2023-12-14, 00:26
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Det finns klipp på hans Facebook där mamma och pappa pratar om hans försvinnande och det ser ut som att dem pratar från ett manus och tycker det är väldigt märkligt.
Kan vara ett sätt att hålla känslorna i schack att läsa från något skrivet och koncentrera sig på vad som står och förhindra att båda pratar samtidigt eller avbryter varandra med allt de vill få fram.
Citera
2023-12-14, 00:48
Medlem
Jag tänker han stängde av sin mobil själv. Han var kanske upprörd och kom på först när han passerade Jävre att han nog borde stänga av den. Tror inte han finns i området kring masten, detta är säkert väl genomsökt nu. Ytorna är stora och det är omöjligt att veta vart han var på väg och vad syftet med resan var. Men det känns inte särskilt positivt i skrivande stund. Någon måste träda fram som sett bilen eller som känner honom privat. Utan ledtrådar kommer detta på sikt att självdö. Jag vet inte hur mycket finsk eller norsk media blåst upp den här händelsen men det skulle vara viktigt att media i grannländerna hänger på. För Elliot finns ju någonstans.
Citera
2023-12-14, 01:07
Medlem
Kastar in ett osannolikt scenario som ändå kan vara sannolikt. Har Elliot blivit konfronterad av Dumpen och att han därefter tog ett snabbt beslut?
Citera
2023-12-14, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Ja, och jag tänker att där uppe i Skellefteå är det mer regel än undantag med snöiga vägar och att dom som bor där har bra vana att köra i snö/snöoväder. För honom var det kanske inte jättekonstigt att ge sig iväg en sväng med bilen då han kanske kört i snökaos många gånger och trodde det skulle gå bra även denna gång?

Snöiga vägar, absolut.. men den dagen var det brutalt även för att vara här uppe.
Vädret som var den tisdagen har vi kanske 1-2 dagar per år.

Elliot är dessutom bara 20 och har haft körkort max 2år, så nej han har ingen stor vana av att köra i vädret som var. Jag har många fler års erfarenhet och en modernare, fyrhjulsdriven bil men skulle ändå inte ge mig ut i det vädret som var. Inte för att jag är rädd eller osäker, utan för att det suger att köra i kolsvart mörker med snön som yr överallt och tar bort nästan all sikt samtidigt som snön smälter på den inifrån uppvärmda vindrutan och klumpar fast i vindrutetorkarna så man knappt ser att köra. Det fanns helt enkelt noll och inget nöje i att köra bil den där kvällen.

Hade han bara velat testa köra i kaoset hade han knappast blåst iväg 6 mil utan hållit sig i närheten av Skellefteå. Bara att ta sig hemifrån hans lägenhet till E4 var nog en liten utmaning med framhjulsdriften trots att det inte är långt, det kan mycket väl varit över 3dm snö på gatan han bor.
Citera
2023-12-14, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
Jag är faktiskt glad för din skull.
För att du har sluppit att ofrivilligt få erfarenheten om hur dåligt mående kan ge sig, hur självmord ofta kommer från ingenstans, hur många tar sina liv på plats omedelbart utan respekt för anhöriga, och hur det finns de som väljer att avsluta sina liv långt bort hemifrån, under oklara omständigheter, för att slippa bli hittad av anhöriga och vänner, för de vill inte att deras nära o kära skall behöva se.

Ingen skulle misstänka att han inte dök upp på jobbet då han tagit ledigt.
Ingen visste vart han skulle.
Ingen visste varför sista pinget var 6 mil hemifrån dit han inte ens har någon koppling.
Dessutom i snöstorm = absolut inget man är ute och åker i utan destination eller ärende.
Perfekt tillfälle att bara ”försvinna”.
Påminner väldigt mycket om Liv som försvann från Timrå i våras. Hittades 25 mil hemifrån efter att ha avslutat sitt liv.
Hon skulle ”till jobbet”.
Hade 2 små barn hemma.

