Citat:
Ursprungligen postat av
Constitution
Kan nån i tråden förklara vad hur bultförband (ganska enkelt) kan konstrueras bort?
Jag är genuint intresserad och för mig är det inte uppenbart hur en sån lösning skulle se ut. Det är ju ansenliga vikter vi pratar om (enbart hisskorgens egenvikt är ju påtaglig). Och det avspeglas ju i att bultdimensionen är M24 (om jag förstått rätt).
Bultförbandet behöver inte konstrueras bort, och det kan nog inte konstrueras bort med enkelhet.
Däremot behöver konstruktionen förbättras på ett sådant sätt att om bultarna inte finns på plats, och en mastsektion belastas med en hisskorg, så faller inte hisskorgen ner på marken. Och det är vi flera som menar kan göras med enkelhet.
Det rimliga är en lösning där masten tippar en aning åt sidan och fastnar där (istället för att falla). Då märks det omedelbart. Rimligen utrustas hisskorgen också med en tilt, som omedelbart stoppar hissens uppåtgående färd om hissekorgen tiltar. Detta är bara ett enkelt exempel och inte en komplett färdig genomtänkt, riskbedömd lösning. Jag förstod att hisstillverkaren GEDA har en annan lösning som också innebär att en hiss på väg upp stannar automatiskt om den når en mastsektion som inte är bultad. SÅ det finns redan en lösning implementerad av en konkurrent.