2023-11-28, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jo, om man var stor nog. Det är ett abstrakt tankeexperiment. Allt annat har vi diskuterat länge nog.

Men det känns som vi måste utgå från oss själv och vår relation till den plats vi är integrerad i för att förstå den, platsen..
Det är möjligt att vi har diskuterat tillräckligt länge, men du har inte visat någon vilja att diskutera de helt avgörande bevisen som vi har lagt fram. Du kommer aldrig ifrån vattenpass och horisontellt och vertikalt. Det spelar ingen roll hur stor du är, jorden är en sfär, och ner är riktningen mot jordens mitt i alla fall. Abstrakta tankeexperiment kan vara ok, men inte för att ta reda på att jorden är platt eller rund. De flesta av oss förstår det.
Citera
2023-11-28, 16:07
Medlem
Om jorden vore platt hur kunde då japanerna anfalla pearl harbour måste tagit en väldigt omväg vid sydamerikas botten
Dem vill aldrig svara på frågorna man ställer till fl i tråden har inte hänt nåt nytt så länge denna tråd funnits samma hela tiden.
Senast redigerad av Eagle5555 2023-11-28 kl. 16:12.
Citera
2023-11-28, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Om jorden vore platt hur kunde då japanerna anfalla pearl harbour måste tagit en väldigt omväg vid sydamerikas botten
Dem vill aldrig svara på frågorna man ställer till fl i tråden har inte hänt nåt nytt så länge denna tråd funnits samma hela tiden.

Förklaras väl med att 2:a världskriget är en bluff? Att Pearl Harbour var en false flag? Att Japan inte finns?

Om man påstår att dagliga flygningar mellan t.ex Sydney och Johannesburg är bluff så är det väl en smal sak att även kalla Perl Harbor för bluff.
Citera
2023-11-28, 20:00
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Så när du har slut på argument som skulle påvisa att jorden är platt, då tar du till abstrakta tankeexperiment i stället.
Se till att göra ett fysiskt experiment i stället. Som till exempel att undersöka om midnatts-sol förekommer över Antarktis någon tid av året.
Det är det under deras vinter, är det oklart..?
Citera
2023-11-28, 20:17
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Det är det under deras vinter, är det oklart..?
För min del är solklart att midnatts-sol förekommer under Antarktis sommarperiod.
Men frågan är vad t.ex. Privatprimaten anser. Det var denne jag föreslog att undersöka saken.
Citera
2023-11-28, 20:46
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Så när du har slut på argument som skulle påvisa att jorden är platt, då tar du till abstrakta tankeexperiment i stället.
Se till att göra ett fysiskt experiment i stället. Som till exempel att undersöka om midnatts-sol förekommer över Antarktis någon tid av året.
Va bra! Borde kanske läst bakåt innan jag postade.

Undrade själv igår följande > I en plattjord teori måste ju solens strålar, träffa jordytan med samma vinkel över hela ytan och då finns det bara en tidszon. Hur går det ihop..?

Tror nog inte jag får ett adekvat svar...
Citera
2023-12-08, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Va bra! Borde kanske läst bakåt innan jag postade.

Undrade själv igår följande > I en plattjord teori måste ju solens strålar, träffa jordytan med samma vinkel över hela ytan och då finns det bara en tidszon. Hur går det ihop..?

Tror nog inte jag får ett adekvat svar...
Det går inte ihop och du kommer aldrig att få ett adekvat svar. Helt enkelt för att plattjordarna (om det finns några) inte är kompetenta att svara.
Citera
2023-12-14, 17:40
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det är möjligt att vi har diskuterat tillräckligt länge, men du har inte visat någon vilja att diskutera de helt avgörande bevisen som vi har lagt fram. Du kommer aldrig ifrån vattenpass och horisontellt och vertikalt. Det spelar ingen roll hur stor du är, jorden är en sfär, och ner är riktningen mot jordens mitt i alla fall. Abstrakta tankeexperiment kan vara ok, men inte för att ta reda på att jorden är platt eller rund. De flesta av oss förstår det.

De helt avgörande bevisen ska inte kunna gå att diskutera.

Nä jag kommer aldrig ifrån det med vattenpass. Inte du heller.
Du säger att dom blir defekta efter avståd. Man kanske ska stämma nåt vattenpass-företag så dom får bevisa att det blir objektivt raka sträckor relativt till startpunkten, genom avstånd och den tekniken.

