2023-12-14, 09:53
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Tillverkaren Alimak är aktiv i drygt hundra länder.
Sedan ett visst beslut av president Putin medförde ökade sanktioner av Ryssland har de backat ur dör:
Så instruktioner på valfritt språk förutom svenska eller engelska som torde vara standard på större byggen, bör vara tillgänglig för den som chefer över gästarbetare.
Menar du att på en svensk byggarbetsplats finns instruktioner på ukrainska och tadzjikiska språk?
Citera
2023-12-14, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Det var utländska byggarbetare som jobbade där. Två ukrainare, två tadzjiker - vilka instruktioner ? De kunde inte svenska…

de som jobbade som byggare, och de som monterade hissen är inte samma personal och inte ens anställda av samma bolag

det finns nämnt i tråden i mängder med inlägg vilken firma som gjorde vad
Citera
2023-12-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuvans
Vilken himla diskussion om ansvar..

Om jag inte skruvar fast däcken på min bil riktigt, är det då Goodyears eller Volkswagens fel?

Om jag inte sätter dit min avtagbara dragkrok riktigt och tappar dragkrok och släpvagnen, är det då Volkswagens fel?
Om jag inte sätter fast min släpvagn riktigt, är det då Brenderups fel om jag tappar den?

Om jag inte låser min ytterdörr riktigt, är det Dalocs fel om jag får inbrott?

Så om ni bultarna inte var fastsatta, trots att det står i instruktionerna, hur kan ni då tycka att det är Alimaks fel?

Vad som sker här är att folk blandar ihop amerikansk och svensk lagstiftning.
Det går inte att avkräva ansvar för arbetsolyckor genom att dra tillverkare av arbetsplatsens utrustning inför rätta såsom i Staterna

Tvärtom den enda som så här långt i processen ses som säkerhetsansvarig antas vara företaget Andersson och Company
Citera
2023-12-14, 10:37
Medlem
Enydrions avatar
Det är svårt med sådant här: Inom högspänning så ska brytaren låsas i avstängt läge med hänglås, luftledningen ska jordas (en ledning dras ner mot marken tillfälligt) och arbetaren ska ha gummikläder/handskar (så att denne ej får stöt även om ledningen skulle vara strömförande.

Ändå dör arbetaren när han ska åtgärda ledningen (verklig händelse) alltså har ingen av de tre åtgärder som var och en omöjliggör en dödsolycka var gjord..

Så det är nog inte så enkelt att lösa hur en sådan här olycka med en bygghiss ska förhindras.
Citera
2023-12-14, 10:39
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Att hissen blir en dödsfälla om man råkar missa att montera eller dra fast mastbultarna. Detta är ett misstag som har skett flera gånger tidigare och som Alimak är fullt medvetna om, trots detta har det inte vidtagit några åtgärder för att se till att olyckor som denna inte kan ske även om det skulle missas.

Jag vill nog påstå att Alimak inte har uppfyllt kraven i maskindirektivet här, inte på långa vägar.

En notis i användarmanualen är väldigt långt ifrån tillräckligt när det gäller en olycksrisk som är så här allvarlig, den måste konstrueras bort. Olyckan och dödsfallen till trots så var det ju en jävla tur rent ut sagt att det inte var 20 pers i hissen.

Att bultar, som uppenbart ska hålla ihop konstruktionen, krävs för att konstruktionen inte ska falla samman är väl ändå ingen orimlig design? Verkar snarare intuitivt.

Att montörer med dåliga rutiner, eller som inte följer dessa, kan göra otroligt grova missar kommer man väl inte ifrån oavsett? Det är ingen trädgårdsleksak direkt.
Senast redigerad av DonaldBiden 2023-12-14 kl. 10:42.
Citera
2023-12-14, 10:39
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Handhavandefel kan visst förebyggas. Du pratar i nattmössan, tyvärr. Det är ingen inom säkerhetsområdet som längre resonerar att människan är felet…

Detta förstod kärnkraftsindustrin redan på 70-talet, och flygindustrin har jobbat med det i sen andra världskriget. Varför tror du att flyg är det säkraste transportmedlet idag? Och kärnkraft är ett av de säkraste energislagen?

Det har forskats mängder inom detta, och det finns kunskapsområden som bara jobbar med detta. Sök på Human Factors, Human Factors Engineering, Human Machine Interface och Ergonomics.