Som jag skrivit förut- min bror gjorde ett försök 2017 och det var det sjukaste jag varit med om. Inte en enda förvarning eller tendens till att visa något innan det hände. Allting var superbra. Tydligen inte.
Det är inte ovanligt att man inte vill berätta.
Speciellt inte om man är lite inåtvänd, men än mindre som man. 75% av alla självmord begås av män. Man förväntas må bra och vara stark.

Måste bara säga att jag uppskattar att du bidrar med din kunskap i tråden
Citera
2023-12-14, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotusgul
Jag tänker han stängde av sin mobil själv. Han var kanske upprörd och kom på först när han passerade Jävre att han nog borde stänga av den. Tror inte han finns i området kring masten, detta är säkert väl genomsökt nu. Ytorna är stora och det är omöjligt att veta vart han var på väg och vad syftet med resan var. Men det känns inte särskilt positivt i skrivande stund. Någon måste träda fram som sett bilen eller som känner honom privat. Utan ledtrådar kommer detta på sikt att självdö. Jag vet inte hur mycket finsk eller norsk media blåst upp den här händelsen men det skulle vara viktigt att media i grannländerna hänger på. För Elliot finns ju någonstans.

Så kan det ha varit, frågan är varför han var upprörd isf? Hoppas polisen kan gräva fram hans meddelande och samtalshistorik, helst även internethistorik så vi kanske kan få svar på dessa frågor. Fast det blir väl ändå inte offentligt.. Håller med dig om att det behövs mycket mer information från familj och vänner om den här gåtan ska lösas. Grannländerna kan mycket väl ha fått besök så jag hoppas att de spridit informationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Harsettdetmesta
Kastar in ett osannolikt scenario som ändå kan vara sannolikt. Har Elliot blivit konfronterad av Dumpen och att han därefter tog ett snabbt beslut?

Du skrev det själv, det känns osannolikt.. vad är oddsen för det?
Nej, det känns som att vi kan avfärda den teorin på en gång, om än allt är möjligt än så länge.
Citera
2023-12-14, 02:07
Avslutad
Kan väl bidra med lite mer info gällande bilen. Det gäller då annonsen på bilen som Elliott köpte 2023-10-01 på Blocket. Han köpte den av en privat person från Umeå.

Avläst pris: 24999 SEK
Avläst miltal: 24909 mil

Det som inte ses i annonsen är sista anmärkningen på bilprovningen 2023-08-24. Följande brister finns konstaterade för åtgärd
POSITIONSLYKTA (4.2) FRAM HÖGER UR FUNKTION

Annonsen.

https://www.bildtagg.se/bild/hx2zw5likx7ablrqqsjqrq12
Citera
2023-12-14, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Kan väl bidra med lite mer info gällande bilen. Det gäller då annonsen på bilen som Elliott köpte 2023-10-01 på Blocket. Han köpte den av en privat person från Umeå.

Avläst pris: 24999 SEK
Avläst miltal: 24909 mil

Det som inte ses i annonsen är sista anmärkningen på bilprovningen 2023-08-24. Följande brister finns konstaterade för åtgärd
POSITIONSLYKTA (4.2) FRAM HÖGER UR FUNKTION

Annonsen.

https://www.bildtagg.se/bild/hx2zw5likx7ablrqqsjqrq12

Tack! Även om det inte gav så mycket ledtrådar så får vi samla ihop det lilla vi vet..
Citera
2023-12-14, 02:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Tack! Även om det inte gav så mycket ledtrådar så får vi samla ihop det lilla vi vet..
Ja, nu vet vi snart mer om bilen än Elliott själv. Lite har framkommit om honom.

Balderskolan är väl ett ställe som han borde ha kunnat skaffa kompisar kan man tycka. Men inget har framkommit om det heller. Mamman säger inget. Hon pratar bara om bilen.
Senast redigerad av sherlocksnake 2023-12-14 kl. 02:59.
Citera
2023-12-14, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Ja, nu vet vi snart mer om bilen än Elliott själv. Lite har framkommit om honom.

