se rund ut om du fotograferar den i profil. Eftersom det finns gott om bilder på jorden från olika positioner så förstår jag inte riktigt syftet med att du bumpar upp tråden efter nästa en månad med detta?
Citera
2024-01-03, 15:39
Avslutad
Citat:
Jo jag förstår att man måste ta från flera håll för att verkligen förstå detta. Dock så finns det ju gått om bilder på jorden från olika håll. En platt skiva som skulle se rund ut om du fotograferar den med en kamera från tusen mil rakt över nordpolen skulle ju inte se ut som ett klot om du satte kameran tusen mil över Nairobi precis som en platt kasperdocka inte skulle se rund ut om du fotograferar den i profil. Eftersom det finns gott om bilder på jorden från olika positioner så förstår jag inte riktigt syftet med detta?

Jag pratar OM PLATTJORDARE inte om den PLATTA JORDEN.

Det här är liksom tråden för det med eftersom vi ligger i konspirationsforumet och konspirationer per definition är ett mellanmänskligt fenomen.

Vi är inte i fysikforumet.

Så jag säger eftersom du och jag inte gör någon grej till vardags av att tjejer inte ser ut som på bild utan att deras ansikten är förvrängda på de foton de skickar så kan jag mycket väl tänka mig att det finns folk som tittar på en bild på norra halvklotet och inte alls begriper vad man menar när man säger att nordpolen är för liten och förvrängd utan att dessa människor nödvändigtvis är mer dum i huvudet än oss andra i vissa andra frågor.
Citera
2024-01-03, 16:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag pratar OM PLATTJORDARE inte om den PLATTA JORDEN.

Det här är liksom tråden för det med eftersom vi ligger i konspirationsforumet och konspirationer per definition är ett mellanmänskligt fenomen.

Vi är inte i fysikforumet.

Så jag säger eftersom du och jag inte gör någon grej till vardags av att tjejer inte ser ut som på bild utan att deras ansikten är förvrängda på de foton de skickar så kan jag mycket väl tänka mig att det finns folk som tittar på en bild på norra halvklotet och inte alls begriper vad man menar när man säger att nordpolen är för liten och förvrängd utan att dessa människor nödvändigtvis är mer dum i huvudet än oss andra i vissa andra frågor.
Jo men nordpolen blir väl inte förminskad på ett fotografi taget rakt uppifrån med halva jorden fotograferad utan det är väl på projektioner som Gleasons som den blir förminskad i förhållande till det som ligger längre söderut?
På ett fotografi tagit från rakt över nordpolen är det väl snarare det som ligger nära ekvatorn som blir förminskat eftersom det blir taget i en sned vinkel. Eller är det fotografier tagna från rakt över ekvatorn du tänker på?
Senast redigerad av Jonas1968 2024-01-03 kl. 16:21.
Citera
2024-01-03, 16:44
Avslutad
Citat:
Jo men nordpolen blir väl inte förminskad på ett fotografi taget rakt uppifrån med halva jorden fotograferad utan det är väl på projektioner som Gleasons som den blir förminskad i förhållande till det som ligger längre söderut?
På ett fotografi tagit från rakt över nordpolen är det väl snarare det som ligger nära ekvatorn som blir förminskat eftersom det blir taget i en sned vinkel. Eller är det fotografier tagna från rakt över ekvatorn du tänker på?

Ok.

Du förstår att från ena sidan till motsatta sidan på en boll så har du en halv omkrets va? Medans på en platt cirkel blir motsvarande mått en π-del av en omkrets inte sant?

Om du mäter från ekvatorn ett rakt streck som passerar nordpolen och slutar vid ekvatorn på andra sidan så har du halva jordens omkrets.

Men om du mäter på en bild tagen ovanifrån på jorden så får du omkretsen delat i π.

Det gör så klart att du har förvrägningar i skalan även på fotot på jorden uppifrån och inte bara på dina kartor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in