2023-12-14, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vi har redan oseriösa företag såsom Tesla, Fodoora, Uber, Best etc. som inte har några kollektivavtal eller ens kontroll på svensk arbetsrätt. Som tar in lågt stående pakistanier och indier för 2kr/h. Sverige vill inte ha några sådana amerikanska företag. Det räcker med de företag vi har, som bara tar utrymme såsom Facebook etc.

Musk måste lära sig att Sverige har en arbetsmiljölagstiftning där skyddsombudet har en speciell roll. Det går inte att muta skyddsombudet med aktier.

Sverige har arbetsmiljölagstiftning men på många arbetsplatser är redan både fack och skyddsombud mutade eftersom arbetsgivaren betalar deras lön,både fack och skyddsombud kan vara personer som kanske inte ens har grundskola i utbildning men har en inkomst de aldrig kommer i närheten av på en annan arbetsplats,de biter inte den hand som föder de och det är svårt att hitta ersättare fast alla vet de sviker medlemmar
Citera
2023-12-14, 14:43
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linus66
Sverige har arbetsmiljölagstiftning men på många arbetsplatser är redan både fack och skyddsombud mutade eftersom arbetsgivaren betalar deras lön,både fack och skyddsombud kan vara personer som kanske inte ens har grundskola i utbildning men har en inkomst de aldrig kommer i närheten av på en annan arbetsplats,de biter inte den hand som föder de och det är svårt att hitta ersättare fast alla vet de sviker medlemmar
Haha, nej, så fungerar det absolut inte.

Citat:
7 § Vid ledighet som avser den fackliga verksamheten på förtroendemannens egen arbetsplats skall den fackliga förtroendemannen ha rätt till bibehållna anställningsförmåner.

Beror det på arbetsgivaren att den fackliga verksamhet som avser förtroendemannens egen arbetsplats förläggs till annan tid än förtroendemannens ordinarie arbetstid, skall ersättning utgå till förtroendemannen som om han hade utfört arbete för arbetsgivarens räkning.

Man utför sina förtroendeuppdrag med ordinarie ersättning från arbetsgivaren.
Herregud vad okunskapen om facklig verksamhet är utbredd på Flashback.
Citera
2023-12-14, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liturnat
Lägg med kraven på att sitta i styrelser också. Att det ens ska finnas en risk att en fackrepresentant råkar sprida affärshemligheter vid julbordet inför sina familj och detta sedan berättas av familjemedlem till kompis och så vidare. Skulle vara förödande för ett teknikbolag som ligger långt fram i och formar de standarder som övriga försöker efterlikna.

IF Metall har slagit på stora trumman och basunerat ut hur stor strejkkassa de har. Tycker själv de är kontraproduktivt. Jag tänkte bara direkt på hur mycket överpris de tar för sina tjänster. Visar också att de gott och väl kan stå för lönen till de fackliga representanterna istället för att detta ska vara en kostnad som hamnar på alla företag. Räcker med kostnaden för företagen att personerna är svåra att planera in i arbete, då de inte jobbar fulltid och ansöker om ledigt för kurser i tid och otid.

Nu har ju förvisso förtroendemännen, dvs skyddsombud och fackombud stäng tystnadsplikt och sekretess över den eventuella tystnadsplikt de skrev under på när de anställdes. Det tillskillnad från företagsledningen som inte har någon tystnadsplikt alls. Dvs. fackombuden kan straffrättsligt få böter och sitta i fängelse om de yppar sig om saker de har fått reda på som förtroendeman.

Sedan är det självklart att företagen ska betala ut lön till sina anställda. En förtroendeman är enbart en anställd med en sidoroll som ska vaka över arbetstagarnas välmående på arbetsplatsen. Det är lagstadgat att företagsledningen skall sitta med sitt skyddsombud och systematiskt kartlägga verksamhetens arbetsmiljö.

Så ligger det till.
Citera
2023-12-14, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linus66

Så kan det vara och så fungerar det med LO-styrda regionsombud i kommunal regi där sossarna styr. Det är ett välkänt problem. Men skyddsombudets handlingskraft skulle hotas ännu mer om inte fackförbunden stod bakom dem, då det i Sverige är lätt att avskeda en arbetstagare av "personliga skäl" så fort denne skriver en 6.6a.
Citera
2023-12-14, 15:01
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Konstigt? Här sitter typ bara högskolestudenter som tror att de är ingenjörer. De har absolut ingen erfarenhet av arbetslivet. De är dessutom råmoderater eller SD-fanatiker som anser att företagen ska få göra vad som helst med sina anställda.

