2023-12-14, 17:58
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Sluta ljuga. Gud råkar inte alls dyka upp varje gång människor diskuterar moral. Han/hon/den/det dyker inte upp när jag diskuterar moral med mina kompisar. Jag brukar också lyssna på P3, där finns ett program där dom pratar moral, dom bjuder in en ny person varje vecka och i det programmet tror jag aldrig att jag har hört någon gud nämnas. Segmentet kallar dom för "Vardagsfilosofiska rummet". Inte "Vardagsreligiösa rummet".

Bara för att du har svårt att separera på saker som inte hör ihop betyder det inte att alla andra också har det.

Nämen titta här kommer den som sa att "Gud är Jesus biologiska far".

Och vilken briljant inledning: "sluta ljuga". Det är hög intellektuell nivå nu.

Sekulära människor uppfinner egna gudar och låtsas att de gör något nytt, men använder ändå gammalt religiöst språk och beter sig som om de hade en fri vilja, så jag tycker att du märker ord nu.
Citera
2023-12-14, 18:21
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Så skrev du först inte. Det kan vi se här. Båda är som världen är, i olika grad.

Såklart, både hårdvara OCH mjukvara behövs.
Citera
2023-12-14, 18:38
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Nämen titta här kommer den som sa att "Gud är Jesus biologiska far".

Och vilken briljant inledning: "sluta ljuga". Det är hög intellektuell nivå nu.

Sekulära människor uppfinner egna gudar och låtsas att de gör något nytt, men använder ändå gammalt religiöst språk och beter sig som om de hade en fri vilja, så jag tycker att du märker ord nu.
Nej. Du har verkligen extremt svårt för att förstå saker. Det är inte jag som påstår det. Det är kristendomen som gör det. Varför har du så otroligt svårt att förstå att det faktiskt finns massvis med religiösa människor som tror på kristendomen, islam och hinduismen?

Och ja. Man måste märka ord när man "diskuterar" med dig eftersom du konstant hittar på egna betydelser av dom orden du använder.
Att påstå att gud alltid dyker upp när man diskuterar moral är lika vettigt som att påstå att kexchoklad alltid dyker upp när man diskuterar moral. För att få ihop det så måste man hitta på nya betydelser av dom orden.

Annars, vilken av dessa betydelser av ordet "gud" är det du använder?
Citat:
Gud (i allmänhet maskulinum), feminin form gudinna, är ett ord med olika betydelser:

Allmän betydelse: Mäktig övernaturlig varelse eller kraft. Ofta föremål för tillbedjan, dyrkan och lydnad. Oändlig utan början eller slut. Inom nyandlighet ofta det samma som kosmiska mästare. Se vidare gudom.
Gud som namn: Inom många monoteistiska religioner, det vill säga religioner där man bara tror på en gud - däribland kristendomen (huvudsakligen för att hänvisa till föreställningen om treenigheten) - används ordet "Gud" som namn på den ende gud man tror på. I denna betydelse skrivs ordet med stor bokstav.
Funktionell betydelse: "Gud" kan också ha funktionell betydelse, och syftar då på något objekt som ägnas religiös hängivenhet eller lydnad eller det som är viktigast i ens liv.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gud
Citera
2023-12-14, 19:00
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Nej. Du har verkligen extremt svårt för att förstå saker. Det är inte jag som påstår det. Det är kristendomen som gör det. Varför har du så otroligt svårt att förstå att det faktiskt finns massvis med religiösa människor som tror på kristendomen, islam och hinduismen?

Påstår någon annan än du att Gud är Jesus biologiska fader? Är det det du säger?

Citat:
Att påstå att gud alltid dyker upp när man diskuterar moral är lika vettigt som att påstå att kexchoklad alltid dyker upp när man diskuterar moral. För att få ihop det så måste man hitta på nya betydelser av dom orden.

Det finns ingen vettig grund till att blanda in kexchoklad från första början.

Citat:

Den monoteistiska abrahamitiska funkar bra i sammanhanget.

Men även :

Funktionell betydelse: "Gud" kan också ha funktionell betydelse, och syftar då på något objekt som ägnas religiös hängivenhet eller lydnad eller det som är viktigast i ens liv.
Citera
2023-12-14, 19:13
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Nej. Du har verkligen extremt svårt för att förstå saker.

Inte "saker" i största allmänhet, men jag har extremt svårt att förstå hur man kan tro att vuxna människor tror på Gud på samma sätt som barn tror på jultomten. Det är helt enkelt ologiskt och verkar inte alls stämma överens med verkligheten.
Däremot verkar det stämma överens med hur ateister tänker.
Anledningen till att människor är ateister är ju att de motsätter sig det ologiska i att tro på Gud som barn tror på jultomten.
Jag har ju själv varit ateist, och då levde jag också i den föreställningen.
Sedan insåg jag att det var grundat på en missuppfattning.
Citera
2023-12-14, 19:20
Medlem
Citat:
Inte "saker" i största allmänhet, men jag har extremt svårt att förstå hur man kan tro att vuxna människor tror på Gud på samma sätt som barn tror på jultomten. Det är helt enkelt ologiskt och verkar inte alls stämma överens med verkligheten.
Anledningen till att människor är ateister är ju att de motsätter sig det ologiska i att tro på Gud som barn tror på jultomten.
På vilket sätt verkar det inte stämma med verkligheten?
Citera
2023-12-14, 19:41
Medlem
Citat:

Och ja. Man måste märka ord när man "diskuterar" med dig eftersom du konstant hittar på egna betydelser av dom orden du använder.

