Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Påstår någon annan än du att Gud är Jesus biologiska fader? Är det det du säger?
Ja. Kristna människor påstår det. Hur svårt ska det vara att förstå? Gud hade inte sex med Maria som sen födde Jesus som var guds son. Helt ologiskt. Men det är vad dom tror.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Inte "saker" i största allmänhet, men jag har extremt svårt att förstå hur man kan tro att vuxna människor tror på Gud på samma sätt som barn tror på jultomten. Det är helt enkelt ologiskt och verkar inte alls stämma överens med verkligheten.
Däremot verkar det stämma överens med hur ateister tänker.
Anledningen till att människor är ateister är ju att de motsätter sig det ologiska i att tro på Gud som barn tror på jultomten.
Jag har ju själv varit ateist, och då levde jag också i den föreställningen.
Sedan insåg jag att det var grundat på en missuppfattning.
Ja. Totalt ologiskt. Men till skillnad mot dig så förstår alla andra att folk faktiskt är ologiska, vi måste inte uppfinna nya definitioner på ord för att få folk som inte är logiska att verka logiska.
Prata med någon religiös människa. Snälla rara söta du. Gå till en kyrka eller moské eller leta upp någon religiös människa här och prata med dom. Fråga dom vad dom tror så slipper du bestämma åt dom.
Då kommer du förhoppningsvis också förstå att du fortfarande är ateist.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Det finns ingen vettig grund till att blanda in kexchoklad från första början.
Precis som med gud.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Den monoteistiska abrahamitiska funkar bra i sammanhanget.
Men även :
Funktionell betydelse: "Gud" kan också ha funktionell betydelse, och syftar då på något objekt som ägnas religiös hängivenhet eller lydnad eller det som är viktigast i ens liv.
Den där gud är en övernaturlig entitet alltså?
Eller den där gud är ett objekt. Som en väldigt fin cykel som man tycker väldigt mycket om.
Du inser väl att dom inte är kompatibla med varandra?
Citat:
Ursprungligen postat av
VinnarenSkriver
Det är alltså nödvändigt att utgå från Wikipedias defintioner när man diskuterar med dig. Anledningen till att det är otillräckligt att utgå från Wikipedias definitioner är att själva syftet med diskussioner är att reda ut vad som menas med ord. Annars hade det varit helt onödigt att kommunicera, man skulle bara kunna slå upp Wikipedia och vips så har man löst alla problem. Men så enkelt är det inte, och om man kollar på Wikipedias artiklar så ser man att de refererar till andra källor, som i sin tur refererar till andra källor, som i sin tur refererar till andra källor, vilket blir en slags infinit regress.
Jag kan inte slå upp en ordbok eller en Wikipedia-artikel om moral och hitta någon slags praktiskt utförbar handling som är moralisk. Det gör det ur en praktisk synvinkel väldigt värdelöst som problemlösningsteknik. Och även OM Wikipedia listade en rad praktiskt utförbara handlingar så finns det inget rationellt skäl för mig att blint lita på dem om jag inte förstår mekaniken eller logiken som gör dessa handlingar rätta.
Nej. Jag har föreslagit definitionerna från SAOL och SO förut också men eftersom han inte går med på någon av dom så har han inte svarat förrän nu. Och nu motsäger han dessutom sig själv..
Eftersom han inte pratar om religion över huvud taget så är det rätt viktigt att få det klart för sig. Lite som du. Du låtsas att du pratar om religion.