Du säger nä stjärnorna och min teoretiskt mentala process står över, ja ämnet faktiskt. Det geologiska. jorden..
Ta först reda på vart du är. sen kan du tolka stjärnor hur du vill med korrekt tillämpning.

Du säger att vi är för små. Jag frågar då vart gränsen går. Hur stor måste man vara för att inte kunna vara integrerad i denna kurvatur-baserade balans-akt vi håller på med? Eftersom det vi förhåller oss till för att stå upprätt kröker sig med avstånd.. Men om man skulle vara en jätte kanske man skulle va krök-bent istället för kobent.

Jag försöker bara få in lite vinklar ingen verkar tänka på. Känns som vi har avhandlat det mesta gällande Dubays ideer, och andra, weiss t,ex. Men skit i dom.

Inget drar sig mot mitten. Förutom kompassen som det verkar.
Men känns som jag e klar med denna utgångspunkt. Ska försöka argumentera för globen hädanefter och se vad som dyker upp.. Hade väl varit coolt med en sfär ändå.
Citera
2023-12-14, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vad nu detta har med FE att göra men...

Du undrar hur man kan mäta lodrätt när lodet inte entydigt hänger åt ett och samma håll? Definitionen av lodrätt är typ "åt det håll lodet hänger". Så om det hänger lite både hit och dit så är lodrätt både hit och dit. Vilket i sin tur innebär att lodet befinner sig i en tyngdlös omgivning.

Om du utgår från dig själv så är det bättre att ha ett begrepp som t.ex "dit fötterna pekar". Vilket inte har ett skit med lodrätt att göra.

Skit i lodet, det är bara ursprungstanken, vi har laser,och vattenpass.
Men du kan ju använda lod för å få till en perfekt vertikal monstrositet, el vägg.

Ni vet själv att hur vi klarar av att navigera på denna plats är just att det finns ett evigt expanderande + som din kropp läser av, kristallerna i örat.
Och får man kristallsjukan tappar man kontakten med gravitationen? Funkar inte så..

Men sfären, ja, hmm.
Men gravitationen kanske är en frånstötande kraft, som håller månen och planeterna på plats.
Allting på denna jord vill ju uppåt, bli större. Växter, varelser.
Om nånting händer med månen så den närmar sig jorden kommer den krascha in i oss, enligt dragningskraften. Motståndskraften låter vettigare.

Allting stöts bort från jordens mitt. Och då åt alla håll så kanske bildas en sfär..
Jaja skulle kunna googla å kopiera, men motstånd är kraften:-)
Citera
2023-12-14, 21:23
Medlem
Citat:
... Nä jag kommer aldrig ifrån det med vattenpass. ...

Och trots att du är så fixerad vid vattenpass har du ännu inte förstått hur de fungerar och vad de mäter.

Citat:
Skit i lodet, det är bara ursprungstanken, vi har laser,och vattenpass.

Om lodet inte fungerar så fungerar inte heller vattenpasset.

Citat:
... gravitationen kanske är en frånstötande kraft...

Gravitationen drar vattnet i vattenpasset nedåt.

Citat:
Allting på denna jord vill ju upp ... Allting stöts bort från jordens mitt. ...

Inte vattnet i vattenpasset. Det vill lodrätt nedåt.
Citera
2023-12-14, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Och trots att du är så fixerad vid vattenpass har du ännu inte förstått hur de fungerar och vad de mäter.

Om lodet inte fungerar så fungerar inte heller vattenpasset.

Gravitationen drar vattnet i vattenpasset nedåt.

Inte vattnet i vattenpasset. Det vill lodrätt nedåt.

Ok, om så är fallet. Som det såklart inte är. Eller kanske, det är lite som gud och spaghettimonster.
Nämen, om så är fallet så bildar det inte en sfär för att gravitation håller vattenpass horisontella och lodräta med precis precision.

Du ser en sak men drar motsatt slutsats eftersom du tror det inte kan fungera så som du ser det fungerar.
Citera
2023-12-14, 22:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ok, om så är fallet. Som det såklart inte är. Eller kanske, det är lite som gud och spaghettimonster.
Nämen, om så är fallet så bildar det inte en sfär för att gravitation håller vattenpass horisontella och lodräta med precis precision.

Du ser en sak men drar motsatt slutsats eftersom du tror det inte kan fungera så som du ser det fungerar.
Hur skulle man kunna se med ett Lod huruvida jorden är rund eller platt? Ett lod borde peka rakt ner där man står oavsett jordens form. Vattenpass och lod visar bara att det är lodrätt där du står. Säger ingenting om vad som är lodrätt i Örebro jämfört med Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in