Citat:
Ursprungligen postat av
staschen
Du måste ju sätta det i kontext till vad jag skrivit innan. Om branschen har bedömt att bultade förband så som Alimak har gjort är bästa praxis, tillåter det i en produktstandard och ALLA konkurrenter gör likadant, så ger det delvis Alimak rätt.
Det bultade förbandet är det inget fel på. Har du fortfarande inte förstått att det inte är det som är frågan här?
Det kan mycket väl vara så att andra tillverkare har bultade förband, men utan den risk som Alimaks hissar har.
Om du kan visa upp en harmoniserad standard som säger att en konstruktion där mastsektioner kan falla ner på detta viset som med Alimaks produkt, så gör det, så ska jag erkänna att jag hade fel.
Så länge du inte kan göra det, så är det du som får erkänna att du har fel! (Men det lär aldrig hända, som Dunning-Kruger sa).
Citat:
Ursprungligen postat av
staschen
Klart de fortfarande har produktansvar, men någonstans går gränsen för vad som är bästa praxis.
Ja, det gör den, på den säkra sidan om allvarliga risker, som ska konstrueras bort i ett fall som detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
staschen
Du är så besatt av att endast beskylla tillverkaren. Du är helt fast i tankesättet att olyckan endast kan ha berott på Alimaks konstruktion.
Ja, du vet helt säkert bättre än jag själv vem jag är och vad jag tycker och tänker.
Bara att du kommer med ett sådant påstående visar att du kan skriva precis vad som helst utan att ha den blekaste aning vad du snackar om. För du vet inte ett skit om vad jag är "besatt" av och inte.
Jag har aldrig påstått att olyckan "endast kan ha berott på ALimaks konstruktion". Tvärtom har jag skrivit en hel del om motsatsen. Men inte heller det har du förstått. Istället påstår du helt felaktigt och mot bättre vetande motsatsen för att det är vad du har fantiserat ihop och inbillar dig själv. Är det inte dags att du inser att du lever i fablernas värld och att allt du inbillar dig inte är som du tror i verkligheten!?
Citat:
Ursprungligen postat av
staschen
Du nämnde ”kända risker”. Vadå kända? En annan skribent på ett internetforum som skrev nåt rykte om en bygghiss i Norge?
Men för helvete, läs Alimaks manual till hissen. Du har alltså inte ens gjort det, än mindre följt vad som redan skrivits i otaliga inlägg i tråden. Har du verkligen så jävla dålig koll på fakta i det här ärendet. Snacka om att det inte går att diskutera med dig för att du inte har koll på någonting!?
Citat:
Ursprungligen postat av
staschen
Som tur är jobbar haverikommission lite mer faktabaserat än så här. Så jag hoppas de gör utredning och kan klargöra saker lite mer objektivt.
Ja, till skillnad från dig så jobbar de faktabaserat och utifrån verkligheten. Och till skillnade från dig så förstår de sig på lagar och regler.