Nu är du inne på helt andra områden vitt och brett, där betydligt mer R&D-kapital getts pga magnituden som blir om olycka sker.
Närmast jämförbart är själva huskroppen som byggs här i Ursvik, istället bygghissen som uppförts under tiden bygget pågår.

När vi ändå är inne på dina jämförelser:
1/3 2023:
Citat:
Man död efter att sugits in i flygplansmotor
https://www.gp.se/nyheter/varlden/man-dod-efter-att-sugits-in-i-flygplansmotor.825c1318-a9a4-444d-977c-06b50b60b0c6

6/8 2023
Citat:
Man död i Ringhals kärnkraftverk
https://www.dn.se/sverige/man-dod-i-ringhals-karnkraftverk/

Du kan inte komma och påstå att ritning av en bygghiss skall hålla samma principiella säkerhetsmål som en kärnkraftsreaktor, det är liksom inte nödvändigt. Eller ens görbart.
Handhavandefel/försumlighet kommer ALDRIG upphöra, och detta är något man vet om man jobbar med säkerhet.
Citera
2023-12-14, 10:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Handhavandefel/försumlighet kommer ALDRIG upphöra, och detta är något man vet om man jobbar med säkerhet.
Det är inte rimligt att kalla detta "handhavande". Rimligen är handhavande nåt som drabbar en själv, tex att jag springer med en skottkärra baklänges. Här har ju ett team satt upp stolpar, ett annat team skall inspektera det, och ett tredje team om 5-7 personer skall åka. Gissningsvis har nån däremellan alltså som fjärde parameter vart inne och sagt att "skynda er till jullunchen" (varmed kontrollen missades). Allt det här är ett systemfel.
Senast redigerad av Jordgubbe 2023-12-14 kl. 10:47.
Citera
2023-12-14, 10:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det är inte rimligt att kalla detta "handhavande". Rimligen är handhavande nåt som drabbar en själv, tex att jag springer med en skottkärra baklänges. Här har ju ett team satt upp stolpar, ett annat team skall inspektera det, och ett tredje team om 5-7 personer skall åka. Gissningsvis har nån däremellan alltså som fjärde parameter vart inne och sagt att "skynda er till jullunchen" (varmed kontrollen missades). Allt det här är ett systemfel.

Då kan jag meddela att det med montering och inspektion fungerar så gott som felfritt inom många andra arbetsplatser där säkerhetsnivån är hög, tex inne på riskindustri eller skyddsobjekt.
Det är ingen svår vetenskap, utan upp till individer att följa. Är det någon som känner sig stressad för den skall iväg på julbord, så är det helt på individen, inte på systemet.

Rutinerna finns och alla som jobbar några dagar kan dom.
Det är inget systemfel eftersom det finns rutiner och rent av finns med i manualen för hissen vad som skall göras om man bygger om/installerar hissen.

Handhavande = Hantering, skötsel, uppgift.
Sammansättning och uppföljning av rutiner som leder till ditt föreslagna systemfel, ligger under administration.
Här är det handhavande som gäller, om bultar ej monterats & om inspektion missat det/ej utförts.
Citera
2023-12-14, 11:02
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
De fysiska personer som har monterat och höjt hissen har uppenbarligen inte gjort ett bra jobb. Frågan är vilka det är. Kan de sitt jobb? Har de rätt utbildning?
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2023-12-14 kl. 11:04.
Citera
2023-12-14, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Jepp, besiktas och därefter provkörs den på ytterst låg hastighet, sedan ska den kontrolleras varje morgon. Givetvis är inget av detta gjort här, om isf hade inte olyckan inträffat, Byggherren i detta fallet har mkt att förklara.
Som jag ser det går montören fri från ansvar. Ansvaret ligger på den som gör slutbesiktningen och besiktning varje morgon. Där har det brustit kolossalt och speciellt när hissen gått utan bultar i en vecka.
Citera
2023-12-14, 11:05
Medlem
Jag kan ändå tycka att något är fel i konstruktion/riskbedömning från tillverkaren.

Dvs gör man en riskbedömning och konstaterar att "hissen ramlar ner om bultar är felaktig dragna, omonterade etc".

Dvs sannolikheten kanske är låg men konsekvenserna gigantiska.

Då bör denna risk hanteras.
Här verkar man landat i att skriva en varningstext i manualen fast man sannolikt hade kunnat konstruera en mekanisk låsning som låser den nya mastsektionen mot den underliggande såfort de ställs ovanpå varandra.
Citera
2023-12-14, 11:10
Medlem
I stort sett allting kan orsaka dödsfall vid felmontering och felanvändning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in