2023-12-14, 06:41
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oksajag
Det är inte en ikea-möbel där gemene man med potentiellt 0 erfarenhet bygger. Det måste kunna förutsättas att det finns relevant kompetens på plats att kontrollera att det är rätt utfört.

Klart det finns kompetens nog för detta, men mänskliga faktor gör det ändå osäkert då något oförutsett inträffar precis under själva monteringen som gör att uppmärksamheten sjunker och viktiga steg glöms bort. Den som har gjort något någon gång vet att sånt inträffar hela tiden. Det behöver inte vara stora saker, räcker med att man måste åka ner och hämta ett verktyg, sedan träffar man någon viktig person på marken, man tar fika och sen är den inte iskruvade skruven ett faktum.
Senast redigerad av Swe1227 2023-12-14 kl. 06:45.
Citera
2023-12-14, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Det säkraste för människan skulle väl vara om hissen kan montera upp sig själv eftersom någon inte klarar av att läsa instruktioner och skiter i säkerheten?

Men det är förstås Alimaks fel..

Idiot!
Alimak skulle ha investerat i AI istället för säkrare hissar för 20 år sedan!!!
Citera
2023-12-14, 06:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Klart det finns kompetens nog för detta, men mänskliga faktor gör det ändå osäkert då något oförutsett inträffar precis under själva monteringen som gör att uppmärksamheten sjunker och viktiga steg glöms bort. Den som har gjort något någon gång vet att sånt inträffar hela tiden. Det behöver inte vara stora saker, räcker med att man måste åka ner och hämta ett verktyg, sedan träffar man någon viktig person på marken, man tar fika och sen är den inte iskruvade skruven ett faktum.

Det är därför man har efterföljande kontroller och besiktningar av viktiga moment.

Såklart kan produkten förbättras men att lägga ansvaret på tillverkaren är i min värld befängt.
Citera
2023-12-14, 06:52
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Det är därför man har efterföljande kontroller och besiktningar av viktiga moment.

Såklart kan produkten förbättras men att lägga ansvaret på tillverkaren är i min värld befängt.
Vill inte lägga ansvaret på någon men hisskonstruktören är den enda som faktiskt kan förebygga möjligheten att detta inträffar.
Citera
2023-12-14, 06:56
Avslutad
Citat:
Vill inte lägga ansvaret på någon men hisskonstruktören är den enda som faktiskt kan förebygga möjligheten att detta inträffar.

Nej, det finns många som kan förebygga den risken, bland annat genom att föreskriva kontroll av samtliga bultar efter montage och förändringar. Det går aldrig att 100% förebygga mänskliga fel, varken i planering/design, utförande eller besiktning. Varje led behöver göra sin del av kakan och i detta fall verkar det ha varit på plats det brustit.
Citera
2023-12-14, 06:56
Medlem
Citat:
Man kan inte förebygga idioti.
Citera
2023-12-14, 07:01
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetroGamer68
Man kan inte förebygga idioti.
Det håller jag med om, men just detta välkända problem med att skruvarna kan saknas efter montering kan jag konstruera bort på 5 sekunder vilket eliminerar just den riskfaktor.
Citera
2023-12-14, 07:05
Avslutad
Citat:
Det håller jag med om, men just detta välkända problem med att skruvarna kan saknas efter montering kan jag konstruera bort på 5 sekunder vilket eliminerar just den riskfaktor.

Då är detta en riskfaktor som ska tas bort också för samtliga ställningar, balkar, pelare, staket, räcken mm mm, dvs allt som bultas ihop där en risk föreligger om en bult saknas.

Sälj din innovation som konstruerar bort felet på marknaden!
Citera
2023-12-14, 07:19
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:

Hur då, ska de göra en hiss utan montering?
Citera
2023-12-14, 07:25
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Då är detta en riskfaktor som ska tas bort också för samtliga ställningar, balkar, pelare, staket, räcken mm mm, dvs allt som bultas ihop där en risk föreligger om en bult saknas.

Sälj din innovation som konstruerar bort felet på marknaden!
Det fungerar endast, och behövs endast på just denna hiss där möjligheten finns att den åker upp på en ej fastskruvad mast. En vanlig byggställning fungerar antagligen 99 ggr av 100 utan skruvar, denna bygghiss fallerar med 100% säkerhet.

Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Hur då, ska de göra en hiss utan montering?
Jag förklarade lite kortfattat högre upp, det är inte svårt om man vill.
Citera
2023-12-14, 07:29
Avslutad
Citat:
Det fungerar endast, och behövs endast på just denna hiss där möjligheten finns att den åker upp på en ej fastskruvad mast. En vanlig byggställning fungerar antagligen 99 ggr av 100 utan skruvar, denna bygghiss fallerar med 100% säkerhet.

Jag förklarade lite kortfattat högre upp, det är inte svårt om man vill.

En vanlig byggställning fungerar utan bultförband?
Du bemötte inte heller övriga exempel.

Har du någon erfarenhet i ämnet?
Citera
2023-12-14, 07:31
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Tycker det är slappt av hiss-tillverkaren att man inte utvecklat ett system där detta inte kan hända.

Varje sektion kan ha skruvar som alltid sitter fast i mast-delen med en plastbricka så de inte kan falla ur

Vilket kalkoninlägg, skruvar? Det är grova bultar och muttrar som ska dit, dröm vidare.
Slappt av tillverkaren, herregud vilka är alla ni nötter som ska lösa problemet fast ni inte har en aning om vad ni pratar om?
Senast redigerad av UnitedKingdom 2023-12-14 kl. 07:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in