Det eller en närmast patetisk naivitet rörande möjlighet att shoppa sig till bättre villkor hos olika arbetsköpare.
Citera
2023-12-14, 15:13
Medlem
Citat:
Nu har ju förvisso förtroendemännen, dvs skyddsombud och fackombud stäng tystnadsplikt och sekretess över den eventuella tystnadsplikt de skrev under på när de anställdes. Det tillskillnad från företagsledningen som inte har någon tystnadsplikt alls. Dvs. fackombuden kan straffrättsligt få böter och sitta i fängelse om de yppar sig om saker de har fått reda på som förtroendeman.

Om jag skulle vara företagare;
Skulle jag lite mer på den fackliga representanten utvald av facket utan min egen insikt eller kontroll att inte bli för full på julfesten? Eller skulle jag lita mer på den som jag själv anställt för uppgifter som finns i en styrelse och som är med i arbetet och inte bara ska lyssna?

Det finns tystnadsplikt i flertalet yrken där man ser att enskilda personer inte kan hantera det. Kan vara allt från att de hamnar i skuldsättning eller bara har en dålig dag på jobbet. Senast i veckan stod det om någon som jobbade på domstol som läckte information. Det skulle jag klassa som värre än att läcka företagshemligheter där det enbart är ekonomisk skada som uppstår.

Om jag bara har träffat på ytterst olämpliga personer som varit fackligt aktiva och drar alla över en kam. Ja kanske det, men tyvärr finns de alldeles för många berättelser från arbetslivet där fler har haft liknande upplevelser från representanterna som är på golvet (tyvärr finns det en "vi och dom" uppdelning även inom facket). Det finns självklart de som gör ett bra jobb som fackliga representanter också.
Citera
2023-12-14, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liturnat
Om jag skulle vara företagare;
Skulle jag lite mer på den fackliga representanten utvald av facket utan min egen insikt eller kontroll att inte bli för full på julfesten? Eller skulle jag lita mer på den som jag själv anställt för uppgifter som finns i en styrelse och som är med i arbetet och inte bara ska lyssna?

Ja, det är uppenbart att du inte är företagare om du tror att du anställer någon att sitta i styrelsen.
Citera
2023-12-14, 16:07
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerboll
Räcker med en galen företrädare för maffiafacket anser att han har rätt så driver han frågan vidare endast för sin egen förvirrade åsikt.

Inte nödvändigtvis, som sagt skulle Tesla genuint erbjuda saker som till 100% överträffar allt som kollektivavtalen kan erbjuda så kommer facken att smita undan med svansen mellan benen.

Nu tror jag knappast att Tesla är villiga att gå så långt
Citera
2023-12-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Haha, nej, så fungerar det absolut inte.

Man utför sina förtroendeuppdrag med ordinarie ersättning från arbetsgivaren.
Herregud vad okunskapen om facklig verksamhet är utbredd på Flashback.

Då kan jag upplysa dig om att detta förekommer oftare än du tror att fack och skyddsombud stödjer arbetsgivaren istället för utsatt enskild arbetstagare,jag är själv drabbad och se gärna 'Skamlös' på SVT ,de flesta eller kanske alla har sökt hjälp av facket först utan att få hjälp sen råkar de ännu värre ut
Citera
2023-12-14, 16:52
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Känns som en del av strejken är en personlig hämnd emot Elon Musk från sossarna? Har jag fel?
Citera
2023-12-14, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Känns som en del av strejken är en personlig hämnd emot Elon Musk från sossarna? Har jag fel?
Nej det känns mer som ett försvar av den modell vi valt i Sverige för hur arbetsmarknaden ska fungera.

Det här är ju inte första gången ett Amerikanskt företag försöker ändra på detta. De tidigare lyckades inte heller.
Citera
2023-12-14, 16:57
Medlem
Citat:
Så kan det vara och så fungerar det med LO-styrda regionsombud i kommunal regi där sossarna styr. Det är ett välkänt problem. Men skyddsombudets handlingskraft skulle hotas ännu mer om inte fackförbunden stod bakom dem, då det i Sverige är lätt att avskeda en arbetstagare av "personliga skäl" så fort denne skriver en 6.6a.

Problemet med skyddsombud uppstår ju när lokala facket står på arbetsgivarens sida i utredningar.
Tar man kontakt med förbundet om att ett lokalt fack sviker medlemmar och dessutom kan bevisa det får man förbundet mot sig också.
Det är omöjligt att för enskild arbetstagare att själv anlita nån opartisk utredare när varken fack eller arbetsgivare vill bli utredda då de brister i sina åtagande och vill dölja dessa.
Du har rätt ,det är såklart ett LO förbund jag beskriver och skyddsombudet vägrar skriva 6.6a trots jag har massor dokumenterat hur arbetsledning leder och fördelar med metoder som uppfyller alla kriterier för att räknas som mobbing
Senast redigerad av linus66 2023-12-14 kl. 17:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in