2023-12-14, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oksajag
On point om kulturskillnader där maskin/mekanikbranschen också har ett mer vattentätt tänk. Bygg HAR mycket att lära här.

Men en väsentlig skillnad är att det nånstans är för proffs av proffs. Man måste kunna förutsätta att den som utför ett arbete har kompetens. Olika kedjor av kodare har väl inte 100% vattentäta system mellan varandra? Tills färdig byggnad är på plats kan man inte göra foolproof system. Hur ska du lyfta ett fackverk som spänner 20m och väger flera ton utan risk? Det går inte sålänge det finns människor på platsen. Därav måste det finnas ett säkerhetstänk på byggarbetsplatsen och kompetenta utförare. Däremot för slutanvändaren så ska inte vattnet kunna vara för varmt i kranen så man skållar sig, fallskydd för barn ska finnas, ventilation ska vara tillräcklig mm mm. Bygg slarvar med dessa också och det finns viktiga kulturförändringar att göra.

Givetvis ska man tänka på utförandet i designskedet men tro mig, att det ens finns en så detaljerad anvisning som i den beskrivna manualen är ovanligt även för kritiska moment. Detta ska istället fångas upp av olika kontrollplaner, vissa offentligt reglerrade, andra enligt standarder mm. Detta är dock en jävla röra i linje med 100 olika UE i olika led osv...

Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Jag har inte påstått att byggbranschen har samma kapital och påtryckningar som kärnkraftsindustrin. Du gör en halmgubbe och argumenterar emot.

Det påstods tidigare i tråden att handhavandefel aldrig kan förebyggas, och det är den enskilde arbetarens skuld att felet uppstod. Det förstnämnda är falskt, och det sistnämnda håller jag inte med om.

I princip all säkerhetsforskning går åt hållet att man måste betrakta människan för vad den är, och designa system som förstärker det vi är bra på och hjälper oss med det vi är dåliga på.

Mycket kunskap går också åt att minska enskilt skuldbeläggande och istället se det som ett systemfel.

Det jag säger är inget konstigt. Samma principer som används inom andra högkonsekvensbranscher kan appliceras även inom bygg eller hos en hisstillverkare.

Byggbranschens problem är att säkerheten inte är tillräckligt integrerad i verksamheten. Byggen är komplexa, och nästan alla byggbolag löser ofta arbetsmiljöfrågor genom supportroller så som KMA/HSSE/HSEQ. De får samordna arbetsmiljöuppgifterna, som ofta slutar i pappersprodukter utan anknytning till verkligheten.

Man kan sätta hissmontören i fängelse för sin ”försumlighet” (som du kallar det), och det kanske känns bra för stunden. Men det kommer aldrig att förhindra framtida olyckor.

Det är mer intressant att fråga sig hur ett sådant fel kunde slinka igenom alla lager av kontroller, och ifrågasätta effektiviteten av dessa. Om nu målet är att minska olyckor.

Snälla besvara hur man ska kunna designa bort att skruva i bultar. Det är INTE ett designproblem!!!
Citera
2023-12-14, 12:57
Medlem
[quote=FuckVAR|86695071 Om sannolikheten att man gör fel inte är absolut noll och konsekvensen är risk för dödsfall borde konstruktionen ändras. [/QUOTE]

I manualen finns risken för exakt den här olyckan beskriven på första sidan. Man säger tydligt att det är en risk för allvarlig olycka om monteringsarbetet avbryts och bultarna inte monteras. Så tillverkaren borde antingen förbjuda avbrutet arbete eller omöjliggöra montering av rören utan bultar.
Gör man inte detta så kommer en sådan här olycka hända förr eller senare, eftersom man låter allt bero på om en montör kommer ihåg att montera bultar på måndag morgon, på en mast som ser bra ut även utan de fyra bultarna.
Citera
2023-12-14, 12:58
Medlem
Knarklangarens avatar
Visade sig att hissen var konstruerad i Ukraina, förklarar en del.