Balderskolan är väl ett ställe som han borde ha kunnat skaffa kompisar kan man tycka. Men inget har framkommit om det heller. Mamman säger inget. Hon pratar bara om bilen.

Ja jag vågar nog påstå att jag vet betydligt mer om bilen än om Elliot.
Även om han inte skaffade några vänner så borde ju alla klasskompisar ha en bild av vem han är och vad han gör på fritiden. Säkerligen även folk i grannklasser och även om han haft några självvalda kurser med andra elever.

Man kan tro att han är ett spöke så tyst som det är om honom.
Jo, mamman vill hitta bilen, men eftersom den inte verkar vara i Jävre som man först trodde måste vi tänka utanför den boxen och då behövs mer information. Tanknings-historiken skulle tex kunna vara väldigt intressant i det här läget, hur mycket soppa kan man uppskatta att han hade?

Fanns det några bensinstationer öppna den där kvällen där han kunde tanka kontant?

Hade han några tankkort och är dessa kontrollerade?

Svaren på de frågorna skulle kunna ge en ungefärlig radie från Jävre.
Citera
2023-12-14, 03:37
Medlem
En kommentar från dagens inlägg som mamman gjort på Facebook:

"Ej sett bilen eller Elliot. Men för information och för att kunna utesluta vissa klockslag så meddelar jag detta, hellre i onödan än inte alls. Jag åkte från Skellefteå till Piteå Tisdag den 28e november. Åkte ca 21:30 från Skellefteå och ankom piteå ca 22:30. Väglaget var besvärligt men inte lika Katastrofalt dåligt som det varit tidigare under dagen i Västerbottens kustland. Trafiken gick långsammare än vanligt men just under det tidsspannet så anser jag ändå att trots köbildning och en hastighet på e4an av 80kmh istället för 110 så var det under kontroll. Uppmärksammade ingen olycka och ingen bil. Som sagt trafiken flöt på bra efter omständigheterna och ingen olycka eller fastkörning uppmärksammades av mig."

Om väglaget var besvärligt strax efter kl 22 i Jävre så kan vi nog anta att ingen plogbil hade kört där mellan Elliot och han som kommenterat. Rimligtvis borde det ha funnits spår i snövallen om det skulle skett en olycka och eftersom farten var sänkt till ca 80km/h så ökar det sannolikheten att någon skulle sett dessa spår. Den informationen försvagar teorin om att han skulle kört av vägen (E4) ytterligare.
Citera
2023-12-14, 04:05
Medlem
olasvenssons avatar
Jag håller med om att pappan i videon är lite stel av sig. Han kan förvisso vara chockad såklart. Några spekulerar i att pappan kan ha en diagnos som Elliot har ärvt, förslagsvis autism. Denna sjukdom kan göra att man blir lite stel och fyrkantig av sig. Man kan också må dåligt psykiskt som är en direkt effekt av sjukdomen.

Att Elliots föräldrar läser från ett manus är inte konstigt. Man vill inte missa något.

Annars tycker jag att båda föräldrarna beteer sig konstigt. Kan inte sätta fingret på det. Pappan ser ut som ett ufo eller som en utvriden golvmopp. Föräldrarna borde också tala om vad Elliot har för fritidsintressen.

Det mest intressanta är att bilen är borta och att ingen har sett den. Elliot har inte använt sitt bankkort och en bil behöver drivmedel. Så värst långt kan han inte ha kört utan att tanka med kortet. Å andra sidan kan han ha haft kontanter.

Så här kan det ha gått till: Elliot körde bilen. Han blev kissnödig och gick ur bilen för att kissa. Han drog fram den lille för att kissa när en stor björn uppenbarade sig framför honom. Björnen åt upp honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in