2023-12-14, 15:18
Medlem
Klarar man inte av att dra åt 4 bultar när man höjer masten så ska man inte ens vara på en byggarbetsplats.
Då spelar det ingen roll om man har färgade bultar som måste målas om hela tiden eller har bultarna i plastringar som tidigare har nämnts som lösningar.
Citera
2023-12-14, 15:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag hade rätt från början, du har fortfarande inte förstått.

Precis som Volvo har ett lagansvar att bygga säkra bilar, har Alimak ett ansvar att bygga säkra hissar.
Ansvaret innefattar att allvarliga risker inte får förekomma med endast en varningsnotis i manualen.

Om du inte förstår eller bara låtsas inte förstå är egalt, det jag skriver är ett faktum, oavsett om du fattar eller inte vill fatta.

Det är inte endast en varningsnotis, det är regler som säljs med produkten och som dom allra flesta köpare beaktar & följer, varför olyckor ej sker i någon omfattning alls.
Om Alimaks hissar ej vore säker för köpare, så skulle den ju aldrig få säljas. Nu hyllas dom av branschfolk just eftersom dom ÄR säkra/trygga.

Volvo kan ju aldrig bära ansvar för att en bilägare glömmer dra fast sina hjulbultar och tappar hjulet med dödsolycka i motorvägsfart.
Man kan inte idiotsäkra precis allting, och det här är absolut inga komplicerade saker att förstå och följa, detta med graden av allvarsamhet med bultar i mastsektionerna.
Citera
2023-12-14, 15:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Kommer det att bli offentligt exakt vilka personer det var som missade att skruva ihop hissen ordentligt?

Tja om någon/några av åklagaren formellt kommer misstänkas för brott kommer ju namn framgå i dagboksblad som kan begäras ut som offentlig handling.
Vidare sen potentiellt kommer ju namn finnas i polisens förundersökningsprotokoll och till slut domstolens dom.
Citera
2023-12-14, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Problemet med att skylla på ”idioti”, ”mänskliga faktorn” och ”handhavandefel” är att det är alltid en människa bakom i slutändan.

Det är människor som konstruerar, människor som skriver manual, människor som monterar, människor som besiktigar och människor som använder bygghissen.

Men folk fattar inte detta. Det är meningslöst att skylla på mänskligt fel, det leder ingen vart. Ett konstruktionsfel är också ett mänskligt fel.

Tråden är en pajkastning om vem som bär ansvaret. Och tyvärr är detta problemet. Jag följer media lite och det verkar sluta i exakt det jag förutspådde.

Företag pekar finger mot varandra och skyller ifrån sig. Ingen tar ansvar. Om ett par år är denna händelsen bortglömd och det är business as usual inom byggbranschen.

Hela byggbranschen borde reformeras hur man arbetar med säkerhet. Mer påtryckning utifrån och i alla led. Måste finnas en drivkraft i branschen som även spiller över mot tillverkare och leverantörer.
Tillverkare av livsfarlig utrustning borde tvingas enligt lag att ha egna montörer , servicefolk o tom operatörer om så behövs och ta betalt för den tjänsten naturligtvis.Sen får de skylta hur mycket de vill med "världens bästa det ena o det andra"
Citera
2023-12-14, 15:22
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Det som skedde kallas för tillbud.

Incident hade förmodligen varit ett bättre ordval än olycka i det fallet. Icke desto mindre så har det skett tidigare, men då utan att någon dog.
Citera
2023-12-14, 15:24
Medlem
Det är väl så... montörerna han inte med sista två sektionerna på masten för klockan blev 16.00..dan efter måste montörerna till annat bygge å allt glömdes av.. arbetsledaren tyckte hissen såg bra ut å allt var ok. va tror ni??
Citera
2023-12-14, 15:25
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Kanske kan de lägga till i daglig inspektion och/eller efter raster under montering, att göra en visuell koll på att skruvförband finns på plats.

Som sagt, varför inte göra bultarna synliga från inifrån hisskorgen, så blir det en indirekt visuell koll varje gång nån åker i hissen.

Citat:
Ursprungligen postat av RetroGamer68
Klarar man inte av att dra åt 4 bultar när man höjer masten så ska man inte ens vara på en byggarbetsplats.
Då spelar det ingen roll om man har färgade bultar som måste målas om hela tiden eller har bultarna i plastringar som tidigare har nämnts som lösningar.

Nej, men man skall inte underskatta att användaren ser att tillverkaren tänkt till. Det påverkar inte tillverkarens ansvar till eller från, men det är "värdeskapande" för den som använder grejorna att notera att nån brytt sig bakom skrivbordet.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-12-14 kl. 15:28.
Citera
2023-12-14, 15:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Poängen är att ett fordon inte får säljas om designen inte klarar kraven och därför godkänts.
Skulle din jämförelse vara gångbar så är hisskonstruktionen inte tillåten att säljas inom Sverige eller EU.

Detsamma gäller hissen, vad det istället handlar om är hur efterlevnaden av att kraven uppfyllts går till. Där finns en helt annan infrastruktur, men det förtar inte lagkraven för tillverkarna i konstruktionsfasen vare sig för den ena eller den andra.
Citera
2023-12-14, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Som sagt, varför inte göra bultarna synliga från inifrån hisskorgen, så blir det en indirekt visuell koll varje gång nån åker i hissen.
Japp min tanke med.. Man skulle se direkt om nån saknades ju.
Citera
2023-12-14, 15:30
Medlem
Att hissmontörernas gjort detta som slarv kan vi glömma tror jag. nåt har avbrutit dem för att avsluta jobbet...
Citera
2023-12-14, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag hade rätt från början, du har fortfarande inte förstått.

Precis som Volvo har ett lagansvar att bygga säkra bilar, har Alimak ett ansvar att bygga säkra hissar.
Ansvaret innefattar att allvarliga risker inte får förekomma med endast en varningsnotis i manualen.

Om du inte förstår eller bara låtsas inte förstå är egalt, det jag skriver är ett faktum, oavsett om du fattar eller inte vill fatta.
Tur att du inte är det minsta arrogant.

Du har inte en aning om vad jag kan eller inte.

Men nu är det ju så att du även har fel i sak.

Det är helt tillåtet att designa med kvarvarande risker (kravet är enbart så långt möjligt undanröjas eller minskas, inte otvetydigt ska).
Krav på instruktioner och ev skyddsutrustning ska finnas med och information ska ges till användare.

För självstudie kan du läsa noggrant i bilaga 1, punkt 1.1.2 i afs 2008:3. Notera texten i stycke b).

Bara för att du inte verkar gilla det innebär det inte fel. De kan tex ha gjort bedömningen att andra skarvmetoder över hela drifttiden innebär större risker än nu vald metod. Speciellt med tanke på den mycket varierbara höjd den kan användas för. Du har ingen aning om sånt.
Citera
2023-12-14, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Japp min tanke med.. Man skulle se direkt om nån saknades ju.
Skulle du sitta på taket av hissen och spana uppåt och kolla bultar då eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in