Tydligen så fan man spår utav saltgurka och krossade vodkaflaskor bland massorna, hur kom det dit?
Citera
2023-12-14, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Montörerna lär ju ha någon form av checklista att fylla i under arbetes gång eller när arbetet är utfört, i den checklistan lär man få bocka av en punkt att man kollat på de sektioner man monterat att alla bultar är monterade. Har man fyllt i och skrivit under checklistan utan att faktiskt kolla att bultarna sitter på plats så bär man ett jävla ansvar.

Är det möjligt at montörerna bultade, men att de som kom för att hämta och leberera tog en annan som inte hunnit bli färdig alltså utan bultar.

Master kanske lkgger uppradade efter längd, bygge sov, men att de som skulle köra med masterna tog fel.
Citera
2023-12-14, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oksajag
Snälla besvara hur man ska kunna designa bort att skruva i bultar. Det är INTE ett designproblem!!!
Vi har pratat om detta tidigare i tråden, finns konkreta exempel upptagna.

Jag pratar dock inte bara om skruvarna. Utan hur montaget blev fel, ingen kontroll som upptäckte detta, ingen besiktning som upptäckte det, ingen kvalitetssäkring av leverantörer, bristande utbildning.

Även om det skulle vara en ”idiot”-montör (som vissa beskriver det som), så kan man tycka det borde finnas egenkontroller och besiktningar som fångar upp dessa montagefel.

Det är intressant att analysera olyckan ur flera dimensioner och perspektiv, varav tillverkarens roll är ett.

Sen är det väl mest spekulationer här. Får nog vänta tills mer information eller om haverikommission gör en utredning innan alla svar kommer fram.
Citera
2023-12-14, 13:11
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarklangaren
Visade sig att hissen var konstruerad i Ukraina, förklarar en del.

Tydligen så fan man spår utav saltgurka och krossade vodkaflaskor bland massorna, hur kom det dit?

Du får gärna visa den länken.
Citera
2023-12-14, 13:13
Medlem
Liivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Som jag ser det går montören fri från ansvar. Ansvaret ligger på den som gör slutbesiktningen och besiktning varje morgon. Där har det brustit kolossalt och speciellt när hissen gått utan bultar i en vecka.

I daglig tillsyn ingår inte att kontrollera att allt sitter fast som det ska.
Se rutin här:

https://imgur.com/a/xQSGwNm
Citera
2023-12-14, 13:16
Medlem
Citat:
Magnolia Bostad marknadsför sin hållbarhet och gröna obligationer. Men bolagets vd Johan Tengelin vill inte svara på Di:s frågor kring vilket ansvar företaget bär för den tragiska bygghissolyckan vid bolagets projekt i Sundbyberg eller varför en underleverantör med många tidigare anmärkningar anlitats där.
Citat:
Bolagets vd Johan Tengelin svarar inte på frågor om tragedin.

”Magnolia ägde initialt det fastighetsägande bolaget som tecknade entreprenadkontrakt med totalentreprenaden Andersson Company”, skriver istället Bianca Ingvardsson, inhyrd kommunikationskonsult från pr-firman Paues Åberg, i ett mejl där bolaget frånsäger sig ansvar för olyckan.

”I kontraktet överläts arbetsmiljöansvaret till entreprenören.”

Konsulten påpekar vidare att CBRE Investment Management, ett börsnoterat amerikanskt fastighetsbolag, står som köpare och slutgiltig ägare till projektet.
Citat:
Svenska Dagbladet har i dagarna rapporterat att Andersson Company har en historik av återkommande anmärkningar från Arbetsmiljöverket.
https://www.di.se/live/magnolias-vd-duckar-fragan-om-ansvar-for-hissolyckan/

Vilken röra.
Citera
2023-12-14, 13:25
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Tack för bra sakkunskap, dejt tillför i tråden.
Som ofta vid stora olyckor pågår nu två utredningar (kanske fler interna, men av mindre betydelse}
SHK, som utreder vad som orsakade olyckan, i syfte att förbättra för framtiden. De tittar ej på straffrättsligt ansvar.
Polisen och Åklagare, Som utreder om brott är begånget. Och lämnar till åtal. Sen får domstol avgöra.
Det är två helt olika utredningar. Jag uppfattar det som att dina synpunkter mest träffar SHKs område. Förbättringspotential. De kommer nog att komma fram till att konstruktionen kan förbättras. Att manualer och instruktioner kan förbättras mm.
Men frågan är om de kan lastas för det straffrättsliga. Där kommer nog fokus mer att ligga på ABC, som troligen utfört misstagen som direkt ledde till olyckan.
Vad tror du

Tack!

