2023-12-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tack!

Och Tack för informationen om GEDAs lösning. Där har vi alltså om jag förstår dig rätt ett klart och tydligt exempel på att denna risk inte behöver finnas, och kan konstrueras bort.
Jag är principiellt inte oense om dig på den punkten. Störde mig bara på att det krävdes fem sidor diskussion och ett inlägg från en helt annan användare innan detta kunde klargöras med konkret exempel.
Citera
2023-12-14, 22:17
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hur ser framtiden ut för hissmontörerna som senast monterade bygghissen innan den föll?

Det är helt och hållet beroende på omständigheter som vi inte känner till.
Citera
2023-12-14, 22:17
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odi99
Jag har ingen erfarenhet om bygghissar men anser att det ska till en ganska enkel teknisk lösning för att bygga bort denna risk om nu orsaken är den alla tror att bultarna ej var på plats till toppsektionen?
Skruvar saknas mellan sektion tre och fyra. Bild finns på sektion tre där hålen är utan skruv eller skador. Montörerna har haft hissen på den lösa sektionen när de lossade kranen från mastsektionen.
En teknisk lösning är ett spärrskaft med momentfunktion. Dra åt fyra skruv med 300nm innan hissen åker 1500mm uppåt till nästa skruvförband.
Citera
2023-12-14, 22:20
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Det är helt och hållet beroende på omständigheter som vi inte känner till.

Vad tror du själv?
Citera
2023-12-14, 22:21
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Jag är principiellt inte oense om dig på den punkten. Störde mig bara på att det krävdes fem sidor diskussion och ett inlägg från en helt annan användare innan detta kunde klargöras med konkret exempel.

Det är i så fall helt och hållet på dig, för jag har i långt mer än fem sidor av diskussion många gånger skrivit att risken kan konstrueras bort!

Men du hade ju inte ens koll på att detta var en känd risk som Alimak själva skrivit om i sin manual!

Du kanske skulle läst och lyssnat lite på vad jag, och flera med mig, redan skrivit i tråden, innan du började med ditt tjafs.
Citera
2023-12-14, 22:25
Medlem
Citat:
Det är inget konstigt med bultade mastsektioner.

Problemet är riskerna med den konstruktion som Alimak valt, och att de inte konstruerat bort den risken trots att det är möjligt (till och med ganska enkelt) att göra det.

Kan nån i tråden förklara vad hur bultförband (ganska enkelt) kan konstrueras bort?

Jag är genuint intresserad och för mig är det inte uppenbart hur en sån lösning skulle se ut. Det är ju ansenliga vikter vi pratar om (enbart hisskorgens egenvikt är ju påtaglig). Och det avspeglas ju i att bultdimensionen är M24 (om jag förstått rätt).
Citera
2023-12-14, 22:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Vad tror du själv?

Jag tror inget om någon specifik inblandad eftersom jag inte har något att bygga någon tro på. Men jag hoppas att det som skett är ett resultat av omständigheter som ingen enskild person är direkt skyldig till, och att det därför går så bra som möjligt för alla inblandade. Men det är väl en lite väl naivt godtrogen förhoppning, det medger jag.
Citera
2023-12-14, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Constitution
Kan nån i tråden förklara vad hur bultförband (ganska enkelt) kan konstrueras bort?

Jag är genuint intresserad och för mig är det inte uppenbart hur en sån lösning skulle se ut. Det är ju ansenliga vikter vi pratar om (enbart hisskorgens egenvikt är ju påtaglig). Och det avspeglas ju i att bultdimensionen är M24 (om jag förstått rätt).

Ok, ser att ett svar på frågan gavs medan jag skrev inlägget.
Citera
2023-12-14, 22:32
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Jag tror inget om någon specifik inblandad eftersom jag inte har något att bygga någon tro på. Men jag hoppas att det som skett är ett resultat av omständigheter som ingen enskild person är direkt skyldig till, och att det därför går så bra som möjligt för alla inblandade. Men det är väl en lite väl naivt godtrogen förhoppning, det medger jag.

Okej. Tack.
Citera
2023-12-14, 22:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Constitution

Bultförbandet behöver inte konstrueras bort, och det kan nog inte konstrueras bort med enkelhet.

Däremot behöver konstruktionen förbättras på ett sådant sätt att om bultarna inte finns på plats, och en mastsektion belastas med en hisskorg, så faller inte hisskorgen ner på marken. Och det är vi flera som menar kan göras med enkelhet.

Det rimliga är en lösning där masten tippar en aning åt sidan och fastnar där (istället för att falla). Då märks det omedelbart. Rimligen utrustas hisskorgen också med en tilt, som omedelbart stoppar hissens uppåtgående färd om hissekorgen tiltar. Detta är bara ett enkelt exempel och inte en komplett färdig genomtänkt, riskbedömd lösning. Jag förstod att hisstillverkaren GEDA har en annan lösning som också innebär att en hiss på väg upp stannar automatiskt om den når en mastsektion som inte är bultad. SÅ det finns redan en lösning implementerad av en konkurrent.
Citera
2023-12-14, 22:35
Medlem
Satt det bultar mellan översta å den sektionen under?? men inte skarv nummer två??
Citera
2023-12-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Skruvar saknas mellan sektion tre och fyra. Bild finns på sektion tre där hålen är utan skruv eller skador. Montörerna har haft hissen på den lösa sektionen när de lossade kranen från mastsektionen.
En teknisk lösning är ett spärrskaft med momentfunktion. Dra åt fyra skruv med 300nm innan hissen åker 1500mm uppåt till nästa skruvförband.

Finns det någon bra bild där man kan se detta? Gärna med en förklaring var jag ska leta - är ej kunnig alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in