Det är alltså nödvändigt att utgå från Wikipedias defintioner när man diskuterar med dig. Anledningen till att det är otillräckligt att utgå från Wikipedias definitioner är att själva syftet med diskussioner är att reda ut vad som menas med ord. Annars hade det varit helt onödigt att kommunicera, man skulle bara kunna slå upp Wikipedia och vips så har man löst alla problem. Men så enkelt är det inte, och om man kollar på Wikipedias artiklar så ser man att de refererar till andra källor, som i sin tur refererar till andra källor, som i sin tur refererar till andra källor, vilket blir en slags infinit regress.

Jag kan inte slå upp en ordbok eller en Wikipedia-artikel om moral och hitta någon slags praktiskt utförbar handling som är moralisk. Det gör det ur en praktisk synvinkel väldigt värdelöst som problemlösningsteknik. Och även OM Wikipedia listade en rad praktiskt utförbara handlingar så finns det inget rationellt skäl för mig att blint lita på dem om jag inte förstår mekaniken eller logiken som gör dessa handlingar rätta.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-12-14 kl. 19:46.
Citera
2023-12-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Det är alltså nödvändigt att utgå från Wikipedias defintioner när man diskuterar med dig. Anledningen till att det är otillräckligt att utgå från Wikipedias definitioner är att själva syftet med diskussioner är att reda ut vad som menas med ord. Annars hade det varit helt onödigt att kommunicera, man skulle bara kunna slå upp Wikipedia och vips så har man löst alla problem. Men så enkelt är det inte, och om man kollar på Wikipedias artiklar så ser man att de refererar till andra källor, som i sin tur refererar till andra källor, som i sin tur refererar till andra källor, vilket blir en slags infinit regress.

Jag kan inte slå upp en ordbok eller en Wikipedia-artikel om moral och hitta någon slags praktiskt utförbar handling som är moralisk. Det gör det ur en praktisk synvinkel väldigt värdelöst som problemlösningsteknik. Och även OM Wikipedia listade en rad praktiskt utförbara handlingar så finns det inget rationellt skäl för mig att blint lita på dem om jag inte förstår mekaniken eller logiken som gör dessa handlingar rätta.
Det är alltså nödvändigt att inte förhålla oss till någon definition av ord när vi diskuterar med dig. Logos, dess ursprung och definition, blir meningslös i diskussion med dig.
Citera
2023-12-14, 20:12
Medlem
Citat:
Det är alltså nödvändigt att inte förhålla oss till någon definition av ord när vi diskuterar med dig. Logos, dess ursprung och definition, blir meningslös i diskussion med dig.

Föreslår att den ena säger vad han menar med ett ord, och den andra vad han menar med ett ord. Sen kan man argumentera för sin definition. Det här är inget konstigt. Ords mening varierar med sammanhanget.
Citera
2023-12-14, 20:18
Medlem
Citat:
Föreslår att den ena säger vad han menar med ett ord, och den andra vad han menar med ett ord. Sen kan man argumentera för sin definition. Det här är inget konstigt. Ords mening varierar med sammanhanget.
Att fritt fabulerar fram betydelser för ord utan någon förankring i verkligheten leder inte till något bra.
Citera
2023-12-14, 20:22
Medlem
Citat:
Att fritt fabulerar fram betydelser för ord utan någon förankring i verkligheten leder inte till något bra.

Fast ord existerar ju inte i verkligheten. Det är bara bläck eller något annat representationsmedium.
Citera
2023-12-14, 20:23
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Påstår någon annan än du att Gud är Jesus biologiska fader? Är det det du säger?

Ja. Kristna människor påstår det. Hur svårt ska det vara att förstå? Gud hade inte sex med Maria som sen födde Jesus som var guds son. Helt ologiskt. Men det är vad dom tror.

Citat:
Ja. Totalt ologiskt. Men till skillnad mot dig så förstår alla andra att folk faktiskt är ologiska, vi måste inte uppfinna nya definitioner på ord för att få folk som inte är logiska att verka logiska.

Prata med någon religiös människa. Snälla rara söta du. Gå till en kyrka eller moské eller leta upp någon religiös människa här och prata med dom. Fråga dom vad dom tror så slipper du bestämma åt dom.

Då kommer du förhoppningsvis också förstå att du fortfarande är ateist.

Citat:
Det finns ingen vettig grund till att blanda in kexchoklad från första början.
Precis som med gud.

Citat:
Den monoteistiska abrahamitiska funkar bra i sammanhanget.

Men även :

Den där gud är en övernaturlig entitet alltså?
Eller den där gud är ett objekt. Som en väldigt fin cykel som man tycker väldigt mycket om.
Du inser väl att dom inte är kompatibla med varandra?

Citat:

Nej. Jag har föreslagit definitionerna från SAOL och SO förut också men eftersom han inte går med på någon av dom så har han inte svarat förrän nu. Och nu motsäger han dessutom sig själv..
Eftersom han inte pratar om religion över huvud taget så är det rätt viktigt att få det klart för sig. Lite som du. Du låtsas att du pratar om religion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in