Ja, jag tror som du, att rent straffrättsligt löper den eller de på plats för säkerheten klart störst risk för åtal. Det återstår att se hur långt upp i hierarkin straffrättsligt ansvar kan tänkas gå. Byggherren, som har huvudansvaret, löper förmodligen minst risk för åtal i detta fallet. Givet det som framkommit så här långt.

Det är utan tvekan så att Alimak har ett långtgående ansvar för produktens säkerhet enligt maskindirektivet, och att en sådan risk som den här inte får förekomma. Men maskindirektivet är inte en del av brottsbalken, som många okunniga kanske inbillat sig. Det är därför inte alls säkert att det är någon individ på Alimak som blir åtalad, men det är heller inte omöjligt, det beror på många olika omständigheter. Där handlar det i så fall snarare om försumlighet och i förlängningen vållande till annans död. Tror jag att det kommer att ske? Nej, förmodligen inte. Men givet den lagstiftning och de regelverk vi har, så tycker jag att det är märkligt. Vilka konsekvenser detta får för Alimak och deras anställda återstår att se. Men att de har ett långtgående ansvar här enligt regelverket, det är otvetydigt. Hur det ansvaret sedan utkrävs, återstår att se. Jag personligen anser att den på ALimak som är ansvarig för den här produktens säkerhet, eller den högre ansvariga som eventuellt tagit beslut i saken, bör åtalas. Detta är IMO ett mycket flagrant brott mot regelverket som lett till fem personers död.

Det är exakt precis för att undvika sådana här olyckor, som det regelverket finns. Här har man blundat för regelverket, trots tidigare incidenter som är tydliga varningssignaler, och fem personer dog. Det skall inte passera utan att straffrättslig ansvar utkrävs, IMO.
Citera
2023-12-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liiv
I daglig tillsyn ingår inte att kontrollera att allt sitter fast som det ska.
Se rutin här:

https://imgur.com/a/xQSGwNm
SÄKERHETSFÖRESKRIFTER
Dagligen innan hissen tas i bruk ska nedanstående säkerhetskontroller utföras. Vidare måste kontrolleras att nödvändigt periodiskt underhåll enl. anvisningar i Operatörshandboken är utfört.

Vad det står i operatörshandboken vet vi inte.
Citera
2023-12-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarKamrat
Undrar lite kring skicket som kropparna var i efteråt, hur illa sargad blir man egentligen av ett sånt här fall inuti en hiss?
Man läser om att identifieringen tar tid, det pratas om tandkort och DNA.. har så svårt att se framför mig hur en kropp ser ut efter detta - någon med erfarenhet som kan förklara?

Menar inte detta som något Gore-inlägg där man ska gotta sig i andras död, men har bara så svårt att se framför mig som sagt vilka krafter som detta medför på en kropp.

Jag kan ha fel, men min fördom (har jobbat i byggbranschen i 13 år) är att det antagligen inte är svenskar som förorsakats, och att det eventuellt kan vara svart arbetskraft som fuskat sig in genom grindarna genom att "dela" på ett Id06. Därav kan det nog vara svårt att identifiera dom efter olyckan om dom inte har idhandlingar på sig.
Citera
2023-12-14, 13:31
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Vill inte lägga ansvaret på någon men hisskonstruktören är den enda som faktiskt kan förebygga möjligheten att detta inträffar.

Så är det, och de har också skyldigheten att göra det. En skyldighet som de blundade för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in